LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gros van leasebeleggers kan zaak terugdraaien

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
bo39
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2003 16:14

Gros van leasebeleggers kan zaak terugdraaien

Ongelezen bericht door bo39 »

Gros van leasebeleggers kan zaak terugdraaien


AMSTERDAM (ANP) - Een groot deel van de beleggers in aandelenlease kan zijn contract laten vernietigen. Dat blijkt uit een uitspraak in de zaak Eegalease die de kantonrechter in Amsterdam woensdag heeft gedaan.
Volgens de rechter moeten partners meetekenen voor beleggingen met geleend geld. Dexia Bank Nederland heeft altijd genoegen genomen met slechts één handtekening.
Een woordvoerder van een grote groep ontevreden beleggers sprak in een reactie van een "eclatante overwinning". De beleggers hebben zich verenigd in de stichting Eegalease, die de bank Dexia voor de rechter heeft gedaagd. De stichting telt ongeveer 15.000 leden en wordt gesteund door de Consumentenbond.


http://www.dft.nl/nieuws/6660700/Gros_v ... aaien.html

bronvermelding :lol:
De hele zaak draait om de vraag of beleggingen met geleend geld als huurkoop moeten worden gezien. Dexia bestrijdt dit, omdat koop op afbetaling niet zou gelden voor effecten.
Volgens de kantonrechter in Amsterdam gaat het wel degelijk over huurkoop. Dat betekent dat een partner ook voor zo’n contract moet tekenen. Deze regeling moet voorkomen dat iemand zijn huishouden op eigen houtje in financiële problemen brengt.
De partners van Dexia-klanten die zich bij Eegalease hebben aangesloten, zijn door het vonnis niet in een klap van hun beleggingscontract af. Volgens de kantonrechter kan de stichting de contracten niet namens haar leden vernietigen.
Dat zullen de geregistreerde partners of de echtgenoten van beleggers zelf moeten doen. De belangenorganisatie overweegt nu om volmachten te verzamelen, zodat de duizenden beleggingscontracten wel in een soort opruimactie kunnen worden ontbonden.
Een woordvoerder van Dexia Bank Nederland, veruit de grootste aanbieder van beleggingen via aandelenlease, verwacht dat het niet zo’n vaart loopt. "Dit zal tot aan de Hoge Raad moeten worden gespeeld."
Hij wees er tevens op dat de kantonrechter de collectieve vordering van Eegalease heeft afgewezen. "Dat is geen winst voor Eegalease. Want Eegalease kan niet namens alle partners spreken."
De kantonrechters in Nederland oordelen verdeeld over de kwestie. Drie eerdere uitspraken in vergelijkbare zaken vielen uit in het voordeel van Dexia. De bank noemt dat een plusplunt. Eegalease ziet dat anders en verwacht dat de nieuwe uitspraak in de omvangrijke zaak die in Amsterdam diende als richtlijn zal fungeren.
De woordvoerder van de belangenorganisatie wil het vonnis aangrijpen om opnieuw met Dexia om de tafel te gaan zitten. Niet om weer over een schikking te onderhandelen, "maar we moeten kijken hoe we hier het snelst uitkomen".

De hele zaak draait om de vraag of beleggingen met geleend geld als huurkoop moeten worden gezien. Dexia bestrijdt dit, omdat koop op afbetaling niet zou gelden voor effecten. Volgens de kantonrechter in Amsterdam gaat het wel degelijk over huurkoop. Dat betekent dat een partner ook voor zo’n contract moet tekenen. Deze regeling moet voorkomen dat iemand zijn huishouden op eigen houtje in financiële problemen brengt.
Laatst gewijzigd door bo39 op 25 aug 2004 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

pimmy
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2003 15:04

Re: Gros van leasebeleggers kan zaak terugdraaien

Ongelezen bericht door pimmy »

Goed handtekening van partner nodig stel de volgende situaties voor .
Al voor de rechter geweest ( nog geen uitspraak) geen hantekening van partner en ook niet vernietigd wat dan?
Gedagvaardigd en bij de dagvaardiging pas gezien dat hantekening partner ontbreekt wat dan.Kan je dan nog vernietigen?
Gescheiden inmiddels en ook niet getekend ex gedagvaardigd nog niet voorgekomen kan ex alsnog vernietigen.
Zo zijn er heel veel situaties te bedenken je kan gelijk een advocaat gaaan bellen maar ik denk als er op het forum wat antwoorden komen dat dat makkelijk is voor een hoop situaties.
Maar Dexia zal wel weer rekken rekken dus hebben de mensen nog lang hun geld niet.Het lijkt mij voor Dexia gunstig deze uitspraak in hun zaak tegen Aegon.



groetjes PIMMY

Mary
Berichten: 45
Lid geworden op: 29 okt 2003 11:27

Re: Gros van leasebeleggers kan zaak terugdraaien

Ongelezen bericht door Mary »

Bij het aangaan vanmijn WvD contract ruim 5 jaar geleden was het contract door beiden ondertekend. Na 7 maanden gingen wij uit elkaar en vanaf die tijd staat het contract op mijn naam. Nu 2 jaar geleden toen ik het contract moest verlengen heeft mijn huidige partner niet meegetekend (wij hadden toen een samenlevingscontract en testament). Ben ik nu ook eegaleaser en zo ja heeft iemand voor mij een voorbeeld brief die ik aan Dexia kan schrijven om ook mijn geld terug te vorderen.
Bedankt alvast
Mary

bo39
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2003 16:14

Re: Gros van leasebeleggers kan zaak terugdraaien

Ongelezen bericht door bo39 »

mary

"Dit zal tot aan de Hoge Raad moeten worden gespeeld."
ik denk dat het nog een langeweg heeft te gaan.

sterkte mvg bo39

Gesloten