Heb last van kooklucht van buren

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Berend72
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2023 16:02

Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door Berend72 »

Ik zit in een rijtjes huis en heb veel last van kooklucht buren in een van mijn slaapkamers.
De afvoer zit 20 cm van de erfscheiding. Wat is de wettelijke afstand van erfscheiding bestaande woningen?
En wat kan ik doen?

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zit uw eigen afvoer ook weer 20 cm van de erfafscheiding met de buren?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door witte angora »

Berend72 schreef:
03 okt 2023 16:44
Ik zit in een rijtjes huis en heb veel last van kooklucht buren in een van mijn slaapkamers.
De afvoer zit 20 cm van de erfscheiding. Wat is de wettelijke afstand van erfscheiding bestaande woningen?
En wat kan ik doen?
Verhuizen. Hier ga je niks aan veranderen.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Verhuizen, bij voorkeur naar het noordelijkste puntje van Friesland of Groningen.

Misschien nog beter, in Noorwegen zijn er woningen waar u 30 minuten moet rijden om uw buren te bezoeken.

Erthanax
Berichten: 9699
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door Erthanax »

Berend72 schreef:
03 okt 2023 16:44
Ik zit in een rijtjes huis en heb veel last van kooklucht buren in een van mijn slaapkamers.
De afvoer zit 20 cm van de erfscheiding. Wat is de wettelijke afstand van erfscheiding bestaande woningen?
En wat kan ik doen?
Even voor mijn beeldvorming: Op de beganegrond komt de afvoer van de afzuigkap uit de muur op 20 cm van de erfgrens, op een hoogte van pakweg 2,5 meter. In een van uw slaapkamers (op de verdieping) kunt u dat ruiken. Klopt dat ongeveer?

Hoe is in uw keuken de afvoer van de keuken geregeld of aangelegd?
Wat zou u een redelijke oplossing vinden? Een kachelpijp langs de buitenmuur, tot 80 cm boven de dakgoot? Of zelfs boven de nok?

Dat u er enige hinder van ervaart geloof ik wel, maar is die hinder onrechtmatig? Volgens mij niet. Dit zijn normale dingen die buren van elkaar moeten dulden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door scontra »

*

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door BreejKC »

Volgt u wel eens afleveringen op tv van "Mr. Visser doet uitspraak" of "De Rijdende Rechter"? Zo ja, dan weet u het antwoord al. Kookluchtjes, zeker in een rijtjeshuis, behoort tot het soort last dat u gewoon van een ander moet dulden. Iedereen heeft op een of andere manier wel eens last van elkaar, andersom uw buren ook misschien wel eens van u. Tenzij uw buren natuurlijk zakelijk bak- en kookacties ondernemen, bijvoorbeeld zij voeren een snackbar, dan gelden er andere regels.

Als de last die u van de kookluchtjes ervaart zo erg is dat u het vermoeden van overlast heeft, dan wordt het een andere zaak. Echter wie eist, die bewijst. U zult dan die overlast wettig en overtuigend moeten aantonen. Bijvoorbeeld niet alleen u maar veel buren in uw straat ondervinden last van die kookluchtjes. Verklaringen hierover van uw buren zult u dan op schrift moeten krijgen en dat, als u huurt, aan uw woningbouwvereniging moeten voorleggen of als u eigenaar van die rijtjeswoning bent dit voorleggen aan de rechter. Alleen die kan dan bepalen of er daadwerkelijk sprake is van overlast en de veroorzakers daarvan dan een maatregel opleggen.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door Nevyn »

even slaapkamer raam dicht tijdens het koken van de buren en hierna weer open.
Ik woon vrijstaand maar heb ook buren die graag barbecueën, doe dan ook even het raam dicht.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Heeft u er al met uw buren over gesproken want als die niet weten dat u last van kookgeuren heeft veranderd er natuurlijk niets aan de situatie.
In een rijtjeshuis situatie waar in de keuken een afvoeraansluiting voor een afzuigkap aanwezig is voldoet die afvoer aan het bouwbesluit die ten tijde van de nieuwbouw van toepassing was. Voor zover ik weet zijn er geen wettelijke erfgrens bepalingen voor een afvoerpijp maar het is wel zo dat de afvoerpijp niet hinderlijk zichtbaar mag zijn en dat betreft niet de kookgeuren die uit die pijp komen.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als het om spruitjes lucht gaat, maak je wel kans van slagen bij de rijdende rechter...

