LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?

Ik vind het terecht om (dan wel financieel) gecompenseerd te worden voor het scheiden van afval

Ja, want ik verricht (extra) werk;
29
57%
Nee, want het is goed voor milieu;
13
25%
Het kan me niet schelen, ik gooi alles door elkaar;
9
18%
 
Totaal aantal stemmen: 51

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door ruitenheer »

marcogroningen schreef:Zolang ik voor 3 vervuilingseenheden moet betalen gaat bij mij alles in de grijze bak tot verf aan toe.
Dus omdat je bij het waterschap voor 3 personen moet betalen om je afvalwater te reinigen, gooi je bij de gemeente al je huisvuil in 1 bak?

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Pindakaaspotje schreef:Zijn er ook al gemeentes waar het per kilo gaat? Een nadeel van dat per kilo/leging is dat je veel meer zwerfafval krijgt, mensen mieteren hun tuinafval over de heg het bos in. gooien hun restafval in publieke afvalcontainers etc. etc.
Een nadeel van het niet berekenen per kilo is dat iedereen hetzelfde tarief betaalt, ongeacht de aangeboden hoeveelheid afval. Kleine huishoudens worden daardoor onevenredig benadeeld (de meeste gemeenten kennen geen laagtarief voor kleine huishoudens).

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Niet altijd. Bij ons betaal je een vastrecht - laag - en dan nog per keer dat je de kliko buitenzet. Dus kleine huishoudens met minder afval zetten minder vaak de bak buiten dus betalen ze minder.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door JtC »

Ik gooi alles bij elkaar, lekker makkelijk en ga vooral geen moeite doen om het te scheiden. Ben gekke Henkie niet.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Gekke Henkie (van hierboven) heeft zeker geen kinderen aan wie hij een schone aarde wil nalaten?
& je bent toch geen type dat zijn afval zomaar ergens op een industrie danwel de natuur dumpt omdat je anders voor afvoer hiervan dient te betalen???


Papier & Glas kun je ZEER GEMAKKELIJK scheiden = Je moet toch naar de Supermarkt en daar staan van die mooie Glas- & Papiercontainers. Kleine moeite toch?

Wat betreft Plastics .. WAAROM zit alles verd**** in plastic verpakt.
Kijk eens hoeveel DUBBELE verpakkingen er nog altijd zijn ... om gek van te worden.

WAAROM moet een komkommer die toch zijn eigen schilletje ...
Kortom een hoop verpakkingen zijn m.i. overbodig!
En leveren alleen maar een nog grotere vuilnisbelt op ...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik heb wel kinderen en flikker ook alles in 1 bak. Als we het over een schone aarde willen hebben weet ik er nog wel een paar (De Canadese accufabriek voor die "Schone Prius" rijders bijvoorbeeld, of die gerecyclede batterijen die we door Indiase kindertjes of in Bangla-desh uit elkaar laten halen). Daar vallen die 1 a 2 glazen potjes van mij in de week zwaar bij in het niet.

Mar v.d. Berg
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:20

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Mar v.d. Berg »

Geld krijgen voor afvalscheiden lijkt mij contraproductief.
Het gaat er toch uiteindelijk om dat we in totaal mínder afval gaan aanbieden? Dan moet je meer bakken en zakken niet gaan belonen.
Bovendien, nu een groot deel van de Nederlanders ijverig aan het scheiden is geslagen, ontstaat er bij de afvalverwerkers overcapaciteit. Daar wordt buitenlands afval voor geïmporteerd.
Wat heeft afvalscheiden dan voor voordelen voor een volkje dat dat braaf doet? Alleen nadelen: meer transport (bah, meer uitlaatgassen, meer asfalt) en meer afvalverwerking en dus milieunadeel.
Dat hele afvalscheiden is verlakkerij. Het gaat niet om het milieu, maar om winstcijfers van afvalverwerkers en bonussen van de topvervuilers.

Nomis Naj
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:27

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

Jaren lang verwijderingsbijdrage betaald voor alles wat een printplaat heeft.
Ging bij kapot gewoon met het grofvuil mee.
Nu laten ze hier die dingen staan en moet je er zelf maar van af zien te komen.
Ze graven gewoon de hele bult er omheen vandaan.
Misschien dat ze zelf het goede voorbeeld beter moeten geven.
Grof vuil wordt altijd gescheiden en er zitten juist op printplaten veel dure metalen, geschikt voor recycling.
En nu beland dat dus vaak in de......

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ UrbanSolitude. papierbakken kennen ze hier niet.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door manondoris »

hier kunnen we 1x per maand het papier en het plastic aan de weg zetten, wij doen dit wel omdat op deze manier de bio bak minder aan de weg hoeft. moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik een garage heb anders zou ik niet weten waar ik het allemaal laten moest :?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

manondoris schreef:hier kunnen we 1x per maand het papier en het plastic aan de weg zetten, wij doen dit wel omdat op deze manier de bio bak minder aan de weg hoeft. moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik een garage heb anders zou ik niet weten waar ik het allemaal laten moest :?

