LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prijsverhoging en vervolgens uitverkopen

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
Jaap Doedel
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2010 11:24

Prijsverhoging en vervolgens uitverkopen

Ongelezen bericht door Jaap Doedel »

Is het voor een winkel toegestaan om de prijzen van een serie produkten met 25-30% te verhogen en ze nog dezelfde dag in de uitverkoop te doen tegen 50% korting omdat de collectie uit het assortiment gaat.

Afgezien van het feit dat het natuurlijk niet netjes is. Is het in strijd met het consumentenrecht? Ik heb al flink gegoogled maar kon het antwoord nergens terug vinden.

Jaap

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Prijsverhoging en vervolgens uitverkopen

Ongelezen bericht door jor »

Ben het helemaal met je eens dat het niet zo netjes is maar het mag natuurlijk wel. Het is een veel gebruikte truc om slecht lopende handel kwijt te raken voor een prijs waar winst gemaakt word. Gebeurd bij heel veel bedrijven en is gewoon toegestaan.

witte angora
Berichten: 30860
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Prijsverhoging en vervolgens uitverkopen

Ongelezen bericht door witte angora »

Zelfs de Bijenkorf doet/deed zo iets. Handel opkopen die normaal niet in het assortiment is, en dat in de 'uitverkoop' gooien.

En zo doen heel veel bedrijven dat. En de consument die uit is op een koopje hapt vrolijk en met buitengewoon enthousiasme toe. :lol: :lol:

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Prijsverhoging en vervolgens uitverkopen

Ongelezen bericht door jor »

witte angora schreef:Zelfs de Bijenkorf doet/deed zo iets. Handel opkopen die normaal niet in het assortiment is, en dat in de 'uitverkoop' gooien.
Inderdaad. Ook mijn vriend die een autobedrijf ( gebruikte auto's) heeft doet het, hij koopt vaak een flinke partij leaseauto's op en dan blijven er een paar van over die ondanks adverteren niet verkocht worden. Voorbeeldje,hij had een auto voor €2950.- meerdere malen geadverteerd en niet verkocht, vervolgens de prijs verhoogt naar €3750.- en toen een speciale advertentie geplaatst met een korting van 25% een dag later was de auto verkocht en als je dus die 25% korting aftrekt van €3750.- zie je dat hij op zijn eerste vraagprijs uitkomt. Niets mis mee hoor.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Prijsverhoging en vervolgens uitverkopen

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur trosradar
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 06 jan 2012 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

kooskoekedoos
Berichten: 135
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:21

Re: Prijsverhoging en vervolgens uitverkopen

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

Mediamarkt is ook eens in een uitzending van Radar geweest omdat zij hetzelfde trucje hanteerden, met BTW kortingsdagen.

Week ervoor werden de prijzen zo verhoogd, dat de uiteindelijk korting niet veel scheelde met de normale prijs.

witte angora
Berichten: 30860
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Prijsverhoging en vervolgens uitverkopen

Ongelezen bericht door witte angora »

kooskoekedoos schreef:Mediamarkt is ook eens in een uitzending van Radar geweest omdat zij hetzelfde trucje hanteerden, met BTW kortingsdagen.

Week ervoor werden de prijzen zo verhoogd, dat de uiteindelijk korting niet veel scheelde met de normale prijs.
Geen wonder dat het personeel in die dagen altijd zo vriendelijk is. Blije klanten die denken een voordeeltje te hebben, een blije baas die zijn omzet en winst ziet stijgen, daar wordt je vanzelf toch vrolijk van? :lol:

kooskoekedoos
Berichten: 135
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:21

Re: Prijsverhoging en vervolgens uitverkopen

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

witte angora schreef:Geen wonder dat het personeel in die dagen altijd zo vriendelijk is. Blije klanten die denken een voordeeltje te hebben, een blije baas die zijn omzet en winst ziet stijgen, daar wordt je vanzelf toch vrolijk van?
Nou het personeel bij de mediamarkt wordt altijd aardig gek tijdens deze dagen, omdat ze de helft van de tijd eindeloze discussies aan het voeren zijn waarom er geen 19% van de prijs op het prijsbordje afgaat, maar +/- 17%.
Heb erbij gestaan toen een medewerker 6x uit moest leggen, dat de BTW niet betaald wordt, maar dat dat niet hetzelfde is als 19% korting..altijd erg leuk om te zien, maar ben blij dat ik er niet werk :D

poespas
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 feb 2009 15:18

Re: Prijsverhoging en vervolgens uitverkopen

Ongelezen bericht door poespas »

Bij Appie Heijn lach je je ook dood.
Die hebben met feestdagen altijd speciale producten die ze normaal nooit verkopen, en dan zogenaamd afgeprijsd :mrgreen:

Je blijft lachen :mrgreen:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Prijsverhoging en vervolgens uitverkopen

Ongelezen bericht door crazyme »

Jaap Doedel schreef:Is het voor een winkel toegestaan om de prijzen van een serie produkten met 25-30% te verhogen en ze nog dezelfde dag in de uitverkoop te doen tegen 50% korting omdat de collectie uit het assortiment gaat.

Afgezien van het feit dat het natuurlijk niet netjes is. Is het in strijd met het consumentenrecht? Ik heb al flink gegoogled maar kon het antwoord nergens terug vinden.

Jaap
Al passen ze de prijzen elke minuut aan. De winkel bepaalt de prijs, de klant bepaalt of hij koopt.

Eerlijk toch ?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Prijsverhoging en vervolgens uitverkopen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Doet zich nu ook voor bij Saturn.

Vorige week een Sony 40 inch LED TV gezien. Prijs € 749,=.
Nu is er "Iedere Inch = Geld Waard" actie. Deze TV hadden ze niet maar wel 1 maatje kleiner, 37 inch. En wat schetst mijn verbazing? Deze TV had een van prijs van € 749,=. Dus gewoon de TV's even afprijzen voor een duurder type. :shock:

Ach wat flauw, Saturn!
Of het mag of niet, ach wat flauw.

Ik stond op het punt die 37 inch TV te kopen, leek me ook wel groot genoeg.
Maar mijn principe zat me in de weg en ik heb het dan ook niet gedaan.
Ik had er ook nog een magnetron willen kopen, maar die heb ik net maar bij de Blokker gehaald.

Tja ...

Gesloten