Nieuwbouwellende : lekkage, zwarte schimmel en stankklachten

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Missy 2023
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2023 22:24

Nieuwbouwellende : lekkage, zwarte schimmel en stankklachten

Ongelezen bericht door Missy 2023 »

Kopers van nieuwbouw koopwoningen te Den Haag, Proeftuin Erasmusveld, leven al 1,5 jaar in afvoerstank, rioolstanken, putlucht stanken en kookluchtenstanken van buren.

Hiernaast heb ik ook al 10 maanden zwarte schimmel en lekkage in de voorgevel kozijn met veel grvolgschade binnen aan mijn privegedeelte (renovliesbehang, verf, pinten en pvc vloer). Er zitten bouw em constructiefouten in de gevel-kozijn.

Betreffende de stankklachten:
Er kunnen verkeerde mechanische installaties op de afvoer in de keukens zijn geplaatst die overdruk geven of lek of bouw en constructie fouten in het schachtenstelsel of verkeerd gekoppelde pijpen of druk is niet goed ingesteld.

Er is door het bestuur al langer dan 1,5 jaar geen advocaat op deze zaak gezet om belangen van kopers te behartigen. Dit zijn allemaal vve eigendom en niet prive eigendom. De schachten wtw en gevel zijn niet mijn prive eigendom.

Er is geen harde aanpak, geen goede controles en geen gedegen onderzoek. Ondanks mijn verzoeken aan bestuur doe vve belangen hoort te behartigen.

Er zijn ouderen, 80 plussers kinderen, gezinnen die al weken en sommige 1 jaar leven in stank.
Je wordt misselijk en moet steeds braken van de stank.

De buizen, schachten lopen door diverse woonlagen verticaal. Veel kopers in een blok hebben er last van. Dit maakt het een zaak voor het bestuur om goed op te pakken.

Veel kopers dreigen anderen als wij revieuws plaatsen en de waarheid naar buiten willen brengen. Er is veel intimidatie en discriminatie in deze vve.


Ondanks verzoeken en meldingen van kopers aan bestuur, beheerder, bouwer worden geen rooktesten in de schachten uitgevoerd. Ook wordt er geen advocaat aangesteld. Er is nog steeds geen vaart in de zaak, geen adequaat gedegen onderzoek en oplossing.

Het is trietst dat kopers voor vve gerelateerde gebreken al 1,5 jaar aan hun lot worden overgelaten. Men doet steeds maar het minimale ivp uitgebreid gedegen onderzoek.

Het is trietst dat kopers in nieuwbouwellende moeten leven.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Nieuwbouwellende : lekkage, zwarte schimmel en stankklachten

Ongelezen bericht door Jablan »

Is dit gebouw De Leyhof?

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Nieuwbouwellende : lekkage, zwarte schimmel en stankklachten

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als je vindt dat de VvE tekort schiet, zorg dan dat er iets gebeurd door het bestuur.
Organiseer je medebewoners en zet het bestuur aan het werk.
De VvE zijn jullie gezamenlijk zelf.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Nieuwbouwellende : lekkage, zwarte schimmel en stankklachten

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De volgende stap is het bestuur afzetten als er voldoende bewoners zijn met klachten, dan jezelf met medestanders verkiesbaar stellen. Vervolgens schriftelijk de klachten neerleggen, dus actie ondernemen richting bouwer - ik neem aan dat je voldoende bewijzen hebt verzameld - als er niet adequaat gehandeld worden dan blijft de gang naar de rechter over. Ik weet niet of de beheerder hier een rol in heeft, het gaat immers om gebreken die vanuit de bouwer moeten wroden opgelost.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Nieuwbouwellende : lekkage, zwarte schimmel en stankklachten

Ongelezen bericht door Nevyn »

Wordt lid en vraag informatie bij www.eigenhuis.nl

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwbouwellende : lekkage, zwarte schimmel en stankklachten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Over die schimmel en lekkage, dat kan ook wel eens komen door een koude brug en niet genoeg ventileren. Nieuwe appartementen zijn heel goed geïsoleerd en het vocht kan dan niet goed weg. Vocht hoopt zich dan op op de koudste plek in huis, vaak het raam of kozijn en dan lijkt het te lekken, maar dat is gewoon vocht uit de lucht. Dan dien je dus vaker ramen open te zetten of de mechanische ventilatie vaker volop laten draaien.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Nieuwbouwellende : lekkage, zwarte schimmel en stankklachten

