LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Parrap
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2018 22:46

Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door Parrap »

Afgelopen week rook ik een sterke gaslucht in de ruimte waar de CV kachel is geplaatst. Gelijk de gastoevoer afgesloten en de storingsdienst gebeld.
De volgende ochtend constateerde de monteur, dat de wartel (moer) van de aansluiting van de gasleiding op brander helemaal los lag. Hij lag onder in de kachel. Volgens de monteur hebben wij geluk gehad, want de kachel is begin september door de installateur helemaal nagekeken en er zijn een aantal onderdelen vervangen. Bovendien was de pakking van de deksel van de condensbak verkeerd gemonteerd en lekte. De heleboel had de lucht kunnen invliegen.
Kan ik de installateur aansprakelijk stellen en moet ik dit melden bij de gasleverancier??

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door Lowieze »

Parrap schreef:
17 dec 2018 22:57
Afgelopen week rook ik een sterke gaslucht in de ruimte waar de CV kachel is geplaatst. Gelijk de gastoevoer afgesloten en de storingsdienst gebeld.
De volgende ochtend constateerde de monteur, dat de wartel (moer) van de aansluiting van de gasleiding op brander helemaal los lag. Hij lag onder in de kachel. Volgens de monteur hebben wij geluk gehad, want de kachel is begin september door de installateur helemaal nagekeken en er zijn een aantal onderdelen vervangen. Bovendien was de pakking van de deksel van de condensbak verkeerd gemonteerd en lekte. De heleboel had de lucht kunnen invliegen.
Kan ik de installateur aansprakelijk stellen en moet ik dit melden bij de gasleverancier??

Ik zou dit zeker melden bij het installatiebedrijf waar de monteur in dienst is die het onderhoud heeft gedaan.
En u wilt hem aansprakelijk stellen voor de kosten van de storingsmonteur?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door berndv »

Parrap schreef:
17 dec 2018 22:57
Kan ik de installateur aansprakelijk stellen en moet ik dit melden bij de gasleverancier??
aansprakelijk voor wat? en wat had u willen melden bij uw gasleverancier?

sake1987

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door sake1987 »

Zo wie zo het bedrijf waar de monteur werkt officieel inlichten, verder is er niks gebeurt dus wat kan u verder doen ?

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door Erthanax »

Parrap schreef:
17 dec 2018 22:57
Afgelopen week rook ik een sterke gaslucht in de ruimte waar de CV kachel is geplaatst. Gelijk de gastoevoer afgesloten en de storingsdienst gebeld.
De volgende ochtend constateerde de monteur, dat de wartel (moer) van de aansluiting van de gasleiding op brander helemaal los lag. Hij lag onder in de kachel. Volgens de monteur hebben wij geluk gehad, want de kachel is begin september door de installateur helemaal nagekeken en er zijn een aantal onderdelen vervangen. Bovendien was de pakking van de deksel van de condensbak verkeerd gemonteerd en lekte. De heleboel had de lucht kunnen invliegen.
Kan ik de installateur aansprakelijk stellen en moet ik dit melden bij de gasleverancier??
De wartel onder in de ketel? Daar heeft hij dan sinds het onderhoud in september gelegen, want hij kan alleen van de leiding als die echt helemaal los is.

Dus sinds september zat de gasleiding zo'n beetje in de aansluiting van de brander gestoken, zonder afdichting? En dan ruikt u na een maand of drie pas een gaslucht?

Ik kan me het niet voorstellen.

Nog een vraag: Verhelpt uw installateur die het onderhoud doet (en "een aantal onderdelen heeft vervangen" geen storingen?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
18 dec 2018 14:11
De wartel onder in de ketel? Daar heeft hij dan sinds het onderhoud in september gelegen, want hij kan alleen van de leiding als die echt helemaal los is.

Dus sinds september zat de gasleiding zo'n beetje in de aansluiting van de brander gestoken, zonder afdichting? En dan ruikt u na een maand of drie pas een gaslucht?

