Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door BL2 »

DvdVK schreef:
15 jun 2023 07:00
.....CASE CLOSED....
Ik had daar even mee gewacht tot u overeenstemming over de geboden oplossing heeft met het bedrijf.
Voorlopig ben ik nog niet echt onder de indruk van dit bedrijfje, Airco van Euro 8000,00 welke u dan niet gebruikt, en bij uiteindelijk gebruik compleet verkeerd geïnstalleerd blijkt te zijn nadat u eerst al behoorlijk bang gemaakt was over een lekkage.

Hoop van harte dat de oplossing goed is en met gesloten beurs wordt uitgevoerd.
Laat u het nog even weten ?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik verbaasde me wel over deze zin.


Wij hoopten te gaan genieten van warme winters en koele zomers. Op 11.06.2023 wilden we de airco gaan gebruiken: een DRAMA


Één keer de airco in de woonkamer gebruikt om te verwarmen en pas na vijf maanden de rest om te koelen.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door Methusalah »

DvdVK schreef:
14 jun 2023 19:06
Up date:
We hebben nu een meerdere van de medewerkster (diee zei dat er sprake was van koelvloeistoflekkage i.c.m. een installatiefout door de monteur) gesproken en blijkt er geen lekkage te zijn maar een verkeerde buitenunit te zijn geleverd en geïnstalleerd.
De hele procedure is door deze meneer en mijn man doorlopen en er is GEEN lekkage.
Toen deze meneer de leveringspapieren nakeek bleek dat de buitenunit te 'zwak' is voor het laten draaien van 3 binnenunits.
Een foutje van het installatiebedrijf.
Hij komt morgen met nadere informatie en een passende oplossing.

Dus:
Geen lekkage,
Geen risico voor het milieu,
Geen risico voor mens en dier.

De 'iets anders' in mijn reactie. :wink:

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

Lady1234 schreef:
15 jun 2023 09:49
Ik verbaasde me wel over deze zin.


Wij hoopten te gaan genieten van warme winters en koele zomers. Op 11.06.2023 wilden we de airco gaan gebruiken: een DRAMA


Één keer de airco in de woonkamer gebruikt om te verwarmen en pas na vijf maanden de rest om te koelen.
Ik leg het 1x uit:
De winter is niet echt koud geweest en tot 11 juni was het niet nodig om extra te koelen met de airco.
Ben niet voor verwarmen via de airco maar dan de deur openzetten voor een aangename temperatuur óf koelen met airco terwijl het 20 graden is in de ruimte.
En ja, in januari 2023 geplaatst: het installatiebedrijf had toen i.i.g. tijd voor de installatie van de 3 binnenunits, leidingwerk en de buitenunit (terwijl het vorig jaar zomer overal te druk was)........
Niet verplicht hoor om de installatie onnodig te gebruiken.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door Moneyman »

DvdVK schreef:
15 jun 2023 16:18
Niet verplicht hoor om de installatie onnodig te gebruiken.
Eens. En wat je bedoelde, was me volkomen duidelijk.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

Methusalah schreef:
15 jun 2023 10:14
DvdVK schreef:
14 jun 2023 19:06
Up date:
We hebben nu een meerdere van de medewerkster (diee zei dat er sprake was van koelvloeistoflekkage i.c.m. een installatiefout door de monteur) gesproken en blijkt er geen lekkage te zijn maar een verkeerde buitenunit te zijn geleverd en geïnstalleerd.
De hele procedure is door deze meneer en mijn man doorlopen en er is GEEN lekkage.
Toen deze meneer de leveringspapieren nakeek bleek dat de buitenunit te 'zwak' is voor het laten draaien van 3 binnenunits.
Een foutje van het installatiebedrijf.
Hij komt morgen met nadere informatie en een passende oplossing.

Dus:
Geen lekkage,
Geen risico voor het milieu,
Geen risico voor mens en dier.

