LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verrekening oude contracten

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
DoubleU
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 dec 2003 11:57

verrekening oude contracten

Ongelezen bericht door DoubleU »

Na lang wachten zijn eindelijk een 2-tal contracten verrekend (volgens Dexia tijdig vernietigd binnen 3 jaar). Deze contracten zijn verrekend met 2 oudere contracten, afgesloten in 1997, met zogenaamde achterstallige betaling(en). Volgens Dexia dus niet tijdig vernietigd. Kan ik hiertegen stappen ondernemen of is hierover jurisprudentie in de maak?

capellenaar
Berichten: 222
Lid geworden op: 24 sep 2003 17:14

Re: verrekening oude contracten

Ongelezen bericht door capellenaar »

Heb al meer gehoord dat ze alle ooit afgesloten plannen verrekenen maar dan moeten ze ook je inleg van die plannen meenemen in de verrekening. Is dit dan ook gebeurd?

Capellenaar

DoubleU
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 dec 2003 11:57

Re: verrekening oude contracten

Ongelezen bericht door DoubleU »

De wat Dexia noemt "openstaande posten" zijn verrekend. Over de inleg wordt niet gesproken. Daar zit nou juist de clou. De inleg was € 12.000. Het procederen waard zou je zeggen.

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: verrekening oude contracten

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo DoubleU,

Dexia heeft jou een voorstel gedaan met een draai in hun voordeel.
Trap er niet in, laat het voorstel voor wat het is en reageer er niet op.
Als je aan het procederen bent ga dan door want de rechter zal andere contracten niet verrekenen met contracten die vernietigd zijn.
Je krijgt gewoon al je geld terug met wettelijke rente en een proceskosten vergoeding voor deze 2 contracten.
Of bij die andere 2 contracten de vernietiging verjaard is, maakt de rechter uit, niet Dexia.
Mocht de vernietiging worden afgewezen van de contracten uit 1997 dan val je terug op het ontbreken van de zorgplicht door Dexia en val je in het categorie model qua schadeverdeling
Ben je nog niet aan het procederen, zoek een goede advocaat en ga procederen met als inzet die contracten die juridisch wat kunnen opleveren.
Wil je meer weten, mail naar [email protected]

Groeten,
Piet

DoubleU
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 dec 2003 11:57

Re: verrekening oude contracten

Ongelezen bericht door DoubleU »

Hartelijk dank voor je reactie (en Cappellenaar niet te vergeten). Uiteraard volg ik reeds lange tijd met belangstelling jou bijdragen op dit forum.
We hebben voor 2 contracten zoals gezegd hun voorstel geaccepteerd, er van uitgaande dat Dexia eindelijk eens zou kappen met hun laffe streken in casu het recht altijd in hun voordeel uit te leggen. Je bent bij hun aan de goden overgeleverd vooral ook om dat zij menen de grootste en de sterkste te zijn. Zie nu ook het verrekenen van 2 oude contracten waarop de klant zelf geen enkele invloed kan uitoefenen.
Procederen hebben we tot nu uitgesteld, hopend op een 'redelijke" schiikking. Met het oog op het geld dat (eventueel) nog in de "pijplijn" zit (oudere contracten) is het dan nu blijkbaar tijd om daadwerkelijk een procedure aan te spannen. We offeren graag het beetje geld wat we nu hebben ontvangen op, mochten we in het ongelijk worden gesteld.

PS We hebben reeds langere tijd een advocaat in de arm maar verder dan het versturen van "vriendelijke" brieven (die geen enkel effect hebben gesorteerd) en het innen van honorarium is het tot nu toe nog niet gekomen.

m.vr.gr.

bromtol
Berichten: 648
Lid geworden op: 22 mei 2005 16:29

Re: verrekening oude contracten

Ongelezen bericht door bromtol »

wat is er nu verrekend? uitkeringen op oude contracten of echt openstaande maandtermijnen.

Dexia kan niet zomaar uitkeringen op oude contracten verrekenen, want dan presteert men niet op die contracten, terwijl die contracten niet vernietigd zijn.

Echter als die contracten niet vernietigd zijn, maar niet alle maandtermijnen zijn betaald, dan heeft Dexia het volste recht om de nog openstaande termijnen te verrekenen (afgezien van de vraag of je i.v.m. die contracten een schadevordering zou hebben). Dit mag Dexia zelfs als de rechtsvordering van die maandtermijnen verjaard is.

Met vriendelijke groet,

capellenaar
Berichten: 222
Lid geworden op: 24 sep 2003 17:14

Re: verrekening oude contracten

Ongelezen bericht door capellenaar »

Even een mededeling. Heb een voorstel binnen. Mijn situatie is als volgt: in het verleden drie positieve contracten uitgekeerd gekregen. Daarna een plan met een forse restschuld en nog drie lopende plannen. Deze 4 plannen zijn allemaal binnen 3 jaar vernietigd. Voorstel wat ik binnen heb gekregen betreft alleen de lopende plannen. Alle inleg en rente terug. Gebeld met Dexia waar dat andere voorstel was voor het plan met de restschuld (voor deze zijn wij ook lang geleden gedagvaard). Antwoord Dexia: dit voorstel moet met de hand geschreven worden en dat duurt iets langer dus kijk het nog een weekje aan. Moet nu voor de drie lopende plannen akkoord geven terwijl ik niet weet wat dat andere voorstel is. Dacht het niet. Wacht gewoon nog even af.

