LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] !!!! aardlekschakelaar test !!!????

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
wezel1
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2007 15:36

!!!! aardlekschakelaar test !!!????

Ongelezen bericht door wezel1 »

Hoi Allen,

Afgelopen week is een man van het energiebedrijf langsgeweest om mijn meter te testen, hiervoor moest de stroom worden afgesloten en hij heeft dan ook de Aardlek en alle groepen uitgeschakeld. Toen het karweitje achter de rug was, heeft hij de aardlek en groepen weer aangezet. Nu deed de CV het echter niet meer. Hij heeft vervolgens het 1 en ander doorgemeten en er bleek 380V op de installatie te staan.
De aardlek is van het type ABB 0903-786 (3fase + nul aardlek)
Na een analyse en wat met de aardlek te hebben gespeeld (Aan, uit aan etc) Alles weer eens doorgemeten en alles was weer keurig ong. 230V. Ik heb nu natuurlijk wel schade aan apparatuur Computer modem, router, wekkereradio .verlichting. (gelukkig niet op alle apparatuur) .
De conclusuie die ik hieruit kan trekken is dat het Nulcontact is blijven hangen intern in de schakelaar, maar dan moet deze toch uitschakelen ?.
De schakelaar moet dan toch een verschil tussende 3 fasen en nul meten ?
Voor het energiebedrijf is het ook een raadsel en medewerker adviseerde mij dan ook om een schadeformulier aan te vragen bij het energiebedrijf. (als ik echter mijn testknop gebruik doet de aardlekschakelaar het gewoon).
Wat moet ik nu, kent iemand een probleem met ABB 0903-786 ???

groeten Henk

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: !!!! aardlekschakelaar test !!!????

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Als de nul niet werkt of aangesloten gaat de aardlek hierop niet uitschakelen. De verschilstroom is namelik nog steeds nul. Alleen een verbinding na de als naar bv aarde geeft een verschilstroom.

Als de als de nul niet meer schakeld is deze dus defect en dus zo snel mogelijk laten vervanegen.
Was de controleur niet vergeten de nul weer op de meter te zetten misschien ?

wezel1
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2007 15:36

Re: !!!! aardlekschakelaar test !!!????

Ongelezen bericht door wezel1 »

Hoi,

De controleur zei dat hij alleen 1 fase heeft losgekoppeld. (en een draadje van de nachtstroom).
En toen ik een paar keer op en neer ging (controleur was al weg) kreeg ik weer mooi 230 op de groepen. Is dit normaal dat de nul blijft hangen in een aardlek (4 polig), normaal wordt toch eerst de nul ingeschakeld voor de andere fasen inpringen. (PS we hebben alle verbindingen gecontroleerd met controleur en alles zit stevig vast)

Groeten Henk

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: !!!! aardlekschakelaar test !!!????

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dat het aan de aardlek ligt is onmogelijk omdat de kontacten daarin vrij en volkome geïsoleerd van elkaar zijn opgesteld.
De controleur heeft zoals voorgaande spreker al aanhaalde gewoon vergeten de nul aan te sluiten waardoor er tussen de verschillende groepen en nul 380 Volt komt te staan. De groepen worden namelijk via apparaten en lampen aan elkaar gekoppeld.
Hij heeft gewoon de nutl vergeten aante sluiten of deze verkeerd aangesloten gehad.

CM

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: !!!! aardlekschakelaar test !!!????

Ongelezen bericht door D1RK »

Als na een werk in de meterkast waarbij een draad is losgeweest meerdere apparaten defect zijn, en alle overbelast waren, dan is de leverancier verantwoordelijk, dus bij meerdere apparaten wel, een kan toeval zijn, dus claim maar, en maak copy voor je zelf, het kan even duren voordat je het hebt, rechtsbijstands verz. kan helpen, als ik het op papier zet, doen zij het op hun papier, en dan gaat het meestal sneller, want ze zien dit logo!

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: !!!! aardlekschakelaar test !!!????

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Het is helemaal niet gezegd dat de nul is los gekoppeld geweest. De voorschriften zijn dat een hoofdschakelaar dubbel polig moet uitschakelen. Bij een 3 fasen installatie kan dat een probleem geven als het contakt van de nulleider is ingebrandt. Daarbij ontstaat een overgangsweerstand die hoger kan zijn dan de retourstroom tussen de fasen onderling. De aardlek zal daarbij niet aanspreken, dus dat geeft vervelende situaties.
Als dit het geval is geweest, dan zal ik maar zo snel mogelijk de hoofdschakelaar laten vervangen.
Dat er een aardlek op zit is niet noodzakelijk. Deze moet er alleen op als de centrale aardleiding om technische redenen niet aan de specificaties ten opzichte van het aangeboden vermogen kan voldoen.
Wel moeten de aangesloten afgaande groepen van een aardlekschakelaar zijn voorzien van 30 ma.

Vr. Gr. Hans.

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: !!!! aardlekschakelaar test !!!????

Ongelezen bericht door Anastasia »

Omdat bijna niemand een hoofdschakelaar gebruikt, maar heel zelden, en is de kans op inbranden erg klein!

Ik vind het Nuldraad verhaal beter, en zij moeten bewijzen dat het niet door hun komt!

Als er na deze controle iets fout gaat moeten zij dus bewijzen dat het niet door hun is gedaan, en dan pas gaat je inboedel verzekering soms betalen afhankelijk van polis voorwaarden.

Schakel als ze weigeren de rechtsbijstand maar in.

Gesloten