LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 16:59
Mijn voorbeeld geeft aan dat het niet te doen is om alle kosten in 1 bod te zetten en dan te gaan filteren wat voor welke partij is.
Dus Sla je slag rekent per veiling € 11,45 aan bijkomende kosten, maar kan de veiling niet starten bij € 11,45, omdat consumenten een huis kunnen kopen en dan wellicht wel 2% aan overdrachtsbelasting moeten betalen. En als ik zeg dat dat wel kan dan is dat een mening en als jij zegt dat dat niet te doen is dan is dat een feit. Ja ja.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Man, waar gaat dit nog over. TS wist heel duidelijk van de kosten af, ook de verzendkosten, maar vroeg zich persoonlijk gewoon af of ze voor elk product die verzendkosten mogen rekenen als ze alles tegelijk opsturen.

Zou dat niet mogen, dan wordt het allemaal nog veel moeilijker. Dan weet je dus pas na de verzending of er wel of geen verzendkosten bij een product zitten. Als er dan 2 producten tegelijk worden verzonden, dan zitten ze er 1x bij, worden ze los verzonden, betaal je ze 2x.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Daarom vroeg ik gelijk al of ze dan wilde dat het in 10 pakketjes werd verstuurd. Want dat is waarvoor ze heeft betaalt.

Moet ze alleen niet gaan klagen als alles op 10 verschillende momenten gebracht wordt.

Wat wel sjiek geweest zou zijn is dat een deel van de verzendkosten terug zou zijn gestort omdat die feitelijk niet gemaakt zijn. Maar volgens mij is dat wettelijk niet verplicht.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
16 feb 2021 19:10
TS wist heel duidelijk van de kosten af, ook de verzendkosten, maar vroeg zich persoonlijk gewoon af of ze voor elk product die verzendkosten mogen rekenen als ze alles tegelijk opsturen.
Ten eerste, dat ik lees niet zo terug in het OP. Ten tweede, Sla je slag geeft aan dat je na het winnen van een veiling onvoorwaardelijk € 5,50 + € 5,95 moet bijbetalen.
Nijogeth schreef:
16 feb 2021 19:10
Zou dat niet mogen, dan wordt het allemaal nog veel moeilijker. Dan weet je dus pas na de verzending of er wel of geen verzendkosten bij een product zitten. Als er dan 2 producten tegelijk worden verzonden, dan zitten ze er 1x bij, worden ze los verzonden, betaal je ze 2x.
Als dat zo afgesproken wordt dan is dat prima. Jij kunt dat veel moeilijker vinden, maar dat vind ik wel meevallen. Het is in ieder geval veel goedkoper.
witte angora schreef:
16 feb 2021 19:28
Maar volgens mij is dat wettelijk niet verplicht.
De verkoper moet deze kosten terugbetalen als zijnde onverontschuldigd betaald. Ik heb de wet geciteerd waar dat in staat.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
16 feb 2021 18:48
NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 16:59
Mijn voorbeeld geeft aan dat het niet te doen is om alle kosten in 1 bod te zetten en dan te gaan filteren wat voor welke partij is.
Dus Sla je slag rekent per veiling € 11,45 aan bijkomende kosten, maar kan de veiling niet starten bij € 11,45, omdat consumenten een huis kunnen kopen en dan wellicht wel 2% aan overdrachtsbelasting moeten betalen. En als ik zeg dat dat wel kan dan is dat een mening en als jij zegt dat dat niet te doen is dan is dat een feit. Ja ja.
Inderdaad, alles door elkaar gooien zodat het onnozel overkomt. U bent iemand van de theorie, ik van de praktijk. Als u zich zou verdiepen in de verschillende soorten veilingen dan zou u snappen dat het ondoenlijk is om bij elk artikel een passende rekenformule in te passen. Neem een autobedrijf die geveild wordt, dan heb je auto's excl. BTW met een handelingsfee van €150,-. Garage onderdelen krijg je 17% opgeld, 21% BTW op het bod en op het opgeld. Op de mondkapjes zit tijdelijk geen BTW, maar wel weer 21% BTW. Je zal dan bij elk artikel een rekenformule moeten inbouwen wat niet te doen is. Om die reden staat er bij een veiling bij welke kosten erbij komen. En dat mag gewoon, het staat zelfs in uw aangedragen wetsartikel.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

