LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
jll
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2004 21:34
Contacteer:

BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door jll »

Korting Kado / Profit Effect en de Duisenberg regeling

Op de site van Dexia is het begrip minimum looptijd als volgt gedefinieerd:
"de tijd waarna de overeenkomst boetevrij kan worden beëindigd".
Bij KK/PE is dit pas na 10 jaar na afsluitdatum. Einde looptijd is dus ook meteen de minimumlooptijd in de zin van de schikking.Gevolg is dat U pas in aanmerking komt voor gehele of gedeeltelijke restitutie van de restschuld, ontstaan door koersverlies, als U Uw hele contract uitdient. Indien U Uw contract na het verlopen van de eerste 3 jaar beëindigt, zoals contractueel is toegestaan, betaalt U 50%boeterente over de termijnen die U nog te gaan had. In dat geval komt U niet in aanmerking voor de Duisenberg regeling. Waarschijnlijk omdat U al zo'n prachtige korting heeft gehad.Daarom is Leaseverlies ook heel voorzichtig met U er op te wijzen dat stoppen voor einde looptijd ( vanwege de hoge rente) wel eens gunstig voor U zou kunnen zijn. U komt dan wel niet in aanmerking voor de door hen uitonderhandelde regeling, maar U bent over de resterende looptijd wel de helft minder geld kwijt. Al die tijd is U aangeraden om maar door te betalen en nu wordt ( met heel veel voorbehoud) aangeraden om maar te stoppen. Elke maand die U heeft doorbetaald, na het verlopen van de eerste 3 jaar, had U zich dus al de helft van elke maandbetaling kunnen besparen.
Vriendelijk dank Leaseverlies. U heeft Uw naam wel eer aangedaan.
Bron: Platform Aandelen Lease
http://www.platformaandelenlease.nl/
Laatst gewijzigd door jll op 08 aug 2005 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.

jll
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2004 21:34
Contacteer:

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door jll »

Bovenstaand bericht komt van de site van PAL. Vanuit de Wck kunnen echter de nodige vraagtekens worden gezet bij de boeteclausule bij voortijdige beeindiging van aandelenlease.

In de wet is vastgelegd dat een krediet met een vaste looptijd een boete in rekening gebracht mag worden bij vervroegd inlossen van de lening.

De boete die door de WCK - wet is toegestaan bedraagt :

Maximaal 5 % van het krediet bij inlossing korter dan 1/5 van de looptijd.
Maximaal 3 % van het krediet bij inlossing korter dan 2/5 van de looptijd. Maximaal 2 % van het krediet bij inlossing korter dan 3/5 van de looptijd.

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door impact »

Het komt me voor dat je volkomen gelijk hebt, jll. Alle contracten van Legio/Dexia waren erop gericht om de gedupeerden aan de ketting te houden met wurgcontracten.
Bij een stijgende beurs kon er geen winst worden genomen want die viel weg tegen de boete. Bij een dalende beurs werd het vrijwel onmogelijk gemaakt om verliezen te beperken.
Alles uiteraard zonder enig risico voor de bank: die had zichzelf in een win-win situatie geplaatst.
Het extra wrange is daarbij dat er voor de WV3D's door de bank - alhoewel contractueel verplicht - helemaal geen aandelen aan de AEX waren ingekocht en geregistreerd op naam van de gedupeerden. Door Legio/Dexia werd via BV's alleen gesjoemeld en geschoven met OTC-opties.

Fraude, oplichting en bedrog!

