YouTube-vlogger misleidde duizenden kijkers met duur informatienummer

youtube-007072017-780.jpg

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het informatienummer van de populaire Youtube-vlogger Snapking wegens misleiding uit de lucht gehaald.

De vlogger spoorde zijn 361.000 volgers via zijn filmpjes aan om te bellen naar zijn nummer 0909-0400528, zonder dat duidelijk was onder welke voorwaarden zij hem te spreken kregen. De 6000 bellers werden vervolgens lang in de wacht gezet zonder dat zij iemand aan de lijn kregen. Uiteindelijk kregen slechts vijf van die bellers de vlogger ook daadwerkelijk te spreken.

De bellers moesten 1 euro per minuut betalen. In totaal betaalden de fans van Snapking in maart en april van dit jaar 13.000 euro aan belkosten.

De ACM kreeg via Twitter en het consumentenloket ConsuWijzer meerdere klachten over het informatienummer. Consumenten klaagden vooral omdat voornamelijk minderjarige bellers werden misleid.

Update: Snapking biedt excuses aan

Tim van Teunenbroek, beter bekend als vlogger Snapking, heeft spijt van zijn misleiding. 'Ik bied grote excuses aan aan de ouders van de kinderen', zei Snapking donderdag in RTL Summer Night.

Het nummer van Snapking, dat zo’n anderhalve maand te bereiken was, is wegens misleiding uit de lucht gehaald door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de ACM, waar veel klachten binnenkwamen, sprak de vlogger met slechts vijf van de 6000 bellers. Dat is volgens Snapking niet waar. 'Ik heb zeker meer dan 300 á 400 mensen te woord gestaan. Ik was niet diegene die kon doorschakelen, dat was diegene die het nummer hebben opgezet.'

Bron: ANP