LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat te doen met een lopende leaseovereenkomst?

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
johanja
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2009 19:56

Wat te doen met een lopende leaseovereenkomst?

Ongelezen bericht door johanja »

Elf jaar geleden heb ik een leaseovereenkomst gesloten met Legio-lease. Nog altijd betaal ik maandelijks € 68,09 en als ik nu op de site van Dexia kijk zou ik na al die jaren € 850 krijgen. Dat is € 8000 minder dan ik heb betaald.
Moet ik dit voor lief nemen of kan ik nog ergens reclameren? En is het verstandig de overeenkomst nu direct te beëindigen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat te doen met een lopende leaseovereenkomst?

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, het principe van de leaseovereenkomst is dat er 11 jaar geleden een grote som geld leent (bv 8000 euro, ik weet niet hoeveel in jou geval) en dat daar in een keer een pakket aandelen van is gekocht. En dat je over die lening vervolgens rente betaalt, zolang de overeenkomst loopt.

Bij verkoop wordt het aandelenpakket verkocht en de winst is voor jou. De hoop is dat het rendement op de aandelen hoger is dan de rente over de lening. Maar het kan dan dus ook voorkomen dat je aan rente meer hebt betaald dan de waarde van je aandelenpakket of dat je winst veel minder is dan wat je hebt betaald. Het kan zelfs zijn dat je met een schuld blijft zitten. Dat is allemaal het risico van beleggen met geleend geld.

Blijkbaar is het pakket aandelen nu 850 meer dan de prijs waarvoor je ze hebt gekocht. Dus bijvoorbeeld 8850. Ga je er vanuit dat dat pakket aandelen meer zal stijgen dan de rente die je betaald, dan moet je de boel houden. Anders moet je kijken of je bij voortijdig opzeggen een boete moet betalen, en afhankelijk daarvan nagaan of je wilt stoppen.

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: Wat te doen met een lopende leaseovereenkomst?

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

.
Ongelooflijk, hier is geen sprake meer van een winterslaap, dit lijkt op Doornroosje.

In ieder gaval is het zo dat elk jaar dat je nog betaalt, je ruim 800 Euro in een bodemloze put gooit.
Ik zou de overeenkomst nu direct beëindigen.
De nationale overheden van Belgie, Frankrijk en Luxemburg hebben er dit jaar voor gezorgd dat Dexia niet in liquiditeitsproblemen kwam, maar doen zij dit de komende jaren ook? Als dexia failliet gaat (ondanks beschermheer Lakeman) krijg je zelfs die 850 Euro niet meer.

johanja
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2009 19:56

Re: Wat te doen met een lopende leaseovereenkomst?

Ongelezen bericht door johanja »

Dank voor jullie reacties. Er is me blijkbaar een en ander ontgaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat te doen met een lopende leaseovereenkomst?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat je in geval van een theoretisch failisement van Dexia je geld kwijt bent. Tegenover de lening die je bent aangegaan staan immers gewoon aandelenbezit op 'jou' naam. Die aandelen ben je niet kwijt bij een mogelijk failisement; Dexia fungeert slechts als beheerder/administrateur van die aandelen.

Procesvoerder
Berichten: 689
Lid geworden op: 12 jul 2006 12:26

Re: Wat te doen met een lopende leaseovereenkomst?

Ongelezen bericht door Procesvoerder »

Dat komt mij voor een misvatting te zijn. Ter vergelijking: DSB is toch ook slechts beheerder van de door spaarders ingelegde spaargelden en toch vallen die binnen een eventueel faillissement.
Ga er maar liever vanuit dat u in het geval van een deconfiture van Dexia S.A. uw aandelen (als die er al zijn!) die bij Dexia Nederland N.V. in beheer zijn, ook binnen de failliete boedel blijven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat te doen met een lopende leaseovereenkomst?

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, de aandelen zijn alleen in beheer bij DSB. Vergelijk het met het hebben van een kluis bij een bank; als die bank failiet gaat, dan ben je de inhoud van de kluis nog niet kwijt. Een spaarrekening is daarentegen geld dat je aan de bank uitleent, en waarover je de bank het recht geeft om ermee te doen wat ze willen. In ruil daarvoor krijg je een vergoeding.

Procesvoerder
Berichten: 689
Lid geworden op: 12 jul 2006 12:26

Re: Wat te doen met een lopende leaseovereenkomst?

Ongelezen bericht door Procesvoerder »

Ik verwacht niet dat de denkbeeldige curatoren in het evenzo denkbeeldige faillissement van Dexia S.A. uw mening zullen delen.

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: Wat te doen met een lopende leaseovereenkomst?

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Hier wordt toch iets te gemakkelijk aangenomen dat dexia de aandelen 'wel zal hebben' . Maar de AFM heeft ze bij een onderzoek op verzoek van de rechter niet kunnen vinden. Net zoals een garantiestelsel voor spaargeld, kennen we ook een garantiestelsel (het beleggerscompensatiestelsel) voor aandelen, tot een max. van 20.000 Euro per persoon. Aandelen kunnen wel degelijk 'verdwenen' zijn bij een faillisement.

Gesloten