LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door CB »

1. Voor eega-gedupeerde is de stichting Eegalease
2. Voor mensen die misleid zijn, is de stichting Leaseverlies
3. Voor zorgplicht gedupeerde is er niets of kunnen en willen we zelf wat doen?

Wie wil er meedoen om Dexia aan te spreken op het verzaken van de zorgplicht?

Wat hebben we hiervoor nodig?
1. Mensen die een contract hebben afgesloten waarbij de inkomensgegevens, woonlasten, alimentatieverplichtingen, energielasten etc. niet zijn opgevraagd.
2. Mensen zonder inkomen, te laag inkomen, wao- of aow/pensioen uitkering, bijstandsuitkering, minderjarigen.
3. Mensen waarbij er geen legitimatie is opgevraagd.
4. Mensen die de gegevens van hun dossier hebben opgevraagd.

Wat kunnen we hiermee?
1. Dexia aanschrijven.
2. Vergelijkbare situatie’s selecteren.
3. Klachten bij instellingen indienen.

Waarom vergelijkbare situatie’s selecteren?
Onderzoeken of er groepsgewijs geprocedeerd kan worden.

Wie heeft er serieuze ideeën? Ook de mensen die al meedoen bij eega-gedupeerde of misleiding. Bij jullie kan er ook sprake zijn van zorgplichtgedupeerde.

Annet
Berichten: 192
Lid geworden op: 01 aug 2003 19:33

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door Annet »

Inmiddels heb ik een klachtenbrief klaarliggen voor DSI waarin ik Dexia verwijt dat ze zich niet aan de zorgplicht hebben gehouden en misleiding bij het afsluiten van de contracten. 2 Officiele klachten dus.
Ik sluit daarbij in, kopieen van jaaropgaven en een kopie van de belastingaanslag 2000, het jaar waarin ik deze rotzooi afgesloten heb. Geen speld tussen te krijgen, mijn inkomen was aantoonbaar veel te laag. Ook per aangetekende brief mijn gegevens bij Dexia opgevraagd.
Vandaag wel overspannen naar huis gegaan van mijn werk. Heb me ziek gemeld. Het is teveel allemaal.

Annet

willem a
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 sep 2003 22:12

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door willem a »

Wat dacht je van mensen die al een kredietregistratie hadden staan?
Ikzelf had op contractdatum een lage WAO-uitkering en een kredietrgistratie staan, van fl 25.000,--. Als Dexia de zorgplicht had toegepast was de WVD nooit afgesloten!

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door CB »

Hallo Willem,

Vooralsnog wil ik op dit moment even inventariseren hoe de animo is. Daarom heb ik alleen nog maar hele algemene gegevens opgevraagd. Als er genoeg animo is kunnen we de zaken verder uitwerken. Dat is dus nog even afwachten. Indien je vragen hebt, kun je me eventueel mailen.

mvrgr.
CB

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door CB »

Annet,

Ik heb naar je gemaild.

Karin
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door Karin »

CD,

Lijkt mij een uitstekend initiatief.
Zal je hier morgen een mail over sturen.

Groet,
Karin

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door CB »

Altijd welkom Karin

hans(2)

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door hans(2) »

Op zich een goed initiatief.
Wil jij deze gegevens verzamelen?

Zorgplicht gaat over soms zeer privacy gevoelige informatie.
Ik denk voor sommige mensen een teer punt om die zomaar te verstrekken.
Tegelijk is het: " niet toepassen van zorgplichtregelsdoor de aanbieders uit het verleden "de opening als aanval op Dexia.
Op dit punt staat de bank heel zwaken dat weten zij waarschijnlijk ook donders goed.
Maar hoe dit als collectief aan de kaak te stellen?

Karin
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door Karin »

Hans(2),

Het lijkt me verstandig om die strategie niet op het forum te gaan bespreken. Neem gewoon contact op met CB.

