LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gezin op straat door aandelenlease drama

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door Piet »

Gezin op straat door aandelenlease drama

Een drama dreigt voor vele gezinnen die via misleidende informatie een aandelenlease contract hebben afgesloten.

Honderdduizenden Nederlanders werden rond de eeuwwisseling aandelenlease contracten aangesmeerd.Via paginagrote advertenties, call centres en gladde tussenpersonen werd voorgehouden dat er een soort spaarvorm werd afgesloten en je altijd je inleg zou terugkrijgen. Dat er een hoge lening werd afgesloten en dat het niet ging om inleg maar om rente voor die hoge lening, daar werd niet over gesproken.
Pas nadat de media aandacht besteedde aan aandelenlease en de rekeningen bij de gedupeerden binnen kwamen, begin het drama zich af te tekenen. Al het geld kwijt en geconfronteerd met een onbetaalbaar hoge restschuld, vaak van vele tienduizenden euro’s en hoger.
Slapeloze nachten en wanhoop begin zich meester te maken van vele tienduizenden gedupeerden en gezinnen.

De naam Dexia is verbonden aan aandelenlease.
Maar niet alleen Dexia, ook banken als Fortis, DSB, Aegon en Levob verkochten deze constructies.
Dit is het verhaal van een paar Levob gedupeerden.

Het IJmuider gezin van Marjo P. heeft het bord Te Koop in de tuin staan.
Wat in 2001 begon met het opvolgen van de adviezen van Gelink Adviesgroep om de hypotheek over te sluiten en een Levob Hefboom Effect pakket te nemen zodat na 5 jaar de hypotheek grotendeels kon worden afgelost, eindigde in 2006 met een torenhoge schuld.
De fam P. met drie kinderen moet nu noodgedwongen het huis verkopen om de schulden af te betalen.
Al eerder werd beslag gelegd op de rekeningen van het gezin, Levob is onverbiddelijk en Gelink geeft helemaal niet thuis.
De wanhoop nabij werd aangeklopt bij de gemeente IJmuiden voor een woonruimte na verkoop van de woning. Helaas weigert de gemeente alle hulp en laat het gezin aan haar lot over.
Alles wat in 18 jaar was opgebouwd is in één klap verdwenen en brengt Marjo P. en haar gezin tot een dakloos gezin, zonder geld, hoge schulden en geen toekomst.

Hoe heeft het zo kunnen komen?
Marjo: “Oktober 2001 zijn wij in goed vertrouwen naar de firma Gelink Adviesgroep gegaan voor een oversluiting van onze hypotheek die afliep, zij boden een leuke hypotheekrente van 5.6 procent. Onze hypotheek was op dat moment nog 90.000 gulden dus wij hadden het idee dat dit wel een leuk aanbod kon zijn.
Daar gekomen werd ons een aanbod gedaan om een hypotheek te nemen met daarbij een Levob Hefboom Effect constructie omdat wij daarmee aan het eind van de looptijd alles ruimschoots terug verdiend zouden hebben. Dit alles werd ons op een kladje voorgerekend, terwijl wij echt in eerste instantie niet van plan waren hiervoor te gaan. Na veel heen en weer gepraat van de Heer N. van Gelink dat dit voor ons een gouden kans was om een appeltje voor de dorst te hebben en vragen van ons over de beurs(die zou pas instorten bij een wereldoorlog), hebben wij dit toch gedaan en 5 contracten afgesloten.
In 2003 kregen wij brieven van Levob dat wij een ernstige restschuld hadden.
Dit was voor ons onbetaalbaar en gezien de houding van Levob was een rechtszaak niet te voorkomen.
Door een ongelukkige manier van procederen kwam Levob er vanaf met een veroordeling tot het betalen van een gedeelte van de restschuld van het Levob Hefboom Effect, terwijl Gelink helemaal niet werd meegenomen in het proces
Na 18 jaar zijn wij alles kwijt waar we voor gewerkt en gevochten hebben, dit mag toch niet de gerechtigheid van onze Nederlandse staat zijn.”

