LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van het Dexia-kastje naar de CBP-muur

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

Van het Dexia-kastje naar de CBP-muur

Ongelezen bericht door Chris G »

Van het Dexia-kastje naar de CBP-muur
Van onze verslaggever Merijn Rengers

AMSTERDAM -
Natuurlijk, verzucht de woordvoerder van Dexia: elke rechtszaak is er één te veel. Maar ja, als er al honderden lopen, zullen enkele nieuwe zaken tussen boze beleggers en de Belgische bank niet opvallen.

Aanleiding voor de nieuwe juridische problemen in het slepende aandelenleasedossier vormt de zoveelste mislukte bemiddelingspoging tussen de beleggers en Dexia. Initiator was deze keer het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), de door de overheid ingestelde hoeder van de privacy van consumenten.

Het CBP probeert sinds enkele maanden een groep van een kleine dertig Dexia-klanten inzage te laten krijgen in het dossier dat de bank over hen bijhoudt. Die stuitten op een categorisch 'nee' van de bank, toen zij inzage vroegen in hun klantendossier. Banken zijn echter, net als de overheid, verplicht om open kaart te spelen over de privacy-gevoelige informatie die zij bijhouden.

Met aandelenlease - beleggen met geleend geld - ligt het ingewikkelder. De boze beleggers willen inzage in hun gegevens, omdat zij benieuwd zijn in wat Dexia niet heeft geregistreerd. De bank is diverse malen op de vingers getikt omdat zij beleggingen heeft verkocht, zonder zich te verdiepen in de vraag of de klanten die wel konden betalen. In jargon: de bank heeft niet voldaan aan zijn zorgplicht.

'Uit de dossiers blijkt dit glashard', denkt Piet Koremans, van Pay-Back, de belangenvereniging van leasebeleggers. 'Ze kennen onze namen en de rekening nummers waar ze geld moeten incasseren. Dat is het wel zo'n beetje. En bovendien: ze zijn verplicht ons inzage te geven. Dat is nou eenmaal de wet.'

Dexia ziet dit echter anders. De bank werkt niet mee, juist omdat de beleggers de klantenregistratie willen gebruiken in rechtszaken tegen de bank. 'Dit is de zoveelste georkestreerde aanval uit die hoek. Alleen maar bedoeld om ons op kosten te jagen. Wij doen hier niet aan mee', zegt de Dexia-zegsman.

Het CBP komt er inmiddels ook niet meer uit, en adviseert beleggers vanaf maandag maar naar de rechter te stappen om inzage af te dwingen. 'Dexia weigert ten onrechte' zegt een CBPwoordvoerder. 'Maar ja, wij kunnen niet voor al die mensen inzage gaan afdwingen. Dat moeten ze zelf doen.'

Piet Koremans wordt er moedeloos van. 'Het lijkt wel of er alleen maar tandeloze tijgers in dit land rondlopen. Als de privacy-hoeder zo makkelijk terzijde kan worden geschoven, dan vraag ik me af waarom we die dan niet meteen afschaffen. De wet is toch duidelijk?'

Het CBP zegt echter weinig anders te kunnen dan de beleggers op hun recht wijzen. 'Wij vinden dat Dexia het niet goed speelt. Bij de rechter zouden de beleggers snel en eenvoudig gelijk moeten krijgen als ze met ons oordeel wapperen. Wij zijn er echt niet voor niets.'

En dus zit er voor de beleggers weinig anders op dan maar weer naar de rechter te stappen. 'Bij alle rechtbanken in het land wordt stevig geprocedeerd', zegt Koremans. 'Dat kost jaren en jaren, maar we kunnen niet anders. Die privacy-zaken moeten dus ook maar.'

© de Volkskrant.

Truus2004
Berichten: 2377
Lid geworden op: 17 jun 2004 00:13

Re: Van het Dexia-kastje naar de CBP-muur

Ongelezen bericht door Truus2004 »

'Dit is de zoveelste georkestreerde aanval uit die hoek. Alleen maar bedoeld om ons op kosten te jagen. Wij doen hier niet aan mee', zegt de Dexia-zegsman.
Goshie toch, je zou bijna medelijden met Dexia krijgen. Wát een onbenul! Maar ze creëren ondertussen wel een situatie om inderdaad heel erg moedeloos van te worden.
Laatst gewijzigd door Truus2004 op 02 nov 2004 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: Van het Dexia-kastje naar de CBP-muur

Ongelezen bericht door Dubio »