Anita
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:06

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door Anita »

Hoi CB,

Ik heb net vorige week een brief naar Dexia geschreven met daarin het verzoek om ons contract met onmiddelijke ingang te stoppen, heb netjes 5 jaar vooruitbetaalde rente gedaan, en zij komen hun beloftes niet na. Ik heb ook erin gezet dat ze verzuimd hebben om te kijken of wij na 5 jaar ( als de beurs niet goed zou gaan ) wel draagkrachtig genoeg zouden zijn om dit verlies te kunnen dragen. Dus niet he? Ik heb nog geen reaktie van ze gehad, en ben wel nieuwsgierig naar het antwoord. Mocht je er meer over willen weten, mail me dan maar.

Groetjes Anita

Hans2
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door Hans2 »

Ik neem in het weekend kontakt op via een E-mail

Anita
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:06

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door Anita »

Waarom weekeinde?

Karin
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door Karin »

Anita,

zoek ook nog even terug naar de postings van CB en ook van Mr. Rompelberg betreffende dit onderwerp, zo rond deze datum.

CB


Geplaatst op 29 Aug 2003 11:45 door CB


--------------------------------------------------------------------------------

Betrokkene = degene op wie persoonsgegevens betrekking
hebben
WBP = Wet Bescherming Persoonsgegevens
NVB = Nederlandse Vereniging van Banken
CBP = College Bescherming Persoonsgegevens

Een Betrokkene is gerechtigd een Financiële instelling schriftelijk een overzicht te vragen van de hem of haar betreffende Persoonsgegevens die door die Financiële instelling worden verwerkt. De Financiële instelling zal, behoudens in de genoemde uitzonderingsgevallen in de WBP, de Betrokkene binnen vier weken na de datum van het verzoek een overzicht van de Persoonsgegevens en informatie betreffende de Verwerking van die persoonsgegevens doen toekomen. Indien door de Financiële instelling geen Persoonsgegevens van de Betrokkene worden verwerkt, zal de Financiële instelling dit tevens binnen vier weken na de datum van het verzoek aan de Betrokkene laten weten.

De uitzonderingen hebben betrekking op drie situaties:

De eerste is dat inzage geweigerd kan worden als het om zaken gaat als veiligheid van de staat en voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten.

Een tweede situatie kan zich voordoen indien naast de gegevens van de Betrokkene ook gegevens verwerkt worden van een ander die bedenkingen kan hebben tegen het verlenen van inzage in ook zijn of haar gegevens. In dat geval moet die Derde in de gelegenheid worden gesteld om zijn zienswijze naar voren te brengen.

Een derde situatie kan zich voordoen indien gegevens worden verwerkt ten behoeve van wetenschappelijke of statistische doeleinden. Ook dan kan onder omstandigheden geweigerd worden om aan een verzoek om inzage te voldoen, namelijk als het onderzoek wordt verricht door een dienst of instelling voor wetenschappelijk onderzoek.

Bij geen of negatieve reactie:

Als de andere partij niet binnen de door u gestelde termijn of niet naar uw tevredenheid reageert, kunt u uw klacht aan het CBP voorleggen. Zorg ervoor dat u bij het indienen van een klacht bij het CBP alle informatie verstrekt die voor het behandelen van uw klacht van belang kan zijn. U kunt uw klacht indienen bij onderstaand adres.

CBP
Postbus 93374
2509 AJ Den Haag

Voorbeeldbrief:

Aangetekend(eventueel met handtekening voor ontvangst) verzonden
Aan
Dexia Bank Nederland N.V.
Postbus 808
1000 AV Amsterdam

(Plaats, datum)

Betreft Lease-overeenkomstnummer: (…………)

Geachte mevrouw / heer,

Op grond van de WBP heb ik (Naam) recht op inzage in- en afschrift van alle door u verwerkte persoonsgegevens die op mij betrekking hebben. Voorts heb ik (Naam) recht op informatie over de herkomst van deze gegevens en het doel waarmee u tot het verwerken van mijn gegevens bent overgegaan. Ik verzoek u dan ook binnen de gestelde termijn van 4 weken, conform de regels van de WBP en de NVB (waar u bij bent aangesloten), mij inzage in en afschrift van alle door u verwerkte gegevens te doen toekomen, zowel die verwerkingen die plaatsvonden vóórafgaand aan het bovengenoemde Lease-overeenkomst als latere gegevens. Voorts verzoek ik u alle informatie aan mij te verstrekken omtrent de herkomst van deze gegevens en het doel van deze gegevensverwerking. Hieronder valt tevens het door u gehanteerde consumentenprofiel van ondergetekende.