Het drama van de fam P. is geen uitzondering.
De fam P. uit Heerhugowaard is hetzelfde overkomen.
Ook bij hun is de verkoop van hun huis de enige oplossing.
Overspannen en levensmoe zijn ze van de oplichtingpraktijken van Gelink en Levob.
Dankzij de financieel adviseur Gelink zitten zij met een maandelijks bedrag aan onkosten van 1250 euro.
Onbetaalbaar voor dit gezin, mevr P. is invalide en heeft het huis voor veel geld laten aanpassen.
Het gebeurde regelmatig dat zij dagelijks meerdere keren werden gebeld met dreigementen over betalen. Het gezin voelt zich een melkkoe wat armoe moet lijden “ten gunste van de oplichters van Gelink en Levob” zoals de wanhopige mevr P. beschrijft.
Vier leningen zijn ze aangesmeerd door Gelink, er is niet gekeken of zij dit konden betalen en of zij een dergelijk product met risico wilden afsluiten.
Met mooie woorden is hun zekerheid beloofd in hun onzeker bestaan.
Die zekerheid is nu overgeslagen naar verlangen naar een sinister einde.....

De fam. W. uit Eindhoven bestaat uit 5 personen.
Er zijn hun maar liefst 5 Levob Hefboom Effect contracten aangesmeerd.
De emoties lopen hoog op als mevr W. haar verhaal verteld.
Ook zij hebben het bord Te Koop in hun tuin staan na de dreigementen van Levob.
En hoe dan verder? Zij weten het niet en gaan er geestelijk kapot aan
“Het is onbestaanbaar en onbegrijpelijk dat de consument niet werd en wordt beschermt tegen dit soort praktijken en tegen dit soort aanbieders van zulk soort wurgcontracten.” Aldus mevr W.
“Je leven lang hard gewerkt en alles verdwijnt als sneeuw voor de zon. Ons leven is in één klap kapot”

Dit zijn helaas geen uitzonderingen.
Dagelijks krijgt de stichting Platform Aandelen Lease (PAL), belangenbehartiger van aandelenlease gedupeerden, telefoontjes, brieven en e-mails van gedupeerden die ten einde raad zijn.
Ondanks dat minister Zalm het een groot maatschappelijk probleem vind, wordt er van overheidszijde weinig tot niets gedaan om de honderdduizenden gedupeerden te helpen.
PAL doet dit wel en heeft ruim 70 advocatenkantoren en financiële dienstverleners achter zich staan die de gedupeerden bijstaan in gerechtelijke procedures tegen de aanbieders van deze producten.

cornelis
Berichten: 880
Lid geworden op: 12 feb 2004 10:58

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door cornelis »

Alles afpakken van die smerige vuile oplichters,hoe is het in gods vredesnaam mogelijk dat dit kan in nederland kaal geplukt en levensmoe door oplichters

bokkie
Berichten: 373
Lid geworden op: 10 mar 2005 21:48

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door bokkie »

Ook in 2001 werd al uitgebreid door allerlei instanties gewaarschuwd niet met Geelink in zee te gaan. Weer iemand die verblind raakt door geldzucht.

Hypotheek van 90.000 gulden in 2001 (€40.000). De overwaarde in dat huis zal intussen aanzienlijk zijn (een huisje van 70m² in IJmuiden kost al €140.000 volgens Funda en ik neem aan dat je daar niet in past met drie kinderen en bovendien hebben ze blijkbaar een tuin dus dan zit je met die gezinsgrootte al snel op €175.000) dus het lijkt me dat er wel ergere gevallen zijn dan dit zogenaamd dakloze gezin. Huur een huis, betaal je schulden (of procedeer) en koop een ander huis.
Niet zo vreemd dat er in dat eerste verhaaltje niet wordt gemeld hoe hoog de restschuld is.

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door Hollander »

Er is toch iets vreemds met dat gezin uit IJmuiden. Klopt het jaartal wel? Er staat:
...en vragen van ons over de beurs(die zou pas instorten bij een wereldoorlog),
Kennelijk hadden zij rotsvast vertrouwen in een stijgende beurs. Maar wanneer speelde dit verhaal?
Oktober 2001 zijn wij in goed vertrouwen naar de firma Gelink Adviesgroep gegaan
OKTOBER 2001. Dus een maand na de aanval op New York. En in een tijd dat de beurs al meer dan een jaar aan het dalen was! Volgens mij had iedereen al wantrouwen over stijgende beurskoersen in oktober 2001. Misschien is het een ouder verhaal, uit 1999 of zo, dat een beetje is opgepoetst?

Martinvdm

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door Martinvdm »

Jongens...Het gaat er toch om dat mensen op straat gegooid worden omdat ze met een aanbieder van leaseshit in zee gegaan zijn, en als resultaat met een hoge schuld achterblijven en hun huis moeten verkopen.

Probeer de aandacht niet af te leiden op een datum maar verlies de kern van het verhaal niet uit het oog !!

