LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
corrie.voncken
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2021 11:33

Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door corrie.voncken »

Sla je slag is een bieding site. Er wordt op TV veel reclame voor gemaakt.
Bij de biedingensite ‘Sla je slag’ betaal je per gewonnen artikel €5,95 administratiekosten. Kan/mag dit en waarvoor zijn die kosten dan?
Laatst heb ik op 10 artikelen geboden en de veiling gewonnen. Ik betaalde in totaal €49,50 aan verzendkosten maar alles werd tegelijk bezorgd. Dat lijkt mij niet koosjer.
Ik heb geprobeerd sommige artikelen zoals kettingen van YOLORA door te verkopen op marktplaats van Facebook maar deze weigeren de advertentie per direct omdat het om niet betrouwbare producten gaat.
Iets zegt mij dat er hier iets niet klopt en dat mensen beduveld worden.
Wie deelt deze ervaring? Ik koop er in ieder geval nooit meer iets.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door kuklos »

Waarom zou het niet mogen?
Wat is er niet koosjer aan?
Wat zou er niet kloppen en hoe worden mensen beduveld?

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

corrie.voncken schreef:
14 feb 2021 11:40


Bij de biedingensite ‘Sla je slag’ betaal je per gewonnen artikel €5,95 administratiekosten. Kan/mag dit en waarvoor zijn die kosten dan?
Ja dit mag, en waarom wil je inzage in de boekhouding van het bedrijf? Je bent niet verplicht er iets te kopen.

Laatst heb ik op 10 artikelen geboden en de veiling gewonnen. Ik betaalde in totaal €49,50 aan verzendkosten maar alles werd tegelijk bezorgd. Dat lijkt mij niet koosjer.
Ze hadden het ook in 10 keer kunnen bezorgen. Had je dat liever gehad dan? Je biedt en betaalt toch per item?

Ik heb geprobeerd sommige artikelen zoals kettingen van YOLORA door te verkopen op marktplaats van Facebook maar deze weigeren de advertentie per direct omdat het om niet betrouwbare producten gaat.
Kennelijk dacht je er evengoed nog genoeg op te verdienen, maar nu het minder goed lukt moet die biedingensite maar over de brug komen?

Iets zegt mij dat er hier iets niet klopt en dat mensen beduveld worden.
Sja...

Ik ben eens gaan zoeken op 'kettingen van YOLORA'. Nergens vind ik informatie dat het niet om betrouwbare spullen zou gaan. Integendeel, er zijn meerdere facebookadvertenties, je kunt ze via Bol.com kopen, er is een bedrijf dat ze produceert... Dus ik begrijp het nu even allemaal niet zo goed.

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom zouden zij deze kosten niet mogen doorvoeren. Dat normale verkopers dat niet doen (u hoeft immers bij de kassa niet extra te betalen omdat er een caissière staat) wil niet zeggen dat het niet mag.
Dat Marktplaats uw advertenties blokkeert komt natuurlijk niet door Slajeslag.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Iets zegt mij dat u zichzelf beduvelt - maar dat u dat gevoel liever op een ander afschuift.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zij hebben in ieder geval hun slag geslagen”..

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Tja, het is een verdienmodel, ze willen er geld mee verdienen. Voor elke veiling betaal je geld en uiteraard de verzendkosten. Deze worden van te voren bekend gesteld. Je kan ervanaf (binnen 14 dagen), in dit geval betaal je wel de administratie kosten.

Ik zou hier mijn slag niet slaan. Blijf ver vandaan van dit soort websites.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Dat iets niet naar je zin is, en dat je de gekochte troep vervolgens niet aan de straatstenen kwijt raakt, is toch echt je eigen fout.
Lees even de voorwaarden voor je ergens gebruik van maakt.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik mag hopen dat u niet meer dan 1 of 2 euro voor deze "sieraden" betaald heeft want meer zijn deze nep kermisprullen echt niet waard. Dat is denk ik ook de reden dat Marktplaats uw advertentie verwijderd, producten hebben teveel kenmerken van een dropship product.
Wat een baggersite dat slajeslag. 5% spullen van een normaal, goed merk. De rest aliexpress zooi.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het staat heel duidelijk onder hun biedingen.

Wist je trouwens dat slajeslag precies hetzelfde is als vakantieveiling? Open de precies hetzelfde bieding op 2 schermen
Zelfde afloop tijd en zelfde prijzen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

corrie.voncken schreef:
14 feb 2021 11:40
Bij de biedingensite ‘Sla je slag’ betaal je per gewonnen artikel €5,95 administratiekosten. Kan/mag dit en waarvoor zijn die kosten dan?
Nee, dat mag niet. Ze mogen wel administratiekosten rekenen, maar die kosten moet in de prijs zijn inbegrepen. De ratio hierachter is omdat je anders wordt misleid: je denkt iets voor € 4,- te kopen en moet vervolgens € 10,- betalen. Alleen wanneer het niet mogelijk is om de kosten bij de prijs op te tellen, zoals verzendkosten per order van meerdere producten.
Artikel 6:230m lid 1 aanhef en onder e BW
Voordat de consument gebonden is aan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte, dan wel aan een daartoe strekkend aanbod, verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie: de totale prijs van de zaken of diensten, met inbegrip van alle belastingen, of, als door de aard van de zaak of de dienst de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, en, in voorkomend geval, alle extra vracht-, leverings- of portokosten en eventuele andere kosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn. In het geval van een overeenkomst voor onbepaalde duur of een overeenkomst die een abonnement inhoudt, omvat de totale prijs de totale kosten per factureringsperiode. Indien voor een dergelijke overeenkomst een vast tarief van toepassing is, omvat de totale prijs ook de totale maandelijkse kosten. Indien de totale kosten niet redelijkerwijze vooraf kunnen worden berekend, wordt de manier waarop de prijs moet worden berekend, medegedeeld;

Artikel 6:230n lid 3 BW
Niet opgegeven bijkomende kosten als bedoeld in artikel 230m lid 1, onderdelen e en i, zijn niet verschuldigd.

Artikel 6:230v lid 2 BW
Voordat op elektronische wijze een overeenkomst op afstand wordt gesloten waaruit een betalingsverplichting voor de consument voortvloeit, wijst de handelaar de consument op een duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst, op de in artikel 230m lid 1, onderdelen a, e, o en p, genoemde informatie.

Artikel 6:193d lid 2 BW
Een misleidende omissie is iedere handelspraktijk waarbij essentiële informatie welke de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, wordt weggelaten, waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.

Artikel 6:193f aanhef en onder b BW
Indien er sprake is van commerciële communicatie, reclame of marketing daaronder begrepen, is de informatie genoemd bij of krachtens de volgende artikelen in ieder geval essentieel als bedoeld in artikel 193d lid 2: artikelen 230m lid 1, onderdelen a, b en c, e tot en met h, o en p en 230v, leden 1 tot en met 3, 5, alsmede lid 6, eerste zin, en lid 7, van Boek 6;

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Petra1987 schreef:
14 feb 2021 18:30
Je kan ervanaf (binnen 14 dagen), in dit geval betaal je wel de administratie kosten.
Ook dat mag niet.
Artikel 230r lid 1 BW
De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.

Shainora
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 dec 2020 11:07

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Shainora »

Onder de plaats waar je moet bieden op de site staat duidelijk het volgende te lezen prima lees en zichtbaar voor iedereen:

Dit bedrag is exclusief € 5,50 administratiekosten en € 5,95 verzendkosten. Als je wint, ben je verplicht te betalen.

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Beetje lastig om op een veiling de totale prijs weer te geven. De prijs wordt namelijk bepaald door 1: het winnende bod (variabel) en 2: de kosten die er bovenop komen (vast).
Wellicht kunt u even de site erbij pakken en zien hoe het werkt. Je geeft je bod waar direct onder staat welke kosten erbij komen. Duidelijker kan je het niet maken. En zo staat het bij iedere veiling. En bij fysieke veilingen krijg je vooraf de voorwaarden te zien.
Uw gedachte gaat hier dus niet op.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
14 feb 2021 20:49
corrie.voncken schreef:
14 feb 2021 11:40
Bij de biedingensite ‘Sla je slag’ betaal je per gewonnen artikel €5,95 administratiekosten. Kan/mag dit en waarvoor zijn die kosten dan?
Nee, dat mag niet. Ze mogen wel administratiekosten rekenen, maar die kosten moet in de prijs zijn inbegrepen. De ratio hierachter is omdat je anders wordt misleid: je denkt iets voor € 4,- te kopen en moet vervolgens € 10,- betalen. Alleen wanneer het niet mogelijk is om de kosten bij de prijs op te tellen, zoals verzendkosten per order van meerdere producten.
Is het niet zo dat de kosten duidelijk en helder moeten zijn, in plaats van dat ze in de prijs inbegrepen moeten zijn? Bij de meeste veilingsites die ik ken, staat gewoon duidelijk dat bij je bod nog een x bedrag en/of percentage aan bijkomende kosten komt. Volgens mij voldoe je dan gewoon aan de wet.