Omdat de gedupeerden door Dexia dermate in de tang werden genomen - zonder ook maar enig financieel risico voor de bank - is er m.i. sprake van een onredelijk bezwarende bepaling voor de contractanten en kan Dexia ook daarop worden aangevallen.

pewi
Berichten: 679
Lid geworden op: 16 feb 2005 20:52

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door pewi »

Nou, dan heb ik er ook nog eentje.
http://www.independer.nl/thema/common/b ... temid=1049
Wet Consumptief Krediet (WCK)
Sinds 1 januari 1992 is de Wet op het Consumptief Krediet (WCK) van kracht. Deze wet is er ter bescherming van de consument en geldt voor bedragen tot EUR 22.689. De aanbieders van consumptief krediet hebben de plicht te informeren over de looptijd van het krediet en het termijnbedrag. Consumenten worden zo behoed voor overcreditering: het afsluiten van een te hoge lening. Door het WCK is elke bank verplicht een cliënt na drie maanden "duur" rood staan een doorlopend krediet aan te bieden. De tarieven hierop zijn beduidend lager dan rood staan dat vaak tussen de 15 en 20% kost. Om te voorkomen dat u in financiële problemen raakt, zijn voor het doorlopend krediet afspraken gemaakt over de aflossing per maand. Deze moet minimaal twee procent over de kredietlimiet zijn. Heeft u een kredietlimiet van EUR 10.000 dan is uw maandbedrag minimaal EUR 200.
Deze wet bepaalt ook dat aanbieders van kredieten en leningen niet meer dan een door de overheid vastgestelde maximum mogen vragen. Zo wordt voorkomen dat er ‘woekerrentes’ worden gerekend aan mensen die financieel in de problemen zitten en geen andere mogelijkheid hebben dan geld bijlenen.
Vrgr Pewi

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door peewee »

De vraag of de boeteclausule die DExia bij het Korting Kado en enkele andere leaseproducten hanteert rechtsgeldig is, is een lastig te beantwoorden vraag. Ik heb zo even navraag gedaan bij de afd. juridische ledenservice van Consument & Geldzaken, maar die konden mij geen klip-en-klaar antwoord geven. In de wetstekst zoals de wet in de jaren negentig luidde was het in rekening brengen van boeterente bij vervroegde aflossing zonder meer toegestaan. Zie artikel 34 onder c. Bij vervroegde aflossing van -zeg- een persoonlijke lening is dit (ook nu ) zeer gebruikelijk dat er boeterente wordt berekend door de kredietgever. Vanaf circa 2000 is de Wck en de op de wet gebaseerde Besluiten een aantal keren gewijzigd. De vraag die hierbij om de hoek komt kijken is of nieuwe, gewijzigde wettelijke bepalingen gelden voor contracten die dateren van vóór zo'n wetswijziging . Een zg. overgangbepaling bij een wetswijziging moet hierover duidelijkheid geven. Dit vraagt het nodige uitzoekwerk, maar wellicht is een reeds betaalde advocaat bereid om hier (zonder verdere kosten) nog eens naar te kijken !

trudy
Berichten: 1568
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:44

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door trudy »

Die advocaat Bos in Amsterdam lijkt me er wel één die dit kan/zal weten, maar dit lijkt me geen advocaat die zijn kennis met anderen zal delen.

Deze advocaat staat ook niet op de lijst van advocaten bij PAL, omdat hij alleen zaken neemt van meer dan 40 of 50.000 € restschuld.

pewi
Berichten: 679
Lid geworden op: 16 feb 2005 20:52

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door pewi »

"Luchtballon" uit de oude doos, maar misschien nog wel bruikbaar.
“Uit een uitspraak van de Hoge Raad van ruim twintig jaar geleden blijkt dat een tweepartijen-huurkoopovereenkomst voorheen onder de WCG-wet viel, de voorloper van de WCK. Alle bepalingen uit de WCG zijn letterlijk opgenomen in de WCK, tot en met een maximum van € 41.000 netto verstrekt krediet. Als de lease-overeenkomst dus vergelijkbaar is met een tweepartijen-huurkoopovereenkomst, dan vallen de LegioLease-contracten onder de WCK. Daarin is onder meer opgenomen dat kredietcolportage verboden is. Verder is bepaald dat het contract nietig is als het niet volgens de regels van de WCK tot stand is gekomen. Op elk moment mag het krediet door de kredietnemer worden opgezegd volgens de regels van de WCK met de daarbij horende maximale boete. Bij Legio Lease mag je niet eerder opzeggen.”
...................
Geknipt uit Assurantie Magazine 29 november 2002 www.amweb.nl
Kan je hier uit afleiden, dat ook de vette contracten, die boven de limietsom komen, nietig kunnen worden verklaard. Niet op de hoogte van de som maar wel op de twee zaken die vet gedrukt zijn.
Vrgr Pewi.

