LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoe vaak moet je ketel bijvullen

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
fits
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:56

hoe vaak moet je ketel bijvullen

Ongelezen bericht door fits »

hoi,

na onderhoud moesten we na 6 maanden de ketel alweer bijvullen
ik vind dat snel en vraag me af of het onderhoudsbedrijf de ketel wel heeft bijgevuld 6 mnd geleden of dat er iets stuk is.
Mijn ervaring met ketels is dat je ze bijna nooit hoeft bij te vullen

het is een Nefit ketel van ca. 7 jaar oud.

hoe vaak moet je gemiddeld een ketel bijvullen?

grt
-Rob

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: hoe vaak moet je ketel bijvullen

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Als de CV-ketel opnieuw gevuld is, is het niet vreemd dat je vrij snel daarna een keer moet bijvullen.

Dit komt omdat er "vers" water met veel zuurstof is toegevoegd. Dit water moet eerst doodslaan.

Hierna zou het wel moeten ophouden. Als je herhaaldelijk moet blijven bijvullen heb je een lek.

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: hoe vaak moet je ketel bijvullen

Ongelezen bericht door hobby1 »

Dit is juist, maar vergeet ook niet bij het vullen van de installatie, eerst de slang met water te vullen, dan heb je minder luchtbellen in het circuit.
Dus ook minder ontluchten!

EdvanWit
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 nov 2008 10:22

Re: hoe vaak moet je ketel bijvullen

Ongelezen bericht door EdvanWit »

Controleer ook de vuldruk van het expansievat. Systeem rustig drukloos maken en als het expansievat leeg is dan zakt op dat moment de druk gelijk naar nul. Die laatste drukwaarneming is de vuldruk. Of als het systeem drukloos is met een bandenspanningsmeter de druk meten (als er een autoventiel op zit). Voor het maximale effectieve volume moet de vuldruk van het expansievat iets lager zijn (90%) dan de druk waarop de ketel uitvalt (meestal tussen de 1 en 1,5 bar). Standaard worden die expansievaten met 0,5 bar geleverd wat eigenlijk te weinig is. Vullen zou met stikstof moeten gebeuren maar ik heb nooit problemen ondervonden door het vat met een voetpomp bij te vullen. Als de vuldruk van het expansievat te laag is dan stijgt de druk tijdens het verwarmen tot aan de druk van het drukbegrenzingsventiel die dan het overtollige water in de afvoer loost. Ook kan het zijn dat als er geen zichtbare lekkage is dat de ketel intern lekt. Het water gaat dan met de verbrandingsgassen naar buiten.
Succes!

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: hoe vaak moet je ketel bijvullen

Ongelezen bericht door hobby1 »

Controleer ook de vuldruk van het expansievat.
Om te controleren of het expansievat stuk is, d.w.z. met water gevuld is, gewoon met een voorwerp tegen het vat kloppen.
De klank bij een defect vat is donker.
Misschien ook hier een beetje inlezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Expansievat

EdvanWit
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 nov 2008 10:22

Re: hoe vaak moet je ketel bijvullen

Ongelezen bericht door EdvanWit »

hobby1 schreef:Om te controleren of het expansievat stuk is, d.w.z. met water gevuld is, gewoon met een voorwerp tegen het vat kloppen. De klank bij een defect vat is donker.
Als de klank dof is dan zit er helemaal geen gas meer in. Mijn ervaring is gewoon weer oppompen, dat is het voordeel van een membraan accumulator, ze kunnen tegen een stootje :D .

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: hoe vaak moet je ketel bijvullen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Na een paar keer bijvullen na onderhoud (d.w.z. systeem met vers water gevuld) zou je aan 1x per jaar bijvullen toe moeten kunnen. Anders heb je inderdaad ergens een lek.

Er zijn trouwens expansievaten met een hogere voordruk dan die 0,5 bar. Zelf bijpompen kan ook.

fits
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:56

Re: hoe vaak moet je ketel bijvullen

Ongelezen bericht door fits »

dank u voor berichten.
we hebben een installateur die zegt dat het heel normaal is 1 a 2 keer bijvullen per jaar. Ik vind dat vreemd. Vandaar mijn vraag hier.
Als ik jullie zo lees dan is het niet normaal om zovaak bij te vullen

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: hoe vaak moet je ketel bijvullen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

1x per jaar bijvulen zou ik niet wakker van liggen. Ik geef het je te doen om een minimaal lek op te sporen.

Snertjong
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:52

Re: hoe vaak moet je ketel bijvullen

Ongelezen bericht door Snertjong »

Als u na 6 mnd alweer bij moet vullen is dat dus ongeveer 2x per jaar .

Zweet plekje noemen we dat,bovendien vult u niet alleen de ketel maar het hele circuit het kan dus overal iets zweten.

Gewoon optijd vullen dus,en niet zo,n ophef . :mrgreen:

Gesloten