Telwerk slimme meters en zonnepanelen: is 700 kWh reëel?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
57Cornelia
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2022 08:56

Telwerk slimme meters en zonnepanelen: is 700 kWh reëel?

Ongelezen bericht door 57Cornelia »

Sind 09.01.2021 zonnepanelen. Nu 01.02.2022 de eindafrekening van Eneco.
Opgewekt 2413 kWh. Terug geleverd 1712. Verbruikt 1752. Dat zou betekenen dat wij via de zonnepanelen, dus voor de meter, 700 kWh al verbruikt hebben. Dit noem ik even grijs gebied. Als ik verbruik 1752 +grijs gebied 700 op tel kom ik op totaal verbruik 2452 kWh. Ons stroomverbruik 2020 was 2182 kWh. Vorig jaar zijn de laatste lampen vervangen voor energiezuinige led-lampen. Wel is de gasdroger vervangen voor een warmtepomp droger.
Dit grijze gebied is dus niet controleerbaar en in mijn ogen giga veel. Eneco zegt dat de meters naar behoren werken. Navraag bij Stedin om de meters te laten ijken, kosten ca 500 euro, voor eigen rekening, tenzij aangetoond is dat de meters niet naar behoren functioneren.
Mijn vraag is zijn deze 700 kWh reëel of erg hoog.

john46
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 feb 2009 11:28

Re: Telwerk slimme meters en zonnepanelen: is 700 kWh reëel?

Ongelezen bericht door john46 »

een slimme meter is niet slim, opgewekte stroom die direct verbruikt is komt niet op het overzicht e.e.a. is te zien in je app van je omvormer, deze zal aangeven dat je meer hebt opgewe

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Telwerk slimme meters en zonnepanelen: is 700 kWh reëel?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

300 KWH over 13 maanden is niet al te veel verschil, wel is het bekend dat led lampen op een dimmer invloed kunnen hebben op de telling van sommige slimme meters, als u merk en type nummer in google invoert met daarbij vermeld storing kun je al wel iets vinden hierover.

Zwartkate
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 mar 2006 15:41

Re: Telwerk slimme meters en zonnepanelen: is 700 kWh reëel?

Ongelezen bericht door Zwartkate »

Zelf vorig jaar met onze zonnepanelen opgewekt ± 8000 kWh en teruggeleverd ± 6500 kWh. Dus zelf verbruikt 1500 kWh.
Je warntepompdroger verbruikt meer elektra dan de vorige gasdroger. De omvormer zelf verbruikt ook elektra. Verder lijkt het mij een normaal verbruik bij jou.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Telwerk slimme meters en zonnepanelen: is 700 kWh reëel?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zie niks geks. Een afwijking van 15% in het verbruik tussen het ene jaar en het andere jaar is niet gek, en al helemaal niet als de omstandigheden anders zijn. Je hebt een andere droger gekocht, het is Coronatijd (dus wellicht was je meer thuis), en ga zo maar door.

Kijk eens in de gegevens van je apps, dan wordt je verbruiksplaatje vanzelf duidelijk.

john46
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 feb 2009 11:28

Re: Telwerk slimme meters en zonnepanelen: is 700 kWh reëel?

Ongelezen bericht door john46 »

mijn zonnepanelen hebben het afgelopen jaar ca 7% minder opgeleverd t.o.v. de afgelopen 6 jaar, waren heel wat minder zonuren

Zwartkate
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 mar 2006 15:41

Re: Telwerk slimme meters en zonnepanelen: is 700 kWh reëel?

Ongelezen bericht door Zwartkate »

En het was vorig jaar gemiddeld ook kouder dan he jaar daarvoor. Hier 3708 graaddagen t.o.v. 3484 in 2020 en dan had 2021 ook nog eens een week minder in mijn berekeningen (53 ipv 52 weken). Dus een gewoon, normaal verbruik van de TS.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Telwerk slimme meters en zonnepanelen: is 700 kWh reëel?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik zie niets verkeerds. 30 % eigen gebruik (wat jij grijs noemt) is compleet normaal. Alle waardes ook. Ga er maar van uit dat die nieuwe digitale meters akelig nauwkeurig zijn. Veel beter dan de vroegere analoge.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Telwerk slimme meters en zonnepanelen: is 700 kWh reëel?

Ongelezen bericht door de auditu »

700 kWh lijkt mij reëel.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Telwerk slimme meters en zonnepanelen: is 700 kWh reëel?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

1: zoals de anderen hier al schrijven, zijn dit hele normale getallen en geen reden voor argwaan. Al helemaal niet omdat u een gasdroger heeft weggedaan en er een warmtepompdroger voor heeft teruggeplaatst. Meer dan de helft van uw toename in elektriciteitsverbruik is al toe te wijzen aan die nieuwe droger. Wat rest is een verschil van minder dan 10% ten opzichte van het voorgaande jaar. Waarschijnlijk prima te verklaren ivm lockdowns waardoor u en uw gezinsleden meer tijd thuis hebben doorgebracht en dus ook thuis meer energie hebben gebruikt.

2: als u de netbeheerder niet vertrouwd, waarom heeft u dan bij het installeren van de zonnepanelen geen geëikte KWh meters in uw groepenkast laten plaatsen. Één die de werkelijke opbrengst van uw zonnepanelen meet en één die het werkelijke verbruik van al uw gebruikers-groepen registreert (dus alle groepen, behalve de groep van de zonnepanelen). Dat kost eenmalig geld, maar u kunt dan daarmee nog vele jaren monitoren wat uw werkelijk verbruik en werkelijke opbrengst is.
Als laatste kunt u uiteraard ook nog een voor levering en teruglevering geschikt meter tussen uw groepenkast en de meter van de netbeheerder installeren. Dan kunt u controleren of de netto registratie van de meter van de netbeheerder klopt met uw eigen meter. Maar goed,dan moet u wel vertrouwen op de correcte werking van uw eigen meters. En geëikte meters kopen en laten plaatsen is niet gratis.

Gesloten