CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
HandigeHarrie
Berichten: 1393
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

In ons appartementencomplex dat is opgeleverd november 2019 krijgt een bewoonster het 's winters niet goed warm. Nu heeft zij bij de servicebeurt zich niet meer laten afpoeieren (zoals vorig jaar) en keek de monteur iets verder naar de situatie. Hij heeft de ventielen van de vloerverwarming gesteld enzo maar zei uiteindelijk dat de ketel te groot is voor het aantal m2; die is dan niet goed afgestemd op de ruimte waardoor het niet goed werkt, en zij zou een andere CV-ketel moeten hebben om dit op te lossen.
Maar ook zei hij dat er iemand moest komen met andere apparatuur om één en ander door te meten (?).
Het betreft een appartement van 71 m2 (bovenste verdieping) met vloerverwarming - op gas dus: een Intergas ketel type HR eco 86; CV-vermogen in kWh 35%.
Graag hoor ik of het vermogen van de ketel het probleem kan veroorzaken, of wat er anders aan de hand zou kunnen zijn.

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik geloof dat het type nummer van die ketel niet helemaal correct is.

BL2
Berichten: 4859
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door BL2 »

En ik geloof nooit dat een CV ketel een te groot vermogen kan hebben, waardoor het (te) koud blijft in huis...
Ik zou eens naar de instellingen thermostaat kijken, om te beginnen.

angel1978
Berichten: 10993
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door angel1978 »

BL2 schreef:
12 apr 2023 14:50
En ik geloof nooit dat een CV ketel een te groot vermogen kan hebben, waardoor het (te) koud blijft in huis...
Ik zou eens naar de instellingen thermostaat kijken, om te beginnen.
Dat kan prima, maar niet zo snel in een consumentensituatie tenzij compleet de verkeerde ketel is geplaatst.
Als de ketel veel te veel vermogen heeft en de warmte niet kwijt kan ( en ook het buffer is onvoldoende groot of zelfs afwezig), dan gaat deze pendelen ( normaal gesproken wordt het vermogen teruggeschroefd maar daar zit wel een limiet op ).

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door crazyme »

Vertel eens iets meer over de installatie ?

Welke ketel precies
Welk type thermostaat
Hoeveel kamers en radiatoren
Vloerverwarming
Komt warm water ook van de cv en gaat dat goed ?

Niet toevallig een modulerende ketel en een aan/uit thermostaat ? (Verkeerd aangesloten thermostaat)

HandigeHarrie
Berichten: 1393
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

crazyme schreef:
12 apr 2023 15:54
Vertel eens iets meer over de installatie ?

Welke ketel precies
Welk type thermostaat
Hoeveel kamers en radiatoren
Vloerverwarming
Komt warm water ook van de cv en gaat dat goed ?

Niet toevallig een modulerende ketel en een aan/uit thermostaat ? (Verkeerd aangesloten thermostaat)
In de technische omschrijving van de aannemer staat Intergas type HR eco 36 (dat wat ik schreef staat op de sticker die op de ketel geplakt zit, daar leek 86 te staan). Er is een woonkamer en één slaapkamer, overal vloerverwarming dus geen radiatoren. Een simpele ronde Honeywell thermostaat in de woonkamer.
Ook het warme water komt van de ketel, daar heeft ze niet over geklaagd. Het is een mw van bijna 81 die er nu een ander bedrijf bij moet gaan zoeken .... daarom hoop ik wat meer te weten te komen over mogelijke oorzaken zodat het echt opgelost gaat worden.

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij vloerverwarming is het ook belangrijk de temperatuur voor de nacht slechts maximaal twee graden te verlagen.

Nijogeth
Berichten: 10052
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nog beter is om de temperatuur op peil te houden. Het kost vaak meer gas om die 2 graden weer op te warmen dan dat het kost om in de nacht op peil te houden.

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door jonis »

Dat is een compacte ketel voor grote woning.
Ketel kun je terugdraaien in vermogen.
Dat zou in de instellingen kunnen, maar genoeg ketels waar je dat anderzijds moet aanpakken.
Beter overlaten aan installateur dan ergens op duwen en oma aan lot overlaten.

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien hebt u hier nog iets aan. Niet bedoeld als reclame.

https://www.123vloerverwarming.nl/vloer ... instellen/

Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ja, de ketel kan te groot zijn.

Een te grote ketel heeft ook een hoger minimum vermogen en in een klein, goed geïsoleerd appartement kan de ketel zijn minimum vermogen niet goed kwijt.
Het minimum vermogen van de genoemde ketel is 7,1kW. En dat is al genoeg om een C-label rijtjeshuis op een normale winterdag mee warm te stoken.

In dit appartement is de ketel dus 'te groot'. Dat kan een probleem zijn, maar hoeft niet. Problemen ontstaan wanneer de ketel is aangesloten op een cv-installie met weinig 'buffer'. Het water in de cv-installatie wordt dan telkens zo snel te warm, dat de ketel 'denkt' dat er iets mis is en zichzelf een tijdje uitschakelt.

