Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

Op 05.01.2023 hebben wij een Daikin-airco laten leveren en installeren (€7.345) door een STEK-gecertificeerd bedrijf.
Rekening op 05.01.2023 ontvangen en direct door ons betaald.
We hebben 18 maanden garantie op de installatiewerkzaamheden en het product: het afgesloten onderhoudscontract geeft je o.m. 5 jaar garantie.
Eind 31.01.2023 is een Evolar om de buitenunit geleverd en geplaatst (€495).
Rekening op 31.01.2023 ontvangen en direct door ons betaald.

Wij hoopten te gaan genieten van warme winters en koele zomers. Op 11.06.2023 wilden we de airco gaan gebruiken: een DRAMA.
We hebben 3 dagen gewacht om te bellen: de airco op de b.g. en 1ste etage doet het nl. soms wel, maar op de 2de etage doet-ie niets.

Service blijkt een fikse tegenvaller: op een hautaine toon wordt door de 'dame' meegedeeld dat ze NIET komen wegens drukte. Niet vandaag, niet morgen, niet overmorgen (vanaf maandag zijn wíj niet aanwezig).
Wel wist de 'dame' en passant te vertellen dat de storing wsch veroorzaakt wordt door een koelvloeistoflekkage, die het gevolg zou zijn van een foutje bij de installatie.

Vraag mij toch af of zo'n koelvloeistoflekkage geen risico's voor de installatie heeft (de b.g. en de 1ste etage doen het immers soms wel) of voor het milieu of voor de gezondheid van mens en dier (m.n. ín de woning).

Wie geeft mij duidelijkheid?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Was 11 juni de eerste keer dat u die airco ging gebruiken?

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

Lady1234,
We hebben in de 'winter 2023' 1x de airco conform instructie van het installatiebedrijf in de woonkamer gebruikt om te verwarmen.
De volgende keer was i.d.d. 11.06.2023, maar dan om te koelen.

Het installatiedrijf heeft alles gecheckt op 05.01.2023.
Het installatiebedrijf heeft nooit gezegd dat we de installatie meer dan gewenst zouden moeten gebruiken.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik denk dat het eerst beter is om te achterhalen wat het probleem is voor aan andere dingen te denken. Het is heel goed om aan het milieu te denken, maar zonder zekerheid dat het om een koelvloeistoflekkage gaat zijn het zorgen om niets.

De verkoper zal langs moeten komen om alles na te lopen, maar verwacht in deze tijden niet dat dat op stel en sprong is. Naast dat menig bedrijf een onderbezetting heeft hebben ze ook planningen liggen. Ze kunnen niet andere problemen aan de kant schuiven om bij u langs te komen. Binnen 3 dagen komen is een utopie en dat u daarna niet kan is natuurlijk niet de verkoper aan te rekenen. Dan word het dus op een moment dat u weer terug bent.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ziet u dan ergens lekkage? Blijkbaar is dat ding op de eerste en tweede etage nog helemaal niet gebruikt. Niet om te verwarmen en niet om te koelen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door scontra »

DvdVK schreef:
14 jun 2023 14:51
Wij hoopten te gaan genieten van warme winters en koele zomers. Op 11.06.2023 wilden we de airco gaan gebruiken: een DRAMA.
We hebben 3 dagen gewacht om te bellen: de airco op de b.g. en 1ste etage doet het nl. soms wel, maar op de 2de etage doet-ie niets.
Mogelijk een overbodige vraag, maar heeft u de beide binnen units wel "elk apart" op koelen ingesteld met de afstandsbediening die bij dat unit hoort.

Mocht u dit wel gedaan hebben en de units werken niet, dan zouden ze toch tenminste een storing code moeten geven.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

NeoDutchio,

V.w.b. het verhelpen van dit soort installatiefouten (door installatiebedrijf gezegd en erkend-niet door ons) lijkt het geen kwestie van tekort aan personeel bij dit bedrijf daar ze volop adverteren (laatstelijk op 13.06.2023) om juist nu een airco door hen te laten installeren....immer: zonder voldoende personeel geen installatie.
V.w.b. de planning van het installatiebedrijf: ná onze afwezigheid wil het installatiebedrijf ook niets plannen want dan hebben zíj het druk en/of vakantie.
Let wel: de installatie is 5 maanden geleden nieuw geplaatst en dus nog volop in de garantie.

