Zo voorkom je dat je verblind wordt door andermans koplampen

78 procent van de verkeersdeelnemers wordt regelmatig verblind door felle lampen van andere weggebruikers. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB. Hoe kun je dit verminderen? En hoe moet je jouw lampen eigenlijk afstellen?
Zo verminder je verblinding achter het stuur
Je kunt natuurlijk niet helemaal voorkomen dat andermans koplampen jou verblinden, maar met deze tips kun je het wel verminderen:
- Zet je binnenspiegel omlaag op de anti-verblindstand. Door de binnenspiegel iets naar beneden te kantelen zou je minder last moeten hebben van de (felle) lampen van auto’s achter je.
- Zorg voor een schone voorruit. Een vieze voorruit belemmert je zicht sowieso al en de felle koplampen van tegenliggers maken dat nog erger. Een vieze voorruit strooit het licht van de tegenligger namelijk alle kanten op waardoor je er meer last van hebt.
- Zet een klein lampje van de binnenverlichting aan. Het lampje boven je hoofd is hiervoor te fel, maar je dashboardkastje een stukje openzetten kan helpen.
- Zet bijvoorbeeld het dashboardkastje een stukje open. Door zo’n klein lampje staan je pupillen namelijk niet wijd open (wat wel zo is bij het rijden in het donker), waardoor je minder snel verblind raakt.
Zo controleer je of jouw koplampen goed afgesteld staan
De ANWB geeft een aantal redenen waardoor je verblind wordt door andermans lampen. Een van de belangrijkste oorzaken is dat moderne koplampen feller zijn dan oudere lampen. Een andere belangrijke reden is dat lampen vaak niet goed afgesteld staan.
Je kunt dit controleren door ongeveer 20 meter van een raam te parkeren en naar de reflectie van je lampen te kijken. Schijnen de lampen recht in je gezicht? Dan is het tijd om een bezoekje te brengen aan de garage en je koplampen beter af te laten stellen.
Zo stel je jouw fietslampen af
Ook je fietslampen kunnen andere weggebruikers verblinden. De Fietsersbond adviseert daarom om een lamp met een Duitse StvZO-goedkeuring te kopen. Deze lampen snijden het licht aan de bovenkant een klein beetje af en verkleinen hierdoor de kans op verblinding.
Heb je geen fietslampen met dit Duitse keurmerk? Richt hem dan ver genoeg omlaag.
Bronnen: ANWB, Fietsersbond