Ziek paardenvlees - reactie Ad van Geloven

logo_advangeloven_030417_780.png

Snackproducent Ad van Geloven heeft naar aanleiding van de uitzending van Radar op 3 april 2017, 'Vlees van zieke paarden in jouw bitterbal', de onderstaande reactie gegeven.

'Dierenwelzijn is een belangrijk element binnen het duurzaamheidsbeleid van Van Geloven en we werken daarvoor onder andere samen met Dierenwelzijn Organisaties en wetenschappelijke instanties. We streven er naar dat wij vlees inkopen  van dieren die een leven hebben gehad onder goede en gecontroleerde omstandigheden. Binnen dit beleid zijn wij actief bezig om die omstandigheden verbeterd te krijgen.

Sinds ong. 5 jaar zijn wij er mee gestart om het gebruik van paardenvlees te verminderen.  Dit heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat geen enkel product onder ons merk Mora nog paardenvlees bevat.

Verder zijn wij actief bezig om paardenvlees uit Europa te verkrijgen en niet langer uitsluitend uit Zuid Amerika. Echter: wij kunnen nog niet alles uit Europa krijgen (er is niet voldoende voor ons beschikbaar) ondanks dat wij bereid zijn voor Europees vlees een hogere prijs te betalen.

We hebben bij een aantal slachterijen overigens wel verbeteringen in dierenwelzijn en het slachterijmanagement geconstateerd in Zuid Amerika, die op sommige vlakken op Europa lijken voor te lopen.  Bij die bedrijven in Zuid Amerika waar wij ons paardenvlees kopen, gaan wij zelf langs om de omstandigheden te controleren en om verbeteringen te laten aanbrengen ( Wij ervaren hierbij positieve medewerking van deze slachterijen.

Wij zullen hiermee onverminderd doorgaan.'