LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kliko weigeren

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
basduijn
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 22:07

Kliko weigeren

Ongelezen bericht door basduijn »

Gisteren kreeg ik een brief van de gemeente dat ik een aparte papier kliko krijg. De grootte van deze kliko is 240(!) liter. Later kan ik deze omruilen voor een kleine. (140 liter....)

In de brief staat dat ik de kliko niet kan weigeren, maar dat wil ik wel.
Ik wil niet een derde rotding in de tuin en zoveel oud papier heb ik nooit.

Kan ik zo'n kliko weigeren?
Of ben ik verplicht deze in mijn tuin te zetten?

cossie300
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 feb 2007 23:31

Re: Kliko weigeren

Ongelezen bericht door cossie300 »

Ik heb iets dergelijks aan de hand gehad. De reactie van de gemeente was net zo simpel als hij dom was: "de container hoort bij het adres of dit nu eigendom is of niet". Teruggeven was dus geen optie.
Dumpen ook niet want het kreng was voorzien van een chip.
Chip opzoeken en verwijderen en de bak schenken aan iemand met een volkstuintje :lol:

kaars41
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2009 19:31

Re: Kliko weigeren

Ongelezen bericht door kaars41 »

Beetje late reactie misschien, maar wijkregen een brief met de meldimg dat wij een papierbak zoudenkrijgen. Als je dit niet wilde kon je dat via het internet aangeven. Wij hebben deze bak ook geweigerd en geen problemen ondervonden.

MissCaroline
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 jul 2009 14:54

Re: Kliko weigeren

Ongelezen bericht door MissCaroline »

Wees blij dat je tenminste een kliko krijgt.

Wij betalen voor restafval 7euro per leging! Gelukkig kan je een hoop geld besparen door veel te scheiden, voor papier hebben we een kliko en plastic aparte zakken. Maar blik en tetrapakken moeten we zelf een inzamelbak voor regelen en naar de milieustraat brengen. Ik zou daar graag nog een paar extra bakken voor krijgen.

Minnie Mouse 1978
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 aug 2010 12:47

Re: Kliko weigeren

Ongelezen bericht door Minnie Mouse 1978 »

Wij hebben een hele grote tuin, vooral achterthuis en aan de zijkant. Ik heb jaren geleden een grotere groene container aangevraagd, nadat mijn eerdere groene container met oud en nieuw (2001 naar 2002) was gestolen, deze container en meerderen hier uit de buurt werden later teruggevonden een paar straten verderop in brand gestoken. Volgens de gemeente lag dat vooral in de buurt waar ik woon, in andere straten worden ook geen containers gestolen.
Je bent verplicht om alle kliko"s die bij een woning horen aan te nemen. Je kunt misschien een bezwaar indienen bij de gemeente, maar of het daar anders van wordt betwijfel ik.
Succes ermee.

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Kliko weigeren

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

Minnie Mouse 1978 schreef:Wij hebben een hele grote tuin, vooral achterthuis en aan de zijkant. Ik heb jaren geleden een grotere groene container aangevraagd, nadat mijn eerdere groene container met oud en nieuw (2001 naar 2002) was gestolen, deze container en meerderen hier uit de buurt werden later teruggevonden een paar straten verderop in brand gestoken. Volgens de gemeente lag dat vooral in de buurt waar ik woon, in andere straten worden ook geen containers gestolen.
Je bent verplicht om alle kliko"s die bij een woning horen aan te nemen. Je kunt misschien een bezwaar indienen bij de gemeente, maar of het daar anders van wordt betwijfel ik.
Succes ermee.

Zou het heel misschien al wel opgelost kunnen zijn???
(kijk eerst eens naar de datum van een topic voordat je een reactie schrijft!)

Firestar
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:59

Re: Kliko weigeren

Ongelezen bericht door Firestar »

Emlichheimer schreef:

Zou het heel misschien al wel opgelost kunnen zijn???
(kijk eerst eens naar de datum van een topic voordat je een reactie schrijft!)

hahaha .... maar er zijn nog steeds mensen die ook met dit fenomeen 'kliko-bak' te maken krijgen. Zo ook wij en wij hebben met de gehele buurt dat ding geweigerd!
Want samen sta je sterk.
Buurtje anno 1900 waarmee je met die kliko DOOR je huis zou moeten om ze aan de straat aan te leveren voor de vuilniswagen.

Door gezamelijk protest en die dingen domweg niet aan te nemen rijdt er bij ons nog altijd een gewone vuilniswagen door de buurt. En kunnen we ons huisvuil nog altijd aanleveren in die gewone donkergrijze zakken.

Uit milieu oogpunt probeer ik zoveel mogelijk te scheiden.
Iedere keer als ik dus naar de buurtsuper ga neem ik lege flessen en oud papier direct mee om daar in de bak gooien. We krijgen daar binnenkort ook zo'n oranje bak voor plastic-afval. Dus dat is dan mooi opgelost.
Helaas met de feestdagen zijn die bakken overvol en zouden ze vaker geleegd moeten worden. De mensen willen namelijk wel hun afval zoals oud papier / glas alsook oude kleding apart inleveren.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kliko weigeren

Ongelezen bericht door GJvdZ »

basduijn schreef:Gisteren kreeg ik een brief van de gemeente dat ik een aparte papier kliko krijg. De grootte van deze kliko is 240(!) liter. Later kan ik deze omruilen voor een kleine. (140 liter....)