Groet,
Martin

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

Voor zover mij bekend heeft Dexia het nooit zover laten komen dat iemand zijn huis moest verkopen om de schuld bij Dexia af te kunnen lossen.
Wel is het zo Dexia vooral in de beginperiode rond 2002/3 met haar dreigbrieven over incassoburo's en deurwaarders veel mensen bewust zo bang heeft willen maken dat misschien enkelen hun huis uit eigen beweging hebben verkocht om maar van Dexia en haar dreigementen af te komen.
Daar op terugkijkend valt de aanbieder heel wat te verwijten, vooral nu in de gerechtelijke uitspraken constant blijkt dat niet de afnemer maar de aanbieder de schuldige van de vaak nog steeds aanwezige financieele drama's is.
Mocht ik zelf binnenkort de inleg terug krijgen en de resschuld geheel of gedeeltelijk kwijtgescholden krijgen dan blijft het voor mij evengoed onverteerbaar dat Dexia mij ongestraft jaar in jaar heeft kunnen verplichten de restschuld aan haar te voldoen (binnen ..dagen) en dat ik het probleem van de 2de hypotheek zelf maar moest zien op te lossen.
En zo zijn er met mij nog honderden gedupeerden denk ik.
OD.

jannes
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 jul 2005 08:49

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door jannes »

In 2003 werd mij bekend, na een brief van Dexia, dat ik met een grote schuld zou komen te zitten (depotconstuctie).
ik heb overwogen mijn huis te verkopen op op die manier maar van alles af te zijn.
Gelukkig heb ik dat niet gedaan.
In 2003 wel een erg slechte tijd gehad.

Mede door Tros Radar en PAL weet ik nu veel meer en ben ik via Leaseproces een procedure begonnen en ik heb hoop op een goede afloop, zeker na de uitspraak van vorige week tegen All Personal Finance (ook mijn tussenpersoon).

Toch moet ik nog vaak denken aan de beroerde periode in 2003 en ik ben zeer huiverig geworden voor "financiele advieseurs".

Er zal wel weer een tijd komen dat ik weer een normaal leven kan leiden zonder te hoeven denken aan de boeven van Dexia en All Personal Finance.

Jannes

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

J. Je bent niet de enige met die ervaringen.
Daarom is het de hoogste tijd dat het leasedrama (met succes) afgesloten en vergeten kan worden.
OD.

Brabander
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 jul 2004 23:17

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door Brabander »

Ik wil ook niets meer te maken hebben met financieel adviseurs, pensioengatenverzekeringen, banken en alles wat daar mee te maken heeft. Een betaalrekening en een pinpas is het enige wat ik nog heb van de bank.

Alle vertrouwen in de financiële wereld is bij mij en veel anderen verloren gegaan door het aanrichten van veel financieel en persoonlijk leed door DEXIANEN, AEGONAREN. FORTISTANEN, SPAARSELECTEURS, DSB-BALLEN enzovoort.

jannes
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 jul 2005 08:49

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door jannes »

Dat is inderdaad nog een schrale troost, dat ik niet de enige ben.

Maar ik begrijp niet dat mensen dit elkaar kunnen aandoen. De heer Rene Voskamp is bij mij thuis geweest en heeft het allemaal erg rooskleurig voorgesteld.
Ik zou hem graag eens weer een keer willen spreken en dan aan hem vragen wat hij vindt van de situatie waarin ik mij nu bevind.

Een schuld van € 90.000,00! En nog zwart op wit durven schrijven dat het mij niets zou kosten en je toch wel heel erg dom zou zijn als je het niet deed.

Je zit financieel aan de grond, terwijl ik altijd zuinig ben geweest, veel overwaarde op mij huis had en daar is nu een groot gedeelte van weg.

Jannes.[/u]

Martinvdm

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door Martinvdm »

Er zijn voorbeelden genoeg waarbij het allemaal rooskleurig uiteengezet is dan achteraf blijkt...En waar mensen met de gebakken peren blijven zitten..

Waar ik me wel iedere keer weer kwaad om maak, zijn de figuren (zal geen namen noemen, wie de schoen past, trekt hem aan) die iedere keer weer naar de mensen wijzen en zeggen dat het hun schuld is voor deze ellende.

Die nooit eens een keer naar Dexia kijken en zich afvragen van: hey, was het allemaal wel zo 100% verstandig om dit aan de mensen te verkopen, waren de folders rooskleuriger dan de werkelijkheid, zijn de mensen wel goed voorgelicht, hoe zit het precies met de tussenpersonen en de vergunningen enz...