Maar in een appartement met vloerverwarming is er normaal gezien wel redelijk wat buffer. Een vloerverwarming met normale dikte aan slangen bevat redelijk wat water. En daarnaast neemt de vloer al direct een aardige hoeveelheid warmte op. Dat zorgt er voor dat ondanks een 'te hoog' vermogen de temperatuur van het water in de installatie enigszins geleidelijk oploopt en de boel waarschijnlijk niet steeds een tijdje in de veiligheidsmodus schiet.
Als de ketel/installatie écht niet correct zou werken omdat de ketel te groot is, dan zou dat bovendien bij meerdere appartementen van hetzelfde type in hetzelfde complex zo zijn, want die zullen vanaf de bouw waarschijnlijk een identieke installatie hebben gekregen.

Als andere bewoners nergens last van hebben, is het waarschijnlijker dat door een combinatie van verkeerd gebruik én verkeerde verwachtingen de dame in kwestie "kou" ervaart. Als de mevrouw nooit eerder vloerverwarming en een moderne mechanische ventilatie heeft gehad, is ze gewend om 's nachts de thermostaat naar 15 graden oid te draaien en ook om met raampjes op een kier te ventileren. Daardoor koelt in de nacht de vloer volledig af én door het teveel aan ventilatie koelt ook de lucht in huis veel meer af dan zou moeten. Raampjes open zetten is wat betreft de ventilatie niet nodig. Als er roosters bij de ramen zitten moeten die natuurlijk wel open gezet worden. Als er bij de ramen geen roosters te vinden zijn, is het appartement uitgerust met balansventilatie en hoef je wat betreft het ventileren zelfs helemaal niets open te zetten.

Door foutief gebruik van de woning maakt de bewoonster het mogelijk zelf dus véél kouder dan nodig is.

Vervolgens zal mevrouw als ze in de ochtend opstaat de thermostaat weer op de gewenste temperatuur zetten. Maar de betonnen vloer waarin de vloerverwarming ligt is dan al helemaal afgekoeld. Het kan rustig 2 uur duren voordat die vloer voldoende is opgewarmd om weer warmte aan de kamer af te geven. En dan kan het nog eens 2 tot 8 uur duren voor de kamer weer op temperatuur komt. En dat dan alléén indien niet onnodig raampjes open staan.
De bewoonster die wellicht een oudere woning gewend is met radiatoren of misschien zelfs gaskachels, verwacht mogelijk dat na het omhoog zetten van de thermostaat binnen een paar minuten al warmte gevoeld wordt. Een gaskachel geeft immers vrijwel direct warmte en een radiator in een cv-installtie van een matig geïsoleerd huis wordt een paar minuten na het aanzetten van de verwarming al 60 tot 80 graden. De vloerverwarming van het nieuwbouw appartement zal waarschijnlijk nooit warmer hoeven te worden dan slechts 30 graden. En een tegelvloer van 30 graden voelt met de blote huid fris aan. Dus in beleving van de bewoonster wordt de verwarming "niet warm". Maar een vloer van 30 graden is echt genoeg om een geïsoleerd nieuwbouw appartement goed te verwarmen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door crazyme »

Een ketel met een te grote capaciteit, alleen vloerverwarming en het niet warm kunnen krijgen.

Ik denk dat iemand moet kijken naar de bypass.

Wanneer de bypass te dichtbij de ketel zit krijgt de ketel te snel te warm water terug (op de retour) en slaat deze uit.

Dat zou ik als eerste zou controleren.

(Watertemperatuur kan niet te heet zijn aangezien de verdeler een maximaalthermostaat heeft)

Dan ga ik er wel van uit dat u zo’n verdeler heeft gezien de opmerking dat de ventielen zijn open gezet.

HandigeHarrie
Berichten: 1393
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Aanvullend moet ik nog zeggen dat we een WTW-installatie hebben voor de luchtverversing en dat alle appartementen verschillend zijn, die 71 m2 van mevrouw is het kleinste appartement. Er is triple glas en het energielabel is A++(+) dus heel goed geisoleerd.
We hebben de instructie gekregen om de thermostaat dag en nacht op dezelfde temperatuur te laten staan, ik neem aan dat ze dat doet. Het is zo'n simpele ronde Honeywell, ik wist niet dat je die kan stellen. Maar ik zie wel eens dat ze haar slaapkamerraam wel open heeft (met die WTW hoeft dat niet) maar als ze de thermostaat 's nachts niet lager zet zou dat geen schokeffect moeten geven.
Een te grote cv-ketel is dus geen onmogelijke oorzaak, lees ik hier. De monteur heeft al geprobeerd om iets aan te passen met die ventielen, dus moet er toch maar iemand anders bij komen die verstand van zaken heeft en andere meet-apparatuur. Tot zover bedankt, als er nog tips zijn die ze naar voren kan brengen bij die persoon dan hoor ik het graag.