De koelvloeistoflekkage is door het bedrijf genoemd (niet door ons).
Aangezien zo'n ervaren installatiebedrijf de lekkage noemt en vervolgens he-le-maal niets toelicht of onderneemt roept bij ons vragen op.

Daarom stel ik hier de vraag of zo'n koelvloeistoflekkage geen risico's voor de installatie heeft (de b.g. en de 1ste etage doen het immers soms wel) of voor het milieu of voor de gezondheid van mens en dier (m.n. ín de woning).
Lijkt mij heel redelijk.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

scontra schreef:
14 jun 2023 15:37
DvdVK schreef:
14 jun 2023 14:51
Wij hoopten te gaan genieten van warme winters en koele zomers. Op 11.06.2023 wilden we de airco gaan gebruiken: een DRAMA.
We hebben 3 dagen gewacht om te bellen: de airco op de b.g. en 1ste etage doet het nl. soms wel, maar op de 2de etage doet-ie niets.
Mogelijk een overbodige vraag, maar heeft u de beide binnen units wel "elk apart" op koelen ingesteld met de afstandsbediening die bij dat unit hoort.

Mocht u dit wel gedaan hebben en de units werken niet, dan zouden ze toch tenminste een storing code moeten geven.
Alle units (b.g., 1ste en 2de etage) op koelen ingesteld met de afstandsbedieningen en dit ook nog met de gebruiksaanwijzing in de hand gecheckt.
Op de 2de etage gaat de 'klepstand' niet eens op open.
De koelvloeistoflekkage is door het installatiebedrijf genoemd net als de oorzaak nl.installatiefout op 05.01.2023.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

Lady1234 schreef:
14 jun 2023 15:20
Maar ziet u dan ergens lekkage? Blijkbaar is dat ding op de eerste en tweede etage nog helemaal niet gebruikt. Niet om te verwarmen en niet om te koelen.
Op de 1ste etage werkt de unit soms wel.
1ste gebruik: 11.06.2023

Op de 2de etage wilden we de unit ook op 11.06.2023 gebruiken (koelen) maar dit lukte slechts heel eventjes (stonk wel)en vervolgens NIETS.

Nergens zien we lekkage,de koelvloeistoflekkage is door het installatiebedrijf als oorzaak genoemd- niet door ons.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet voor het een of ander maar die opmerking over lekkage werd gemaakt door een medewerker aan de telefoon. Niet door een monteur.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door Seinhuis »

De installateur zal conform de garantie de airco moeten repareren. Wat de fout is maakt (bijna) niet uit.

Dit hoeft niet morgen, maar binnen 6 weken is redelijk. Natuurlijk moet het bedrijf wel de afspraak inplannen.

Een modern apparaat moet tegen kunnen om uit te staan. Ik gebruik mijn airco ook alleen in de zomer.

www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-g ... -het-kapot

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

Lady1234 schreef:
14 jun 2023 15:52
Niet voor het een of ander maar die opmerking over lekkage werd gemaakt door een medewerker aan de telefoon. Niet door een monteur.
Wij belden om wellicht assistentie te mogen krijgen om gezamenlijk het probleem op te lossen.
De medewerkster (van het installatiebedrijf) : zij bepaalt of en wanneer er een monteur moet komen.

En toen zei deze dame (van het installatiebedrijf) DIRECT dat het én koelvloeistoflekkage is én veroorzaakt is tijdens de installatie.

Geen verdere toelichting of instructie, geen datum (voor of na onze afwezigheid) voor de monteur o.i.d.
Zie ook mijn eerdere reactie.

Daarom stel ik hier de vraag of zo'n koelvloeistoflekkage geen risico's voor de installatie heeft (de b.g. en de 1ste etage doen het immers soms wel) of voor het milieu of voor de gezondheid van mens en dier (m.n. ín de woning).

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

Seinhuis schreef:
14 jun 2023 15:57
De installateur zal conform de garantie de airco moeten repareren. Wat de fout is maakt (bijna) niet uit.

Dit hoeft niet morgen, maar binnen 6 weken is redelijk. Natuurlijk moet het bedrijf wel de afspraak inplannen.

Een modern apparaat moet tegen kunnen om uit te staan. Ik gebruik mijn airco ook alleen in de zomer.

www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-g ... -het-kapot
Reparatie: ja.
Maar niet binnen 6 weken daar de zomer dan >50% voorbij is en zeker niet zonder de klant te voorzien van informatie.
Er zit niet0rs anders op dan het bedrijf in gebreke te stellen ben ik bang.

Ondertussen heb ik nog steeds de vraag of zo'n koelvloeistoflekkage geen risico's voor de installatie heeft (de b.g. en de 1ste etage doen het immers soms wel) of voor het milieu of voor de gezondheid van mens en dier (m.n. ín de woning)?

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door Methusalah »

DvdVK schreef:
14 jun 2023 16:08
Seinhuis schreef:
14 jun 2023 15:57
De installateur zal conform de garantie de airco moeten repareren. Wat de fout is maakt (bijna) niet uit.

Dit hoeft niet morgen, maar binnen 6 weken is redelijk. Natuurlijk moet het bedrijf wel de afspraak inplannen.

Een modern apparaat moet tegen kunnen om uit te staan. Ik gebruik mijn airco ook alleen in de zomer.

www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-g ... -het-kapot
Reparatie: ja.
Maar niet binnen 6 weken daar de zomer dan >50% voorbij is en zeker niet zonder de klant te voorzien van informatie.
Er zit niet0rs anders op dan het bedrijf in gebreke te stellen ben ik bang.

Ondertussen heb ik nog steeds de vraag of zo'n koelvloeistoflekkage geen risico's voor de installatie heeft (de b.g. en de 1ste etage doen het immers soms wel) of voor het milieu of voor de gezondheid van mens en dier (m.n. ín de woning)?
Volgens mij niet per direct schadelijk voor het apparaat, alleen zal deze minder effectief zijn:

Lekkages zorgen ervoor dat er minder druk in het gesloten buizenstelsel aanwezig is. Dit kan leiden dat er gassen ontsnappen uit het toestel. Als er te weinig koelvloeistof aanwezig is, zal de koeling minderen, het rendement verlagen en het koelvermogen van de airco dalen.


Bron

Het is alleen meer dat het goedje zelf niet zo gezond is. Maar als jij dit nergens tegen komt dan lijkt het wel mee te vallen of er speelt iets anders.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door scontra »

Mocht er lekkage van koelmiddel (gas onder druk) zijn, dan zie je dat niet eens aangezien het gelijk tot gas verdampt.
Lekkage is alleen te constateren als de druk in het systeem wordt gemeten en alle aansluitingen worden gecontroleerd door een deskundig installateur, die tevens de installatie op druk kan brengen.
Bij een te lage druk zal de installatie zich zelf uitschakelen.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

Methusalah schreef:
14 jun 2023 17:30
DvdVK schreef:
14 jun 2023 16:08
Seinhuis schreef:
14 jun 2023 15:57
De installateur zal conform de garantie de airco moeten repareren. Wat de fout is maakt (bijna) niet uit.

Dit hoeft niet morgen, maar binnen 6 weken is redelijk. Natuurlijk moet het bedrijf wel de afspraak inplannen.

Een modern apparaat moet tegen kunnen om uit te staan. Ik gebruik mijn airco ook alleen in de zomer.

www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-g ... -het-kapot
Reparatie: ja.
Maar niet binnen 6 weken daar de zomer dan >50% voorbij is en zeker niet zonder de klant te voorzien van informatie.
Er zit niet0rs anders op dan het bedrijf in gebreke te stellen ben ik bang.

