Zonnepanelen leveren te weinig kw

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Zonnepanelen leveren te weinig kw

Ongelezen bericht door xflorisx »

de auditu schreef:
22 feb 2022 10:53
xflorisx schreef:
22 feb 2022 10:36
Zeker wel. Een 1 fase SolarEdge installatie heeft een vaste spanning van 370Volt nodig om te kunnen werken. De spanning die een P370 optimizers kan leveren is 60 Volt. 3 x 60 = 240 Volt. Dan moeten de panelen die in de schaduw liggen de rest doen. En dat doen ze niet. TS kan dit prima zien in de grafieken van de monitoring.
Waar kan ik dat terugvinden? Een en ander haal ik niet uit de datasheets.
Voor mij is dit parate kennis. Ik kan het ook zien in mijn monitoring. Er is op het grote net informatie genoeg te vinden. Bijvoorbeeld op Tweakers of op Fritts. Voor 3 fase installaties is het geloof ik 750 Volt.

angel1978
Berichten: 10964
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zonnepanelen leveren te weinig kw

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hier lijkt hetzelfde besproken te worden:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1883331

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonnepanelen leveren te weinig kw

Ongelezen bericht door Moneyman »

Informatief topic op Teakers! Maakt mooi duidelijk hoe nauw de keuzes luisteren.

frankie1977
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:55

Re: Zonnepanelen leveren te weinig kw

Ongelezen bericht door frankie1977 »

Het verschil dat we gek vinden, en in strijd is met het advies is dat panelen op wet veel minder opbrengen als op oost terwijl adviseur aangaf dat dit nagenoeg gelijk zou moet zijn.

Paneel oost is 620kw in 2 jaar
Paneel west is 420kw is 2 jaar

Hellingshoek voor en achter is gelijk.
Alles is in 1 string met optimizers geplaatst.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Zonnepanelen leveren te weinig kw

Ongelezen bericht door pedro714 »

Een omvormer van 3500 komt mij vreemd voor gezien de theoretische opbrengstcapaciteit van Uw zonnepanelen. De voorgespiegelde aantal KW's vind ik persoonlijk aan de hoge kant gezien de ligging van Uw zonnepanelen. Hoe dan ook, de werkelijke opbrengst hangt volledig samen met het aantal zonne-uren. Afgezien van dat ene nulletje :) vind ik de door U vermelde opbrengst redelijk normaal. Kan beter....maar ook slechter. Wellicht een mailtje sturen naar de zon dat hij beter z'n best moet doen.

hwbrink
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 nov 2011 19:36

Re: Zonnepanelen leveren te weinig kw

Ongelezen bericht door hwbrink »

Hoe zit het met andere woningen in de buurt die ook panelen hebben? Als er in een buurt veel panelen liggen gaat de netspanning omhoog en schakelt de omvormer uit. Met een logger direct op de omvormer moet dat zichtbaar zijn.

https://www.enexis.nl/storingen-en-onde ... 0uw%20huis.

Gesloten