Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door Radar »

Afspraken voor onderhoud van de cv-ketel worden lang niet altijd nageleefd, terwijl dit wel van levensbelang is. De kans op koolmonoxidevergiftiging wordt hierdoor vergroot en zo'n vergiftiging kan fataal zijn. Uit onderzoek onder leden van het Radar testpanel blijkt dat bepaalde installatiebedrijven afspraken uit het onderhoudscontract niet nakomen.

Hoe lang is het bij jou geleden dat iemand de cv-ketel heeft nagekeken?

Maandag 11 april werd dit onderwerp behandeld in onze uitzending. Je kunt het hier terugkijken:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... n-niet-na/

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat moet een mens met al die contracten. Laat die onderhoudsmonteur om de 2 of 3 jaar een onderhoudsbeurt uitvoeren en klaar.

Je hebt voor je auto toch ook geen onderhoudscontract.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door Har45 »

Lady1234 schreef:
11 apr 2022 17:47
Wat moet een mens met al die contracten. Laat die onderhoudsmonteur om de 2 of 3 jaar een onderhoudsbeurt uitvoeren en klaar.

Je hebt voor je auto toch ook geen onderhoudscontract.
Hmz bij sommige autodealers heb je zelfs daarvoor contracten :) https://www.wensink.nl/onderhoud-en-ser ... onnementen

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik breng de mijne gewoon 1 keer per jaar voor een beurtje en APK.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door rvjapio »

Paniekzaaierij door Radar. Ik laat jaarlijks mijn ketel nakijken door een betrouwbare firma - geen contract. Inmiddels is die 24 jaar oud, nog nooit een probleem gehad. Onderhoudscontracten vind ik onzin.

ronverh
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2022 20:58

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door ronverh »

Inderdaad paniekzaaierij, Ik ben al meer dan 20 jaar klant bij Feenstra. Nog nooit problemen gehad. Heb onderhoudscontract met huurketel. Heb toevallig deze week problemen met teruglopende waterdruk en wordt gewoon keurig opgelost. Iedere twee jaar onderhoud en netjes een sticker erop...
Bijlagen
WhatsApp Image 2022-04-11 at 9.25.39 PM.jpeg
De sticker...van de vorige jaren zijn verwijderd
(31.1 KiB) 26 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door Moneyman »

rvjapio schreef:
11 apr 2022 21:11
Ik laat jaarlijks mijn ketel nakijken door een betrouwbare firma - geen contract.
Ik doe hetzelfde - mét contract. Ook prima. Nadelen: geen. Voordeel: voorrang bij issues.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door Nevyn »

Gewoon onderhoud via de plaatselijke instellateur

Wille396
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2021 17:16

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door Wille396 »

Al jaren een contract bij Feenstra. Indertijd goedkoop afgesloten via vereniging Eigen Huis voor €6.00 per maand. Een keer in de 2 jaar onderhoud. Bij storing alleen materiaal kosten. Maken altijd keurig een afspraak via de mail. Het grote voordeel van een contract is dat ze vlot komen bij een storing. Mijn ervaring is, dat als je geen contract hebt het wel eens lastig kan worden om een monteur te vinden die bereid is op korte termijn de storing op te losssen.

gfgov
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2022 12:40

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door gfgov »

Dit is niet nieuw van de fa Feenstra. jaren geleden hadden wij ook een contract afgesloten via vereniging eigenhuis. Ik heb toen een hele discussie gehad over de termijn van schoonmaken van de ketel en het steeds verder uitstellen van de schoonmaak. Feenstra kwam na het stookseizoen i.p.v voor het stookseizoen. De CV ketel moet schoon zijn voor de winter en niet na de winter wil je zuinig kunnen stoken en energie besparen. Natuurlijk geen reactie tot dat ik vereniging eigenhuis heb ingeschakeld, maar helaas ook zij gingen niet bemiddelen omdat het hun partner was. Heb beide contracten direct beëindigd. Geen Feenstra en geen vereniging eigenhuis meer voor mij. Koppelverkoop is zakkenvullen.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wat mij in de uitzending opviel is dat bij de aanschaf van de ketel door Feenstra, een contract voor onderhoud afgedwongen werd. Dat zou mij niet zinnen. Bij garantie kan horen dat een erkend monteur het onderhoud doet, maar dat is niet hetzelfde als dat dit perse de monteur van Feenstra zelf moet zijn. Het is de vraag of deze gedwongen winkelnering wettelijk wel toelaatbaar is.