De 'iets anders' in mijn reactie. :wink:
Voor uw 1ste reactie schreef ik al:
Wij belden om wellicht assistentie te mogen krijgen om gezamenlijk het probleem op te lossen.
De medewerkster (van het installatiebedrijf) : zij bepaalt of en wanneer er een monteur moet komen.
En toen zei deze dame (van het installatiebedrijf) DIRECT dat het én koelvloeistoflekkage is én veroorzaakt is tijdens de installatie.

Als dan medewerkster van een bedrijf je doodleuk vertelt dat er sprake is van én koelvloeistoflekkage is én veroorzaakt is tijdens de installatie ga je als consument er van uit dat het klopt.
Er speelde van onze kant niets anders; ieder zijn vak, immers.

Door de reacties alhier gingen we toch twijfelen en hebben we nogmaals contact opgenomen met het bedrijf hetgeen resulteerde in wèl assistentie en vervolgens de conclusie (van deze medewerker zijnde de chef van de medewerkster) dat er geen sprake kan zijn van koelvloeistoflekkage (en gesuggereerde installatiefout).

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

BL2 schreef:
15 jun 2023 09:44
DvdVK schreef:
15 jun 2023 07:00
.....CASE CLOSED....
Ik had daar even mee gewacht tot u overeenstemming over de geboden oplossing heeft met het bedrijf.
Voorlopig ben ik nog niet echt onder de indruk van dit bedrijfje, Airco van Euro 8000,00 welke u dan niet gebruikt, en bij uiteindelijk gebruik compleet verkeerd geïnstalleerd blijkt te zijn nadat u eerst al behoorlijk bang gemaakt was over een lekkage.

Hoop van harte dat de oplossing goed is en met gesloten beurs wordt uitgevoerd.
Laat u het nog even weten ?
Wellicht te snel, te vroeg.
Maar uw indruk kan zomaar eens juist zijn m.b.t. het bedrijf: ze hebben (nog) niet gebeld.
En v.w.b. het minimale gebruik; geen koude winter, tot 11.06 nog niet echt warm hè.
Iets met stoken voor de vogeltjes en koelen voor Jan L** :D

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door Nijogeth »

DvdVK schreef:
15 jun 2023 16:18
Niet verplicht hoor om de installatie onnodig te gebruiken.
Dat is ook zo, het is niet verplicht om zuinig te zijn op jouw spullen en ze op de juiste manier te gebruiken.

Maar je hoeft natuurlijk niet te verwarmen of te verkoelen. De meeste van die units slaan ook gewoon af als ze op alleen verwarmen tot 15 graden of koelen tot 30 graden staan. Maar dan slaat ie wel af en toe aan om even alles rond te draaien en pompen, wat goed is voor de levensduur en lekkages kan voorkomen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door rwolters »

DvdVK schreef:
14 jun 2023 15:40
NeoDutchio,

V.w.b. het verhelpen van dit soort installatiefouten (door installatiebedrijf gezegd en erkend-niet door ons) lijkt het geen kwestie van tekort aan personeel bij dit bedrijf daar ze volop adverteren (laatstelijk op 13.06.2023) om juist nu een airco door hen te laten installeren....immer: zonder voldoende personeel geen installatie.
V.w.b. de planning van het installatiebedrijf: ná onze afwezigheid wil het installatiebedrijf ook niets plannen want dan hebben zíj het druk en/of vakantie.
Let wel: de installatie is 5 maanden geleden nieuw geplaatst en dus nog volop in de garantie.

De koelvloeistoflekkage is door het bedrijf genoemd (niet door ons).
Aangezien zo'n ervaren installatiebedrijf de lekkage noemt en vervolgens he-le-maal niets toelicht of onderneemt roept bij ons vragen op.