In afwachting van de door mij opgevraagde gegevens.

Met vriendelijke groeten,

(Naam)
(Adres)
(Postcode Woonplaats)

Anita
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:06

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door Anita »

Karin,

Bedankt, zal nog even zoeken.

Anita

Hans2
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door Hans2 »

Ik ben op dit moment hard aan het werk voor mijn werk morgen.
Ik spreek morgen een flink aantal collega's aan, die weten dat ik o.a. correspondentie voer met kamerleden, die weten dat ik in Den Haag ben geweest.
Op mijn werk ben ik degeen die van iedereen die in de problemen zit met Dexiabank alles weet.(Maar breng die gegevens niet zomaar ongevraagd naar buiten).
Nogmaals een frontale aanval op de Dexiabank wat het verzaken op elk gebied van zorgplicht, (premie jagen bij de verkoop zonder te voeldoen aan zorgplicht) zoals dor CB geinitiateerd prima.
Ik neem zoals geschreven contact met hem op

JOOST1
Berichten: 364
Lid geworden op: 05 jul 2003 21:18

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door JOOST1 »

Misschien kun je een alle zorgplicht items onder een noemer zetten zodat het wat makkelijker leest en terug te vinden is. Ook voor mensen die kopieen willen maken is makkelijk

Alvast bedankt


Joost

Hans2
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door Hans2 »

Beste mensen reageer op het initiatiefvan CB
Ook Pay-Back.

De benoeming en tegelijk benaming:
zorgplichtgedupeerde
is een nieuwe benadering van de problematiek.
Een vondst dus!!
vr gr
Hans2

B Suikerbuik
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 aug 2003 20:55

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door B Suikerbuik »

Kijk we kunnen wel samenwerken en goede plannen smeden, als we maar rustig naar elkaar luisteren en elkaar respecteren.
Heel goed plan wat ik hierboven lees en als we het netjes en zonder veel bombarie brengen zal Dexia daar ook iets mee kunnen doe.
De hele zaak is vanaf het begin veel te hard en te dwingend opgezet, hierdoor zijn we als kemphanen tegenover elkaar komen staan.
De commisie is een zeer wijs stel mensen die we zeker een kans moeten geven om tot een goed en voor alle partijen te dragen oplossing te komen.
We moeten verder met ons leven en ook al zullen we een paar veren moeten laten vallen hoop ik op een passende oplossing, voor ons en de bank.
De slopende onzekerheid doet onze gezinnen en gezondheid geen goed en als we alles achter ons kunnen gaan laten dan kunnen we weer eens aan een normaal leven gaan denken.
Ik ben van mening dat dat uiteindelijk voor ons allemaal het beste is.
Petje af voor de mensen die met dit soort ideeën komen, we kunnen het wel samen maar we doen het zo verdomd weinig en dat geeft geen oplossingen aan onze zaak.
Houd deze saamhorigheid vast en probeer deze zuivere kijk op de zaak te houden, daarmee komt de oplossing snelle en beter in zicht.

mvg B. Suikerbuik

Karin
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:33

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door Karin »

Heer Suikerbuik,

U mist de pointe van bovenstaand verhaal, vrees ik.
Het staat n.l. los van een eventueel voorstel van de Commissie van wijzen.

Groet,
Karin

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Wie wil weten hoe vaak Dexia de zorgplicht heeft verzaakt?

Ongelezen bericht door CB »

Aan de mensen die mee willen doen, verzoek ik om mij een mailtje te sturen zodat ik je aan de deelnemerslijst kan toevoegen.

mvrgr
CB

Per 8/9/2003 Mailadres verwijderd
Laatst gewijzigd door CB op 08 sep 2003 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten