Hoge factuur van spoed-loodgieter.nl, lijkt niet betrouwbaar

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Roel51veld
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2022 10:37

Hoge factuur van spoed-loodgieter.nl, lijkt niet betrouwbaar

Ongelezen bericht door Roel51veld »

Bij een klusje raakte ik met de boor de waterleiding. Gelijk de hoofdkraan dicht gedraaid en de loodgieter gebeld. Die kon me dezelfde dag (het was nog morgen) niet helpen wegens drukte. Ook kon ik geen andere plaatselijke loodgieter vinden, die op korte termijn kon helpen. Dus zoeken op internet. spoed-loodgieter.nl kon binnen 3 uur aan de slag.

Eenmaal binnen constateerden ze wat er aan de hand was - muur opengebroken - en moesten even een paar onderdelen open. Ze de dichtstbijzijnde zaken gewezen waar alles op voorraad is (Gamma, Toolstation), maar ze bleven meer dan een uur weg. Kamen uiteindelijk terug - met het verhaal dat ze in Utrecht (ruim 35 km verderop) hun inkopen hadden gedaan. Hadden ze de verkeerde fittingen gekocht .... Ze naar de gamma gestuurd waarna ze binnen 't kwartier weer terug waren met de juiste materialen ....
De heren waren nogal opgewonden, een van het voerde het hoogste woord en kon alleen maar schreeuwen, maar ze fixten het klusje in 20 minuten. Maar toen moest ik wel in eens betalen - €1477. Dat vond ik nogal veel, maar mij werd toegeschreeuwd dat ik blij m♂cht zijn dat er iemand kwam om het probleem op te lossen en dat schaarste aan loodgieters het werk duur maakte, etc. Natuurlijk wilde ik een factuur hebben, maar ze konden alleen een soort werkbriefje op de telefoon laten zien. De factuur zou me direct na ontvangst van de betaling toegestuurd worden. Was nogal intimiderend en uiteindelijk heb ik maar betaald.

Maar een factuur kwam maar niet. Via de telefoon geïnformeerd naar de factuur. Na twee keer in 3 dagen gebeld te hebben, werd de telefoon niet eens meer opgenomen. Daar ik het mobiele nummer van de uitvoerder - die me onderweg een keer gebeld had - had opgeslagen, heb ik hem benaderd (de heer [naam verwijderd door moderatie] uit Oss), maar door de telefoon was hij even lomp als IRL. Omdat er op mijn mail al helemaal niet gereageerd werd, de uitvoerder maar regelmatig een SMS gestuurd, waarop ik zowaar 's nachts een factuur kreeg toegestuurd, met onrealistische bedragen. Maar wel met een KVK-nummer en adres: in Luzern, Zwitserland. Maar met een ander rekeningnummer dan waar ik het naar overgemaakt had en ook niet met mijn naam en adres erop vermeld.
Ik zal proberen of contact met het Zwitserse kantoor - volgens de nota bemand door dhr. [naam verwijderd door moderatie], p het adres van een hotel in Luzern - mogelijk is. Maar of spoed-loodgieter.nl lijkt niet erg betrouwbaar of de ingehuurde onderaannemer is een boefje.
factuur.pdf
(36.49 KiB) Nog niet gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door Radar op 12 jan 2022 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gewijzigd voor duidelijkheid

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Hoge factuur van spoed-loodgieter.nl, lijkt niet betrouwbaar

Ongelezen bericht door rvjapio »

Wat een bizar verhaal. U bent nummer xxxxx. Succes in Zwitserland.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoge factuur van spoed-loodgieter.nl, lijkt niet betrouwbaar

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij het KVK-nummer op de factuur hoort inderdaad het adres in Luzern van een hotel/vakantieaccommodatie. Nogal opmerkelijk voor een klusbedrijf in Nederland. Als u daar een brief naartoe stuurt, verwacht ik eerlijk gezegd niet dat u een antwoord krijgt waar u iets mee opschiet. Misschien dat u nog iets wijzer wordt als u (tegen betaling van een paar euro) een uittreksel opvraagt, maar ook dat betwijfel ik.

Eerlijk gezegd maakt dat adres in Zwitserland op mij de indruk van een "listige kunstgreep" om geen adres in Nederland te hebben. Daarmee komt volgens mij oplichting (in strafrechtelijke zin) in zicht. Maar ook daarmee schiet u niet veel op. Aangifte doen lukt vaak niet, omdat de politie meestal stelt dat het gaat om een zakelijk geschil (volgens het Burgerlijk Wetboek) en niet om een strafrechtelijke zaak.

Overigens krijgen de meeste slachtoffers van dit soort bedrijven nooit een factuur te zien.

U moet het schandalig hoge bedrag, vrees ik, maar zien als leergeld. Als u er een principezaak van maakt, kost het u veel energie, stress en vermoedelijk nog meer geld.

Ik hoop in ieder geval dat het probleem goed is opgelost. Zoek nu in ieder geval contactgegevens van een aantal goede bedrijven bij u in de buurt die ook spoedklussen doen (loodgieter, dakdekker, slotenmaker, glaszetter, elektricien, rioolontstopper). Dan bent u beter voorbereid als er iets misgaat.

Harry020
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2009 15:06

Re: Hoge factuur van spoed-loodgieter.nl, lijkt niet betrouwbaar

Ongelezen bericht door Harry020 »

Waarschijnlijk zijn dit oplichters die dus ook geen belasting betalen. Ik zou i.e.g. een kopie van de factuur en het bankrekeningnummer en naam ontvanger naar de belastingdienst sturen en een slechte review schrijven op Google. Sterkte met het aanpakken van dit probleem.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Hoge factuur van spoed-loodgieter.nl, lijkt niet betrouwbaar

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Ik zag een vergelijkbare zaak

Slotenmaker vroeg 2200 euro voor minuten werk, krijgt nu flinke boete

Het bedrijf KeyService Nederland / Plumberservice uit Helmond en de bestuurder daarvan hebben van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete gekregen van in totaal 250.000 euro. Het bedrijf hield er 'misleidende en agressieve praktijken' op na waardoor klanten in nood voor duizenden euro's werden uitgeknepen.

https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nie ... d=msedgntp

Buitengesloten? Een lekkage? Of is uw riool verstopt? Dan hebt u met spoed een klusbedrijf nodig. Sommige bedrijven met spoedservice maken misbruik van uw noodsituatie. Let dus goed op als u een bedrijf zoekt. Voorkom hoge kosten en slechte reparaties.

https://www.consuwijzer.nl/misleidende- ... oge-kosten

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoge factuur van spoed-loodgieter.nl, lijkt niet betrouwbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eind december heeft de Rechtbank Midden-Nederland een mooie uitspraak gedaan in een soortgelijk verhaal.

De korte samenvatting:
Rioolontstopper heeft niet voldaan aan zijn informatieplicht op grond van artikel 6:230a BW. De kantonrechter vernietigt de gehele overeenkomst op grond van artikel 3:40 BW. Rioolontstopper moet het betaalde bedrag van € 2.662,00 aan eiser terugbetalen.
Relevante overwegingen:
2.7.
Op grond van artikel 6:230m lid 1 BW sub e moet de handelaar duidelijk zijn over de totale prijs van de dienst of hoe deze wordt berekend. De kantonrechter is van oordeel dat het enkel vermelden dat de prijs van het gebruik van de spiraal € 49,90 per meter is, zonder daarbij te vermelden of te waarschuwen om hoeveel meter het (mogelijk) gaat, niet duidelijk is en zelfs misleidend is. Het alleen noemen van deze prijs per meter is onvoldoende, zeker nu het voor een loodgieter ongebruikelijk is om de kosten van het gebruik van (duurzaam) gereedschap apart in rekening te brengen en dit op deze manier kennelijk ook tot een ongebruikelijk hoge prijs kan leiden. [gedaagde] had daarbij moeten vermelden hoeveel meter het op zijn minst en maximaal zou kunnen betreffen, zodat voor [eiser] ook een totale maximale prijs duidelijk was. Zonder een indicatie van het aantal meters is de consument immers onvoldoende geïnformeerd om een weloverwogen besluit te kunnen nemen over de te verlenen dienst. Er is niets gesteld door [gedaagde] op grond waarvan [eiser] bedacht had kunnen of moeten zijn op een dergelijk aantal meters en een dergelijke omvang van de prijs. Bepaald niet ondenkbaar is dat indien [eiser] had geweten dat het om 40 (of meer) meter spiraal zou gaan hij een ander besluit had genomen met betrekking tot de opdracht. De conclusie is dan ook dat [gedaagde] niet heeft voldaan aan de verplichtingen van artikel 6:230m lid 1BW.