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
14 feb 2021 20:52
Petra1987 schreef:
14 feb 2021 18:30
Je kan ervanaf (binnen 14 dagen), in dit geval betaal je wel de administratie kosten.
Ook dat mag niet.
Artikel 230r lid 1 BW
De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.
Maar leveringskosten zijn geen administratiekosten. Je koopt een artikel bij een verkoper middels een platform die betaald moet worden. Je hebt dus te maken met 2 partijen waarmee je zaken doet. Dat jij het bij de verkoper herroept wil niet zeggen dat je ook de kosten van de veiling terug krijgt.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
14 feb 2021 21:00
Is het niet zo dat de kosten duidelijk en helder moeten zijn, in plaats van dat ze in de prijs inbegrepen moeten zijn?
Nee, in de wet staat duidelijk dat je "de totale prijs van de zaken of diensten" moet tonen en dat dat alleen anders is wanneer "de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend".
Moneyman schreef:
14 feb 2021 21:00
Bij de meeste veilingsites die ik ken, staat gewoon duidelijk dat bij je bod nog een x bedrag en/of percentage aan bijkomende kosten komt.
Voor zowel een absoluut bedrag als een percentage geldt dat je deze bij de prijs kunt opnemen en als je dat kan doen dan moet je dat ook doen.
NeoDutchio schreef:
14 feb 2021 20:55
Beetje lastig om op een veiling de totale prijs weer te geven. De prijs wordt namelijk bepaald door 1: het winnende bod (variabel) en 2: de kosten die er bovenop komen (vast).
Dat is alleen lastig als je niet over basisschool niveau rekenen beschikt. De vaste administratiekosten van € 6 kun je bij de prijs van het winnende bod optellen. In het begin is het bod €0 en door daar €6 bij op te tellen is de totale prijs €6. Wanneer iemand nu €10 bied, dan zit daar dus de €6 administratiekosten bij in begrepen. Dat is is niet een beetje lastig, ook niet heel lastig, maar juist heel eenvoudig.
NeoDutchio schreef:
14 feb 2021 21:00
Maar leveringskosten zijn geen administratiekosten
Leveringskosten is ook niet de aankoopprijs, maar ook die zal je gewoon moeten terug betalen. Het wetsartikel is er duidelijk over dat ALLE betalingen moeten worden terugbetaald. De reden dat leveringskosten worden genoemd is om voor te zijn dat de verkoper roepen "ja maar de leveringskosten". ALLES moet worden terugbetaald.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
14 feb 2021 21:26
Moneyman schreef:
14 feb 2021 21:00
Is het niet zo dat de kosten duidelijk en helder moeten zijn, in plaats van dat ze in de prijs inbegrepen moeten zijn?
Nee, in de wet staat duidelijk dat je "de totale prijs van de zaken of diensten" moet tonen en dat dat alleen anders is wanneer "de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend".
Dat is dus exact bij een veiling het geval, of mis ik nu iets?

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Volgens mij werken alle veilingsites op deze manier. Dat hun manier juridisch niet correct is lijkt me dan ook sterk.
U legt de wet op uw manier uit Alfa maar is er ook jurisprudentie?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
14 feb 2021 21:32
alfatrion schreef:
14 feb 2021 21:26
Moneyman schreef:
14 feb 2021 21:00
Is het niet zo dat de kosten duidelijk en helder moeten zijn, in plaats van dat ze in de prijs inbegrepen moeten zijn?
Nee, in de wet staat duidelijk dat je "de totale prijs van de zaken of diensten" moet tonen en dat dat alleen anders is wanneer "de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend".
Dat is dus exact bij een veiling het geval, of mis ik nu iets?
Dat is ook mijn inschatting. Juist omdat de biedprijs niet op voorhand vast staat kán de totale prijs niet vooraf als bedrag getoond worden.

Als er bij een “winnend” bod van 15 euro helder en duidelijk is dat er 15 + 5 euro betaald moet worden, is dat wat mij betreft voldoende om te zeggen dat de totale prijs is getoond.

Overigens is dit ook helemaal niet de kracht van TS, die klaagt alleen over het feit dat de kosten in rekening gebracht worden, en zegt niets over hoe die kosten bekend gemaakt worden.

Gesloten