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Een oplossing is een recirculatie afzuigkap, maar dan zou u moeten voorstellen om die te betalen.
Eerst maar eens proberen om het slaapkamerraam dicht te doen.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Een gesprek met de buren?

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Hebben de buren ook overlast als u kookt?

e.w.m.lagerweij
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mei 2009 12:23

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door e.w.m.lagerweij »

Ja we wonen in dit land dicht op elkaar maar dit vind ik echt ""mierenneuken"" Heb hier zelf mee te maken gehad; kookte als oppas bij dochter 's middags alvast maaltijd voor hen. Komt er een compleet hysterische buurman aan de deur; hij zat in de stank. Ik kookte echt niet extreem kruidig of zo/ Heb hem aangehoord en de deur dichtgedaan. Als je hier al van uit je bol gaat ga dan buiten wonen tussen de mestgeuren bv of verhuis naar een dun bevolkt land.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door Dirkie »

Berend72 schreef:
03 okt 2023 16:44
Ik zit in een rijtjes huis en heb veel last van kooklucht buren in een van mijn slaapkamers.
De afvoer zit 20 cm van de erfscheiding. Wat is de wettelijke afstand van erfscheiding bestaande woningen?
En wat kan ik doen?
Optie 1 : In gesprek gaan met je buren
Optie 2 : Slaapkamer raam dicht doen tijdens het koken
Optie 3 : Verhuizen
Deze zijn ook allemaal al genoemd denk ik (ik lees niet alle bijdragen want dan kom ik verder nergens meer aan toe).
Heeft U al iets van deze geprobeerd? En zo ja wat was het resultaat?

AirbusA320
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2023 19:29

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door AirbusA320 »

e.w.m.lagerweij schreef:
09 okt 2023 11:42
Ja we wonen in dit land dicht op elkaar maar dit vind ik echt ""mierenneuken"" Heb hier zelf mee te maken gehad; kookte als oppas bij dochter 's middags alvast maaltijd voor hen. Komt er een compleet hysterische buurman aan de deur; hij zat in de stank. Ik kookte echt niet extreem kruidig of zo/ Heb hem aangehoord en de deur dichtgedaan. Als je hier al van uit je bol gaat ga dan buiten wonen tussen de mestgeuren bv of verhuis naar een dun bevolkt land.
heel empathisch van u! Meteen al een oordeel, hij is hysterisch en u kookt "normaal". Ook nog deur dicht en niks aan doen. Wat is hij een *********** en u doet niks verkeerd!

Ongeacht wie van beiden er gelijk had (zal wel beetje in het midden liggen) had u ook even echt kunnen luisteren en aan de hand daarvan kunnen uitleggen wat u aan het doen bent, vragen waar hij precies last van heeft en het eventueel samen oplossen, of aangeven dat het maar eventjes duurt, al dan niet aangevend dat u de "overlast" zo veel mogelijk zal beperken, en afspreken er eventueel over te communiceren. Het mierenneuken zou dan minder (kunnen) worden, waarschijnlijk zelfs als u niet eens iets echt iets zou veranderen aan uw koken. Goede communicatie kan mierenneukers vaak veranderen. Werkt natuurlijk niet altijd en zeker niet bij de echte *****-klagers en echte *****-veroorzakers.

Persoonlijk vind ik het altijd wel lekker die kookluchtjes van mijn buren. Maar goede relaties met de buren zijn belangrijk en begrip van overlast kan heel wat conflict besparen. Het "ga maar ergens anders wonen of ander land" getuigt erg van een "ik ben de norm en ik doe wat ik wil want ik ben niemand tot last"-houding die juist voor conflicten zorgt, juist in een dichtbevolkt land.

En hiermee kan TS ook aanvangen. Praat eerst eens met de buren!!

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Iedereen moet eten en iedereen zal willen koken. En eten koken geeft luchtjes. Daar moet je het mee doen. Er zal niet de hele dag eten gekookt worden.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Heb last van kooklucht van buren

Ongelezen bericht door witte angora »

AirbusA320 schreef:
09 okt 2023 15:53

Ongeacht wie van beiden er gelijk had (zal wel beetje in het midden liggen) had u ook even echt kunnen luisteren en aan de hand daarvan kunnen uitleggen wat u aan het doen bent, vragen waar hij precies last van heeft en het eventueel samen oplossen,
Goed idee. En dan aanbieden voortaan niet meer te koken, maar de warme hap in de friettent te halen (en daar ook op te eten), zoiets?

Plaats reactie