Daarom stel ik hier de vraag of zo'n koelvloeistoflekkage geen risico's voor de installatie heeft (de b.g. en de 1ste etage doen het immers soms wel) of voor het milieu of voor de gezondheid van mens en dier (m.n. ín de woning).
Lijkt mij heel redelijk.
Er is een groot verschil tussen geplande installaties uitvoeren en ongeplande storingen moeten verhelpen. Dat zijn ook vaak verschillende teams. Je kunt niet zomaar mensen uit het installatieteam halen om storingen te gaan verhelpen.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

rwolters schreef:
15 jun 2023 20:20
DvdVK schreef:
14 jun 2023 15:40
NeoDutchio,

V.w.b. het verhelpen van dit soort installatiefouten (door installatiebedrijf gezegd en erkend-niet door ons) lijkt het geen kwestie van tekort aan personeel bij dit bedrijf daar ze volop adverteren (laatstelijk op 13.06.2023) om juist nu een airco door hen te laten installeren....immer: zonder voldoende personeel geen installatie.
V.w.b. de planning van het installatiebedrijf: ná onze afwezigheid wil het installatiebedrijf ook niets plannen want dan hebben zíj het druk en/of vakantie.
Let wel: de installatie is 5 maanden geleden nieuw geplaatst en dus nog volop in de garantie.

De koelvloeistoflekkage is door het bedrijf genoemd (niet door ons).
Aangezien zo'n ervaren installatiebedrijf de lekkage noemt en vervolgens he-le-maal niets toelicht of onderneemt roept bij ons vragen op.

Daarom stel ik hier de vraag of zo'n koelvloeistoflekkage geen risico's voor de installatie heeft (de b.g. en de 1ste etage doen het immers soms wel) of voor het milieu of voor de gezondheid van mens en dier (m.n. ín de woning).
Lijkt mij heel redelijk.
Er is een groot verschil tussen geplande installaties uitvoeren en ongeplande storingen moeten verhelpen. Dat zijn ook vaak verschillende teams. Je kunt niet zomaar mensen uit het installatieteam halen om storingen te gaan verhelpen.
Volgens de (plannings)medewerkster kunnen alle monteurs ingezet worden voor plaatsing én het verhelpen van storingen dat heeft zij in november 2022, december 2022 en januari 2023 meermaals verteld. Trots vertelde zij dat al hun personeel, zelf mensen van de verkoop, ingezet kunnen worden als installatie- en storingsmonteur-gediplomeerd welteverstaan.

Ik wil niet in herhaling vallen maar ondertussen is vastgesteld door de chef van de (plannings)medewerkster, samen met ons, door alle storingsmeldingen door te lopen (d.m.v.afstandsbediening) dat er geen koelvloeistoflekkage is maar een foutief geleverde en geplaatste buitenunit.
Dit heb ik netjes alhier eerder gemeld.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als u dat spul eerder had gebruikt, was u daar al veel eerder achter gekomen. En niet pas als iedereen druk bezig is met storingen tijdens de hitte.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door BL2 »

Het is rond 22.30 uur.
Ben bang dat ze niet meer gebeld hebben.

Dat is niet echt professioneel........

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
15 jun 2023 22:20
En als u dat spul eerder had gebruikt, was u daar al veel eerder achter gekomen. En niet pas als iedereen druk bezig is met storingen tijdens de hitte.
Vanwaar die dringende behoefte de fout zo betweterig bij TS neer te leggen?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
15 jun 2023 22:40
Lady1234 schreef:
15 jun 2023 22:20
En als u dat spul eerder had gebruikt, was u daar al veel eerder achter gekomen. En niet pas als iedereen druk bezig is met storingen tijdens de hitte.
Vanwaar die dringende behoefte de fout zo betweterig bij TS neer te leggen?
Die dringende behoefte heb ik helemaal niet. Het is nu overal tropicana en de Ts verwacht dat iemand per omgaande op de stoep staat, terwijl het blijkbaar dus niet eens een storing is.