Sanctie: vernietiging van de overeenkomst

2.8.
Omdat [gedaagde] niet aan zijn informatieplicht heeft voldaan wordt hieraan een sanctie verbonden. Gelet op de prejudiciële beslissing van de Hoge Raad van 12 november 2021 gaat het in deze zaak om een essentiële informatieplicht die is geschonden, zoals bedoel in overweging 3.1.11 van de prejudiciële beslissing. Hier wordt dus extra gewicht aan verbonden. Op grond van de parlementaire geschiedenis van de omzetting van de Richtlijn consumentenrechten en overweging 3.1.15 van de prejudiciële beslissing van de Hoge Raad zal de kantonrechter vanwege het schenden van deze essentiële informatieplicht de overeenkomst tussen partijen vernietigen op grond van artikel 3:40 lid 2 BW. De kantonrechter houdt met betrekking tot deze vernietiging rekening met de volgende omstandigheden:

- [eiser] heeft op 21 december 2020, dus vijf dagen na uitvoering van de overeenkomst, zijn geld teruggevorderd en in de brief van zijn gemachtigde van 25 januari 2021 is de overeenkomst op grond van misbruik van omstandigheden buitengerechtelijk vernietigd.
- De kantonrechter heeft op de zitting met partijen gesproken over ambtshalve toetsing en de artikelen met betrekking tot oneerlijke handelspraktijken en hen in de gelegenheid gesteld hun standpunten in dat verband toe te lichten.
- Op grond van artikel 6:193j lid 3 BW is de overeenkomst ook vernietigbaar.

De kantonrechter zal gelet op het bovenstaande dan ook meteen overgaan tot vernietiging van de overeenkomst.

2.9. [gedaagde] heeft in zijn conclusie van antwoord subsidiair verzocht om de overeenkomst te wijzigen in die zin dat [eiser] een bedrag van € 2.000,00 aan hem verschuldigd is, omdat dat hij de verstopping wel heeft verholpen. Voor zover [gedaagde] hiermee heeft bedoeld dat de overeenkomst slechts partieel moet worden vernietigd, gaat dit verweer niet op. Gelet op de schending van de essentiële informatieplicht over de prijs is de kantonrechter van oordeel dat zij gehouden is tot vernietiging van de gehele overeenkomst, omdat dit gelet op de omstandigheden in dit geval een doeltreffende, evenredige en afschrikwekkende sanctie is, zoals bedoeld in de Richtlijn consumentenrechten. Voor een eventuele gedeeltelijke vernietiging is gelet op de schending van de essentiële informatieplicht geen plaats.
Conclusie:
Ook als je al betaald hebt, is er nog actie mogelijk. Uiteraard staat iedere zaak op zich, maar in bovenstaande uitspraak zijn voldoende aanknopingspunten te vinden om mee aan de slag te (laten) gaan. In bovenstaande zaak hoefde uiteindelijk geen cent betaald te worden, ondanks dat de geleverde dienst (de ontstopping) gewoon geleverd was. Ik kan me voorstellen dat in soortgelijke zaken geleverde zaken/ onderdelen wel betaald moeten worden, maar dat het daar dan bij blijft.

Lente97
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2022 22:38

Re: Hoge factuur van spoed-loodgieter.nl, lijkt niet betrouwbaar

Ongelezen bericht door Lente97 »

Had vanmiddag het nummer gebeld. Aan de meneer aan de telefoon netjes gevraagd of er kosten aan verbonden waren waar ik rekening mee zou kunnen houden zo als reiskosten. De meneer aan de telefoon zei: je krijgt een sms dan komt er iemand en die gaat alles met je bespreken.

De monteur kwam voor hij begon vroeg ik aan hem: wat zijn de koste hij zei: rij kosten van 60 euro en als ik ga kijken 419 euro voor alles zonder btw.

Ik zei: voor kijken? Nou laat dan maar.
Toen zei die dat ik de rij kosten moest gaan betalen. Ik zei dat niks wist van die kosten en legde uit wat ze aan de telefoon tegen mij hadden gezegd.

Die meneer zei dat ik het nummer dat gebeld had moest bellen en zeggen dat niet akkoord ging.