In deze casus gaat het om Sla je slag. Sla je slag kan de kosten opnemen in de totaalprijs.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

corrie.voncken schreef:
14 feb 2021 11:40
Bij de biedingensite ‘Sla je slag’ betaal je per gewonnen artikel €5,95 administratiekosten. Kan/mag dit en waarvoor zijn die kosten dan?
Laatst heb ik op 10 artikelen geboden en de veiling gewonnen. Ik betaalde in totaal €49,50 aan verzendkosten maar alles werd tegelijk bezorgd. Dat lijkt mij niet koosjer.
Zo te zien was TS heel goed op de hoogte van de prijzen en stelt daar helemaal geen vragen over, Alfatrion. Waarom deze discussie over dingen gaat die er helemaal niet bij horen, dat begrijp ik nog steeds niet.

Alfatrion, ik heb 2 vragen voor je, uitgaande van de OP.
1. Mag een bedrijf administratiekosten rekenen en waarvoor is dit dan?
2. Er wordt voor 10 producten 49,50 aan verzendkosten gerekend, terwijl het ineens wordt verzonden. Is dit wel koosjer?

Beantwoord die vragen even, vertel over jouw eigen ervaringen en dan heeft de TS zijn antwoord en kunnen we deze totale offtopic discussie stoppen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Of de producten in eens zijn verzonden zijn heeft geen invloed op de casus. Het gaat om wat is afgesproken en wat de wet zegt over die afspraken. Zoals ik de casus begrijp zijn er onvermijdbare kosten die rechtstreeks verbonden zijn aan het product en dat dit de administrative- en verzendkosten betreft. Wat ik lees bij Sla je slag begrijp ik ook op die manier.

Dit is het schema:
1. Vermijdbare kosten neem je niet op in de prijs
2. onvermijdbare kosten die niet rechtstreeks verbonden zijn aan het product neem je niet op in de prijs
3. onvermijdbare kosten die rechtstreeks verbonden zijn aan het product neem je wel op in de prijs

Hier zijn dus de administratie- en verzendkosten onvermijdbaar en rechtstreeks verbonden aan het product. Immers, deze moet je bij iedere product dat je koopt opnieuw betalen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En wat heeft dit nu met de openingspost te maken (heb je deze überhaupt gelezen)? Geef gewoon antwoord op die vragen, in plaats van offtopic door te raaskallen. De TS heeft helemaal niet gevraagd of de prijsstelling wel of niet juist is.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS geeft aan dat er € 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel worden berekend, dat hij tien veilingen heeft gewonnen en in totaal €49,50 aan verzendkosten te hebben betaald en vraag zich af of dit wel mag. Mijn antwoord daarop is dat dit niet mag. De motivate daarvoor dat het hier onvermijdbare kosten betreft die rechtstreeks verbonden zijn aan het product. Dat jij dat bestempeld als zijnde off-topic zegt meer over jou dan over mij.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij zijn dit geen kosten die rechtstreeks verbonden zijn aan het product, het zijn bijkomende kosten. Dat is wat anders.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
16 feb 2021 22:48
Volgens mij zijn dit geen kosten die rechtstreeks verbonden zijn aan het product, het zijn bijkomende kosten. Dat is wat anders.
Alleen als die kosten ook vermijdbaar zouden zijn. Wat hier niet het geval is.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
16 feb 2021 22:48
Volgens mij zijn dit geen kosten die rechtstreeks verbonden zijn aan het product, het zijn bijkomende kosten. Dat is wat anders.
Ja hoor, als je die kosten bijkomende kosten noemt dan mag het wel. :roll: :roll: :roll:
alfatrion schreef:
14 feb 2021 20:49
Artikel 6:230n lid 3 BW
Niet opgegeven bijkomende kosten als bedoeld in artikel 230m lid 1, onderdelen e en i, zijn niet verschuldigd.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
16 feb 2021 22:42
TS geeft aan dat er € 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel worden berekend, dat hij tien veilingen heeft gewonnen en in totaal €49,50 aan verzendkosten te hebben betaald en vraag zich af of dit wel mag. Mijn antwoord daarop is dat dit niet mag. De motivate daarvoor dat het hier onvermijdbare kosten betreft die rechtstreeks verbonden zijn aan het product. Dat jij dat bestempeld als zijnde off-topic zegt meer over jou dan over mij.
Dus nee, er mogen geen verzendkosten per product gerekend worden. Waarom dan zo moeilijk doen?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is het eerste wat ik hier heb aangegeven. Heb jij mijn eerste bericht eigenlijk wel gelezen? Val niet midden in de discussie maar begin met lezen, in plaats van je zo laten kennen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, in jouw eerste bericht op pagina 1 ga je niet in op de vraag van TS, maar begin je al meteen over de prijsstelling (oftewel dat alle vaste kosten direct zichtbaar moeten zijn in de prijs). Dat zal vast wel kloppen hoor, maar dat was niet waar TS naar vroeg. Nogmaals, TS vroeg zich 2 dingen af.

