LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] atag blauwe engel

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Josvd

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Josvd »

Hierbij het vervolg van wat ik op 19 april had geschreven:

| ...Dus werd er via de installateur een afspraak gemaakt
| en is nog geen twee weken geleden de WarmteWisselaar
| geheel vervangen voor een gloednieuwe. Waarschijnlijk
| kost deze vervanging zo'n 200 euro aan arbeidsloon en
| voorrijkosten, wat niet in verhouding staat tot een nieuw
| ketel van zo'n 1400-2000 euro.
|
| Na de vervanging draaide de ketel echt als een zonnetje!
| Maar na een kleine week (!) moest de ketel wederom een
| paar keer gereset (Error 02) worden. En nu kan dat zelfs
| weer meerder keren per dag zijn!!! [kortom, lekkage
| WarmteWisselaar opgelost, maar het probleem lijkt feitelijk
| niet verholpen]. Dus ATAG gebeld met dat ik een nieuwe
| afspraak wil met dezelfde monteur. Helaas kon dat niet
| zo en moet dat via de installateur lopen. En die ga ik
| vanmiddag hierover benaderen...
|
| Dusse wordt vervolgd......


De factuur voor het eerste bezoek van de ATAG-monteur die de WarmteWisselaar verving bedraagt zo'n 180 euro (incl. BTW). Dit bedrag bleek bij navraag opgebouwd te zijn uit: 74 euro arbeidsloon / 50 euro voorrijkosten / 56 euro niet-garantie onderdelen.

Omdat door dit bezoek wel de lekkage van de WarmteWisselaar verholpen was, maar het probleem met 'Error 02' na 'n paar dagen weer de kop op stak, stond er zo'n 2,5 week later wederom een (andere) ATAG-monteur voor de deur...

Deze monteur wist al snel een oorzaak aan te wijzen... Het probleem werd nu veroorzaakt door gebroken branderstenen en een niet goed werkende (geoxideerde) ionisatiepen. Deze beide onderdelen werden daarom vervangen voor nieuwe exemplaren, waarna de hele ketel opnieuw werd getest en afgeregeld.

Op mijn vraag of de eerste monteur deze problemen (omdat ze kort na zijn bezoek waren ontstaan) wellicht over het hoofd had gezien, werd uitgelegd dat mogelijk bij het in elkaar zetten van de ketel een eerste scheurtje in de branderstenen is ontstaan en deze door het gebruik daarna verder is gebroken. Hierdoor kon er geen optimale ionisatie voor ontsteking ontstaan wat vervolgens na een paar pogingen een 'Error 02' oplevert.

De factuur voor dit tweede bezoek is ondertussen ook binnen en bedraagt zo'n 98 euro (incl. BTW). Dit bedrag wordt overigens volgens de installateur door ATAG niet specificeerd. Dit zou inhouden dat dit alleen de kosten zijn voor de niet-garantie onderdelen en dat arbeidsloon en voorijkosten niet berekend zijn omdat dit servicebezoek ook door ATAG is aangemerkt als service op het eerste servicebezoek.

Conclusie: mijn ATAG Blauwe Engel II draait sinds het tweede servicebezoek, nu zo'n 4 weken geleden, helemaal probleemloos! Bovendien heb ik gemerkt dat de ketel nu een stuk geruislozer tot ontbranding komt en stiller z'n werk doet!

Kortom, met een totale rekening van zo'n 278 euro lijkt het dat ik (voorlopig) van de Blauwe Engel-problemen verlost ben... En ik moet zeggen dat ik wederom tevreden ben over de ATAG-service. Het maken van zowel de eerste als de tweede afspraak ging vlot en soepel en met name het tweede servicebezoek heb ik ondanks mijn wat kritische houding tegenover deze ketel als zeer prettig ervaren!

petergjones45
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2005 07:52

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door petergjones45 »

Goedendag,

Ik lees veel overproblemen met de warmtewisselaar. Zou dat ook de oorzaak kunnen zijn van blokkeriongscode BL85?
Volgens de handleiding lijkt er geen water door de installatie te stromen. Het ontluchtingsmechanisme wordt gestart. Als weer water wordt geconstateerd gaat de ketel weer op normaal.
Dat ontluchtingsmechanisme heeft de hele nacht gelopen. En hij stond behoorlijk te 'gieren'. Vanochtend maar eens op de RESET knop gedrukt. Toen leek alles weer normaal. Hij gaaf GOOD aan op het display. Er kwam warm water uit de kraan en de radiatoren werden warm, toen ik de thermostaat op draaide.
Beetje vreemd. Ben wel benieuwd wat de status is van de ketel vanavond als ik thuis kom.