Capellenaar

DoubleU
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 dec 2003 11:57

Re: verrekening oude contracten

Ongelezen bericht door DoubleU »

Ter verduidelijking. Met een de achterstallige betaling (openstaande post zoals Dexia dat noemt) bedoel ik de restschuld na afloop "contract". In dit geval de restschuld op 2 contracten uit 1997 die in de ogen van Dexia blijkbaar formeel gezien niet tijdig zijn vernietigd.

Er is dus geen sprake van achterstallige betalingen. Excuus voor de verwarring.

Overigens is er op een door mijn minderjarige zoon afgesloten "contract" (tijdig vernietigd) helemaal niet gereageerd door Dexia.

m.vr.gr.

Julika
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 nov 2003 18:50

Re: verrekening oude contracten

Ongelezen bericht door Julika »

PS We hebben reeds langere tijd een advocaat in de arm maar verder dan het versturen van "vriendelijke" brieven (die geen enkel effect hebben gesorteerd) en het innen van honorarium is het tot nu toe nog niet gekomen.
Mijn vriendin heeft hetzelde probleem.
Ze heeft een advocaat pro-deo. 4 jaar liggen haar 7 contracten al bij hem.
Ze heeft niet meer lang te leven (hartzwakte of hartinsufficiëntie)
Weet iemand een advocaat, die haar helpt?

groetjes Julika

bromtol
Berichten: 648
Lid geworden op: 22 mei 2005 16:29

Re: verrekening oude contracten

Ongelezen bericht door bromtol »

Als er discussie is over de verschuldigdheid over het verrekende bedrag moet je protesteren omdat het te verrekenen vordering niet voldoet aan de eis van liquiditeit (artikel 6:136 BW).

Mocht je de oude contracten niet (op tijd) hebben vernietigd, dan heb je mogelijk nog een schadevordering m.b.t. contracten. Immers, dan heb je voor die contracten een "zorgplichtzaak".

Het enige wat vermoedelijk helpt is dagvaarden en primair op basis van eega verweer vorderen dat de rechter verklaart dat je op die contracten niets verschuldig bent en (ook) recht op teruggave van de maandtermijnen hebt. Subsidiair vorderen dat Dexia onrechtmatig heeft gehandeld voor het sluiten van het contract en wanprestatie heeft gepleegd door niet aan saldobewaking te doen, zodat Dexia aansprakelijk is voor de schade (de afrekening en de betaalde termijnen).

Helaas het is niet anders. Advocaat zoeken, want anders verrekent Dexia ondanks protesten gewoon en heb je als je niets doet het nakijken.

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: verrekening oude contracten

Ongelezen bericht door Piet »

Hallo Julika,

Mail me even over de problemen van je vriendin met de advocaat.
Degene die recht hebben op gesubsidieerde rechtsbijstand(ook wel Pro deo of toevoeging genoemd) kunnen zonder kosten overstappen naar een andere advocaat.
De toevoeging kan worden meegenomen en de nieuwe advocaat gaat gewoon verder waar de andere advocaat is gebleven.
Een nieuwe toevoeging aanvragen is niet nodig en er zijn geen aanvullende kosten.
Samen kunnen we een advocaat zoeken die wel vlot haar zaak wil behandelen.

Groeten,
Piet

Julika
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 nov 2003 18:50

Re: verrekening oude contracten

Ongelezen bericht door Julika »

haha eindelijk!! Bedankt Piet voor je reactie.

vrijdag werd Dexia gedagvaard. 4 contracten 2003 tijdig vernietigd
en drie ervan 2004 vernietigd. De laatsten waren van 1999 en 1997.
Met zorgplicht moet het lukken alles terug te vangen.
De strijd kan beginnen.
Ik dacht als pro-deo advocaat vang je maar 2000 Euro.
En paar honderd Euro zal mijn vriendin beileggen moeten
zei haar advocaat.

Ik heb ook bericht had van Dexia voor een contract, die wij wegemoffeld hadden.
Beleggen met Bonus Euro 2.600 Euro terug.
Netjes afgehandeld van Dexia.
Hoe gaat het met de zaken waar Dexia in hoger beroep gegaan is?
Het dossier van mijn man ligt daar nog te slapen.

groetjes Julika

capellenaar
Berichten: 222
Lid geworden op: 24 sep 2003 17:14

Re: verrekening oude contracten

Ongelezen bericht door capellenaar »

Wij hebben het eindvoorstel binnen! En jahoor, alle ooit verrekende plannen (dus ook de positieve) zijn verrekend. En dat zijn drie positieve, een met restschuld, 2 lopende die op tijd vernietigd zijn en 1 lopende die niet vernietigd is. Na verrekening nog een leuk bedrag positief over. Wettelijke rente vergoed en ook nog haast 800 euro vergoeding proceskosten. En natuurlijk volledige correctie van de BKR wat eigenlijk nog wel het belangrijkste voor ons was want daarmee sta je mooi als wanbetaler te boek. Originele formulieren tekenen en binnen 15 dagen geld op de rekening en BKR schoon. Einde Dexia verhaal. Wij zijn er dik tevreden mee........................

Groeten Capellenaar

p.s. succes voor degene die nog op de uitslag zitten te wachten.

Gesloten