Ik kan me het niet voorstellen.

Nog een vraag: Verhelpt uw installateur die het onderhoud doet (en "een aantal onderdelen heeft vervangen" geen storingen?
Om de buis kan je wellicht ook onderin de ketel komen.
losgetrild en naar beneden gevallen?

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat zou ook kunnen. Maar los trillen? En lang voordat die koppeling zes slagen is losgetrild, is hij allang niet meer gasdicht. Elke keer dat de ketel aanslaat gaat de gasklep open. Dan duurt het toch geen drie maanden voor je ineens een sterke gaslucht ruikt?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door thecure »

wat is het merk en type ketel?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door berndv »

Hypo63 schreef:
19 dec 2018 14:38
berndv schreef:
18 dec 2018 12:58
Parrap schreef:
17 dec 2018 22:57
Kan ik de installateur aansprakelijk stellen en moet ik dit melden bij de gasleverancier??
aansprakelijk voor wat? en wat had u willen melden bij uw gasleverancier?
Ik kan mij zo voorstellen dat de gas zomaar in de ruimte van de ketel komt en via bijvoorbeeld ventilatieroosters verdwijnt. Er is dan veel meer gas door de energieleverancier geleverd dan dat TS daadwerkelijk heeft verbruikt.
Tot zover snap ik het nog, maar vraag me alleen af hoe ts de "schade" concreet krijgt.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hypo63 schreef:
19 dec 2018 15:42
berndv schreef:
19 dec 2018 15:30
Tot zover snap ik het nog, maar vraag me alleen af hoe ts de "schade" concreet krijgt.
Het meest makkelijke is te kijken naar de huidige meterstand en de meterstand straks voor de jaarafrekening. Dit verbruik kan dan worden afgezet tegen het gebruik van de vorige jaarafrekening.
En dat bewijst iets, denk je?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door berndv »

Hypo63 schreef:
19 dec 2018 16:00
Lijkt mij van wel, zeker als er een groot verschil in gebruik is ten opzicht van de vorig jaarafrekening, Een kleine afwijking zal inderdaad moeilijker bewijsbaar zijn. Uiteraard spelen ook ander factoren een rol zoals een wijziging van de gezinssamenstelling of aangebrachte isolatie.
Het zou kunnen, maar ik vrees dat het helemaal niets zal zeggen, gasverbruik verschilt per jaar, ik kwam vorig jaar opeens 200 m3 hoger uit, dat voelde ik wel. Heb toen veel lopen klooien met domotica en combinatie met de kachel schakelen. Was geen succes. Maar veroorzaakte wel 10% meer verbruik. Oftewel, het verbruik van vorig jaar zegt niets over het verbruik dit jaar. Proberen er uit te komen met de installateur is veel beter, er is (gelukkig) geen aantoonbare schade.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door 16again »

In plaats van naar de cijfertjes op de gasmeter te kijken, zou ik allereerst blij zijn dat de boel niet in de lucht gevlogen is

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Zo'n knelmoer komt niet zomaar een aantal volledige omwentelingen los zodat hij onder in de ketel terechtkomt. Dus wekenlang een loszittende gasleiding, zonder iets te ruiken en zonder explosie? Een installateur doet het onderhoud, maar als er iets mis is bel je een "storingsdienst"? Mysterie, mysterie.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door k2p »

Erthanax schreef:
19 dec 2018 19:00
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Zo'n knelmoer komt niet zomaar een aantal volledige omwentelingen los zodat hij onder in de ketel terechtkomt. Dus wekenlang een loszittende gasleiding, zonder iets te ruiken en zonder explosie? Een installateur doet het onderhoud, maar als er iets mis is bel je een "storingsdienst"? Mysterie, mysterie.
Doet dat er toe? Denk je dat TS alles verzint? Of dat hij het zelf heeft veroorzaakt? Ik snap je wantrouwen niet.

