Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Jongert10
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2023 12:16

Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door Jongert10 »

Ben bezig met het uitzoeken voor een nieuwe cv ketel. Alle installatiebedrijven vragen een maandelijkse service kosten van gem 16 Euro, terwijl de nieuwe ketel een garantie heeft van min 2 jaar. Wat mij opvalt is dat zij allemaal de opzegtermijn hebben van deze z.g.n serivice van 2 jaar !Dit is toch onzin! Heb altijd 2 jaar garantie! Ga toch niet 384 euro betalen voor iets waar ik recht op heb!

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar gewoon verder zoeken. Ik heb ook geen onderhoudscontract, maar laat gewoon om de twee jaar een beurtje doen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Inderdaad dan op zoek naar een bedrijf die zonder servicecontract wil verkopen.
regyulier onderhoud heeft niets te maken met garantie. Ook een nieuwe ketel heeft onderhoud nodig.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door BreejKC »

(Bijna) Alle bedrijven doen dit. Heb recent een nieuwe cv-ketel aangekocht bij de firma waar ik al >30 jaar klant en nog steeds tevreden mee ben. Nieuwe ketel wordt a.s. maandag geïnstalleerd. Ook ik verbaasde me hierover omdat dit, inderdaad, voorheen niet zo was. Ik betaal nu vanaf de installatie € 10,95 per maand. De eerste twee jaren krijg ik wel een korting op het maandelijkse bedrag voor het onderhoud.

Bij drie andere installatiebedrijven heb ik ook prijsopgaves laten maken en allen doen hetzelfde, echter met hogere maandelijkse bedragen.

Omdat deze firma onderdeel is van de Remeha-groep leveren zij deze ketels ook aanzienlijk goedkoper als hun concurrenten. Verschillen van enkele honderden Euro's daarmee waren wel opvallend.

Nu wilt u natuurlijk weten welke firma dat is, echter ik mag hier geen reclame voor bedrijven maken. Het bedrijf is gevestigd in Numansdorp en heeft in de naam iets van "Ander woord voor Nederland" en "Ander woord voor hitte". Hier komt u, denk ik, wel uit.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Heb een ketel gekocht bij een installatiebedrijf bij mij in de stad.
Zij doen het onderhoud, maar zonder vast contract.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is het verdienmodel voor die bedrijven. En dan maar één keer per twee jaar een onderhoudsbeurt. Kassa.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Precies.
Ik kies voor dat soort aankopen eigenlijk alleen maar voor kleine lokale ondernemers ipv de grote ketens als Feenstra, Geas etc.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Wat u zou kunnen doen is zelf een cv ketel aanschaffen en door een lokale gecertificeerde installateur laten plaatsen kost meer centen en bij een defect dient u de verkoper op de hoogte te stellen die ruim de tijd neemt en u zo maar twee maanden laat wachten.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waarom dat dan?
Ik koop bij een lokale installateur waarvan de ik meestal een of meerdere medewerers persoonlijk van ken. Dan hoef je echt niet langer te wachten bij een probleem.
Bij de grote ketens ben je soms aan de goden overgeleverd.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ron5300 schreef:
20 okt 2023 16:17
Wat u zou kunnen doen is zelf een cv ketel aanschaffen en door een lokale gecertificeerde installateur laten plaatsen kost meer centen en bij een defect dient u de verkoper op de hoogte te stellen die ruim de tijd neemt en u zo maar twee maanden laat wachten.
De lokale gecertificeerde installateur in mijn woonplaats (45.000 inwoners) was in zijn offerte € 480,00 duurder als mijn vertrouwde leverancier in Numansdorp. Ondanks dat ik deze een serie foto's had toegestuurd van de bestaande installatie (circa 17 jaar geleden) stonden in de offerte een serie werkzaamheden die totaal niet nodig waren, omdat deze aansluitonderdelen allang waren aangelegd en zonder problemen functioneerden.

Een leek zou zoiets onder het mom "het zal wel goed zijn" zomaar aanvaard hebben. Werkzaamheden die niet gedaan hoeven te worden hoeven ook niet betaald te worden. Vandaar dat ik deze werkzaamheden ook niet tegenkwam in de offerte van mijn huidige leverancier.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Leuk gevonden. Die omschrijving van de naam van uw leverancier.😁

witte angora
Berichten: 30804
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
20 okt 2023 17:24
Leuk gevonden. Die omschrijving van de naam van uw leverancier.😁
Laat Clowntour het maar niet lezen, die trekt vermoedelijk zo zijn conclusies... Althans, die gaat wel wat vragen stellen vermoed ik zo... :lol:

witte angora
Berichten: 30804
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door witte angora »

juliomariner schreef:
20 okt 2023 16:19
Waarom dat dan?
Ik koop bij een lokale installateur waarvan de ik meestal een of meerdere medewerers persoonlijk van ken. Dan hoef je echt niet langer te wachten bij een probleem.
Bij de grote ketens ben je soms aan de goden overgeleverd.
Idd. Van der Sluis zou vorige week tussen 9 en 11 langs komen. Is niet geweest; ik was zogenaamd om 8.50 niet thuis. Vreemd genoeg stond ik om 8.45 uur met de buurman op de galerij bij mijn deur te kletsen over het feit dat de installateur bij hem een nippeltje had vernield. Ik zag die vent in zijn auto stappen en wegrijden. Pas tegen 11.00 uur kwam hij weer terug. Vanmiddag: ik zie een grote bus van Van der Sluis met een noodgang de parkeerplaats oprijden. Loopt met gereedschap in zijn handen naar een van de bellenborden, en was in no time weer terug en vertrokken. Zeker weten dat hij óf niet aan heeft gebeld, óf direct na het aanbellen weer weg gerend is. Heb trouwens geprobeerd een klacht in te dienen over die afspraak: 'nee, dan moet u niet bij ons zijn maar bij de wbv'. :shock:

