LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huur zonnepanelen met grote vlekken

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
toro28
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mei 2011 08:36

Huur zonnepanelen met grote vlekken

Ongelezen bericht door toro28 »

ik heb een vraagje ver wat te doen nu?

ik heb zonneppanelen die ik huur sinds mei 2018 en na ongeveer +- 1 jaar kwamen er vreemde plekken zichtbaar op de panelen. In november 2020 contact gezocht en telefonisch contact gehad waarbij men zei dat ze contact gingen zoeken met de leverancier om te vragen wat dit zou kunnen zijn, hier kreeg ik geen tegenreactie op. Op 22-01-2021 wederom een mail met foto's gestuurd na +-twee weken en meerdere mails werd er telefonisch contact gezocht waarbij er wederom gezegd werd dat ze contact gingen zoeken met de leverancier. Na een aantal dagen later werd er terug gebeld en mede gedeeld dat alles functioneerde en dat de leverancier en de directie niets voor ons kon betekenen omdat alles goed werkte. Ik heb aangegeven dat dat misschien wel zo is maar dat het aanzicht van de panelen niet wenselijk is en het er gewoon niet uitziet.
De rechtsbijstand had ik ingelicht maar omdat het probleem speelde voordat ik de verzekering had konden ze me niet verder helpen.
nu zit ik een beetje in een impasse wat ik moet/kan doen. iemand een idee?Afbeelding

Afbeelding
[/img]

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huur zonnepanelen met grote vlekken

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is u bekend wat het merk en typenummer is van deze panelen?

Het lijkt te gaan om een verschijnsel genaamd "delaminatie". De opbrengst wordt daardoor minder.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huur zonnepanelen met grote vlekken

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
27 mar 2021 04:19
Is u bekend wat het merk en typenummer is van deze panelen?

Het lijkt te gaan om een verschijnsel genaamd "delaminatie". De opbrengst wordt daardoor minder.
Die lagere opbrengst moet de stok zijn, om de verhuurder mee te slaan. Dat het er niet uitziet lijkt me ondergeschikt

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Huur zonnepanelen met grote vlekken

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dit is idd delaminatie veroorzaakt door gebruik van inferieure materialen/een producent die zijn productieproces niet onder controle heeft. De komende tijd zal dit nog geen (lees wezenlijke) problemen geven (behalve teruglopende productie) echter doordat er lucht (en vocht) op plekken komt waar deze niet horen is dit verschijnsel (=corrosie) de garantie voor een vroegtijdig einde van de panelen. Optisch zou mijn minste zorg zijn maar ik zou wel even in de voorwaarden kijken wat de voorwaarden van de huur zijn (duur en wat de voorwaarden zijn als de panelen er na een jaartje of 7 mee kappen).
En wat betreft de leverancier: dit zijn in bulk geproduceerde panelen en de producent weet donders goed wat hier aan de hand is echter toegeven levert meteen een tsunami aan klachten op dus dat zal hij nooit doen (enige waar je als cosument op kunt kontroleren is of de panelen überhaupt gecertificeerd zijn (tüv etc.)

toro28
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mei 2011 08:36

Re: Huur zonnepanelen met grote vlekken

Ongelezen bericht door toro28 »

Bob Schurkjens schreef:
27 mar 2021 04:19
Is u bekend wat het merk en typenummer is van deze panelen?

Het lijkt te gaan om een verschijnsel genaamd "delaminatie". De opbrengst wordt daardoor minder.
Type: Canadian Solar 295 Wp All Black is het type.

Ik vind zelf dat als je iets huurt of koopt dat je niet na ongeveer een jaar zoiets kan hebben, dat het gebeurt dat en lijkt mij dat een leverancier hier toch wel verantwoordelijk is, maar hoe maak je dit duidelijk en is het wel mogelijk?

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huur zonnepanelen met grote vlekken

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
27 mar 2021 09:43
..... uit metingen blijkt volgens de verhuurder dat een lagere opbrengst nog niet aan de orde is.
Waar lees je dat?
Ik lees vooral een dooddoener, "alles werkt goed" , maar niets over metingen.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Huur zonnepanelen met grote vlekken

Ongelezen bericht door Smartje »

Dit is in andere Topics al eens beschreven. Als je even terug leest kom je daaruit ook wel informatie tegen
Huur van zonnepanelen door huurder:
WBV voldoet aan eisen om zoveel % van de woningen te voorzien van zonnepanelen, dan heb je huurder denk ik geen invloed op de kwaliteit.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huur zonnepanelen met grote vlekken

Ongelezen bericht door 16again »

Smartje schreef:
27 mar 2021 11:45
WBV voldoet aan eisen om zoveel % van de woningen te voorzien van zonnepanelen, dan heb je huurder denk ik geen invloed op de kwaliteit.
Hier in de buurt konden huurders ook zonnecellen laten plaatsen, kosten komen bovenop maandelijkse huur.
(er was weinig animo)
En als je een technische voorziening huurt , dan moet die wel correct werken.

toro28
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mei 2011 08:36

Re: Huur zonnepanelen met grote vlekken

Ongelezen bericht door toro28 »

Smartje schreef:
27 mar 2021 11:45
Dit is in andere Topics al eens beschreven. Als je even terug leest kom je daaruit ook wel informatie tegen
Huur van zonnepanelen door huurder:
WBV voldoet aan eisen om zoveel % van de woningen te voorzien van zonnepanelen, dan heb je huurder denk ik geen invloed op de kwaliteit.
Het gaat niet om panelen op een huur huis maar gehuurde panelen op een huis.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Huur zonnepanelen met grote vlekken

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Stuur deze klachten per mail. Dan heb je bewijs.

Als het bedrijf niks doet, dan zal je naar de karton rechter moeten gaan. Om de rechter te overtuigen, zal je een rapport van een onafhankelijke deskundige moeten hebben. Nodig het bedrijf waar je zonnepanelen huurt uit om erbij aanwezig te zijn.

De rechter kan dan het bedrijf verplichten om de zonnepanelen te maken, met een dwangsom als hij dat niet doet. Dit is afhankelijk van het rapport.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Huur zonnepanelen met grote vlekken

Ongelezen bericht door Smartje »

Als je aan de verhuurder “betaald” ben je geen Partij bij de leverancier, alles loopt dan via de verhuurder.
Wordt toch met de huur betaald aan de verhuurder?

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Huur zonnepanelen met grote vlekken

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Type: Canadian Solar 295 Wp All Black is het type.
Itt tot wat de naam zegt komen deze panelen gewoon (zoals de meeste panelen) uit China.
Het is wel een "merk" en ze garanderen 25 jaar opbrengstgarantie (na 25 jaar moeten ze nog steeds 80% van de geclaimde opbrengst leveren).

Ik heb iets minder goede ervaringen met het merk (maar ook met andere merken) wat betreft delaminatie. Even ging het goed maar na verloop van tijd (aantal jaren) zag je bij de panelen met delaminatie een significant grotere uitval dan bij de panelen zonder.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Huur zonnepanelen met grote vlekken

Ongelezen bericht door Smartje »

Wat is 25 jaar garantie in deze weggooimaatschappij.
En garantie uit China na 25 jaar?

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huur zonnepanelen met grote vlekken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Net zoveel waard als een garantie uit Nederland voor 25 jaar. Stelt ook niets voor.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Huur zonnepanelen met grote vlekken

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Zolang de opbrengst van de panelen binnen de waardes valt die in je huurovereenkomst staan, kan je weinig doen. Heb je zelf laten meten wat de opbrengst is?

Gesloten