1. Is het toegestaan dat men 5,95 administratiekosten rekent per product en waar zijn die kosten dan voor?
2. Klopt het dat men 49,50 aan verzendkosten mag rekenen, terwijl men maar 1 pakket verstuurt?

Als ik jouw relaas zo zie, mag dat beide allemaal wel, als die kosten maar duidelijk zijn. Voor TS waren ze schijnbaar duidelijk, dus dan hoeven we de discussie over het wel of niet juist op de website aangegeven staan toch niet dit topic over te laten nemen?

Maar ik zal de vragen van TS zelf wel beantwoorden.
1. Ja, er mogen administratiekosten gerekend worden, zolang dit maar duidelijk wordt gecommuniceerd (zoals in het geval van TS dus het geval is, want deze gaf aan van de administratiekosten te weten) en niet achteraf pas wordt toegevoegd. Waar deze precies voor gerekend worden, dat kan ik persoonlijk zo 1-2-3 niet beantwoorden.
2. Ja, het is ook toegestaan om verzendkosten per product te rekenen en uiteindelijk toch alle producten in 1 zending te doen. De meeste bedrijven die dit doen, die schermen met gratis verzending, maar in werkelijkheid zijn de verzendkosten meegenomen in de prijs.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
16 feb 2021 23:06
witte angora schreef:
16 feb 2021 22:48
Volgens mij zijn dit geen kosten die rechtstreeks verbonden zijn aan het product, het zijn bijkomende kosten. Dat is wat anders.
Ja hoor, als je die kosten bijkomende kosten noemt dan mag het wel. :roll: :roll: :roll:
alfatrion schreef:
14 feb 2021 20:49
Artikel 6:230n lid 3 BW
Niet opgegeven bijkomende kosten als bedoeld in artikel 230m lid 1, onderdelen e en i, zijn niet verschuldigd.
En laten die bijkomende kosten nu met wel opgegeven zijn. Sowieso staan de administratiekosten los van het product. De kosten die de veiling berekend staan los van het product die een andere partij aanbiedt.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb het hier met een jurist van Sja je slag over gehad. Hij was zeer behulpzaam en wees op de volgende uitspraak:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2014:4446

Hierin geeft de rechter onder r.o. 4.12 aan dat het meegaat in het argument van Hotelkamerveiling.nl om de onvermijdelijke kosten in de prijs op te nemen. Deze uitspraak kan alleen zinnig zijn als de wet van de verkoper verlangt dat hij de prijs en kosten toont.

Gesloten