LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
thomasl
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2006 16:30

Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door thomasl »

Hallo,

Ik heb een vraagje over onze bosch 30 hrc ketel. Deze is vorig jaar (maart 24 2005) geplaatst nadat we elke keer belachelijke hoge verbruiken hadden met onze oude nefit (32kw).

Even tussendoor het huis uitleggen, woonachtig in Rotterdam - Kralingen, het huis bevat onder een winkelpand, en de bovenste twee verdiepingen (gescheiden door houten vloeren) zijn van ons. De onderste afdeling is van iemand anders en ooit zijn de leidingen e.d. gescheiden voor de meters van onze Eneco vrienden. Dus feitelijk hebben we twee verdiepingen.

Ok, nu het probleem. We hadden met de oude nefit vorig jaar een verbruik van 1800, dit jaar lijken we dit te toppen met 2500. Ik schrok me kapot toen ik de meterstanden opnam, en ben gelijk even gaan kijken bij de ketel. De 'eco' stand op de bosch stond niet aan. Deze heb ik aan gezet, alleen nu hoor ik continu (strak om de 5 minuten) de electronische temp. regelaar een relais klik geven (meestal gaat dan de kachel "branden"). Dus helemaal fantastisch lijkt me dit niet.

Maar dan verder, hoe kan ik dit verbruik omlaag zetten? Ons was verteld dat deze ketel veel zuiniger zou zijn dan de nefit (die zou namelijk toen voor het hele pand wel geod zijn geweest). Maar nu is ons verbruik nog 38% (38!!!!!) hoger!

Zou dit fout installeren zijn? Of iets anders? Ik moet wel zeggen dat momenteel 1 radiator niets doet, wordt a.s. vrijdag naar gekeken, idem de ketel.

Iemand een idee wat de 'fout' zou kunnen zijn en of deze te verwijten kan zijn aan de installateur? Het kan toch niet zo zijn dat met die nieuwe ketel, het verbruik nog zo belachelijk hoog is. Zeker nadat we het hele jaar extreem rustig met gas zijn omgesprongen..

wilcootje
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 dec 2005 11:13

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door wilcootje »

hee hallo
kijk eens op het forum NIEUWE CV KETEL dan kun je mijn mening zien over de bosch ketel.
Ik wil je hiermee niet in de put hebben maar het is mijn mening.
in principe moet een hrc wel goed kunnen werken hoor en is jou installateur dedegene die iets aan jullie gasverbruik moet doen, hoe hoog was jullie gasverbruik trouwens met de oude ketel??

thomasl
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2006 16:30

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door thomasl »

Zal zo is even kijken naar jouw topic.

Met de nefit had ik een verbruik van 1800 (ongeveer uiteraard)

wilcootje
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 dec 2005 11:13

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door wilcootje »

sorry ik had je tekst niet goed gelezen wacht eerst de monteur af wat zijn bevindingen zijn. hou me op de hoogte als je wilt

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door royco »

je verbruik hangt af van je stookgedrag als het toestel goed gemonteerd is. Een gasverbruik in die mate kan nooit aan een verkeerde afstelling liggen, dan zou het toestel niet eens branden.

thomasl
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2006 16:30

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door thomasl »

kachel staat altijd op 19 graden, en ik denk dat er maar 3 radiators aanstaan in het hele huis. Lijkt me sterk dat dit geclassificeerd kan worden als grootverbruik?

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door royco »

meter laten ijken

ceeveetje
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2006 08:59

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door ceeveetje »

Beste Wilcootje.
A.U.B. geen valse info op deze forum plaatsen. Alleen als je daad- werkelijk weet waar je het over hebt.

Bosch is geen radson. Radson val onder de hoede van Bosch Thermotechniek, net als NEFIT en Buderus. Bosch is ook al heel lang actief in Nederland alleen onder de naam Junkers. En mensen die er verstand van hebben zullen met mij eens zijn dat je hiermee zeer weinig problemen hebt.

Maar om even terug te komen op het probleem.
U heeft een ketel met 30 kW. dat is erg veel. vooral als je maar 3 radiatoren open heeft. Het toestel moet ingeregeld worden op zijn vermogen. Want te veel vermogen is juist duurder stoken. Hij kan zijn warmte niet kwijt. en gaat continu aan en dan weer uit. Het is wel een modulerende ketel, maar hij kan tot 20% terugmoduleren. Op dat moment heeft hij waarschijnlijk nog te veel vermogen.
Ik denk werkje voor uw installateur.

Succes![/b]

skyliner
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 jul 2005 18:43

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door skyliner »

ben het met ceeveetje eens, laat het cv zijdige vermogen terugstellen tot ongeveer 50% a 60%, als je dit informeert bij bosch zelf zullen u zelf vertellen waarom, het heeft o.a. te maken met de condensgrens.
verglijk het maar met een auto met een 4 liter motor die je alleen gebruikt in de stad dan is het verbruik ook waanzinnig hoog

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door royco »

de condensgrens? laat me niet lachen.........

skyliner
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 jul 2005 18:43

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door skyliner »

door deze opmerking wederom laat je weer merken dat je het denkt te weten.royco.