trudy
Berichten: 1568
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:44

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door trudy »

Mooi speurwerk Pewi, misschien kunnen advocaten hier iets mee.

Misschien interessant om aan Piet Koremans door te geven?

pewi
Berichten: 679
Lid geworden op: 16 feb 2005 20:52

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door pewi »

Het hele verhaal staat op:
http://www.bapo-fpu.nl/news.htm
Klik op het kopje: Legio Lease contracten zijn nietig.
Vrgr Pewi

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door aert0001 »

‘Contracten Legio Lease zijn nietig’

Klanten die een product van Legio Lease hebben gesloten, kunnen de overeenkomst mogelijk nietig laten verklaren. Aandelenleaseproducten zoals de WinstVerDriedubbelaar kunnen worden aangemerkt als huurkoopovereenkomsten tussen twee partijen en vallen daarom onder de Wet op het Consumptief Krediet (WCK). Hierdoor kunnen de contracten nietig worden verklaard, is de mening van Arnoud Bosch, eigenaar van Fiancancieeeladvieskantoor Aasmail-Leeninfo in Hillegom.

Bosch heeft een overeenkomst onder de loep genomen. “In het contract van De WinstVerDriedubbelaar van LegioLease is opgenomen dat de overeenkomst binnen vijf werkdagen moet worden getekend en teruggestuurd, anders kunnen aan de overeenkomst geen rechten worden ontleend. Dit in tegenstelling tot effectenkrediet, waarbij men al eigenaar is van
de aandelen voordat er krediet kan worden genomen tot 60 à 70% van de waarde in rekening-courant met als onderpand de aandelen die in reeds in het depot aanwezig zijn. Mijn stelling is, dat de aandelenleaseovereenkomst hierdoor een tweepartijen-leaseovereenkomst is”, aldus Bosch.

Uit de voorwaarden blijkt volgens Bosch verder dat er een kredietaanbod wordt gedaan, omdat de klant een bedenktijd krijgt terwijl de koersen al zijn vastgelegd. “Volgens de wet is dit een aanbod waarbij de klant akkoord gaat met een krediet, gekoppeld aan het kopen van de aandelen. Verder blijkt hieruit dat er sprake is van colportage met een verplichte afkoelingsperiode.”

Kantonrechter
“Uit een uitspraak van de Hoge Raad van ruim twintig jaar geleden blijkt dat een tweepartijen-huurkoopovereenkomst voorheen onder de WCG-wet viel, de voorloper van de WCK. Alle bepalingen uit de WCG zijn letterlijk opgenomen in de WCK, tot en met een maximum van # 41.000 netto verstrekt krediet. Als de lease-overeenkomst dus vergelijkbaar is met een tweepartijen-huurkoopovereenkomst, dan vallen de LegioLease-contracten onder de WCK. Daarin is onder meer opgenomen dat kredietcolportage verboden is. Verder is bepaald dat het contract nietig is als het niet volgens de regels van de WCK tot stand is gekomen. Op elk moment mag het krediet door de kredietnemer worden opgezegd volgens de regels van de WCK met de daarbij horende maximale boete. Bij Legio Lease mag je niet eerder opzeggen.”