RWIE
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mar 2020 13:08

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door RWIE »

De ketel van mijn Ymere woning is uitbesteed aan een ander bedrijf en die houd zich niet aan het twee jaar termijn.
Ymere geeft geen enkele reactie op mijn contact pogingen.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

HandigeHarrie schreef:
13 apr 2022 16:03
Wat mij in de uitzending opviel is dat bij de aanschaf van de ketel door Feenstra, een contract voor onderhoud afgedwongen werd. Dat zou mij niet zinnen. Bij garantie kan horen dat een erkend monteur het onderhoud doet, maar dat is niet hetzelfde als dat dit perse de monteur van Feenstra zelf moet zijn. Het is de vraag of deze gedwongen winkelnering wettelijk wel toelaatbaar is.
Dat onderhoudscontract wordt niet afgedwongen, maar zonder contract is de ketel duurder.😁

Maar je begint meteen met betalen voor dat contract, terwijl je toch ook gewoon garantie hebt.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
13 apr 2022 16:16
HandigeHarrie schreef:
13 apr 2022 16:03
Wat mij in de uitzending opviel is dat bij de aanschaf van de ketel door Feenstra, een contract voor onderhoud afgedwongen werd. Dat zou mij niet zinnen. Bij garantie kan horen dat een erkend monteur het onderhoud doet, maar dat is niet hetzelfde als dat dit perse de monteur van Feenstra zelf moet zijn. Het is de vraag of deze gedwongen winkelnering wettelijk wel toelaatbaar is.
Dat onderhoudscontract wordt niet afgedwongen, maar zonder contract is de ketel duurder.😁

Maar je begint meteen met betalen voor dat contract, terwijl je toch ook gewoon garantie hebt.
Bij cv ketel op delen oplopend tot 10-15 jaar.
Bij mij al eens bijna complete cv ketel
vervangen onder garantie na +/- 9 jaar. Water stond halverwege kijkglas waar de waakvlam te zien moest zijn.
Onderhoudsmonteur ( geen contract) merkte op dat mankement onder garantie zou kunnen vallen en dat ik moest gaan uitzoeken bij wie.
( fabrikant was failliet/ overgenomen) Zonder verdere kosten helemaal goed gekomen.

AdiPit
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2018 18:54

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door AdiPit »

Oplichterij, als zij komen krijg je altijd ook nog bij betalingen, zij vinden altijd ets extra.
Nooit doen.

rienenik
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2009 17:58

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door rienenik »

Mijn ketel is van 1998. Ik heb nog nooit onderhoud gedaan. Dit jaar nog niet aan gehad, dus misschien werkt ie niet meer, maar dat zie ik in het najaar wel weer

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Toen ik een paar maanden geleden op de website keek wat bij hen een cv-ketel moest kosten, kon dat met tweejarig onderhoudscontract (goedkopere aanschafprijs) en zonder onderhoudscontract. Het verschil in aanschafprijs bestond uit de kosten van het tweejarig contract. Ik was er direct klaar mee.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja het zijn echt grapjassen bij Feenstra. 😁

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
13 apr 2022 18:36
Feenstra …
Wat wil je nu zeggen? Dat al die klachten over Feenstra onterecht zijn?

meltmp
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2022 09:24

Re: Onderhoudscontracten cv-ketels worden niet nageleefd

Ongelezen bericht door meltmp »

Wij hebben helaas een soortgelijk verhaal met Feenstra. "Getekende" werkbon en onderhoud terwijl we niet meer in de woning woonde.

Daarnaast hebben we meermaals opgezegd (vanaf 2018 tot op heden) en blijft het contract maar actief. We hebben hier vele malen opgezegd en aangegeven dat we er niet eens meer wonen en dus betalen voor een ketel (die door de nieuwe eigenaar ook is vervangen) die we niet hebben.

Ze volharden en doen een voorstel om 2 jaar terug te betalen, belachelijk uiteraard! Maar helaas trek je als consument aan het kortste eind en heb je 'pech' zoals de mevrouw van Feenstra aangaf bij ons laatste gesprek.

Gesloten