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Nijogeth schreef:
19 nov 2023 18:05
Over die schimmel en lekkage, dat kan ook wel eens komen door een koude brug en niet genoeg ventileren. Nieuwe appartementen zijn heel goed geïsoleerd en het vocht kan dan niet goed weg. Vocht hoopt zich dan op op de koudste plek in huis, vaak het raam of kozijn en dan lijkt het te lekken, maar dat is gewoon vocht uit de lucht. Dan dien je dus vaker ramen open te zetten of de mechanische ventilatie vaker volop laten draaien.
Bij mijn weten beschikt elke nieuwbouwwoning over een WTW-installatie, dus uw verhaal past niet bij de casus.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwbouwellende : lekkage, zwarte schimmel en stankklachten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

HandigeHarrie schreef:
20 nov 2023 14:26
Nijogeth schreef:
19 nov 2023 18:05
Over die schimmel en lekkage, dat kan ook wel eens komen door een koude brug en niet genoeg ventileren. Nieuwe appartementen zijn heel goed geïsoleerd en het vocht kan dan niet goed weg. Vocht hoopt zich dan op op de koudste plek in huis, vaak het raam of kozijn en dan lijkt het te lekken, maar dat is gewoon vocht uit de lucht. Dan dien je dus vaker ramen open te zetten of de mechanische ventilatie vaker volop laten draaien.
Bij mijn weten beschikt elke nieuwbouwwoning over een WTW-installatie, dus uw verhaal past niet bij de casus.
Wij hebben het hier ook meegemaakt, dus ja. Dat is inderdaad 1 van de redenen. Die WTW installatie zit in een appartementencomplex vaak aangesloten op de mechanische ventilatie.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Nieuwbouwellende : lekkage, zwarte schimmel en stankklachten

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Twee zeer welbekende problemen treden hier op.

Ten eerste is dit een super groen prijswinnend project.
“alle vinkjes van duurzaamheid ook daadwerkelijk worden aangetikt.”
Heel fijn extreem groen maar vaak treden er problemen op met de ventilatie. Te weing ventilatie kan al snel leiden tot problemen met de bochtafvoer resulterend in schimmel vorming.

Ten tweede heb je hier het wel bekende probleem van projecten waarbij een groot deel van de woningen verhuurt worden. De verhuurders zijn dan in de overgrote meerderheid vertegenwoordigd in de VvE. En als de VvE dan kosten moet maken die de verhuurders niet zien zitten, dan heb je als eigenaren een groot probleem.

Overigens spelen volgens een klager de vochtproblemen al sinds de bouw en heeft deze klager de bouwer Van Wijnen getracht om de oorzaak te vinden en deskundig op te lossen. Maar is daar helaas kennelijk niet in geslaagd. Ik zou adviseren, meten is weten dus koop een vocht meter en stel vast wat de luchtvochtigheid is. Er zijn ook meters die kunnen meten heoveel vocht er in een muur zit.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Nieuwbouwellende : lekkage, zwarte schimmel en stankklachten

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De VVE hoeft geen kosten te maken als het fouten betreft die de bouwer moet oplossen. Het zou mooi zijn als de VVe de zaak via juridische weg zou aanpakken, maar dat kunnen de individuele eigenaren ook doen lijkt mij. Als de oorzaak van klachten binnen de gemeenschappelijke voorzieningen ligt, is dat voor de bouwer geen reden om individuele klachten terzijde te leggen.
Na oplevering kan er nog veel bouwvocht in een appartement zitten, maar ik neem aan dat Ts twee zomers alle ramen wijd open heeft gezet, dat vocht zou er inmiddels uit moeten zijn. De tijd van "vriendelijk vragen" is voorbij zou ik zeggen, informeer met de anderen die deze klachten hebben bij advocaten wat de opties zijn.

Missy 2023
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2023 22:24

Re: Nieuwbouwellende : lekkage, zwarte schimmel en stankklachten

Ongelezen bericht door Missy 2023 »

De oorzaak ligt aan gevel-kozijn bouw en constructie BUITEN. Dat valt onder vve eigendom en niet mijn eigendom. De gevel kozijn buiten is NIET mijn prive eigendom!

De vve hoort wel juridische stappen te nemen voor de verborgen gebreken na oplevering aan de gevel omdat niet ik maar de vve eigenaar is van de gevel buiten. Inmiddels hebben nog 2 kopers zich gemeld met zwarte schimmel en lekkage binnen, net als mijaan privegedeelte binnen, MAAR de oorzaak ligt buiten aan VVE gedeelte. Dus is een taak voor de vve!!!

Plaats reactie