Bosch acht het voor klanten van Legio Lease raadzaam aandelenlease-contracten voor te leggen aan de kantonrechter.
“Deze zou de uitspraak kunnen doen dat het contract nooit heeft bestaan en alle kosten en rente voor rekening zijn van de aanbieder.” Financierings- en WCK-overeenkomsten vallen volgens de wet onder het kantongerecht, ook als de bedragen hoger zijn dan € 5.000. “
De kanton- en arrondissementsrechtbank in Haarlem heeft veel expertise op het gebied van consumentenrecht”, luidt de tip van Bosch, die op de site www.a2p.nl onder het kopje ‘nieuws’ een voorbeeld heeft geplaatst van een leasecontract dat resulteerde in een forse schuld voor de klant.

Geknipt uit Assurantie Magazine 29 november 2002 www.amweb.nl



met dank aan Pewi voor deze tip

T :) n

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door Willems »

Ton en PEWI,

Weten jullie zeker dat er sprake was van bedenktijd? Ik had namelijk mijn contract binnen de vijf werkdagen terug gestuurd en kwam binnen een paar dagen erachter dat iets goed mis was met KPN aandelen. Ik had nog getracht om annulering maar kreeg te horen van Legio dat er geen sprake is van "bedenktijd". Ik had toen nog twee contracten liggen, die ik toen onmiddellijk retourstuurde zonder ondertekening: Een geluk bij een ongeluk!

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door impact »

Wat die laatste twee contracten betreft ben je door het oog van de naald gekropen, Willems.

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door Willems »

impact,

Om je de waarheid te vertellen, verleden jaar toen ik inzag welke kruisweg ik aflegde met die ene contract voor de communie van mijn kleinkind, had ik op zijn communie dag twee kaarsjes aangestoken bij St Antonius, patroon van verloren zaken uit dankbaarheid. Indien je weet dat beide contracten al een nummer hadden en ik had beiden binnen de vijf werkdagen moeten inleveren, dan besef je ook hoe groot deze wonder was geweest. Ik durf niet eraan te denken, hoe het geweest zou zijn, indien ik getekend had!
Het ging héél toevallig, ik zag dat in het contract de koers van KPN 14 in rekening was gebracht, terwijl de beurs 13.45 aangaf. Ik dacht het schommelt nogal, ga eens verder terugkijken! Dus om de schommeling te bepalen ging een half jaar terug kijken............Je zal het niet geloven......mijn maag kwam naar buiten... ...toen stond de KPN op 46.2........ik zal maar eindigen.......................................................
failliete zootje.......................
Moet je weten........deze aandelen werden in de advertentie aangeprezen als "betrouwbaar, solide en vooraanstaand" (ik voelde het weer naar boven komen).
Laatst gewijzigd door Willems op 11 jul 2005 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

jll
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2004 21:34
Contacteer:

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door jll »

Het kwartje van dit onderwerp is volgens mij nog niet gevallen.
In de oude Wck was de boeterente gemaximeerd, tot bijvoorbeeld 3 % van de hoofdsom na 4 jaar. Bij Korting Kado is de 'korting' (dus ook de boete!) 50% van de resterende termijnen.

Een voorbeeld:
Start 01-07-2001 Hoofdsom 10.000 rente% 12.4% Jaarrente 1240 x 10 = 12.400 totaal. Leasesom 10.000 + 12.400 = 22.400

Bij beeindiging na 01-07-2005 resteert 6 x 1.240 = 11.200 aan termijnen, de klant krijgt 50% 'korting' en moet, naast koersverlies, nog 50% = 5.600 euri betalen!

Volgens de oude Wck mocht dit niet meer zijn dan 3% van het krediet, ofwel 3% van 10.000 = 300 euri !!!

trudy
Berichten: 1568
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:44

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door trudy »

Bosch acht het voor klanten van Legio Lease raadzaam aandelenlease-contracten voor te leggen aan de kantonrechter.
“Deze zou de uitspraak kunnen doen dat het contract nooit heeft bestaan en alle kosten en rente voor rekening zijn van de aanbieder.”
Voorzover mij bekend is er nog niet één rechter geweest die ingevolge de WcK een contract totaal vernietigd heeft (nietig, nietigbaar, of hoe het ook genoemd wordt). Ik bedoel hiermee dus, "alles" en met rente terug, maar werd er steeds gesproken van een deel schade voor Dexia en deel voor gedupeerde i.v.m. de redelijkheid en billijkheid door koersverlies.