Iemand dezelfde ervaring?

Groet,
Peter

skyliner
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 jul 2005 18:43

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door skyliner »

een bl85 code, kan 2 dingen betekenen, of de radiator kranen staan allemaal dicht, en in het ergste geval, is de pompmodule naar zijn grootje, afhankelijk door wie die is geinstalleerd ( bijv atag dealer) heb je 5 jaar garantie erop zitten, is die door een installateur geplaatst , meen ik, 2 jaar garantie.

valt het toestel buiten de garantie periode, dan ben je waarschijnlijk binnenkort zo`n 160 euri`s armer.

vunnie
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2005 07:54

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door vunnie »

Kan zelfs een probleem zijn met de druksensor maar waarschijnlijk is het de pompmodule, ATAG leverd deze GRATIS

petergjones45
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2005 07:52

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door petergjones45 »

Bedankt voor de reacties.

Hmm, klinkt niet al te best.

Toen ik 's avonds thuis kwam was de status nog steed "GOOD". Het hele weekend is het ook goed gegaan.
Dus ik vraag me af of het zinvol is om er een monteur bij te roepen. Hij is geplaatst door een installatiebedrijf +/- drie jaar geleden, ik weet niet of het een officiele ATAG dealer is (Firma Reus uit Blokker).
Overigens staan de radiator kranen gewoon open (op sommige wel een termostaatknkop, dus die zullen wel 'dicht' staan met dit weer).

Als het binnen kort nog eens voorkomt, dan zal ik er denk ik toch maar naar laten kijken.

aloysius
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2005 14:41

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door aloysius »

Ik krijg hoe langer hoe meer de indruk dat dit een onderonsje tussen installateurs en dealers. Mooi zo!

Dan is er vast wel iemand die mij kan adviseren. Ik heb in juni 1999 een Atag Blauwe Engel II, type S-HR35T laten installeren. Wij zijn erg tevreden over de CV en de warmwatervoorziening. Door een later conflict over een geheel andere kwestie met de installateur is er aan onderhoud sinds de installatie niets gebeurt. Het toestel werkt nog steeds goed, maar ik denk toch dat het tijd wordt voor onderhoud. Als ik de reacties hierzo lees, dan slaat mij echter de angst om het hart. Het schijnt een lot uit de loterij te zijn, als je een goede onderhoudsmonteur over de vloer krijgt. Een slechte monteur kan meer verknoeien dan je lief is. Hebben jullie nog tips waar je op moet letten? Of misschien een aanbod om eens naar mijn installatie te kijken? Ik woon in Diemen, onder Amsterdam.

evde
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2005 22:10

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door evde »

