LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
R061N
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2012 17:09

Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door R061N »

Hallo,

Ik heb een advertentie gezien van een Peugeot 107 voor €7.995. Op de foto die gebruikt is bij deze advertentie staat een type dat paars is. Als ik dit type wil moet ik €300.- kleurtoeslag betalen.

Ook is het model dat afgebeeld is niet de standaard 107 maar 1 met extra accessoires zoals bv mistlampen.

Wat zijn mijn rechten als consument om toch de afgebeelde auto voor deze prijs te krijgen?

Alvast bedankt.

witte angora
Berichten: 30892
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door witte angora »

R061N schreef:Hallo,

Ik heb een advertentie gezien van een Peugeot 107 voor €7.995. Op de foto die gebruikt is bij deze advertentie staat een type dat paars is. Als ik dit type wil moet ik €300.- kleurtoeslag betalen.

Ook is het model dat afgebeeld is niet de standaard 107 maar 1 met extra accessoires zoals bv mistlampen.

Wat zijn mijn rechten als consument om toch de afgebeelde auto voor deze prijs te krijgen?

Alvast bedankt.
Die rechten heb je niet. Er wordt 'een' 107 aangeboden voor 7.995, en er wordt 'een' 107 geshowd. De advertentie heb ik niet gezien, maar ik neem aan dat er ergens wel een vermelding staat dat de foto niet correspondeert met het goedkoopste type. Daarbij: alle fabrikanten adverteren op een dergelijke manier.

Ik wens je alvast veel plezier met de aankoop die je wilt doen, ongeacht welke het wordt. :wink:

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door nevermind »

R061N schreef:Hallo,

Ik heb een advertentie gezien van een Peugeot 107 voor €7.995. Op de foto die gebruikt is bij deze advertentie staat een type dat paars is. Als ik dit type wil moet ik €300.- kleurtoeslag betalen.

Ook is het model dat afgebeeld is niet de standaard 107 maar 1 met extra accessoires zoals bv mistlampen.

Wat zijn mijn rechten als consument om toch de afgebeelde auto voor deze prijs te krijgen?

Alvast bedankt.

Meestal staat bij de prijs vanaf.
Nog nooit een reis geboekt?
Daar staan ook foto's in de catalogus welke niet met de werkelijkheid overeenstemmen.
Zoals mijn voorganger al heeft vermeld, dit is dus reclame.
Welkom in de wereld van 2012!

MAXIEM

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door MAXIEM »

R061N

Dan ga je naar het bedrijf toe en zeg je dat je heel graag die gepresenteerde auto wilt kopen voor de gepresenteerde prijs. Als zij dan zeggen dat dat niet kan, dan geef je fijntjes aan, dat de koop dan niet doorgaat en dat je nooit meer als klant bij dat bedrijf zult aankloppen. Als zij dan vragen waarom niet, dan zeg je dat je niet gecharmeerd bent van welke vorm van misleiding ook. Dan weten ze in elk geval, dat hun wijze van reklame maken ook wel eens in negatieve zin omzet en winst kan schelen.

Sukses, Maxiem.

Gilbert Delahaye
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mei 2012 21:34

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door Gilbert Delahaye »

In de wereld van de autobranche bestaat nog zoiets als onderhandelen. Stel gewoon dat je die auto wil hebben en dat je dat bedrag ervoor wens te betalen.

Zonder inruil krijg je sowieso korting.

witte angora
Berichten: 30892
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door witte angora »

Gilbert Delahaye schreef:In de wereld van de autobranche bestaat nog zoiets als onderhandelen. Stel gewoon dat je die auto wil hebben en dat je dat bedrag ervoor wens te betalen.

Zonder inruil krijg je sowieso korting.
Zegt iemand die liever met de trein reist, in de 1e klasse uiteraard, met mensen van stand. :mrgreen:

Muskusrat
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 jan 2010 23:28
Locatie: Bucharest

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door Muskusrat »

MAXIEM schreef:R061N

Dan ga je naar het bedrijf toe en zeg je dat je heel graag die gepresenteerde auto wilt kopen voor de gepresenteerde prijs. Als zij dan zeggen dat dat niet kan, dan geef je fijntjes aan, dat de koop dan niet doorgaat en dat je nooit meer als klant bij dat bedrijf zult aankloppen. Als zij dan vragen waarom niet, dan zeg je dat je niet gecharmeerd bent van welke vorm van misleiding ook. Dan weten ze in elk geval, dat hun wijze van reklame maken ook wel eens in negatieve zin omzet en winst kan schelen.

Sukses, Maxiem.
Zeg dan gewoon niets... Dom commentaar altijd van je. Denk niet dat een autobedrijf nachten wakker zal liggen van zo'n actie :lol:

R061N
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2012 17:09

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door R061N »

nevermind schreef:
R061N schreef:Hallo,

Ik heb een advertentie gezien van een Peugeot 107 voor €7.995. Op de foto die gebruikt is bij deze advertentie staat een type dat paars is. Als ik dit type wil moet ik €300.- kleurtoeslag betalen.