Als ik het bovenstaande lees zou die WcK dus heel goed van toepassing kunnen zijn en behoort gedupeerde geheel te worden gecompenseerd voor alle schade.

Het gaat stapje voor stapje, maar we komen steeds een stukje verder wat betreft de grote fouten welke bij het verkopen van aandelenleaseproducten zijn gemaakt.

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door Willems »

Trudy,


Vernietigbaar = schadevergoeding
Nietig= onbestaanbaar= alles terug + rente

trudy
Berichten: 1568
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:44

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door trudy »

Alle contracten dus:

NIETIG

ingevolge de WcK, huurkoop (eegalease), zorgplicht, risicoprofiel, dwaling, misleiding, oplichting, bedrog........

wie weet er nog een paar; ik vergeet vast iets.

En die produkten kwamen van Aegon, een solide en betrouwbaar concern.

ad snoeren
Berichten: 2987
Lid geworden op: 06 jan 2004 21:38

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Voorzover mij bekend is er nog niet één rechter geweest die ingevolge de WcK een contract totaal vernietigd heeft (nietig, nietigbaar, of hoe het ook genoemd wordt). Ik bedoel hiermee dus, "alles" en met rente terug, maar werd er steeds gesproken van een deel schade voor Dexia en deel voor gedupeerde i.v.m. de redelijkheid en billijkheid door koersverlies.
Trudy.

In den bosch is deze uitspraak twee keer gedaan door het gerechtshof(na hoger beroep dus)
Dit gaat dan wel over eegalease, maar het gaat in alle gevallen over de toepasselijkheid van artikel 6:278 BW, bij vernietiging, waarmee dexia dan met dit artikel op de proppen komt. En nietig is nietig,
Ik wil hiermee dus zeggen dat dit dan tot dezelfde conclusie moet leiden bij nietigverklaring vanwege Wck.
en voegt daar aan wellicht ten overvloede aan toe, dat in twee uitspraken van 05-07-2005 door het gerechtshof
s-Hertogenbosch,
L J nummers
AT 8691 en
AT 8689 het Art 6.278 BW niet van toepassing is, indien als de echtgenoot de aandelenlease overeenkomst terecht heeft vernietigd wegens het ontbreken van toestemming concreet betekend dat dexia de volledige inleg moet terug betalen.

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door Willems »

In het rijtje:
WcK---- weet ik niet
eegalease-------nietig
zorgplicht/dwaling/risicoprofiel/bedrog........vernietigbaar
oplichting, indien ongeoorloofde oorzaak....nietig

trudy
Berichten: 1568
Lid geworden op: 10 okt 2003 15:44

Re: BOETECLAUSULE IN STRIJD MET WCK?

Ongelezen bericht door trudy »

Kantonrechter
“Uit een uitspraak van de Hoge Raad van ruim twintig jaar geleden blijkt dat een tweepartijen-huurkoopovereenkomst voorheen onder de WCG-wet viel, de voorloper van de WCK. Alle bepalingen uit de WCG zijn letterlijk opgenomen in de WCK, tot en met een maximum van # 41.000 netto verstrekt krediet. Als de lease-overeenkomst dus vergelijkbaar is met een tweepartijen-huurkoopovereenkomst, dan vallen de LegioLease-contracten onder de WCK. Daarin is onder meer opgenomen dat kredietcolportage verboden is. Verder is bepaald dat het contract nietig is als het niet volgens de regels van de WCK tot stand is gekomen.
Wie weet, misschien is de WcK ook: NIETIG

Gesloten