Hier ook 1x per maand word plastic opgehaald en 1x per maand het papier.
Papier gooi ik in grijze container en plastic ook.
Hier is het vaak een ravage in de straten met dat papier wat overal de weg op waait.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

In veel gemeenten wordt men eigenlijk al financieel beloond door goed afval te scheiden. Omdat in veel gemeenten per lediging van of per kilo afval in de kliko betaald moet worden. Door goed te scheiden en eruit laten wat gratis weg kan (in zoals papier, glas, blik, plastic, lampen, batterijen, kleding,...) kan de kliko minder vaak aan de straat of zitten er minder kilo's in. Dus nog een extra beloning vind ik niet nodig.
Chocomelk schreef:@ UrbanSolitude. papierbakken kennen ze hier niet.
Tja dat zal eraan liggen waar je woont. Sommigen gemeentes hebben papiercontainers (net zoals de glasbakken), anderen hebben aparte kliko's voor papier naast de grijze en GFT container en weer anderen kun je het eens per maand aan de straat zetten.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door manondoris »

dat is het hier elke week als de biobak geleegd word ,de helft ligt er vaak naast ! en als het regent vind ik het ook minder al dat papier aan de weg.hier zetten de meeste het gewoon in dozen aan de weg .dus alles is dan loodzwaar en scheurd bij het oppakken .

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door bprosman »

Bovendien... als je ervoor wil zorgen dat je garage niet gaat stinken of dat appelmoes, pastasaus en andere potten niet vanzelf je garage uitlopen moet je ze OF met de hand uitspoelen of mee laten doen in de vaatwasser. Heeft iemand die "besparing" als eens uitgerekend?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door kweenie »

bprosman schreef:Bovendien... als je ervoor wil zorgen dat je garage niet gaat stinken of dat appelmoes, pastasaus en andere potten niet vanzelf je garage uitlopen moet je ze OF met de hand uitspoelen of mee laten doen in de vaatwasser. Heeft iemand die "besparing" als eens uitgerekend?
Of je brengt ze gewoon voordat ze weglopen al naar de glasbak, als je toch boodschappen gaat doen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

kweenie schreef: Of je brengt ze gewoon voordat ze weglopen al naar de glasbak, als je toch boodschappen gaat doen.
Dat zou kunnen, ik gooi het gewoon in de grijze container.

Wallieanw
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2011 19:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Wallieanw »

Afval is big business!
D'r is klauwen met geld aan te verdienen.
En gezien e.e.a. hier geschreven is het overduidelijk dat er afspraken zijn gemaakt tussen de afval verwerkende industrie en de ophaal diensten.

Hoe beter wij afval scheiden des te meer er makkelijker aan verdient kan worden door de verwerkende industrie.
En geloof me, nog even en je mag je container zelf wegbrengen.

Neem nou grof afval of hoe dat ook genoemd mag worden.
Vroeger kwam de gemeente één keer per maand of op afroep met een vrachtauto je grof afval gewoon ophalen.
Nu moet je het in maximale afmetingen en je houdende aan een maximum gewicht in hapklare brokken aanbieden. Voldoet je afval niet aan de hokjes geest Nederland zo eigen dan blijft het staan. 's Avonds moet het wel weg zijn anders....boete.

Ik ben van mening dat we en afvalstoffen heffing betalen en omdat we dat moeten betalen er ook nog arbeid voor moeten verrichten.
Arbeid loont maar niet in Nederland in dit geval.
Dat moet veranderen. Het afhalen van alle containers op een goed geplande route hoeft echt niet zo veel geld per jaar te kosten.
Maar we hebben hier met instanties te maken die elkaar noodzakelijk in leven willen en moeten halen, gemeentes en afval verwerkende industrie.
En dus zullen prijzen blijven stijgen en zullen prestaties blijven verslechteren.
Vraag is alleen, wanneer worden de burgers het nou eens zo zat dat ze massaal bijv. stoppen met betalen van deze maffia praktijken.

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door sadfly »

Vraag stellig is niet goed, je kan niet de juiste opties geven.
Zowel 1 als 3 zijn van toepassing.

-Ja, want ik verricht (extra) werk;
-Het kan me niet schelen, ik gooi alles door elkaar;

Bepaalde dingen kan je apart inzamelen als het niet in de weg licht.
Andere dingen zoals bio gata gewoon in de grijze pak. omdat we hier geen groene bakken hebben en het toch niet werkt en gaat erg stinken in de opslag ruimte .

Heb dat gezien in de vorige woning.
Daarnaast, weinig ruimte , dus als het in de weg licht beland het in de grijze bak,
uizonderingen zijn batterijen die veel te lang blijven liggen in de verzamelbak. en spaarlampen., zolang ze niet in de weg liggen. want vaak heb ik al een nieuwe in voorraad en er zijn niet veel inzamel punten dichtbij.

Andere keer is het beter voor milieu om het in de grijze bak te gooien dan kilometers te gaan rijden om het bij een inzamelpunt af te leveren.

Op oud papier na, die word apart ingezamelt, maar dat is ook omdat je de bak kan legen in de grote verzamelbak beneden.

Yiepje
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2014 15:43

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Yiepje »

Hoezo zouden we daar voor moeten worden beloond? De wereld is van ons allen en daar zouden we samen goed voor moeten zorgen. Ik zie het meer als een plicht van iedere burger :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door sjohie »

Yiepje schreef:Hoezo zouden we daar voor moeten worden beloond? De wereld is van ons allen en daar zouden we samen goed voor moeten zorgen. Ik zie het meer als een plicht van iedere burger :wink:
Wat dacht je, ik trap een 1 jaar al dood in het water liggend topic, maar weer eens aan?

Gesloten