Medio 1998 dacht ik maar beter veel geld uit te geven voor een zuinige kwaliteitsketel, dan zuunig wezen en me scheel te betalen aan onze Essent. Ik gaf fl. 5150,- uit voor een Atag engel, het goedkeurende knikje van de consumentenbond achter me.
Eerste 5 jaar garantie, jaarlijks rond november gaf mijn communicatieve displaytje error 02 aan wat zoiets betekent als dat je twee trappen op moet om je ketel te resetten. 2 kilo lichter in de maand november en begin december zegt het communicatieve displaytje dat mijn engel niet meer op temperatuur komt en dat die twee trappen geen zin meer hebben......monteurtje, nieuw ontstekingkje, nieuwe pakkingen etc.
Tja, modern met kan alles, kan veel kapot aan he....goeie ouwe tijd is voorbij. Jaarlijks plusminus 100,- gulden, later 100 euri....je moet wat over hebben voor een modulerende engel met longlife onderdelen.
oktober 2004: garantie voorbij en het jaarlijkse ritueel met code 02 is weer begonnen. We vallen weer af tot medio december tot de engel staakt. In de veronderstelling weer een ontstekingkje e.d. nodig te hebben bestellen we weer de monteur die er in 3 uur tijd even een complete nieuwe brander (60,-), branderautomaat (258,-), cartridge (32,50), ontsteek electrode (34,-), expansievat (32,50), condenspakking (7,25), leiding overstort (9,50) en Prescor (24,-) in zet.
Totale kosten 535,25! Helaas geen garantie volgens onze select dealermonteur. De liefde voor onze engel wordt zwaar op de proef gesteld..... Shoot the messenger dus een poging gedaan om bij een andere organisatie (Feenstra) een fullservice kontrakt af te sluiten zodat we jaarlijks precies weten wat er betaald moet worden en dit soort grappen niet meer mee hoeven te maken.
Helaas wordt de blauwe engel geweigerd voor een full service contract. Alleen een onderhoudscontract is op deze ketel mogelijk dwz alles zelf betalen alleen de garantie van periodiek onderhoud.
juni 2005: onze Engel begint weer te sputteren, code 02. We resetten ons rot tot november. Monteur van Feenstra komt langs en we betalen alvast 61,90 euro. De rest moet door atag zelf gedaan worden....nieuwe brander nodig en nieuwe pakking en wisselaar die lekt .......rekening volgt..........
Ik snor de oude folder van ATAG op, ik herinner me een plaatje waarin alle onderdelen van de ketel uitgelegd worden en wil weten of inmiddels alle onderdelen al 1 of x keer vervangen zijn.........
Gelukkig lees ik hier dat alle materialen van de ketel voor 95% recyclebaar zijn, dat lucht op, we belassten het milieu dus niet, alleen onze portemonaie........

Ik lees verder over lange levensduren, betrouwbaarheid, sterke garantie, minimale onderhoudskosten...........
Ik kijk nog een keer naar de kaft, gaat dit echt over onze engel.......?

skyliner
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 jul 2005 18:43

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door skyliner »

Zal geen commentaar geven, zeker niet na wat ik als onderhouds/servicemonteur in een woonwijk loop die vol hangt met deze toestellen en die o.a. onderhouden is door een lokale installateur en een bedrijf die in voorgaande reacties genoemd is.

monteurtje
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 jul 2005 09:34

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door monteurtje »

is je warmte wisselaar al vervangen?
Een boel van je klachten Eo2 komt voor uit een rookgas zijdige lekke wiselaar deze word vergoed voor een bedrag van ongeveer 35 euro als je een goed onderhouds bedrijf hebt.
Atag heeft een deal met de grotere oh bedrijven voor het vervangen van deze warmte wisselaar.

roberto1977
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2005 16:39

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door roberto1977 »

het grappigste wat ik hier las was over de bijscholing
maar als je van atag een bijscholing krijgt hoor je die man enkelt maar praten over wat voor een goede ketel ze maken
bij andere fabrikanten mag je ook aan het toestel zitten om hem beter te leren kennen bij atag staan er hekken om de ketels heen zodat je minimaal 100 meter er vandaan blijft
dus hoe kan je over een ketel iets leren als je er nog geen eens aan mag zitten en enkelt een verkooppraatje hoort

peter76
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2006 20:48

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door peter76 »

Ik werk bij een installatiebedrijf als servicetechnicus aan heel veel atag cv ketels, ook neem ik veel toestellen in het contract op die voorheen zijn onderhouden door andere bedrijven.
wat ik dan zie is werkelijk waar bedroevend, toesatellen zijn met siliuconenkit dichtgemaakt, zijn verkeerd afgesteld draaien al jaren met kapotte wisselaars waardoor alles te warm en verdroogd is van binnen.
Dit komt allemaal door ondeskundig en laks personeel
Atag heeft inderdaad veel problemen gehad met de wisselaren en pompen, het gaat overigens niet om alle wilo pompen!
vanaf 2001 heeft atag totaal geen problemen meer, de wisselaren en pompen zijn aangepast en geven geen enkel probleem meer!!!

elcatek
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:32

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door elcatek »

