LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar moet cv monteur in coronatijd bij zijn?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Waar moet cv monteur in coronatijd bij zijn?

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

Er moet binnenkort bij mij onderhoud worden gepleegd aan de cv ketel, het ding gaat bijna dagelijks in storing dus uitstel is geen optie meer. Maar nu vraag ik mij af waar de monteur allemaal bij moet zijn.
Natuurlijk bij de CV, dat is logisch. Maar moet hij ook door onze woonkamer naar achter om bij de gasmeter te zijn? Of in onze keuken bij het gasfornuis? Of in alle kamers om de radiatoren na te lopen (dat laatste denk ik niet want we hebben geen probleem met de radiatoren qua warmte, lekkage of lucht, maar ik ben natuurlijk geen monteur). Ons huis is klein maar ook erg vol met allerlei prullaria wat wij mooi vinden. Alles ontsmetten na zo'n bezoek is bijna niet te doen.

Zowel mijn vrouw als ik hebben gezondheidsproblemen en zijn al wat ouder waardoor we erg goed op corona besmetting moeten passen. Mijn vrouw is hartpatiënt en ik heb een vorm van taaislijm. Boodschappen laten we bezorgen (en ontsmetten we voor we ze inruimen net als de post). Werk is er nu even niet dus dat gaat allemaal goed, onze contacten zijn tot een absoluut minimum beperkt.
Maar een monteur ken je niet. Hoe gaat zo iemand om met deze situatie? Voor zijn privé weet je dat gewoon niet.
Ze zullen zich ongetwijfeld tijdens de werkzaamheden aan de regels houden maar dat is maar een heel beperkte veiligheid als zo iemand het virus wel bij zich draagt maar niet ziek is. Mondkapjes werken tenslotte maar beperkt en het virus kan zeer lang op oppervlakken aanwezig blijven. Alles waar de monteur in de buurt is geweest moet dus preventief worden ontsmet, we kunnen het risico niet lopen.

Buiten mijn hoofdvraag vraag ik me ook af of iemand tips heeft hoe alles zo veilig en snel mogelijk te ontsmetten.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Waar moet cv monteur in coronatijd bij zijn?

Ongelezen bericht door Brahms »

Zo lang de monteur er niet aan zit is ontsmetten natuurlijk overbodig. Daarna ook niet, als je er enkele dagen niet aankomt.
Is hij in de woning, even de deuren en ramen open zetten voor maximale ventilatie, tot een kwartiertje na vertrek. Blijf op 2 meter afstand, laat hem, en draag zelf ook een mondkapje, meer is er echt niet nodig om niet besmet te raken.
Ontsmetten van de gehele woning is echt niet nodig.

Shainora
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 dec 2020 11:07

Re: Waar moet cv monteur in coronatijd bij zijn?

Ongelezen bericht door Shainora »

U kunt voor dat de monteur komt zelf de radiatoren ontluchten dan hoeft de monteur dat niet meer te doen en zal hij in principe alleen bij de cv ketel moeten zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Waar moet cv monteur in coronatijd bij zijn?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gewoon de anderhalve meter in acht nemen en allebei zelf een mondkapje dragen. Of zelf even naar buiten gaan.

Vergeet niet dat de monteur zelf ook niet besmet wil raken.

In beginsel hoeft de monteur alleen bij de ketel zelf te zijn.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Waar moet cv monteur in coronatijd bij zijn?

Ongelezen bericht door G7 »

Wij hebben onlangs nog een nieuwe ketel laten plaatsen. Wel met goed overleg met de installateur en hebben de man op juiste afstand zijn werk laten doen. Wij zijn ook risico gevallen, maar heb er echt niet bij stil gestaan om een kapje op te doen, zo ook de monteur niet. Ook niets nadien ontsmet, maar ja, als u het beter lijkt om dat wel te doen, moet u dat vooral doen voor uw eigen gemoedrust. Hij hoefde in ons geval alleen op de zolder te zijn voor het demonteren en monteren en hebben er niets aan over gehouden en ik neem aan de monteur ook niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waar moet cv monteur in coronatijd bij zijn?

Ongelezen bericht door sjohie »

Virussen hebben geen pootjes of vleugeltjes, dus 1,5m afstand is echt voldoende om besmetting te voorkomen. Voor uw gemoedsrust kunt u er 2m van maken. En tenzij de monteur, áls die al besmet is, zijn snot en speeksel centimeters dik op deurklinken smeert, is dat overleven op oppervlaktes ook een minimaal risico. Die tientallen uren tot 2 dagen overleven buiten het menselijk lichaam, zijn theoretische waarden in laboratoria, dat valt in de praktijk gelukkig erg mee.

Mijn zwager is manager van een onderhoudsdienst, en dat zal weliswaar niet de uwe zijn, maar die krijgen tegenwoordig wel meer van dit soort vragen, en daar zijn vanuit de branche richtlijnen en protocollen voor, dus dit vooraf even kenbaar maken, kan veel stress wegnemen. Dat zou ook mijn eerste, en meest dringende, advies zijn. Neem even contact op, leg uw zorgen en uit, en grote kans dat er prima een mouw aangepast kan worden.

Voor onderhoud is normaliter toegang tot de ketel nodig, en het aftappunt van de CV. Dat is meestal een kraantje in de laagst gelegen radiator, dus op de begane grond. Als de CV daar zelf ook gesitueerd is, is meestal een punt bij de ketel zelf. Uw ketel heeft een ontluchter, dus het is lang niet altijd nodig dat een monteur alle radiatoren langs moet om deze per stuk te ontluchten, als het systeem na onderhoud weer gevuld wordt. Zo ja, is met een hygiënisch doekje even die radiatorknoppen afnemen genoeg, u hoeft echt niet met lysol en een kärcher door het hele huis. Bij de meeste ketels is er een aparte kraan in de gasleiding, dus het is helemaal niet gezegd dat de monteur toegang tot de gasmeter nodig heeft.

Gesloten