Laadpalen bij appartementen

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door BL2 »

Ron5300 schreef:
09 dec 2023 09:21
.... pas als een bewoner er om vraagt want dan moet er weer een kabel getrokken worden.
Ik verwacht wel veel weerstand van de leden want niet elk lid is gecharmeerd van een elektrische auto en gaat er zeker niet aan mee betalen.......
Precies dat !
Er zullen genoeg bewoners zijn om uiteenlopende redenen welke hier niet aan willen meewerken. En eigenlijk is een VVE hier ook niet voor bedoeld.
Ik ken geen een VVE welke een tankstation exploiteert...

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door jochemd »

BL2 schreef: En eigenlijk is een VVE hier ook niet voor bedoeld.
Een VVE is nauurlijk ook niet bedoeld voor:
  • het bankje in de tuin;
  • gezamelijke zonnepanelen;
  • de kerstverlichting aan de gevel;
  • de AED in de centrale hal;
  • het cadeautje als iemand 25 jaar lid is;
  • etc.
Toch zijn er allerlei VVEs die hebben besloten dat ze dat belangrijk vinden en daar gezamelijk aan betalen. Of er een meerderheid te vinden is om dit toe te staan op het terrein van de VVE of om er zelfs aan mee te betalen zal de TS zelf het beste kunnen inschatten.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door rwolters »

Lady1234 schreef:
08 dec 2023 20:03
Toch niet erg? En niet iedereen gebruikt alles elke dag op.

Maar iedereen zal zijn eigen vaste parkeerplek hebben, dus waar komen de laders?
Uiteindelijk zal de meerderheid van parkeerplaatsen ooit een laadmogelijkheid krijgen. Het leuk van het hebben van eigen parkeerplaatsen (zoals de vve van ts) is dat je niet afhankelijk bent van de grillen van gemeentes of laadpaal exploitanten en gewoon zelf kan installeren. Bijkomend voordeel: een parkeerplaats bij je appartement is al een pluspunt. Een eigen laadpaal voegt daar nog wat aan toe. Als bij ons wat verkocht wordt is dat 1 van de eerste dingen die in de makelaarstekst staat. "Eigen parkeerplaats met laadpaal". En de vraagprijs is direct hoger daardoor.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door BL2 »

rwolters schreef:
09 dec 2023 11:46
En de vraagprijs is direct hoger daardoor.
Natuurlijk, de makelaar gaat altijd voor de hoogste prijs en ziet overal wel een bron voor wervende teksten in.....

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heeft elk lid van de VVE een eigen, vaste parkeerplek?
Is het gebruiksrecht daarvan onlosmakelijk verbonden met dat van de woning?
Dan zou ik proberen te regelen dat het aanleggen van de kabels en het maken van (ondergrondse?) loze aansluiting voor iedereen verplicht is. Wie geen laadpunt wil, laat dan geen oplaadpunt aanleggen, maar betaalt dus wel mee aan de mogelijkheid daartoe. Vergelijkbaar met wat er vaak met glasvezel gedaan wordt.
Een argument daarvoor kan zijn het waardebehoud van het gehele pand en van de appartementen.

Als een bewoner niet meedoet, zien we over een paar jaar het topic wel verschijnen: “Ik moet de hoofdprijs betalen voor een oplaadpunt, omdat de vorige eigenaar dat niet wilde. Kan ik de VVE verplichten om …”

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Dank allemaal voor het meedenken. Inmiddels bij vveladen.nl gevonden dat we met onze 3x80 netaansluiting max. 12 auto's tegelijk kunnen opladen. Meer laadpunten betekent dan capaciteitsuitbreiding. Dat is een eerste beslispunt, ik denk zelf aan starten met deze max 12 in combinatie met "loze aansluitingen" zoals ik ook in mijn OP aangaf (in andere bewoordingen).
Die 12 zullen dan collectief zijn maar dat zegt nog niets over de kostenverdeling.
Het leggen van de leidingen (voor de eeuwigheid) gemeenschappelijk.
De laadpalen op kosten van de gebruikers aanleggen, en de jaarlijkse kosten daaromheen + de elektra. Dit aanschafbedrag op basis van een inschatting van de levernsduur, afschrijving in 8 à 10 jaar?
Wat is redelijk ?
De parkeerplaatsen zijn semi-vast; we hebben wel allemaal een eigen plek maar dat is veranderlijk (= niet op basis van de splitsingsreglement, maar door bestuur ingedeeld en kan worden gewijzigd). De laadpaalgebruikers kunnen dus de plekken toegewezen krijgen in de buurt van de laadpalen (voor zover niet met een lange kabel alle plekken sowieso bereikbaar zijn).

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

HandigeHarrie schreef:
09 dec 2023 13:33
Dank allemaal voor het meedenken. Inmiddels bij vveladen.nl gevonden dat we met onze 3x80 netaansluiting max. 12 auto's tegelijk kunnen opladen. Meer laadpunten betekent dan capaciteitsuitbreiding. Dat is een eerste beslispunt, ik denk zelf aan starten met deze max 12 in combinatie met "loze aansluitingen" zoals ik ook in mijn OP aangaf (in andere bewoordingen).
Ja en nee.

