LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Post.nl verkoopt adresgegevens: zo blokkeer je het

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Post.nl verkoopt adresgegevens: zo blokkeer je het

Ongelezen bericht door witte angora »

Vorige week kreeg ik (en letterlijk het hele dorp) een geadresseerde enquête in de bus van een of andere firma waar ik niet op zat te wachten. Bij navraag bij dit bedrijf bleek dat ze de van iedereen in het dorp de adresgegevens gekocht hebben bij Post.nl.

Nooit maar dan ook nooit heb ik Post.nl toestemming gegeven om mijn adresgegevens door te verkopen; ik wist niet eens dat ze het deden. Ik weet ook niet of anderen er van op de hoogte van zijn dat Post.nl privacygevoelige gegevens doorverkoopt zonder dat je het weet. De discussie of het wel of niet mag en of dat het allemaal maar moet kunnen laat ik maar aan me voorbij gaan.

Voor degenen die er geen behoefte aan hebben: je kunt geadresseerde reclamepost blokkeren via het Postfilter (waar ik ook nog nooit van gehoord heb): https://www.postfilter.nl/

Mucha

Re: Post.nl verkoopt adresgegevens: zo blokkeer je het

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Post.nl verkoopt adresgegevens: zo blokkeer je het

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij komen die adresgegevens niet noodzakelijk bij post.nl vandaan. Dat is alleen de organisatie die de post bezorgt. Daarbij zullen ze van veel huizen alleen het adres weten en niet de namen van de mensen die daar wonen. Er zijn vele andere organisaties die naw gegevens verzamelen en verkopen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Post.nl verkoopt adresgegevens: zo blokkeer je het

Ongelezen bericht door john18 »

Sorry maar mijn adres gegevens {naam en adres}? Dat zou niet moeten kunnen! Dat is tegen de wet.
Voorwaarden voor verwerking persoonsgegevens: rechtvaardigingsgronden
Naast bovengenoemde algemene regels stelt de wet als eis dat voor elke verwerking van persoonsgegevens ten minste één van de in de wet genoemde rechtvaardigingsgronden van toepassing moet zijn (artikel 8 Wbp). De wet kent de volgende grondslagen:
Rest zie bron: http://www.justitia.nl/privacy/

Dat ze het verwerken is prima. Maar verzamelen en door verkopen zullen ze toestemming voor moeten vragen naar mijn mening. Ik heb postnl nooit toestemming gegeven om het te verkopen nog aan andere te verstrekken! Het verwerken is noodzakelijk. Maar verzamelen en door verkopen is niet noodzakelijk en zal toestemming voor nodig zijn.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Post.nl verkoopt adresgegevens: zo blokkeer je het

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Volgens mij komen die adresgegevens niet noodzakelijk bij post.nl vandaan.
Het bedrijf in kwestie heeft mij gemaild dat ze de adresgegevens bij Post.nl gekocht hebben. Ik heb geen reden aan dat bericht te twijfelen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Post.nl verkoopt adresgegevens: zo blokkeer je het

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
kweenie schreef:Volgens mij komen die adresgegevens niet noodzakelijk bij post.nl vandaan.
Het bedrijf in kwestie heeft mij gemaild dat ze de adresgegevens bij Post.nl gekocht hebben. Ik heb geen reden aan dat bericht te twijfelen.
PostNL heeft een zakelijke tak, die je als bedrijf kunnen helpen om eigen klantenbestanden te actualiseren of verrijken met extra informatie. Dat is ook gewoon toegestaan. Een van de producten die ik ken van ze is het Nationaal Consumenten Bestand, wat een samengestelde en geïndexeerde database is van weer andere datasets. Die laatste datasets bestaan dan weer uit gegevens die mensen vrijwillig geven, oa door deze in te vullen om met een paar honderdduizend personen kans te maken op 1 iPhone, of omdat ze gegevens van anderen invullen voor een blije doos ofzo.

Dus door al die vrijwillig gevulde databases samen te voegen, kunnen zij weer diensten leveren. En daarom zal dat bedrijf ook eerlijk geantwoord hebben dat ze die gegevens van PostNL gekregen hebben. Dat op zich, wil bijvoorbeeld niét automatisch zeggen dat PostNL bestanden die ze voor wettelijke taken in mogen zien, daarvoor illegaal gebruikt hebben.

Een Aegon mag voor bepaalde wettelijke taken, voornamelijk het uitkeren van pensioenen, bijvoorbeeld putten uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), maar die data mogen ze niét gebruiken om mensen te laten bellen door een callcenter om ze zo extra producten te verkopen.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Post.nl verkoopt adresgegevens: zo blokkeer je het

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
witte angora schreef:
kweenie schreef:Volgens mij komen die adresgegevens niet noodzakelijk bij post.nl vandaan.
Het bedrijf in kwestie heeft mij gemaild dat ze de adresgegevens bij Post.nl gekocht hebben. Ik heb geen reden aan dat bericht te twijfelen.
PostNL heeft een zakelijke tak, die je als bedrijf kunnen helpen om eigen klantenbestanden te actualiseren of verrijken met extra informatie. Dat is ook gewoon toegestaan. Een van de producten die ik ken van ze is het Nationaal Consumenten Bestand, wat een samengestelde en geïndexeerde database is van weer andere datasets. Die laatste datasets bestaan dan weer uit gegevens die mensen vrijwillig geven, oa door deze in te vullen om met een paar honderdduizend personen kans te maken op 1 iPhone, of omdat ze gegevens van anderen invullen voor een blije doos ofzo.

