Bodemwarmtepomp kapot, al 5 weken zonder warm water

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Miessol
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2024 21:04

Bodemwarmtepomp kapot, al 5 weken zonder warm water

Ongelezen bericht door Miessol »

Sinds het weekend van 5 december is onze warmtepomp kapot. Er zit gelukkig nog garantie op. We hebben contact opgenomen met de installateur (van der sluis). Die hebben tot 4 maal toe een monteur gestuurd, maar deze konden het allemaal niet oplossen. vervolgens heeft van der Sluis de fabrikant (Nibe) ingeschakeld. Hier moesten we weer 3 weken op wachten. Inmiddels zitten we dus al 5 weken zonder warm water en kunnen niet thuis douchen en het is koud in huis.

Er zit een noodstand op de pomp, maar deze werkt nu ook niet. Wat zijn onze rechten hierin? Kunnen we een aanspraak maken op een compensatie? Wij krijgen alleen maar te horen: Ja sorry we zitten volgepland. het is druk, niks aan te doen.

Ik kan mij niet voorstellen dat het 'normaal' is om een gezin wekenlang in de kou te laten zitten en erger nog, niet te kunnen douchen. Het ontregeld ons hele dagelijks leven, continue heen en weer om te douchen, kind meeslepen telkens.

Wat kunnen we nog doen, ik heb het gevoel dat we totaal niet serieus genomen worden.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bodemwarmtepomp kapot, al 5 weken zonder warm water

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vervelend, zeker met de kou van dit moment. Ik zou mijn energie vooral steken in het realiseren van een oplossing, en niet in de een discussie over compensatie. Als ik zie hoe lang je al wacht, zou ik wel de druk aan opvoeren en bijvoorbeeld een ingebrekestelling sturen. Desnoods hangen ze er een andere pomp in, of laten ze een collega het oplossen als ze zelf geen tijd hebben.

Hoe verwarm je nu? Met losse kacheltjes ofzo? Je kunt sowieso met hen overleggen of ze de kosten daarvan willen vergoeden.

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, dan zou ik hen inschakelen.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bodemwarmtepomp kapot, al 5 weken zonder warm water

Ongelezen bericht door witte angora »

Er is volgens mij inderdaad een gebrek aan installateurs. Maar dat moet het probleem van Van der Sluis zijn, dat moet niet jullie probleem worden. Zo simpel is het.

Wat Van der Sluis m.i. in zo'n geval kan en moet doen is een paar onderhoudswerkzaamheden elders uitstellen en een échte monteur jullie kant op sturen, eentje die het ook kan oplossen. Of inderdaad een externe monteur inschakelen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Bodemwarmtepomp kapot, al 5 weken zonder warm water

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
09 jan 2024 09:52
Vervelend, zeker met de kou van dit moment. Ik zou mijn energie vooral steken in het realiseren van een oplossing, en niet in de een discussie over compensatie. Als ik zie hoe lang je al wacht, zou ik wel de druk aan opvoeren en bijvoorbeeld een ingebrekestelling sturen. Desnoods hangen ze er een andere pomp in, of laten ze een collega het oplossen als ze zelf geen tijd hebben.

Hoe verwarm je nu? Met losse kacheltjes ofzo? Je kunt sowieso met hen overleggen of ze de kosten daarvan willen vergoeden.

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja, dan zou ik hen inschakelen.
Een andere warmtepomp zal mogelijk lastig zijn, niet heel lang geleden hadden o.a. Nibe warmte pompen levertijden van 6 maand+ tot zelfs meer dan een jaar. Volgens mij is dat nog steeds niet opgelost.

Daarnaast zie je hier dat de verkoper al 4x geweest is, en na die 4x geëscaleerd heeft naar de leverancier (Nibe), en dat die pas na 3 weken kon komen. Misschien kan TS aangeven of Nibe inmiddels geweest is of niet, en wat de conclusie was van dat bezoek, dat is immers niet heel erg duidelijk in de tekst van de openingspost. Of een collega installateur laten komen dan zin heeft weet ik niet, immers de eigen installateur is 4x geweest en lijkt dus niet onwelwillend te zijn, maar simpelweg tegen een probleem aan te lopen dat te complex voor ze is, of dat er onderdelen vervangen moeten worden die mogelijk slecht leverbaar zijn en alleen via de fabrikant op dit moment toegankelijk zijn.

Ik zou mogelijk na zo'n lange tijd wel aansturen op bijvoorbeeld een noodvoorziening, denk aan bijvoorbeeld inderdaad aan wat elektrische kachels voor in huis en bijvoorbeeld zo'n mobiele douche unit die je in huis kan plaatsen bij bijvoorbeeld medische calamiteiten.

Plaats reactie