Als er nu een 3x80A aansluiting ligt, dan zal die er niet voor niets zijn. Waarschijnlijk heeft het pand een (forse) liftinstallatie. Het vermogen wat de lift (en de verlichting etc) nodig heeft van die 3x80A dient ook altijd voor de lift beschikbaar te zijn. Voor de hoeveelheid laadpalen die tegelijkertijd in werking kunnen zijn, dien je dus niet alleen naar de hoofdaansluiting te kijken, maar ook naar het vermogen wat nu al wordt gebruikt.

Tegenover die beperking van het beschikbaar vermogen staat natuurlijk dat wanneer je het hele parkeerterrein vol laadpalen zou zetten, deze meestal toch niet allemaal in gebruik zullen zijn. Met slimme systemen kan het vermogen slim verdeeld worden. Door de laadpalen om-en-om aan/uit te schakelen of door simpelweg het vermogen per paal te beperken, zodat alle palen opgeteld nooit het maximaal beschikbare vermogen overschrijden.
Dat betekent dat wanneer er maar 3 auto's daadwerkelijk aan het laden zijn, die auto's met 11kW geladen kunnen worden. Maar dat wanneer er bijvoorbeeld 20 auto's tegelijkertijd geladen worden, het vermogen per laadpaal teruggeschroefd wordt naar 1,5 of 2kW.
In praktijk zal dat laatste weinig voorkomen.

Een andere optie is misschien mogelijk om vanuit de privé meterkast van elk appartement op een extra groep een kabel aan te sluiten voor een privé laadpaal van het betreffende appartement. Ieder rekent dan gewoon zijn eigen stroomkosten af. De aanleg is alleen wat lastiger. Als er in de appartementen zelf 3*25A aanwezig is, dan kunnen bewoners kiezen tussen een 3,6kW (enkel fase) of 11kW (driefase) laadpaal. Het is in zo'n geval absoluut wel aan te raden om gebruik te maken van load-balancing om overbelasting van de hoofdstoppen van het appartement te voorkomen. Hiervoor moet er naast de stroomkabel ook een datakabel aangelegd worden.
Die 12 zullen dan collectief zijn maar dat zegt nog niets over de kostenverdeling.
Het leggen van de leidingen (voor de eeuwigheid) gemeenschappelijk.
De laadpalen op kosten van de gebruikers aanleggen, en de jaarlijkse kosten daaromheen + de elektra. Dit aanschafbedrag op basis van een inschatting van de levernsduur, afschrijving in 8 à 10 jaar?
Wat is redelijk ?
De parkeerplaatsen zijn semi-vast; we hebben wel allemaal een eigen plek maar dat is veranderlijk (= niet op basis van de splitsingsreglement, maar door bestuur ingedeeld en kan worden gewijzigd). De laadpaalgebruikers kunnen dus de plekken toegewezen krijgen in de buurt van de laadpalen (voor zover niet met een lange kabel alle plekken sowieso bereikbaar zijn).
Dat bewoners niet statutair een eigen plek hebben maar dat de plekken dus verdeeld kunnen worden op basis van 'geschiktheid' is in deze situatie wel een voordeel. Iemand die slecht ter been is een plekje dichtbij de ingang, iemand met een elektrische auto een plekje bij een laadpaal.

Wat betreft kosten en afschrijving... Das een lastige. De harde infrastructuur (kabels) gaat indien goed aangelegd zomaar 50 jaar of langer mee. De laadpalen zelf hebben waarschijnlijk een veel minder lange levensduur dan 50 jaar. Ook weer afhankelijk van waar en hoe ze geplaatst zijn. Onder een overkapping of in een parkeerkelder hebben de weersinvloeden veel minder vat op de behuizing dan op open terrein in weer en wind.
Daarnaast moet je goed kijken naar de verrekening van de elektriciteitskosten via de VVE.

En dan is er nog de optie voor 'ieder voor zich' zoals ik hierboven noemde. Dat scheelt een hoop administratieve werkzaamheden. Maar kost bij eerste aanleg waarschijnlijk wel wat extra.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
09 dec 2023 08:16
Op het vullen van de benzinetank kun je wachten, de accu (snel)laden duurt aanmerkelijk langer.
Bij de meeste elektrische auto's is ie tegenwoordig binnen een kwartier voor 80% geladen en dan kan je er gewoon weer 200+ kilometer mee rijden.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door PGros »

Ik tank binnen 2 minuten en dan 100% vol en kan ruim 500 kilometer rijden. (dus dan moet de ander alweer een kwartier stilgestaan hebben.)

Jannie1951
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 dec 2023 22:25
Locatie: Nieuwbuinen

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door Jannie1951 »

Een peiling onder alle leden lijkt mij ook het beste. Zo voorkom je ongenoegen wat kan zorgen voor jarenlange ergernissen. Dat moet je niet willen. Beter een goede buur dan een verre vriend:)

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ik zie toch nog beren op de weg, de investeringskosten die onder de leden verdeeld worden en het nut van zoveel parkeerplaatsen die voorbereid worden.
Het argument dat het appartement bij verkoop meer waard wordt snijdt geen hout omdat het voordeel pas bij verkoop van het appartement ten gelde gemaakt kan worden als de koper een elektrische auto bezit en 9 van de 10 kopers hebben geen elektrische auto in bezit en zijn ook niet van plan er één aan te schaffen want zo zaligmakend zijn elektrische auto's ook weer niet.
Het plan is te waarderen maar m.i. niet realiseerbaar omdat slechts een kleine groep elektrische auto bezitters er voordeel van heeft.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door 16again »

Ron5300 schreef:
10 dec 2023 09:13
Het argument dat het appartement bij verkoop meer waard wordt snijdt geen hout omdat het voordeel pas bij verkoop van het appartement ten gelde gemaakt kan worden als de koper een elektrische auto bezit en 9 van de 10 kopers hebben geen elektrische auto in bezit en zijn ook niet van plan er één aan te schaffen want zo zaligmakend zijn elektrische auto's ook weer niet.
Iets langere horizon: Benzine autos mogen vanaf 2035 niet eens meer worden verkocht.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dan is er in 1935 een enorme vraag naar nieuwe auto's en worden daarna auto's geïmporteerd uit de andere wereld.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ivo.w schreef:
08 dec 2023 22:10
Kokka1 schreef:
08 dec 2023 19:33
Zelfs met 11kw duurt het nog een uur of 6 a 7 om mijn auto weer vol te laden, ik heb dus een 22kw lader gekocht. Vooral als je na een lange rit vrij snel weg moet is het fijn als je sneller kan laden. Er zijn inderdaad slimme systemen op de markt, maar als er potentieel 25 laders komen te staan heb je sowieso behoorlijk wat vermogen nodig.
22kW? Je bent waarschijnlijk zeer slecht geïnformeerd want een normale huisaansluiting levert maximaal ongeveer 17kW.
Ik heb 3 x 35 A. Best goed mn huiswerk gedaan

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik heb maanden alleen de mobiele lader van audi gebruikt, die doet 2kw als ik hem gewoon in het stopcontact steek. Voor veel dagen is dat prima, maar ik heb ook regelmatig, vooral als het kouder is echt even aan een openbare paal moeten staan omdat ik er niet genoeg bijgeladen kreeg voor mn volgende rit. Is toch zonde van het geld. Ik begrijp dat dezsituatie voor een appartementen complex anders is als voor een woonhuis.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt dus thuis al een verzwaarde aansluiting, waarvoor u flink meer betaalt aan de netbeheerder.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Lady1234 schreef:
10 dec 2023 17:07
U hebt dus thuis al een verzwaarde aansluiting, waarvoor u flink meer betaalt aan de netbeheerder.
Jup

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door 16again »

Wat is nu duurder: extra vastrecht, of die ene keer die publieke paal?

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door Kokka1 »

16again schreef:
10 dec 2023 19:50
Wat is nu duurder: extra vastrecht, of die ene keer die publieke paal?
Publieke paal gebruiken terwijl je toch al extra vastrecht betaald is duurder. Ik zie nergens staan dat ik deze aansluiting alleen maar heb voor m'n laadpaal.
Ik heb voor deze laadpaal gekozen omdat ik toch al 3 x 35a aansluiting heb en op deze manier vlot kan laden als het nodig is.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Laadpalen bij appartementen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Kokka1 schreef:
10 dec 2023 21:10
Publieke paal gebruiken terwijl je toch al extra vastrecht betaald is duurder. Ik zie nergens staan dat ik deze aansluiting alleen maar heb voor m'n laadpaal.
Ik heb voor deze laadpaal gekozen omdat ik toch al 3 x 35a aansluiting heb en op deze manier vlot kan laden als het nodig is.
Dat strookt niet echt met elkaar.
Ofwel heeft u al langer die dure aansluiting omdat u veel zware verbruikers heeft. En dan is er op uw aansluiting dus geen 'ruimte' voor ook nog eens een 22kw laadpaal zonder regelmatig de hoofdzekeringen op te blazen.
Ofwel heeft u dus alleen vanwege de laadpaal nog 3x35A en kost zo'n overdreven laadpaal u 700 euro extra per jaar. Dat zijn heel wat sessies aan een openbare laadpaal of snellader.

Sowieso is 3x35A eigenlijk altijd overbodig voor een woonhuis, tenzij er een bedrijf aan huis is met de nodige machines. Zelfs met ons all-electric woonhuis zijn onze pieken in het stroomverbruik zelden hoger dan 7-8kW. En dat is dan ook nog eens alleen tijdens het koken.

Zelfs met ons all-electric huis is er op onze 3x25A voldoende 'ruimte' voor een 11kW laadpaal.

Plaats reactie