Ook is het model dat afgebeeld is niet de standaard 107 maar 1 met extra accessoires zoals bv mistlampen.

Wat zijn mijn rechten als consument om toch de afgebeelde auto voor deze prijs te krijgen?

Alvast bedankt.

Meestal staat bij de prijs vanaf.
Nog nooit een reis geboekt?
Daar staan ook foto's in de catalogus welke niet met de werkelijkheid overeenstemmen.
Zoals mijn voorganger al heeft vermeld, dit is dus reclame.
Welkom in de wereld van 2012!
Ik had vergeten er bij te vermelden dat er geen vanaf prijs staat. Er staat voor de prijs All-in. Dit is ivm de vele extra's. Er staan ook geen kleine letters bij.

Mijn vraagstelling is ook niet wat ik kan of moet doen, mijn vraagstelling is wat mijn rechten als consument zijn? Moet in dit geval de garage de auto leveren voor dit bedrag?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door crazyme »

Schrijf een brief naar de reclame code commissie.

Dan kunnen zij een uitspraak doen welke vervolgens genegeerd kan worden.

Maar dan heb je wel gelijk gehad.

witte angora
Berichten: 30892
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door witte angora »

crazyme schreef:Schrijf een brief naar de reclame code commissie.

Dan kunnen zij een uitspraak doen welke vervolgens genegeerd kan worden.

Maar dan heb je wel gelijk gehad.
Het is alleen, gezien de lange tijd die er nodig is om tot een uitspraak te komen, de vraag of de auto tegen die tijd nog voor dat aanbod te verkrijgen is. 8)

R061N
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2012 17:09

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door R061N »

Hierbij de advertentie:
Afbeelding


MAXIEM

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door MAXIEM »

R061N

Als er verder geen "kleine lettertjes" in de folder of in de advertentie staan met mitsen en maren, dan zijn zij wettelijk verplicht om die wagen in die kleur zoals afgebeeld met mistlampen e.d. voor die all-in prijs af te leveren. Maar "wettelijk verplicht" is in de autobranche een vrijwel onbekend begrip. Daar wordt bijna alles uitgehaald wat God verboden heeft (bij wijze van spreken dan). Mijn advies is dus: steek er verder geen tijd meer in en koop elders een nieuwe wagen bij een dealer die (nog) wel te vertrouwen is (al wordt dat zoeken naar een speld in een hooiberg).

Maxiem.

henk51
Berichten: 1678
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door henk51 »

In de officiele peugeot folders staat
Afgebeeld model kan afwijken van de werkelijkheid.
Wijzigingen voorbehouden. Vraag de Peugeot-dealer bij u in de buurt naar de mogelijkheden.

gr Henk

witte angora
Berichten: 30892
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door witte angora »

Ongelooflijk. :shock:

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door nevermind »

R061N schreef:Hierbij de advertentie:
Afbeelding

En waar staat het adres van het bedrijf, welke deze advertentie geplaatst heeft?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door VioletPrue »

R061N schreef:Mijn vraagstelling is ook niet wat ik kan of moet doen, mijn vraagstelling is wat mijn rechten als consument zijn? Moet in dit geval de garage de auto leveren voor dit bedrag?
Nee, dat hoeft de garage niet te doen.
Stel, je wilt een reis boeken.
Je kijkt op internet en ziet dat er 3 soorten hotelkamers te boeken zijn.
Er staan ook foto's bij.
Op die foto's staan bloemen in de riant ruime kamer, er liggen tijdschriften, de handdoeken zijn in zwanen gevouwen en er staat een goed gevulde fruitmand.
Verwacht je dan dat als je de goedkoopste kamer boekt, dat je de kamer van de foto krijgt?
Die foto's zijn ten eerste dik in scene gezet (je krijgt geen fruit, tijdschriften, bloemen en gevouwen zwanen) maar het zijn ook altijd de grootste en meest luxe kamers.
Kortom, als je appels met peren vergelijkt moet je geen appel verwachten.
Je krijgt meestal gewoon een peer.

MAXIEM

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door MAXIEM »

VioletPrue

Ten deze heb je juridisch gezien voor 120% ongelijk.

Met collegiale groet, Maxiem.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Leges? Zou het soms een belgische advertentie moeten Voorstellen?

Lekker handig dan om te vragen naar het nederlandse recht.....

witte angora
Berichten: 30892
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Reclamefoto auto niet in overeenstemming met geleverde model

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat ding is toch BPM en MRB-vrij hier in Nederland, of ben ik nou gek. Het enige wat nog betaald moet worden is de BTW.

Gesloten