Die grote ketens kun je inderdaad beter links laten liggen. Net als Feenstra trouwens. Toen de vorige wbv er achter kwam dat ik al jarenlang een lekkage had waardoor er koolmonoxide lekte, werd in no time het contract ontbonden. Onacceptabel.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door BreejKC »

witte angora schreef:
20 okt 2023 17:26
Lady1234 schreef:
20 okt 2023 17:24
Leuk gevonden. Die omschrijving van de naam van uw leverancier.😁
Laat Clowntour het maar niet lezen, die trekt vermoedelijk zo zijn conclusies... Althans, die gaat wel wat vragen stellen vermoed ik zo... :lol:
Die woont in een huurwoning, dus hoeft zelf geen cv-ketel te kopen. Hooguit dat hij komt met de vraag welke straalkachel de hoogste opbrengst heeft tegen het minste stroomgebruik.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door rwolters »

Ik heb onlangs zelf een nieuwe ketel aangeschaft en ik help in onze VVE andere bewoners met de aanschaf van een nieuwe cv ketel en ik heb nog nooit meegemaakt dat er een verplicht servicecontract bij zat. Wel dat installateurs het in de offerte als optie hadden gezet. Maar dan bestel je gewoon zonder servicecontract. Een goede installateur lomt ook zonder servicecontract langs als er wat is. Een servicecontract waar je per maand een klein bedrag voor betaalt kan handig zijn voor mensen die opzien tegen af en toe een groter bedrag te moeten betalen. Maar uiteindelijk betaal je meer.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Mijn vermoeden is dat gedwongen winkelnering verboden is.
Dus het zou mogelijk moeten zijn om terug te mailen: daarin de offerte accepteren voor zover het de installatie van de cv-ketel betreft, zonder het service-abonnement af te nemen. Eventueel erbij zetten dat ze voor de onderhoudsbeurt na 1,5 à 2 jaar een offerte kunnen sturen.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Denk dat de titel een beetje verkeerd is gekozen.
Toen ik achter mijn nieuwe ketel aanging, heb ik Essent , Feenstra laten langs komen voor een advies.
Ook heb ik via de advertenties in het blad van VEH een offerte aangevraagd.
Ik kon bij alle aanbieders, de ketel kopen zonder contract.
Alleen betaal je dan een hogere prijs.
D.m.v. het nemen van een contract, kreeg ik ketel goedkoper.
Eigenlijk lood om oud ijzer , de prijs is met contract even hoog, dit betaal je alleen in 2 jaar aan dat contract en het voordeel van het bedrijf, ze hebben je binnen.
Daarom heb ik (zoals al eerder geschreven) een Vaillant ketel bij de ketelboer in de stad gekocht, kreeg ook nog 100 euro terug van Vaillant .
De ketel boer maakt om de 1,5 jaar keurig een afspraak voor onderhoud, betaal dan ook alleen de daadwerkelijke kosten, geen voorrijkosten
Dus niks verplicht, ook niet bij de grote bedrijven, je moet alleen even mondig zijn tijdens zo'n verkoop gesprek.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Jongert10 schreef:
20 okt 2023 12:26
Ben bezig met het uitzoeken voor een nieuwe cv ketel. Alle installatiebedrijven vragen een maandelijkse service kosten van gem 16 Euro, terwijl de nieuwe ketel een garantie heeft van min 2 jaar. Wat mij opvalt is dat zij allemaal de opzegtermijn hebben van deze z.g.n serivice van 2 jaar !Dit is toch onzin! Heb altijd 2 jaar garantie! Ga toch niet 384 euro betalen voor iets waar ik recht op heb!
Dat lijkt me sterk. Het service contract op mijn ketel kost me 75 euro per jaar. Dat is inclusief voorrijkosten en arbeidsloon van de twee jaarlijkse servicebeurt en reparatie van storingen, exclusief materiaal kosten. Dat is 6,25 per maand.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door alfatrion »

HandigeHarrie schreef:
23 okt 2023 13:44
Mijn vermoeden is dat gedwongen winkelnering verboden is.
Gedwongen winkelnering mag niet, maar daar is hier geen sprake van.

Feenstra willekeurige ketel:
- Standaard 2 jaar Garantie i.c.m. All-in 24mnd a €16,98 p.m. 2.099,00
- Standaard 2 jaar Garantie 2.559,00

De eerste optie is € 52,48 goedkoper dan de tweede optie.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verplichte servicekosten bij een nieuwe cv ketel met garantie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, €407,00 betalen voor een onderhoudsbeurtje na twee jaar. Terwijl een beurt rond de € 100,00 kost.

Plaats reactie