Ondertussen heb ik nog steeds de vraag of zo'n koelvloeistoflekkage geen risico's voor de installatie heeft (de b.g. en de 1ste etage doen het immers soms wel) of voor het milieu of voor de gezondheid van mens en dier (m.n. ín de woning)?
Volgens mij niet per direct schadelijk voor het apparaat, alleen zal deze minder effectief zijn:

Lekkages zorgen ervoor dat er minder druk in het gesloten buizenstelsel aanwezig is. Dit kan leiden dat er gassen ontsnappen uit het toestel. Als er te weinig koelvloeistof aanwezig is, zal de koeling minderen, het rendement verlagen en het koelvermogen van de airco dalen.


Bron

Het is alleen meer dat het goedje zelf niet zo gezond is. Maar als jij dit nergens tegen komt dan lijkt het wel mee te vallen of er speelt iets anders.
Ik weet niet wat u met " of er speelt iets anders" wilt insinueren maar van mijn kant speelt er alleen dat ik betaald heb voor een goedwerkende installatie en nu met een opmerking word opgezadeld die vragen oproept bij mij.
Ik ben i.i.g. wel zo slim om niets aan te raken wat ik verdacht vind maar ik werk, woon en slaap bij die units in de buurt.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

Up date:
We hebben nu een meerdere van de medewerkster (diee zei dat er sprake was van koelvloeistoflekkage i.c.m. een installatiefout door de monteur) gesproken en blijkt er geen lekkage te zijn maar een verkeerde buitenunit te zijn geleverd en geïnstalleerd.
De hele procedure is door deze meneer en mijn man doorlopen en er is GEEN lekkage.
Toen deze meneer de leveringspapieren nakeek bleek dat de buitenunit te 'zwak' is voor het laten draaien van 3 binnenunits.
Een foutje van het installatiebedrijf.
Hij komt morgen met nadere informatie en een passende oplossing.

Dus:
Geen lekkage,
Geen risico voor het milieu,
Geen risico voor mens en dier.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Heeft u de airco met regelmaat eens laten draaien in al die maanden? Een airco die stil staat, die kan namelijk nog wel eens kapot gaan.

Daarom zou je de airco in de auto ook in de winter regelmatig aan moeten zetten.

De reden daarvoor is dat keerringen drogen, waardoor de vloeistof kan gaan lekken.

BL2
Berichten: 4841
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door BL2 »

Nijogeth schreef:
14 jun 2023 21:14
....Heeft u de airco met regelmaat eens laten draaien in al die maanden? ....
Als je de berichten van Topicstarter had gelezen, had je gelezen dat de installatie in januari is geplaatst, in juni pas voor het eerst als koeling is ingeschakeld.
Wel opvallend dat die "meerdere" op afstand kan zien dat er in elk geval geen lekkage is......

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Koelvloeistoflekkage bij airconditioning

Ongelezen bericht door DvdVK »

BL2 schreef:
15 jun 2023 00:05
Nijogeth schreef:
14 jun 2023 21:14
....Heeft u de airco met regelmaat eens laten draaien in al die maanden? ....
Als je de berichten van Topicstarter had gelezen, had je gelezen dat de installatie in januari is geplaatst, in juni pas voor het eerst als koeling is ingeschakeld.
Wel opvallend dat die "meerdere" op afstand kan zien dat er in elk geval geen lekkage is......
BL2,
Misschien komt dat omdat de "meerdere" wel de moeite nam om de hele procedure door te lopen (via de afstandsbediening van de unit) én ook nog in de registratie te kijken??? En gewoon eerlijk toegaf dat de verkeerde buitenunit is geïnstalleerd??
De 'dame' heeft nl.niets gedaan (behalve de probleemstelling aanhoren( maar kwam binnen een poep en een zucht (=direct) met de koelvloeistoflekkage én het beschuldigende vingertje naar de monteur op de proppen.

En voor de gehele goegemeente over mij heenrolt; voor de installatie is hier een adviseur van het bedrijf geweest om alles op te meten, de mogelijkheden o.b.v. onze wensen te bezien en een gedegen advies met offerte uit te brengen. Het is niet ons vakgebied dus wij gaan er vanuit dat wat verteld wordt ook klopt.

Enfin, vandaag krijgen wij de oplossing van het bedrijf te horen.

CASE CLOSED.

Plaats reactie