Zelfs Schiphol lijkt niet te weten hoe groot de bagagechaos is

22-07-15-schiphol-bagage-koffer-klm-verloren-achtergebleven-ANP-447975488.jpg

Op Schiphol liggen waarschijnlijk duizenden koffers te wachten op hereniging met hun eigenaars. Achtergebleven koffers liggen tussen bagagebanden en de verantwoordelijke partijen geven tegenstrijdige inschattingen van het probleem. Dat schrijft AD. 

Verslaggevers van AD verbleven drie volle dagen op Schiphol om reizigers en medewerkers te spreken. Ze zagen wanorde bij de bagage-afhandeling. 

Onbeheerde bagage

Achtergebleven koffers op Schiphol worden willekeurig tussen bagagebanden gezet. AD-verslaggevers konden via de labels op deze koffers in contact komen met de reizigers van wie ze waren. Die klaagden stuk voor stuk over slechte communicatie van de luchtvaartmaatschappijen en bagage-afhandelaars. De meeste reizigers wisten niet eens dat hun koffer in Amsterdam was. Velen waren hun koffer verloren bij een overstap. 

Door een groot tekort aan personeel is de luchthaven sinds eind april gevuld met lange rijen en verloren bagage. De meeste vluchten zijn vertraagd, omdat het zo moeilijk is om alle passagiers en koffers in het vliegtuig te krijgen. 

Langs de bagagebanden staan nu dus honderden onbeheerde koffers. Dat is nog klein bier vergeleken met de stapel van duizenden koffers die verderop in een centrale opslag staan te wachten op hereniging met hun eigenaars. 

Luchtvaartmaatschappijen slecht bereikbaar

Omdat luchtvaartmaatschappijen en bagageafhandelaars slecht bereikbaar zijn over de problemen, reizen iedere dag tientallen mensen naar Schiphol om persoonlijk te proberen hun koffers terug te krijgen. Een gedupeerde reiziger uit Canada zegt: ‘Het is echt ongelooflijk, de mensen die je aan de lijn krijgt weten van niks. Ze zijn met veel te weinig en worden niet aangestuurd. Ze zijn heel aardig, maar ze kunnen eigenlijk niks voor je doen.’ 

Hoeveel koffers zijn er precies achtergebleven?

De verantwoordelijke partijen geven het AD tegenstrijdige inschattingen over de bagageproblemen. Bagageafhandelaar Swissport meldt dat het een achterstand heeft van ongeveer duizend koffers. Bij de andere afhandelaars zijn de problemen groter, zegt het bedrijf. KLM heeft nog ongeveer 1850 koffers niet afgehandeld. Andere afhandelaars zeggen echter tegen AD dat er geen probleem is of reageren helemaal niet. En Schiphol zelf stelt dat er zo’n 1500 koffers zijn achtergebleven op de luchthaven, wat niet lijkt te stroken met de cijfers van KLM en Swissport. 

‘Schiphol kan koffers niet in bezit van de reiziger brengen’

Als oorzaken van de achterstanden wijst KLM op een storing in het bagagesysteem van Schiphol en passagiers die hun vluchten niet halen vanwege lange rijen. Schiphol vindt het ‘uitermate vervelend’ als reizigers hun koffers verliezen en zegt hulp te bieden aan airlines en afhandelaars. ‘Het is aan hen om de koffer weer in het bezit van de reiziger te brengen. Schiphol kan deze rol niet overnemen, omdat de adres- en check-in gegevens bij luchtvaartmaatschappijen bekend zijn.’