Die figuren die iedere keer schermen met 'dollartekens in de ogen' en 'eigen verantwoordelijkheid' wens ik talloze slapeloze nachten toe...

Gr,
M

Eugene Cernan
Berichten: 226
Lid geworden op: 06 apr 2006 20:52

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door Eugene Cernan »

Maar richt aub ook niet de beschuldigende vinger naar Dexia, zij hadden in 2000 ook dollartekens in de ogen, echter het leasedrama heeft hen ook meer dan een miljard gekost.

leeuwtje
Berichten: 192
Lid geworden op: 01 mei 2005 13:47

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door leeuwtje »

En wat heeft het ze opgeleverd en levert het ze nog steeds op? Zou bijna medelijden met Dexia krijgen en een actiecommite oprichten genaamd "help Dexia de winter door"giro 555. Nog even en mijn huis staat ook te koop.

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

De schuldigen zijn in 3 categorien te verdelen:

a - Aegon/La Bouchere die als bedrijf de aandelenleaseverkoop als een
goed bron van inkomsten zag.
b - De tussenpersonen die ten koste van de
afnemers snel rijk wilden worden.
c - Dexia die zich op de overname verkeken heeft en haar
schade nu denkt te kunnen verhalen bij de afnemers.

cornelis
Berichten: 880
Lid geworden op: 12 feb 2004 10:58

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door cornelis »

Ons huis zal ook te koop zijn zo;ang dexia haar gang mag gaan,aar erger nog wij hebben de laatste drie jaar op een houtje gebeten en zijn geestelijk kapot moet je voorstellen drie jaar in spanning omdat we zijn opgelicht door een bank die geen vergunningen heeft en geen aandelen heeft gekocht,en vervolgens de macht heeft om rechtzaken stil te leggen om onacceptabele regelingen er door probeert te duwen.

Een bank die enorme schade heeft aangericht en wacht op een nieuwe wet genaamd WCAM OM VERVILGENS MISBRUIK VAN DIE WET TE MAKEN!
Die wet is toch bedoelt om mensen die schade hebben geleden scadevergoeding te geven maar de manier waarop dexia die wet wil MISBRUIKEN is het een wet om de schade die dexia heeft aangericht voor dexia te beperken.

Joop(K)
Berichten: 325
Lid geworden op: 24 mei 2004 08:02

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door Joop(K) »

OD zegt:
De schuldigen zijn in 3 categorien te verdelen:

a - Aegon/La Bouchere die als bedrijf de aandelenleaseverkoop als een
goed bron van inkomsten zag.
b - De tussenpersonen die ten koste van de
afnemers snel rijk wilden worden.
c - Dexia die zich op de overname verkeken heeft en haar
schade nu denkt te kunnen verhalen bij de afnemers.
OD vergeet één belangrijke schuldige. Ik zal deze om OD te helpen even toevoegen:
d - De gedupeerde die verblind door toverpotten met rijkdom blindelings een handtekening zette onder een aandelen lease overeenkomst.

Oom Dagobert
Berichten: 1701
Lid geworden op: 07 jul 2003 16:29

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

Met puntje d. ben ik het als mede gedupeerde uiteraard niet mee eens.
En de rechters in Almelo en Amsterdam gelukkig ook niet.
Voor hun argumentatie Dexia te veroordelen om ALLE schade aan gedupeerde te vergoeden zie de uitspraak van 27 september elders op dit forum.
OD.

Martinvdm

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door Martinvdm »

d - De gedupeerde die verblind door toverpotten met rijkdom blindelings een handtekening zette onder een aandelen lease overeenkomst.
Dit bedoelde ik in mijn vorige post...

Onze Joop 'duwt' iedere gedupeerde in hetzelfde potje...

Of men is erg gefrustreerd en probeert via dit forum zijn ei kwijt te kunnen of men is meer met Dexia van doen dan wij denken of ..Nou vul het zelf maar in...

Procesvoerder
Berichten: 689
Lid geworden op: 12 jul 2006 12:26

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door Procesvoerder »

..
Laatst gewijzigd door Procesvoerder op 22 okt 2006 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Martinvdm

Re: Gezin op straat door aandelenlease drama

Ongelezen bericht door Martinvdm »

Het is een 'pain in the ass' voor Dexia...

Kan me niet voorstellen dat ze hier achteraf blij mee geweest zijn.
Maakt ook niet uit....Dat vechten ze maar uit met Aegon.

Gr,
M

Gesloten