Vraag dakrenovatie, plaatsing waterkerende folie

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Lmdv19
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2023 03:45

Vraag dakrenovatie, plaatsing waterkerende folie

Ongelezen bericht door Lmdv19 »

Probleem: dak lekt op meerdere plekken al vier jaar. Meerdere dakjongens langsgeweest met verschillende oplossingen, alleen geen oplossing en je hoort na 1x langs komen niets meer.

Nu met een nieuw bedrijf weer aan de slag die een nieuwe waterkerende folie wilt leggen. Dure klus, wel in een keer je hele dak waterdicht.

Klus: voorgesteld is om deze folie op de verticale stengels neer te leggen. En dan nieuwe panlatten en de oude dakpannen er weer op. In horizontale stroken van onder naar boven toe (met overlap). De panlaten worden bevestigt aan de stengels.

Vraag: wanneer de panlatten bevestigt wordt aan de stengels met de folie tussen de twee, moet je door de folie heen. Zorgt dit ervoor dat de folie dan niet weer 'lek' is? Hoort de folie niet onder de stengels te zitten? Wat zorgt dat je dit niet in horizontale stroken kunt doen, maar eerst alle dakpannen eraf zou moeten halen?

We willen wel dit nieuwe bedrijf op zijn kundigheid vertrouwen, echter door alle slechte ervaringen afgelopen jaar het vertrouwen verloren.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vraag dakrenovatie, plaatsing waterkerende folie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is dat bedrijf bij een beroepsorganisatieaangesloten? Bijvoorbeeld Vebidak?

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vraag dakrenovatie, plaatsing waterkerende folie

Ongelezen bericht door BL2 »

Vreemd verhaal......
Je bent dus al vier jaar bezig om het dak waterdicht te krijgen door een bedrijf ?
Hoe kan dat nou ? Verder is het een pannendak, als de dakpannen goed zijn dan is dat dak toch gewoon waterdicht.
Een waterdichte folie zou ik nooit adviseren, de kans is groot dat alle ventilatie weg is, met heel vervelende gevolgen.

rvjapio2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 apr 2023 10:03

Re: Vraag dakrenovatie, plaatsing waterkerende folie

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

Met BL2 eens. Een goed pannendak lekt niet. Er is dus wat anders aan de hand. Ik heb jaren geleden mijn hele dak gestript en alles vernieuwd. Inclusief alle panlatten, nokvorsten en afdichtingen. Pannen terug gelegd met folie eronder, maar van een speciale soort (soort aan elkaar gesmolten stroken met heel veel ventilatie ertussen).

Hamvraag mi. aan het bedrijf: Waarom lekt mijn dak? Als ze die vraag niet kunnen beantwoorden: Weg wezen.

rvjapio2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 apr 2023 10:03

Re: Vraag dakrenovatie, plaatsing waterkerende folie

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

...als het pannendak lekt ligt het aan:

1 de pannen en de onderlinge aansluitingen - zijn ze misschien oud en poreus?
2 de nokvorsten (de pannen die de nok afdekken) idem - en hoe zijn ze gemetseld? Is het cement misschien poreus?
3 de aansluitingen bij schoorstenen en doorvoerpunten van ontluchtingspijpen
4 de goot? Poreus, lekken enzovoort.

Mijn eigen ervaring met een dak van pakweg 8x6 meter met oud Hollandse pannen. Opnieuw verbeterde pannen liggen soms niet strak tegen elkaar, al lijkt dat wel zo.

Kortom: Zelfs een van binnen onbeschot dak hoort gewoon waterdicht te zijn. Succes!

Plaats reactie