En als zij dat spul eerder gewoon getest had, was dat allang naar voren gekomen.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

BL2 schreef:
15 jun 2023 22:24
Het is rond 22.30 uur.
Ben bang dat ze niet meer gebeld hebben.

Dat is niet echt professioneel........
Klopt.
Maar ik laat het hierbij op dit forum.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

Lady1234 schreef:
15 jun 2023 22:20
En als u dat spul eerder had gebruikt, was u daar al veel eerder achter gekomen. En niet pas als iedereen druk bezig is met storingen tijdens de hitte.
Een beschuldigend vingertje.......Ik laat het hierbij op dit forum.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

Moneyman schreef:
15 jun 2023 22:40
Lady1234 schreef:
15 jun 2023 22:20
En als u dat spul eerder had gebruikt, was u daar al veel eerder achter gekomen. En niet pas als iedereen druk bezig is met storingen tijdens de hitte.
Vanwaar die dringende behoefte de fout zo betweterig bij TS neer te leggen?
Aardig van u maar ik laat het hierbij op dit forum.
Het is immers al warm genoeg zonder werkende airco...... :roll:

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door Smokey20 »

DvdVK schreef:
14 jun 2023 16:05
Lady1234 schreef:
14 jun 2023 15:52
Niet voor het een of ander maar die opmerking over lekkage werd gemaakt door een medewerker aan de telefoon. Niet door een monteur.
Wij belden om wellicht assistentie te mogen krijgen om gezamenlijk het probleem op te lossen.
De medewerkster (van het installatiebedrijf) : zij bepaalt of en wanneer er een monteur moet komen.

En toen zei deze dame (van het installatiebedrijf) DIRECT dat het én koelvloeistoflekkage is én veroorzaakt is tijdens de installatie.

Geen verdere toelichting of instructie, geen datum (voor of na onze afwezigheid) voor de monteur o.i.d.
Zie ook mijn eerdere reactie.

Daarom stel ik hier de vraag of zo'n koelvloeistoflekkage geen risico's voor de installatie heeft (de b.g. en de 1ste etage doen het immers soms wel) of voor het milieu of voor de gezondheid van mens en dier (m.n. ín de woning).
Wanneer er sprake is van een koudemiddellekkage hoort de ventilator het nog wel te doen. Kunt u de unit op de bovenste verdieping eens op ventileren zetten? Dit is de functie met de ventilator. Indien de unit dan ook niet aan gaat dan is er een defect in de unit, niet het koudemiddel. Een koudemiddellekkage is inderdaad slecht voor het milieu. De installatie mag in het geval van een lekkage niet eindeloos "open" blijven daar er dan vocht in het systeem komt en daar gaat de compressor van kapot die in de buitenunit zit.

Is de unit voorzien van wifi? Je kunt dan in de app zien of er een storing is, en welke dit dan is.
Ik hoor graag wat de uitkomst is.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Nijogeth schreef:
14 jun 2023 21:14
Heeft u de airco met regelmaat eens laten draaien in al die maanden? Een airco die stil staat, die kan namelijk nog wel eens kapot gaan.

Daarom zou je de airco in de auto ook in de winter regelmatig aan moeten zetten.

De reden daarvoor is dat keerringen drogen, waardoor de vloeistof kan gaan lekken.
De meeste vaste airco's hebben deze afdichtingen niet, maar hebben soldeer- of knelverbindingen... Ook de compressor is een afgesloten systeem. Auto's daarentegen is een heel ander verhaal. Die hebben die rubber ringen wel.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door BL2 »

Smokey20 schreef:
16 jun 2023 17:12
Wanneer er sprake is van een koudemiddellekkage
Heb je het topic wel gelezen ?
De topicstarter was wat bang gemaakt door de telefoniste van het bedrijf.
Verder wil topicstarter geen advies meer hebben alhier, heeft zij in veelvoud laten weten.

Plaats reactie