LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?

Ik vind het terecht om (dan wel financieel) gecompenseerd te worden voor het scheiden van afval

Ja, want ik verricht (extra) werk;
29
57%
Nee, want het is goed voor milieu;
13
25%
Het kan me niet schelen, ik gooi alles door elkaar;
9
18%
 
Totaal aantal stemmen: 51

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door sacredfour »

angel1978 hier is mijn link http://gemeente.leiden.nl/loket/inhoud/ ... postvaten/

Mijn ervaring met de compost die de gemeente maakt en aan zijn inwoners aanbied is slecht.
Er zijn bij mij in de buurt volkstuintjes die gerund worden door biologische tuinders. Geen van deze mensen zal ooit deze gratis compost gebruiken. Ik heb deze een keer zelf gebruikt en was er niet echt van onder de indruk. Om te beginnen rook hij niet zoals compost hoort te ruiken, er zat een chemisch luchtje aan. Ook gingen de planten er niet beter van groeien.

Niet biologische producten missen de dynamische werking die biologische producten hebben op onze gezondheid en op de bodem. In principe hebben alle natuurlijke stoffen een dynamische werking, die ook bij het composteren niet verloren gaat. De op aardolie gebaseerde mesten en bestrijdingsproducten hebben een veel geringere dynamische werking die de gezondheid van de bodem aantasten en uiteindelijk ook onze gezondheid.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door angel1978 »

aardappelschillen mogen dus gewoon bij het GFT afval

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sacredfour, je stelling was dat die schillen niet in de GFT-kliko horen, en dat onderbouw je met een link waaruit blijkt dat je ze niet moet composteren. De gemeente zélf geeft echter aan dat de schillen gewoon in de kliko horen.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door sacredfour »

Voor deze tegenstrijdigheid moet je bij de gemeente zijn.
Mijn conclusie blijf hetzelfde, landbouwgif, hoe klein de hoeveelheid gif resten dan ook mag zijn, hoort niet in de compost.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door sjohie »

sacredfour schreef:Voor deze tegenstrijdigheid moet je bij de gemeente zijn.
Mijn conclusie blijf hetzelfde, landbouwgif, hoe klein de hoeveelheid gif resten dan ook mag zijn, hoort niet in de compost.
Het is niet echt een tegenstrijdigheid, meer dat je de hele keten niet helemaal snapt.

Het is namelijk prima mogelijk dat van ingezameld GFT afval, wat na testen ongeschikt is voor compost als er teveel pesticiden in zitten, pellets gemaakt worden om het zo te gebruiken als biobrandstof. Dan is het inzamelen van het GFT afval aan de bron dus ook nog de moeite waard, ook al zou er een te hoge concentratie aan pesticiden in zitten.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door sacredfour »

Oke sjohie, ik snap het.
Dit is dan ook de rede dat ik mijn eigen biologisch groeten en fruitafval op mijn eigen komposthoop wil hebben.

peter2304
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 sep 2012 15:19

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door peter2304 »

Ik ben, gedeeltelijk, gestopt met het scheiden van afval. En dan vooral het plastic.
Het vervelende is hier dat er maar op 2 plaatsen in onze gemeente bakken staan voor plastic, en dat voor ruim 3000 inwoners.
Ik moet er speciaal heen rijden en vaak zijn die containers dan vol zodat ik het plastic weer mee terug kan nemen.
Verder heeft de gemeente er geen moeite mee om gewoon elk jaar de afvalstoffenheffing te verhogen terwijl we van een volle container, naar nog geen halfvolle container per 2 weken waren gegaan.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door sacredfour »

IK zou mijn plastic afval gewoon bij de volle containers laten staan. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente deze regelmatig te legen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Brahms »

sacredfour schreef:IK zou mijn plastic afval gewoon bij de volle containers laten staan. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente deze regelmatig te legen.
Alleen sacredfour woont zelf niet tegenover zo'n container, anders zou hij dit niet schrijven..........

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door sacredfour »

Dan moet je een klacht bij de gemeente indienen!

VisLucht
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2016 14:28

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door VisLucht »

een tip voor de luitjes die melden dat ze niet meer kunnen onthouden wat wanneer aan straat moet en er een hele administratie op nahouden in hun agenda blijkbaar:

diverse afvalverwerkingsbedrijven, waaronder Cure, hebben tegenwoordig een app, die de avond te voren een melding geeft wat er aan straat moet: groen, grijs of papier. Ontzettend handig voor warhoofden. Ik vergeet zelf ook regelmatig wat er wanneer ook weer aan de beurt was.

Voor degenen zonder smartphone: print een lijstje uit met de data wanneer wat aan straat moet, elk afvalverwerkingsbedrijf heeft hier een kalender van op de site. Hang dit op een handige plek, binnenkant van de meterkast ofzo; voila, probleem opgelost.

Gesloten