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door royco »

dat heb je helemaal juist.

fjhoek
Berichten: 162
Lid geworden op: 23 jan 2008 22:20

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door fjhoek »

Hallo Royco,

Een late reactie, maar als een gediplomeerd installateur met 40 jaar praktijk ervaring ben ik het niet met jou eens wat je hier de mensen wijsmaakt.
Ga eens een cv studie volgen en lees dan jou advies.
Ben het wel met de andere schrijvers eens.

Ps, een gasmeter geeft eerder teweinig aan dan te veel.

M.v.g. Frans.

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door royco »

Waar bent u het prcies niet over eens met mij?
En wat heeft uw ervaring hier mee te maken?

Wat skyliner bedoelt met de condensgrens is denk ik het volgende;

dat wanneer het toestel is begrensd op een lager vermogen, wordt het cv water niet in zulke korte tijd verwarmd tot over het dauwpunt (56gr). Zodat er langer gebruik gemaakt kan worden van condenserend bedrijf.

Mijn reactie is dan ook misplaatst.

Gr Roy

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door chat »

Het laatste klopt zeker niet.

Een ketel met bv 24 kw die je begrenst op 16 kw zal net zo snel aanwarmen als het vermogen wat er op aangesloten is (bv. radiatoren) niet meer is dan 16 kw.

De ketel warmt aan totdat de ingestelde keteltemperatuur bereikt is.
komt hij daar boven moduleerd de ketel terug om de ingestelde waarde vast te houden.
een radiator zal enkel meer warmte afgeven als de keteltemperatuur verhoogd wordt of als de ruimtetemperatuur lager wordt.
(gesteld is dat het debiet van de radiator niet verandert)

royco
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 okt 2005 20:43

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door royco »

volgens mij is dit toch toestel afhankelijk. Dat het begrenzen van de capaciteit geen invloed heeft op de stijgsnelheid geloof ik wel. Maar elk toestel in combinatie met welke thermostaat/regeling past de modulatiegraad aan op elk een eigen meter.
Neem bijv een Nefit Topline icm een EM10.
Deze EM10 kan 1-10V gelijkspanning ontvangen. Deze vertaald dit weer naar Nefit taal.
De EM 10 kun je dan instellen of het signaal dat hij ontvangt de modulatiegraad is of de temperatuur waar hij naartoe moet. Dus bijv. 5 Volt gelijkspannig is dan 70% modulatiegraad resp. 45gr aanvoer temparatuur.

Gr Roy

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door chat »

Je kunt een wel een sturing forceren van 70 of zelfs 100% maar je zit wel aan de grenzen van de ketel.

Een ketel (24kw) met 10kw aan radiatoren er achter direct aansturen met 24 kw betekent dat je je ketel vernielt.
De ketelregeling zal dit niet toestaan.
de ketel moet zich houden aan de maximaaltemperatuur die de ketel mag hebben en zo geld ook dat het maximale temperatuursverschil tussen aanvoer en retour niet groter mag zijn dan 20 graden. Dit laatste in verband met het feit dat een te groot verschil de wisselaar ook vernielt.

Een ketel kan in koude toestand best 100% opstarten maar wel zeer kort. de eerste grens ligt al bij een delta T van 20 graden.
De ketel komt 100 % op als de retour bv 20 graden is mag de aanvoer maximaal 40 graden zijn. Die 20 graden verschil is snel aangemaakt. daarna moduleert de ketel terug naar het geinstalleerde vermogen (10 kw in dit voorbeeld.

De enige ketels die er iets aan kunnen doen zijn de ketels met een modulerende pomp. Deze ketels zullen eerst proberen door het vergroten van het pompvermogen het temperatuursverschil proberen terug te brengen naar 20 graden. Dit versnelt het aanwarmen van de radiatoren en de ruimte.

fjhoek
Berichten: 162
Lid geworden op: 23 jan 2008 22:20

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door fjhoek »

De kamer thermostaat commandeert als eertse de ketel.
De ketel thermostaat grijpt pas in als het water onnodig te heet wordt.

Een modulerende thermostaat meet het verschil wat gevraagt wordt en wat de themperatuur in de kamer is en past daar de vlam hoogte op in.

Het redements verschil cv zijdig bij een Nefit of een Bosch is nagenoeg gelijk.
Bij warmwater is dat anders, een Nefit houd de boiler warm en moet daarbij ook de ketel steeds opwarmen tot wel 80 a 90 graden.
Een Bosch combi kan met en zonder warm houden gekozen worden.
Bij warmhouden hoeft een Bosch ketel minder volume warm te houden, waarbij de platenwisselaar extra groot is uitgevoerd voor hr rendement ook op warmwater waardoor de ketel temperatuur meestal 72 gr C niet te boven gaat.
Nefit is geen dip. Maar wie is zuiniger?

henkjoy
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mar 2006 22:34

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door henkjoy »

ja ja
Laatst gewijzigd door henkjoy op 06 mar 2008 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

energieservice
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 feb 2008 20:19

Re: Vraagje over cv ketel Bosch HRC 30

Ongelezen bericht door energieservice »

Wat een flauwekul allemaal. :cry: Bah!

Gesloten