Zorgen om flitsbezorging: 'De hersenen van mensen worden steeds luier'

flitsbezorging_780.jpg

Veel mensen hebben bedenkingen bij flitsbezorging. Natuurlijk, het kán handig zijn om je boodschappen binnen 10 (of 20) minuten bezorgd te krijgen, maar wat doet dat voor de prijs, de verkeersveiligheid, de omgeving, de bestaande winkeliers én de consument die toch al te veel aan de luie stoel geklonken zit…? Veel consumenten zijn sceptisch.

Slechts een handjevol van de ruim 1700 respondenten gebruikt zelf weleens een flitsservice zoals Gorillas, Flink, Getir en Zapp. Zij zijn overwegend positief: 'Heerlijk wanneer je staat te koken en je bent wat vergeten', zegt de een. Een ander gebruikt het om bezoek op de wenken te kunnen bedienen: 'Voorheen haalde ik soms eten of drinken waarvan ik dacht dat ze het graag wilden, maar dat hoefde dan niet. Dan kon producten die ik zelf ook niet lust na de houdbaarheidsdatum de prullenbak in. Dat kan ik hiermee voorkomen.'

Heerlijk wanneer je staat te koken en je bent wat vergeten
- polldeelnemer

Toch zien de gebruikers wel nadelen. Vooral de kosten en het minimum bestelbedrag dat sommige bezorgservices hanteren worden genoemd. En het assortiment is beperkter: 'Uit gemakzucht doe ik dit wel, maar merk dat mijn weekbudget snel op is doordat ze alleen merk hebben en er vaak een minimaal bestelbedrag is. Het is overigens wel goedkoper dan de avondverkoop.' Ook geeft iemand aan dat ze vaak minder snel zijn dan beloofd.

Handig, maar liever zelf op pad

'Voor de werkende mens is dit wel handig lijkt mij. Ik persoonlijk zou dit niet doen, ik haal het liever zelf, maar ik ben een AOW'er, ik heb dus alle tijd.'

- Polldeelnemer

Lager of geen minimaal bedrag

In totaal staan 2 op de 3 polldeelnemers negatief tegenover flitsbezorging. 20 procent ziet zowel voordelen als nadelen, en slechts 9 procent is positief. Deze laatste groep noemt vooral de mogelijkheden voor mensen die slecht ter been zijn of tijdelijk niet de deur uit kunnen (je zal maar in quarantaine zitten). Natuurlijk heb je ook gewone bezorgservice, maar dat past ook niet iedereen: 'Nu moet je voor 50 euro minimaal bestellen, veel te hoog bedrag voor klein huishouden. Vervolgens kan 't pas volgende dag of later bezorgd worden. Dus flitsbezorging lijkt mij geweldig alternatief.' Bovendien is het milieuvriendelijk, laat iemand anders weten, want alles gaat met de fiets.

Die 'snelle jongens' in het verkeer, daar word je niet blij van
- Polldeelnemer

Verkeersveiligheid

Niet iedereen is gecharmeerd van die (elektrische) fietsen in verband met de verkeersveiligheid. 'De fietspaden zijn al overvol', licht iemand toe, en: ' Nu kunnen bezorgers het (misschien) nog snel doen. Wanneer meer klanten zich aanmelden wordt dat veel moeilijker. Binnen 10 minuten of zelfs 20 minuten producten zoeken en in het verkeer NETJES rijden? IK geloof het gewoon niet.' Ook voor de bezorgers geldt dit risico: 'Het lijkt mij heel gevaarlijk voor de bezorgers, aangezien zij opgejaagd worden om altijd snel te leveren. Waarschijnlijk ten koste van hun veiligheid in het verkeer.'

Ontwikkeling kan je niet tegenhouden
- Polldeelnemer

Meer mensen maken zich zorgen om de bezorgers: 'Prima dat dit kan, maar binnen 10 minuten… Het kan wat mij betreft in 30 minuten, ook goed. Ik vrees dat de bezorgers de dupe worden, laag loon en slavenarbeid.' Voor de consument vindt deze persoon het dan wél weer een betere optie: 'Beter vers dan frites, een burger of pizza.' Bovendien, zo schrijft iemand anders: 'Ontwikkeling kan je niet tegenhouden en het is gemak.' Anderen hebben er echter zo hun bedenkingen bij. Zij vrezen dat mensen steeds luier worden, en verleren om (tijdens het koken) te improviseren. 'Kleine kinderen kunnen hun behoeftebevrediging nog niet goed uitstellen, zijn we allemaal peuters? Willen we zo gezien worden? Ik niet dus.'

'Service voor luie mensen'

'Mensen worden steeds luier in denken en doen. Denken aan het boodschappen opschrijven zodra ze nodig zijn, en niet tot de allerlaatste appel denken. Oke! Ik heb nog fruit! En dan het luie van vooral niet je luie leventje achter je pc, laptop of iPad op te moeten geven om die dagelijkse boodschappen ook nog eens te halen?'

- Polldeelnemer

Ook over de plaatselijke winkeliers maken mensen zich zorgen: 'die hebben dan het nakijken. Bovendien draagt het niet bij aan de gezelligheid op straat: 'De geblindeerde panden in de binnenstad zijn niet om aan te zien'

In mijn wijk bezorgen ze nog niet. Anders zou ik er zeker gebruik van maken!
- Polldeelnemer

Van de mensen die nog geen flitservaring hebben, is de overgrote meerderheid om al bovenstaande redenen niet van plan om er gebruik van te maken. 14 procent overweegt dit wel. Al ziet niet iedereen het er in minder stedelijke gebieden van komen: 'Ik woon in Kortgene. Dichtstbijzijnde stad is Goes of Zierikzee. Dit lukt nooit in 10 minuten of ze moeten laag vliegen!'

Wil je meer weten over flitsbezorging? Lees hier meer over de razendsnelle beloftes van de flitsdiensten.

Over de poll over flitsbezorging

De poll over flitsbezorgdiensten is tussen 3 en 20 januari 2022 ingevuld door 1730 pollrespondenten. De poll bestond uit twee vragen: 'Wat is jouw mening over flitsbezorging?' en 'Maak je zelf gebruik van flitsbezorging?'. Wil jij ook je ervaringen en meningen delen? Word (gratis) lid van het Radar Testpanel, dan ontvang je zo'n 2x per maand een uitnodiging voor onze langere vragenlijsten over de meest uiteenlopende onderwerpen.