Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil het mogelijk maken om zelfrijdende auto's uit te testen op de openbare weg in Nederland. Ze komt begin volgend jaar met een wetsvoorstel om dit juridisch te regelen. Na de zomer maakt ze bekend waar en onder welke voorwaarden de testritten kunnen plaatsvinden.

Dat kondigde de minister maandag aan in een brief aan de Tweede Kamer. Ze wil Nederland ook internationaal op de kaart zetten koploper en testland van auto's en vrachtwagens die zonder bestuurder zelfstandig kunnen rijden. Volgens Schultz is het tijdperk van de automatisch rijdende auto's aangebroken. 'Hiermee verandert de relatie tussen voertuigen en bestuurder de komende 20 jaar meer dan de afgelopen 100 jaar', schrijft ze.Testfase

Volgens de autobranche en wetenschappers duurt het nog vele jaren voordat er veilig en op grote schaal zelfrijdende auto's kunnen worden gebruikt. Voordat het zover is, moeten de automatische functies stap voor stap worden getest. Schultz zal ondertussen onderzoek doen naar tal van vragen die daarbij spelen, bijvoorbeeld over de aansprakelijkheid, rijvaardigheidseisen en de datagegevens en de beveiliging daarvan.Veiliger, zuiniger en betere doorstroming

De minister, die vorig jaar op de openbare weg zelf al een testritje maakte, is enthousiast over de nieuwe techniek. Zelfrijdende auto's zullen volgens haar de doorstroming en de veiligheid van het verkeer verbeteren. Files ontstaan vaak doordat mensen onnodig remmen. Een zelfrijdende auto ziet een remmende voorganger los van emoties, hij meet slechts de afstand. Ook rijden ze zuiniger, wat goed is voor mens en milieu, aldus Schultz.

Sommige auto's kunnen al automatisch inparkeren. Dat is toegestaan. Voor verdergaande acties waarbij de bestuurder het rijden helemaal overlaat aan de auto, moet de wet worden veranderd. Door de technologie uit te proberen op de openbare weg, kunnen de andere weggebruikers wennen aan de zelfrijdende auto's.Met de krant achter het stuur

Hoewel veel mensen het hebben over 'met een krantje achter het stuur zitten', is dat voorlopig nog geen mogelijkheid. Tot nu toe moet je als bestuurder nog altijd goed opletten achter het stuur. De computer in de auto houdt zelf namelijk snelheid en afstand tot zijn voorganger, maar kan nog niet inspringen op onverwachte situaties - bijvoorbeeld wanneer iemand vlak voor je invoegt, of in het geval van een ongeluk.

Schultz streeft ook in Europees verband naar aanpassing van regels voor de grootschalige introductie van auto's die zelf rijden en met andere auto's kunnen communiceren.

Bron: ANP