Wat voor Dexia eigenlijk alleen nog interessant is, is hoeveel restschuld mensen nog hebben. Dan is het natuurlijk ook handig als je weet wat hun adres en bankrekening is. En volgens mij is het strafbaar dat als je verhuist of je je rekening verandert je dit niet doorgeeft aan je crediteuren.
Dexia heeft altijd gezegd dat de WV3D en de andere producten kant en klaar-producten zijn. Moet de bank dan lijden omdat mensen een te grote maandlast/inleg en navenant grotere restschuld hebben?
Natuurlijk zijn de tussenpersonen die verzekerden dat het niet mis kon gaan zo schuldig als de hel. Maar daar valt niks te halen, ze hebben soms zelf ook schulden aan Dexia. Hypocriet als ze dit nu ook terug willen.

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Van het Dexia-kastje naar de CBP-muur

Ongelezen bericht door aert0001 »

Quote:
'Dit is de zoveelste georkestreerde aanval uit die hoek. Alleen maar bedoeld om ons op kosten te jagen. Wij doen hier niet aan mee', zegt de Dexia-zegsman.


je zult wel moeten, ( there are no Americans in Irak )

Ton

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: Van het Dexia-kastje naar de CBP-muur

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

De stichting Eegalease en Leaseverlies hebben dit artikel uit de Volkskrant inmiddels ook maar geplaats op hun site. Beetje laat, want iedereen had het al gelezen natuurlijk. Het zal dexia worst wezen, die paar rechtzaken er nog bij, want hier zal echt niet iedereen om gaan procederen.

Ik vind er trouwens niets meer aan nu de rechtzaken steeds maar weer uitgesteld worden, waarschijnlijk de bedoeling om de mensen murw te krijgen. Ik zit er tenminste echt even doorheen. Misschien komt dat ook wel door gisteren en dat ik ook het gevoel heb dat, zij het op iets minder drastische maar even effectieve wijze, mensen monddood worden gemaakt. Al is het maar door zo treiterend lang te rekken en trachten uit te stellen door dexia. Maar ook door de vele slotjes door Tros Radar en een aantal dexianen op dit forum aanwezig.

Ik heb vandaag een paar rare dingen gelezen op dit forum en ik hoop alleen maar dat het niet uit de hand gaat lopen, want of je gaat er aan onderdoor, of je bent plotseling tot hele extreme dingen in staat. Ik houd me voorlopig even rustig, wat ik ben er nu van overtuigd dat je echt moet uitkijken wat je zegt in Nederland!

spookje
Berichten: 211
Lid geworden op: 29 okt 2004 00:05

Re: Van het Dexia-kastje naar de CBP-muur

Ongelezen bericht door spookje »

iwebd

je kunt alles zeggen wat je wilt in dit land gelukkig maar ja misschien wordt je vermoord ja ach
dexia is niet degene die het hele proces vertraagt
dat doet de rechterlijke macht
wij zijn in nederland zover doorgedraaid dat we overal een verklaring voor denken te hebben
dat is wel een stelling die alleen voorkomt bij de gewone mens
wij laten ons leiden maar dat hoort eigenlijk met een lange ij te worden geschreven en verder kunnen we alleen maar zeggen wat we denken in de hoop dat iemand ons hoort sterkte

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Van het Dexia-kastje naar de CBP-muur

Ongelezen bericht door aert0001 »

Goh, opeens staat er dan weer zo iets, prachtig,

Ton

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Van het Dexia-kastje naar de CBP-muur

Ongelezen bericht door impact »

Wat een georkestreerde brutaliteit van Dexia om te durven beweren dat hun roofbank door ONS op kosten wordt gejaagd!
Terwijl iedereen weet dat het net andersom is begonnen: onbarmhartige juridische actie van Dexia richting de gedupeerden met incassobureaux, batterijen advocaten en het misleidende en onfatsoenlijke "aanbod".

croosjes
Berichten: 2816
Lid geworden op: 03 jul 2003 14:25

Re: Van het Dexia-kastje naar de CBP-muur

Ongelezen bericht door croosjes »

Ikwaseenbeetjedom,kom op door strijden en niet opgeven we zijn er bijna ""samen staan we sterk""

leasebak
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2004 15:07

Re: Van het Dexia-kastje naar de CBP-muur

Ongelezen bericht door leasebak »

Gewoon opvragen die gegevens...

dewaal
Berichten: 116
Lid geworden op: 08 sep 2004 17:48

Re: Van het Dexia-kastje naar de CBP-muur

Ongelezen bericht door dewaal »

inderdaad des noods via de rechtbank.

Gesloten