16again
Berichten: 16139
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door 16again »

HandigeHarrie schreef:
12 apr 2023 13:42
Hij heeft de ventielen van de vloerverwarming gesteld enzo maar zei uiteindelijk dat de ketel te groot is voor het aantal m2;
Werkt het "ventiel" voor de grootste ruimte wel? Mijn inschatting (boerenverstand) is dat gebrekkige doorstroming in de grootste ruimte dit kan veroorzaken.

dalucky
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2023 23:48

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door dalucky »

hallo
ik ben zelf service monteur voor cv ketels

op je vraag is de cv-ketel te groot voor de oppervlakte
het antwoord is nee
cv ketels kunnen het maximale cv vermogen geregeld worden
dat is hier ook gebeurt
dit komt omdat cv ketel hun maximale vermogen wordt aan gespoken op de hoeveelheid warmwater wat deze moet kunnen leveren

u zegt : nu heeft zij bij de servicebeurt zich niet meer laten afpoeieren (wel erg sterke taal)
het heeft waarschijnlijk niks te maken met de cv ketel
van uitgaand dat bij de bouw de vloerverwarming is in geregeld op een delta t van 5 of 10
omdat men vloerverwarming heeft is het advies om de temperatuur zoveel mogelijk het zelfde te houden ! (liefst niet bijstellen , instellen en vergeten)
vloerverwarming heeft een hele lange aanloop tijd om te kunnen opwarmen in zn slechts moet u denken aan 0.5 grade per uur , afhangelijk van dikte van vloer en hoeveelheid vloerverwarmings slang en de afstand die gebruikt in bij het leggen

ik weet niet hoe de installatie verder is gemaakt uitgaand van een bypass in de installatie
en als de vloerverwarming hydraulisch neutraal is intergas met keerklep voor pomp heeft of anders een 2wegklep
Laatst gewijzigd door dalucky op 13 apr 2023 00:05, 2 keer totaal gewijzigd.

HandigeHarrie
Berichten: 1393
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Bedankt voor de reacties, kennelijk zijn de deskundigen hier het niet eens over wel of niet onmogelijk dat de cv-ketel een te grote capaciteit heeft.
Alle ketels zijn voor wat betreft de vloerverwarming afgesteld op 45 graden (delta is een voor mij onbekend begrip) en het warme water op 65 graden. Buurvrouw heeft de thermostaat dag en nacht op dezelfde stand staan.
Vorig jaar heeft ze bij de controle/servicebeurt ook gezegd dat de woning niet goed warm te krijgen was maar is er niets gedaan; deze keer is de "senior"-medewerker die ook in het gebouw aan het werk was erbij geroepen en hebben ze geprobeerd de afstelling bij te stellen. Ik noem het afgepoeierd omdat de boodschap dat het koud bleef vorig jaar niet serieus genomen is en men gewoon vertrokken is na de standaard werkzaamheden.

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de vraag is natuurlijk hoe koud is koud. Vloerverwarming voelt anders aan dan radiatoren.

de Installateur
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2023 21:15

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door de Installateur »

Wat zit er voor vloerverwarmingsverdeler? Is dat een met of zonder pomp? Wat geven je flowmeters aan qua waarde? Staan de knoppen van de verdeler wel open? Dit klinkt namelijk erg naar een afgifte probleem. Er even vanuitgaande dat de installateur wist wat hij deed en hij ook de benodigde parameters heeft aangepast zoals Intergas dit adviseert.
Laatst gewijzigd door de Installateur op 13 apr 2023 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

HandigeHarrie
Berichten: 1393
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ik geef alle tips door, in mei komt iemand met allerlei apparatuur. Wordt vervolgd.

Gj57
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2023 09:46

Re: CV-ketel te groot voor de oppervlakte ?

Ongelezen bericht door Gj57 »

Mevrouw is haar leven met cv niet anders gewend geweest om in de nachtelijke uren de cv laag te zetten. Ze zal dit waarschijnlijk nog steeds doen ondanks dat ze zegt het niet te doen. (wij hebben hier wat ervaring ermee en das een understatement). Wij hebben het opgelost door een vooraf in te stellen thermostaat erop te zetten en moeders dringend afgeraden om eraan te zitten. Nu blijft de boel lekker warm. Ik zou dit eerst doen alvorens er een boel gedoe van te maken. Wij hebben zelf een huis met luchtverwarming gehad en kregen het ook niet warm. Kachel brandde alleen maar van 18.00 tot 22.00 uur. Installateur gaf aan laat de verwarming nu gewoon op minimaal 18 staan en uw huis zal comfortabel aanvoelen. En zo geschiedde. (en het gekke was dat het totale gasverbruik niet toenam)

Plaats reactie