In de brief staat dat ik de kliko niet kan weigeren, maar dat wil ik wel.
Ik wil niet een derde rotding in de tuin en zoveel oud papier heb ik nooit.

Kan ik zo'n kliko weigeren?
Of ben ik verplicht deze in mijn tuin te zetten?
Waarvoor zou je dat weigeren? Ik vind het wel een mooie service van de gemeente. Ik mag iedere maand allemaal losse doosjes met oud papier aan de weg zetten. Lijkt me een stuk makkelijker om alles in de kliko te kunnen gooien en in 1 keer weg te brengen.

MAXIEM

Re: Kliko weigeren

Ongelezen bericht door MAXIEM »

basduijn

Bij ons was de regel: als je aangaf dat je het oude papier brengt naar een verzamelpunt (school, dierenboerderij, tennisclub) dan hoefde je de kliko niet te accepteren. Wel zo netjes, dus!

Maxiem.

stoompie2
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 mar 2011 15:37

Re: Kliko weigeren

Ongelezen bericht door stoompie2 »

Bij ons komen ze ook eens in de maand papier op halen.
Duidelijk is er verteld dat alles voor 8 uur aan de straat moet staan
Al ik om 18 uur thuis komt staat alle papier er nog
Dus haal je het maar weer binnen
Na 3x was ik het zat en heb een klacht bij het ophaal bedrijf neer gelegd komen ze met de opmerking Het papier word door verenigingen op gehaald en dat gebeurt tussen 18 en 22 uur
Ik de volgende keer alles buiten laten staan en om half 11 belt er een man van de gemeente aan waarom ik het papier niet op tijd buiten heb gezet
Ik hem verteld dat het papier om half 8 buiten heb gezet wat mijn overburen kunnen beamen
ik heb hem ook de communicatie wisseling laten lezen en hij gaat bellen
Blijkt dat ze het niet mee hebben genomen om dat de dozen te zwaar waren (4 maanden oud papier in 2 dozen) en om dat het heeft geregend waren die nat geworden en dus 3x zo zwaar geworden
Die vent dreigde met een boete van € 166,-
ik zei ik heb een oplossing
Pakte de grijze kliko en heb het daar ingegooid en de volgende dag buiten gezet
Maar die werd niet geleegd om dat mijn container geen chip heeft
Nu heb ik een dikke rekening gekregen en een verzoek om de containers naar het depot te brengen om daar voor 75 euro per container (heb er 4 en wil er 2 kwijt) chips in te laten plaatsen
Hoe moeten ze daar komen zonder auto
Ik doe alles op de fiets
Ik de gemeente gebeld en gezegd dat ze de containers mogen houden
Dat was niet mogelijk
Ik vertelde hun dat ik hier pas woonde en de oude bewoner bijna 2 jaar gelden overleden was en die containers nooit buiten hadden gestaan om dat ik probeer het afval tot het minimum te beperken
Dus kartonen verpakkingen of plastic dat in de plastic zak mag
De gemeente had direct begrip en heeft een stikker gestuurd en een begeleidende brief waar in stond dat ik 2 containers mocht in leveren en de andere 2 gratis mocht laten chippen
en dat ik moest bellen voor een afspraak om die containers thuis te laten chippen
Ook mocht ik eventueel de containers gratis om ruilen voor kleinere wat normaal 35 euro per stuk kost
deze afspraak is eind maart
De stikker zit op de containers om zo de bakken wel te kunnen laten legen welke apart moet worden gescande
Nu hebben ze pas besloten dat de containers per speciale wagen moeten worden geleegd maar dat kan alleen als de containers zijn gechipt
en dat de komende week de grijze buiten moet worden gezet en volgende week de groene
Het vervelende is dat wij per leeg beurt betalen en de containers 2 weken gelden en verleden week zijn geleegd en dus voorlopig niet vol zijn(een keer per kwartaal max) en elke lediging hoe vol dan ook kost 7 euro
Ik weer bellen met de gemeente en die zeiden dan moet u de afspraak maar verzetten naar deze week om de containers te laten chippen
Ik krijg van mijn baas geen vrij om dat te laten doen om dat dit precies een drukke week is in verband met de carnaval
Nu dwingt het ophaal bedrijf mij dus om de containers te laten legen ondanks dat er niets in zit en dat kost dus gewoon 14 euro
Om dat hun zo kunnen bepalen wat de beste manier van rijden word van de nieuwe route
Ik heb besloten mijn containers pas weer buiten te zetten al ze vol zijn en geen week eerder
Aan gezien de ledigingen niet gratis zijn en ik geen geld van hun terug krijg

Ik zie wel wat er gebeurd
Als de containers niet worden geleegd als ze vol zijn stikken ze maar in die dingen
En laat ik ze door familie bij het afval ophaal bedrijf achter
Ga het afval tegen die tijd wel op een andere manier kwijtraken

Gesloten