Dus door al die vrijwillig gevulde databases samen te voegen, kunnen zij weer diensten leveren. En daarom zal dat bedrijf ook eerlijk geantwoord hebben dat ze die gegevens van PostNL gekregen hebben. Dat op zich, wil bijvoorbeeld niét automatisch zeggen dat PostNL bestanden die ze voor wettelijke taken in mogen zien, daarvoor illegaal gebruikt hebben.

Een Aegon mag voor bepaalde wettelijke taken, voornamelijk het uitkeren van pensioenen, bijvoorbeeld putten uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), maar die data mogen ze niét gebruiken om mensen te laten bellen door een callcenter om ze zo extra producten te verkopen.
Helemaal correct, afgezien van de niet meer bestaande GBA :wink:

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Post.nl verkoopt adresgegevens: zo blokkeer je het

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:of omdat ze gegevens van anderen invullen voor een blije doos ofzo.
Dan hoop ik dat die ander erg blij is met zijn doos... Ik vul standaard niks van dat soort dingen in omdat ik helemaal niet geloof dat je ook maar iets zal winnen. Daarentegen wordt je gegarandeerd wel doodgegooid met spam en dergelijke, en daar pas ik voor.

Wat zou kunnen resteren zijn de brillenwinkels en dergelijke die me bij tijd en wijle verblijden met hun geadresseerde reclame. Die hebben mijn adres, niet omdat ik zo graag reclame wil, maar omdat dat nu eenmaal noodzakelijk is om de bril op te halen en voor de noodzakelijke garantie. Verder zou ik niet weten aan wie ik ooit mijn adresgegevens heb verstrekt.

Maar dat maakt ook niet zoveel uit: ik wist niet dat Post.nl zich ermee bezig hield, maar weet nu wel hoe je kan zorgen dat dit stopt. En dat heb ik bij deze gedeeld.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Post.nl verkoopt adresgegevens: zo blokkeer je het

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
sjohie schreef:
witte angora schreef:Volgens mij komen die adresgegevens niet noodzakelijk bij post.nl vandaan.Het bedrijf in kwestie heeft mij gemaild dat ze de adresgegevens bij Post.nl gekocht hebben. Ik heb geen reden aan dat bericht te twijfelen.
PostNL heeft een zakelijke tak, die je als bedrijf kunnen helpen om eigen klantenbestanden te actualiseren of verrijken met extra informatie. Dat is ook gewoon toegestaan. Een van de producten die ik ken van ze is het Nationaal Consumenten Bestand, wat een samengestelde en geïndexeerde database is van weer andere datasets. Die laatste datasets bestaan dan weer uit gegevens die mensen vrijwillig geven, oa door deze in te vullen om met een paar honderdduizend personen kans te maken op 1 iPhone, of omdat ze gegevens van anderen invullen voor een blije doos ofzo.

Dus door al die vrijwillig gevulde databases samen te voegen, kunnen zij weer diensten leveren. En daarom zal dat bedrijf ook eerlijk geantwoord hebben dat ze die gegevens van PostNL gekregen hebben. Dat op zich, wil bijvoorbeeld niét automatisch zeggen dat PostNL bestanden die ze voor wettelijke taken in mogen zien, daarvoor illegaal gebruikt hebben.

Een Aegon mag voor bepaalde wettelijke taken, voornamelijk het uitkeren van pensioenen, bijvoorbeeld putten uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), maar die data mogen ze niét gebruiken om mensen te laten bellen door een callcenter om ze zo extra producten te verkopen.
Helemaal correct, afgezien van de niet meer bestaande GBA :wink:
Met de BAG/BGT/BRT/AHN/DKK en zo nog wat smaken basisregistraties, gebruik ik per ongeluk nog wel es de oude naam van de BRP inderdaad.. :D Je wil trouwens niet weten hoeveel mensen de BGT nog steeds de GBKN noemen, maar goed, dat is wel wat offtopic op een consumentenforum..

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Post.nl verkoopt adresgegevens: zo blokkeer je het

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hahaha ja heel herkenbaar. Ik gebruik aan de deur ook vaak nog de term GBA - al is het maar omdat mensen zo glazig kijken als ik het over de BRP heb. De BAg is overigens ook wel een zeer handig hulpmiddel soms ;)

Maar goed, das inderdaad wat offtopic. Dankzij de tip van WA heb ik het postfilter maar even ingevuld.

Gesloten