Klinkt erg aannemelijk voor mij. Onderhoud werd niet goed uitgevoerd. Kan gebeuren. (Mag niet, maar kan toch.)

Maar enige schade die ik zie is de rekening van de storingsdienst. (Welke wel of niet van hetzelfde onderhoudsbedrijf kan zijn.) Deze rekening mag naar het onderhoudsbedrijf, welke nog eens een bloemetje mag nasturen.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door Erthanax »

K2p, wilt u het echt weten?

- Nee, ik geloof niet dat een wartel van een gasaansluiting uit zichzelf helemaal loskomt. - Nee ik geloof niet dat een gasleiding die zonder fatsoenlijke afdichting in de brander is gestoken pas na drie maanden zodanig gaat lekken dat het te ruiken is.
- Ik vind het vreemd (maar niet onmogelijk) dat iemand verschillende bedrijven belt voor onderhoud en voor storingen.
- Ik vind het een beetje vreemd (maar niet onmogelijk) dat die storingsdienst pas de volgende dag komt als er een sterke gaslucht wordt gemeld. TS vond het vermijden van een spoed- of avondtoeslag misschien belangrijker dan verwarming of veiligheid.
- Mijn wantrouwen is gebaseerd op wat ik lees.

U heeft gelijk dat mensen, dus ook onderhoudsmonteurs, fouten maken, soms ernstige. Een gasleiding niet vastgezet, het zou inderdaad kunnen gebeuren. Maar dat merk je niet pas na drie maanden. Dit is wel iets anders dan "onderhoud niet goed uitgevoerd, kan gebeuren."

Wat er echt aan de hand is weet ik ook niet. Misschien was er "gewoon" een acute lekkage en heeft de storingsmonteur de installateur zwart willen maken. Misschien wilde TS reacties uitlokken met een spannend topic. Er zijn vaker geheel verzonnen topics geweest, wat dat betreft kijk ik nergens meer van op.

Hopelijk reageert TS nog met aanvullende informatie. Ik laat me graag overtuigen door goede argumenten. Mocht blijken dat ik het mis heb, dan bied ik natuurlijk mijn verontschuldigingen aan, zo ben ik ook wel weer.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 19 dec 2018 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hypo63 schreef:
19 dec 2018 16:00
Moneyman schreef:
19 dec 2018 15:47
Hypo63 schreef:
19 dec 2018 15:42

Het meest makkelijke is te kijken naar de huidige meterstand en de meterstand straks voor de jaarafrekening. Dit verbruik kan dan worden afgezet tegen het gebruik van de vorige jaarafrekening.
En dat bewijst iets, denk je?
Lijkt mij van wel, zeker als er een groot verschil in gebruik is ten opzicht van de vorig jaarafrekening, Een kleine afwijking zal inderdaad moeilijker bewijsbaar zijn. Uiteraard spelen ook ander factoren een rol zoals een wijziging van de gezinssamenstelling of aangebrachte isolatie.
Het bewijst letterlijk niets.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door 16again »

Waar eindigt aannemelijk maken…..en begint bewijzen?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
20 dec 2018 07:04
Waar eindigt aannemelijk maken…..en begint bewijzen?
Niet ergens in de buurt van je meterstanden van vorig jaar. Dat bewijst letterlijk niets, en maakt zelfs niets aannemelijk. jij weet zelf goed genoeg hoeveel variabelen er invloed hebben op je gasverbruik.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door 16again »

Maar bij 50 of 100 euro weggestroomd gas, zou ik er ook geen halszaak van maken.

Maar indien het jaarverbruik ineens 10 keer hoger is.... Een dergelijk verschil is niet toe te schrijven aan normale verbruiksfluctuaties

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Sterke gaslucht in ruimte met CV-kachel

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als je jaarverbruik 10x hoger is door weggelekt gas, dan was het huis al lang de lucht in gevlogen door al het gas dat in die ruimte ophoopt.. bewijzen dat er een lek is geweest lijkt me dan mosterd na de maaltijd.

Gesloten