LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeente Bronckhorst verdubbeld vastrecht kosten voor inwoners

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
Marleen1982
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:27

Gemeente Bronckhorst verdubbeld vastrecht kosten voor inwoners

Ongelezen bericht door Marleen1982 »

Hallo allemaal,

De gemeente waarin ik woon heeft vorig jaar hun afvalbeleid aangepast na dat ze een onderzoek hebben uitgevoerd met een inwonerspanel. Helaas hebben ze de onderzoeken verkeerd gelezen, waardoor merendeel van de inwoners hun grijze container hebben ingeleverd. Hierdoor is een te kort ontstaan van ruim 1 miljoen euro.
Deze gaan ze nu declareren bij de inwoners, het plan is namelijk om de kosten voor vastrecht te verdubbelen.

Ik heb al twee keer ingesproken, en a.s donderdag gaat de raad erover debatteren, maar nu is mijn vraag, mogen ze dit doen en kan ik verder nog iets doen om dit tegen te houden?
Helaas heb ik niet de kennis van juridische of politieke onderwerpen.

Alvast bedankt!

Hieronder een aantal artikelen die geplaatst zijn in de lokale krant:
https://www.gelderlander.nl/bronckhorst ... a6ac1c65e/
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... aat-omhoog
https://www.destentor.nl/achterhoek/kei ... ~afc49004/
https://www.contactnoord.nl/nieuws/alge ... -scheiden-
Laatst gewijzigd door Marleen1982 op 21 sep 2020 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Gemeente Bronckhorst verdubbeld vastrecht kosten voor inwoners

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Geldt alleen als je je grijze huiscontainer wilt behouden. Wegdoen dus, wordt toch maar 1 x in de 4 weken opgehaald. Verder niet te druk over maken, er zijn ergere dingen in het leven.

Marleen1982
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:27

Re: Gemeente Bronckhorst verdubbeld vastrecht kosten voor inwoners

Ongelezen bericht door Marleen1982 »

Wilt u het bericht lezen voor u reageert? Dit was namelijk vorig jaar, hierop heeft bijna iedereen massaal hun grijze container ingeleverd. Vandaar het enorm te kort.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Gemeente Bronckhorst verdubbeld vastrecht kosten voor inwoners

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik heb uw bericht gelezen. En de door u toegevoegde linkjes. Misschien beter eerst uw linkjes controleren voor u zo agressief reageert.
Succes verder.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gemeente Bronckhorst verdubbeld vastrecht kosten voor inwoners

Ongelezen bericht door berndv »

Of er nog iets aan te doen is? Vast wel, maar dat verandert niets aan het tekort dat inmiddels ontstaan is. Die kosten zullen linksom of rechtsom verhaalt worden op de burger. Als het niet via de afvalstoffenheffing is, dan is het wel via de OZB. Dat is het mooie aan overheid spelen. Je kunt gewoon wegkomen met wanbeleid. Ja, de burger zal je er op aan kijken, maar onder de streep is het de burger die de rekening zal betalen. Linksom of rechtsom.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gemeente Bronckhorst verdubbeld vastrecht kosten voor inwoners

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is toch compleet logisch dat als heel veel mensen die container inleveren het vastrecht omhoog moet. De verzamelcontainers moeten tenslotte ook geleegd worden en de vrachtauto moet rijden voor die enkele bak.

Marleen1982
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:27

Re: Gemeente Bronckhorst verdubbeld vastrecht kosten voor inwoners

Ongelezen bericht door Marleen1982 »

J. Deltoer schreef:
21 sep 2020 14:51
Ik heb uw bericht gelezen. En de door u toegevoegde linkjes. Misschien beter eerst uw linkjes controleren voor u zo agressief reageert.
Succes verder.
Het is niet agressief bedoelt, maar de container inleveren hebben we met zn allen gedaan. En het vastrecht verdubbelen daar maak ik me wel degelijk druk om..

Marleen1982
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:27

Re: Gemeente Bronckhorst verdubbeld vastrecht kosten voor inwoners

Ongelezen bericht door Marleen1982 »

berndv schreef:
21 sep 2020 15:31
Of er nog iets aan te doen is? Vast wel, maar dat verandert niets aan het tekort dat inmiddels ontstaan is. Die kosten zullen linksom of rechtsom verhaalt worden op de burger. Als het niet via de afvalstoffenheffing is, dan is het wel via de OZB. Dat is het mooie aan overheid spelen. Je kunt gewoon wegkomen met wanbeleid. Ja, de burger zal je er op aan kijken, maar onder de streep is het de burger die de rekening zal betalen. Linksom of rechtsom.
Daar ben ik inmiddels door een gesprek met de wethouder ook achter. :(
Het is toch wel een bijzondere manier van regeren.. Jarenlang hebben ze tekorten gehad en daar moet nu ineens is aan gedaan worden.

Maar kun je daar als burger tegen in beroep?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gemeente Bronckhorst verdubbeld vastrecht kosten voor inwoners

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee. Behalve bij de verkiezingen voor een nieuwe gemeenteraad.

Marleen1982
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:27

Re: Gemeente Bronckhorst verdubbeld vastrecht kosten voor inwoners

Ongelezen bericht door Marleen1982 »

Lady1234 schreef:
21 sep 2020 16:07
Het is toch compleet logisch dat als heel veel mensen die container inleveren het vastrecht omhoog moet. De verzamelcontainers moeten tenslotte ook geleegd worden en de vrachtauto moet rijden voor die enkele bak.
Ze hadden het vastrecht al verhoogd met 35 euro. Maar in hun begroting dachten ze dat de mensen die 110 euro extra wel gingen betalen. (Hier moest je de ledigingen dan nog apart betalen a 20 euro per keer dat je hem aan de weg zet) dus veel mensen hebben hem ingeleverd om zo die 110 euro extra niet te betalen. Vandaar het te kort. En die was er ook al een aantal jaar.
In een onderzoek onder mensen in een inwonerspanel is te lezen dat mensen niet bereid waren meer dan 50 euro extra te betalen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gemeente Bronckhorst verdubbeld vastrecht kosten voor inwoners

Ongelezen bericht door moederslink »

Het afval wordt een probleem , je moet méér en méér betalen.
Het gevolg , tot nu toe, is méér dump in de bossen, struiken, sloten etc etc.
Iets gaat niet goed in dit beleid!

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gemeente Bronckhorst verdubbeld vastrecht kosten voor inwoners

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, toen zegden ze de bak op en namen de zak mee naar een buurgemeente waar het storten gratis was. En werd het vastrecht verdubbeld. Haast een normale gang van zaken.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Gemeente Bronckhorst verdubbeld vastrecht kosten voor inwoners

Ongelezen bericht door Sira »

moederslink schreef:
21 sep 2020 20:27
Het afval wordt een probleem , je moet méér en méér betalen.
Het gevolg , tot nu toe, is méér dump in de bossen, struiken, sloten etc etc.
Iets gaat niet goed in dit beleid!
Klopt.
Eerst wordt het afval scheiden de burger opgedrongen (ik heb inmiddels 5 containers staan). En ondanks dat de burger het werk moet verrichten, worden de prijzen verhoogd en inmiddels gaan er diverse gemeenten weer stoppen met het afval scheiden, omdat blijkt dat de afvalverwerker het goedkoper kan dan wanneer de burger dat doet. Al die kliko's worden dan overbodig en ook de ondergrondse containers. Wedden dat de prijzen ook dan weer verhoogd gaan worden.

Gesloten