Nou nou, wat een hulde voor de Atag. 2000 een Enigma aangeschaft voor onze nieuwe woning. Beste koop dus waarom niet.
10 maanden later problemen. BL12.
Pomp vervangen, printplaat (computer) vervangen, temperatuursensoren vervangen, proberen maar weer even mijnheer.
Sta je voor de zoveelste keer met een kop vol shampoo onder een ijselijke straal. BL12
Bellen maar weer. Ja mijnheer, er zal wel..... of er zal wel.....dus bel maar even met...... of doe maar even dit......
En arrogant? Mwa..
Blijkt na enkele dagen dat de plaatwisselaar verstopt zit, en geloof me, ze doen alsof ik de rotzooi in die plaatwisselaar gesmeerd heb hoor.
Inmiddels 5 jaar later en ongeveer 1000 euro armer en weer een BL in het scherm, nu een andere anders wordt het zo saai. BL85
Pomp kapot mijnheer, komen wij niet voor. Zo'n lullig klein storinkje.
Kon die arrogante man haast niet verstaan vanwege het zeepsop wat nog in mijn oren zat maar goed, jammer voor de arrogante heren van Atag heb ik wat meer kennis in huis om te constateren dat de pomp als een gek draaid en dat de plaatwisselaar gewoon weer dicht zit.
Wat de oorzaak ook mag zijn interreseerd me eigenlijk niet maar de sevice van ATAG????

BELACHELIJK/ ARROGANT/ ONKUNDIG/ ENZ.

BESTE MENSEN KOOP IETS ANDERS DAN EEN ATAG

Of je moet een tweedehands op de kop kunnen tikken uit 2000 want toen was het de beste keus dus die moeten wel goed zijn, overigens ik heb nog een leuk ding in de aanbieding binnenkort, toevallig uit het jaar 2000. Misschien een mooi ding voor al die positief ingestelde installateurs over de Atag ketels?

Met vriendelijke groet, Simon

Als u wilt reageren, alle gegevens zijn bij Atag bekend in de historie van oktober 2000 t/m maart 2006 maar hoogstwaarschijnlijk weten ze daar niets van dit probleem af.

ATAG, DAT IS PAS ECHT EEN KOUDE DOUCHE!!!!!!!!!

j.stolk
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2006 20:13

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door j.stolk »

ze noemen deze ketel ook niet voor niets de blauwe bengel

albertine
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:10

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door albertine »

Er is een schreeuwend te kort aan vakmensen. DAT is het probleem

deklind
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2006 22:11

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door deklind »

Wat zeuren jullie servicemonteurs nou het is toch handel.Als alle ketels geen problemen hadden dan zaten we met z'n allen op de bank werkloos thuis.Ik repareer elke dag atag ketels prachtig toch???
Ik vind het een mooi product om aan te werken.Wisselaars zijn goed uit te wisselen alles krijg je zo los,je hebt geen zwaar gereedschap nodig en met de problemen blijft de atag wel nieuw

FDCP_NEO
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:48

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door FDCP_NEO »

:idea: Iedereen hier met zijn argument over de blauwe engel 2 heeft GELIJK!! :D

Ja ATAG heeft HEEEEEELLL veel problemen met de blauwe engel II MAAR dit wil niet zeggen dat er met al jullie klachten helemaal niks wordt gedaan.
Let op het laatste wat ik hier nu wil doen is het goed en recht praten zelf vind ik het schandalig dat ze zo slecht ontwikkeld zijn.

Ik zelf heb op een plaats al de derde wisselaar geplaats en de ketel is van 2001 !!

De problemen van de BEII toestellen zijn bekent en zijn zeker serieus opgepakt door atag en zijn verwerkt in hun nieuwe toestel de Q. (Let op je hebt adobe nodig!)
http://www.atagverwarming.com/db/pdffol ... 109900.pdf .

DE WISSELAAR:
Deze is nu aan de linker kant gelast waardoor het condenszijdig lekken niet meer mogelijk is.
En nee deze is niet in te bouwen in de BEII. :cry:

BRANDERBED:
Deze ligt nu in een cassette waardoor het breken ook verholpen moet zijn.
En ook ier nee deze is niet in te bouwen in de BEII :cry:
En nog div. andere dingen.