Ik belde het nummer en legde de situatie uit. Mevrouw zei dat ze een rechtzaak zou starten als ik niet zou betalen en ik moest betalen. Ik legde uit dat ik gevraagd had naar de kosten die in rekening werden gebracht. Mevrouw zei dat de monteur mij moest bellen en bespreken. Ik zei dat de monteur hier nu is. Ze zei te laat dan moet je betalen. U bent verplicht om dit te betalen. Toen ik de situatie weer uitlegde werd mevrouw kwaad en zei begon te schreeuwen. De monteur begon ook met schreeuwen tegen mij dat terwijl ik met die vrouw aan de lijn zat. Hij zei dat omdat hij nu in discussie was met mij een half uur werk kosten zou bij reken. Ik heb die schreeuwende mevrouw aan de telefoon opgehangen in haar gezicht. En zei tegen de monteur dat ik een klacht in ga dienen. Ik heb hem betaald zo dat hij mijn huis uit ging.

LinKi
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2022 08:19

Re: Hoge factuur van spoed-loodgieter.nl, lijkt niet betrouwbaar

Ongelezen bericht door LinKi »

Ons is afgelopen zondag iets soortgelijks overkomen. We hadden een overstroming door een lek/verstopping. Eerst een lokale loodgieter gebeld, maar die nam niet op. Daarom een 085 nummer gebeld. Er kwamen twee man uit Eindhoven (?). Na twee uur was e.e.a. opgelost. We kregen een factuur van 1760 euro! Deze wilden we natuurlijk niet betalen. Na een hele lange discussie uiteindelijk toch betaald omdat we bang waren voor de consequenties (bedreiging?). Op de factuur stond de naam van Aquatec & cv Loodgieter Onderhoud in Antwerpen. Dit bedrijf bestaat niet (meer)? De volgende dag was het 085 nummer niet meer bereikbaar, de factuur konden we niet meer inkijken (was gestuurd via een soort weblink die niet meer open ging). Dus ook al zouden we een rechtszaak willen starten, kan dit niet. Kortom, een hele dure les.

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hoge factuur van spoed-loodgieter.nl, lijkt niet betrouwbaar

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Heel erg wat u overkomen is. Misbruik maken van andermans ellende. Hier zou interpol op gezet moeten worden.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoge factuur van spoed-loodgieter.nl, lijkt niet betrouwbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:
14 jan 2022 13:43
Eind december heeft de Rechtbank Midden-Nederland een mooie uitspraak gedaan in een soortgelijk verhaal.
En inmiddels heeft het Hof deze uitspraak, waartegen beroep was ingesteld, bekrachtigd.

Een mooie bonus is nog deze overweging:
3.17. [de rioolontstopper] heeft betoogd dat hij in elk geval recht heeft op een gedeeltelijke vergoeding en dat [de consument] zelf bij het sluiten van de overeenkomst ook uit is gegaan van kosten van ongeveer € 500. De omstandigheden van dit geval maken dat het naar het oordeel van het hof niet redelijk zou zijn als [de consument] nog iets zou moeten betalen voor de geleverde dienst. [de consument] heeft immers onder protest betaald en daarna meteen contact gezocht met het bedrijf om een deel van zijn geld terug te krijgen. Hij heeft geen enkele respons gekregen op zijn telefoontjes en brieven zodat hij uiteindelijk noodgedwongen naar een advocaat en vervolgens naar de rechter is gestapt. Als [de rioolontstopper] in dit geval na de gehele vernietiging van de overeenkomst toch gewoon aanspraak zou kunnen maken op de door hem gemaakte kosten met aftrek van de spiraalkosten, gaat het eigenlijk om een spel zonder nieten. Daarmee is er voor hem geen enkele prikkel om deze praktijk te veranderen en het gaat hier om een oneerlijke handelspraktijk die moet worden gestopt. Daarom brengt de eis van een doeltreffend, evenredig en afschrikwekkende sanctie met zich dat [de rioolontstopper] geen aanspraak kan maken op een waardevergoeding voor de door hem verrichte werkzaamheden.

henkvanderheijden
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2023 12:46

Re: Hoge factuur van spoed-loodgieter.nl, lijkt niet betrouwbaar

Ongelezen bericht door henkvanderheijden »

Ik heb met deze "firma" dezelfde ervaring, Duits sprekende , buitenlands ogende personen die geen firma logo op papieren hadden en slecht Duits spreken. Ik heb ze weggestuurd.

Plaats reactie