De pompen Wilo zijn al vervangen door Grundfos en uit ervaring kan ik zeggen dat ik hier tot vandaag de dag geen problemen mee heb gehad.

Het lijkt er op dat ze de schit nu op orde hebben.

Alleen is het natuurlijk HEEEL ERG JAMMER dat de mensen die de BEII (Zoals ik) hebben hangen wel zelf voor de kosten kunnen opdraven als de 5jaar garantie periode voorbij is.
:evil: Dit vind ik niet correct van atag maar dit ligt zeker aan mij.

Grtz

:!: http://www.fdcp.nl :!:

ajb
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2006 00:58

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door ajb »

Ook ik wil even mijn ongenoegen uiten over de blauwe engel (duivel ?)
2½ jaar na aanschaf in 2001 ging de pomp module stuk, deze gratis vervangen door een aan/uit regeling, echter pomp draaide nu op volle snelheid waardoor je door het geruis in de leidingen elkaar in de woonkamer niet meer kon verstaan, dus nieuwe pomp laten plaatsen 160 euro en geen garantie. nog geen half jaar later printplaat defekt wederom geen garantie kosten 260 euro. Helaas vorige week geconstateerd WW aan rookgaszijde lek, als het goed is valt dit onder de garantie (4½ geleden geplaatst.) en anders, weer een kosten post van 450 euro. voor mij nooit weer een atag !!!!!!!!!!!!!!!!

Albert-Jan

Ger_O
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2006 09:18

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Ger_O »

Hoi,

Ook ik heb een ATAG ketel van nu net 4 jaar oud waar regelmatig aan gerepareerd wordt. Ik heb bij aanschaf een garantie van 3 jaar gekregen.

Maar ook als de garantie is verlopen mag je in relatie tot betaalde prijs van het product een bepaalde levensduur verwachten waarbinnen je niet of weinig voor een reparatie moet betalen. Bij de blauwe Engel schijnen er structurele problemen zijn en dat hoort niet het probleem van de klant te zijn.

Er kan natuurlijk altijd iets stuk gaan maar het is iets anders wanneer dat naar 1-5 jaar gebeurt dan naar 10 of 15 jaar.

Ik zou jullie dan ook willen adviseren de rekening niet te betalen en een beroep te doen op wet.

Hoe kijken jullie hier tegen aan ??

Groet,

Ger

SanderHgz
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2006 22:23

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door SanderHgz »

Ik ben verbaasd te lezen dat er zoveel problemen zijn met de blauwe engel II. Ik heb een half jaar geleden een huis gekocht waar een blauwe engel II ingebouwd zat. Er zat zelfs een sticker op van de Consumentenbond best getest. Ik dacht ik zit wel goed.

Na een paar maanden begon dus ook mijn ketel te lekken, links onder bij het deurtje vallen soms de druppen naar beneden. Kan niet herleiden waar het wegkomt. Soms is het ook een paar dagen weer weg dus ik heb er niet al teveel aandacht meer aan geschonken. Behalve dan dat ik redelijk vaak het water moet bijvullen.
Ik ben nu eens gaan zoeken op internet omdat ik een ander probleem heb. Het is vandaag buiten plm 23 graden, de thermostaat heb ik ingesteld op 18 graden. Toch worden alle buizen boven en de radiatoren beneden warm. Iemand hier ervaring mee. Is dit een instelling of toch een fout in de ketel?

Omdat ik niet de eerste eigenaar ben heb ik ook geen handleiding o.i.d. van de thermostaat. Wie zijn die select dealers waar jullie het overhebben. Door wie kan ik het beste naar de ketel laten kijen. De ketel is trouwens geplaatst in 1999. De ketel staat verder trouwens altijd op GOOD, nooit foutmeldingen gehad.

oneerlijk
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 apr 2006 21:58

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door oneerlijk »

Kijk eens op deze site voor een Atag select dealer in de buurt.

http://www.atagverwarming.com/contentfr ... nt=Dealers


Of neem contact op met atag en vraag het hun.

succes


trouwens, de lekken zijn meestal aan de wisselaar rookgaszijdig wat inhoud dat het condenswater is wat lekt.
Meestal he.....het kan bij U natuurlijk wat anders zijn.

Gesloten