LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?

Ik vind het terecht om (dan wel financieel) gecompenseerd te worden voor het scheiden van afval

Ja, want ik verricht (extra) werk;
29
57%
Nee, want het is goed voor milieu;
13
25%
Het kan me niet schelen, ik gooi alles door elkaar;
9
18%
 
Totaal aantal stemmen: 51

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door ppp333333 »

niet van mij

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

kaarsje69 schreef:Wij betalen hier al jaren in Limburg de rest afval en dat gaat via zakken, de euro de zak.Dan ga je echt wel bewuster kijken wat je er in gooit, plastic word gescheiden, elke papiertje, maar aan het eind van de maand baal je van de troep in de schuur.
Om verpakking's materiaal kom je gewoon niet heen.
Oud papier verdienen ze hier aan, ik heb een nee, nee stikker op de deur, want anders heb ik aan drie dozen niet genoeg in de maand. de vereniging, verdient er dik aan. Maar ik wil die bagger niet.
ik vind wel dat er ergens een compensatie moet zijn voor de burger.

Ook ik heb in Limburg gewoond en dat ging toen in toen het nog guldens waren, 2,00 of 2,50 dat weet ik niet meer.
In het begin had ieder maar 1 zakje buiten staan en naar een jaar hadden de mensen er ook gewoon 2-3 buiten staan hoor.
Plus dat er in die omgeving overal illegale zakken aan waren te komen, die kon je toendertijd kopen voor 5 gulden per rol (10 stuks).

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door ppp333333 »

dat was hier ook kwamen ze vanuit de gemeente vuilniszakken in de container doen

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ppp333333 schreef:dat was hier ook kwamen ze vanuit de gemeente vuilniszakken in de container doen
Vuilniszakken in container doen ?
Daar gaat het niet over ppp333333. :mrgreen:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door kweenie »

De compensatie bestaat eruit dat je minder afvalstoffenheffing hoeft te betalen dan als alles op één hoop gegooid zou worden. Anders gezegd, als de boel niet gescheiden zou worden, dan zouden de kosten nog meer stijgen. De kosten die de gemeentes moeten maken voor het verwerken van restafval is ongeveer het dubbele van de kosten voor groenafval. Dus als iedereen alles op een hoop zou gooien, dan zouden de kosten een flink stuk hoger liggen.

Het probleem met individuele beloning van gescheiden inzamelen is dat de 'beloning' dan bestaat uit lagere kosten, per kilo of per leging. En sommige mensen willen dan koste wat het kost voorkomen dat ze extra kilo's afval hebben en die gooien het afval dan in de container van de buren. Of in het plantsoen of op een parkeerplaats. Daarom zijn gemeentes erg terughoudend met het te individueel belasten van afval.

Bij sommig afval dat ook makkelijk als grondstof kan worden gebruikt zie je trouwens dat er wel een beloning is voor het inzamelen. Zo levert papier en textiel een paar cent per kilo op, wat bij grote hoeveelheden (zoals bij inzameling door scholen of verenigingen) een leuk bedrag op kan leveren. Ook oud ijzer kan geld opleveren. En natuurlijk heb je statiegeldflessen. Bij oud glas of oud plastic zouden ze trouwens ook best een statiegeldbeloning (per kilo?) kunnen gaan invoeren, maar het probleem daarvan is dat dat dan ook weer doorgerekend moet gaan worden in de verkoopprijzen van producten. En dat willen ze weer niet.

(Al worden er volgens mij incidenteel wel door verenigingen inzamelingen van niet-statiegeldflessen gehouden, waarvoor ze dan van de gemeente weer een x-bedrag per kilo krijgen.)

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door manondoris »

ik doe alles apart, papier dat komt de voetbal vereniging ophalen,die hebben dan een extra,tje,plastic in speciale zakken ,komen ze 1 keer per maand op halen, en de bio bak heeft bij ons een scheidingswand. dus de ene kant groen en de andere rest afval,we proberen om de bak eens in de 2 wk aan de weg te zetten ,valt niet alltijd mee maar als je goed scheid lukt het aardig,maar als je de heg gesnoeid hebt aan een kant ,zit de groenkant gelijk vol.ik hou me keurig aan de scheidings regels maar nu hoor ik steeds vaker dat het voor de gemeentes goedkoper is om het plastic gewoon bij het rest afval te gooien, dan halen ze het er later uit bij de verbranding? ik ben wel blij dat ze apart komen voor het plastic ,zo zit onze bio bak minder snel vol,daar zit een chip in en je betaald per ledeging.ik meen 5 euro dat het kost per keer,best veel vind ik!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door kweenie »

De kosten voor het apart van tevoren scheiden van plastic en voor het na inzameling er weer uit scheiden van plastic ontlopen elkaar inderdaad niet heel veel. Het wordt dan ook niet overal gescheiden ingezameld.

Maar hoeveel er gescheiden wordt kan met beide methodes wel verschillen. En misschien is de beste manier wel een combinatie, dat het wel gescheiden ingezameld wordt, maar dat het plastic dat 'per ongeluk' in het restafval terecht komt er achteraf ook uitgehaald wordt.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door ppp333333 »

eigelijk zou je een vergoeding daarvoor moeten krijgen
maar daarlangs vind ik dan een boete voor als je het verkeerd doet ook heel normaal :mrgreen:

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door bianca82 »

bij de flats hier (huur en koop) heb je wel containers die je alleen kan gebruiken met een kaartje die je voor een scherm moet houden.. deze containers gaan dan pas open (per zak) en zijn op zonneenergie overigens..

ook is hier in de wijk een proef om om de week het plastic op te halen vind ik best fijn want heb vaak 4 a 6 zakken per maand! aan plastic mn tuin staat zo vol dan dus ik ben blij.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door smilie »

@kweenie: ik ben helaas jong genoeg om niet te weten wat het voorheen gekost heeft (afval brengen / verwerken). Je geeft aan, dat als we afval niet zouden afgescheiden aanbieden, dat we dan nog duurder uit zullen zijn.

Moet eerlijk toegeven, het klinkt logisch. Echter, mis ik de (fijne) cijfers ervan - niet dat ik je niet geloof - maar ik weet niet of in verleden mensen ook bijvoorbeeld 5 euro (10 gulden) ervoor hadden betaald of niet. Door inflatie zal het wel wat toenemen - maar zijn we echt goedkoper dan voorheen?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik heb de grens gelegd bij dat scheiden van plastic. Dat vind ik toch zooo vies! Wij hebben maar 1 plastic frisdrankfles in de week en een beetje zakjes van de groente en schaaltjes van vlees. En die moeten dan apart!
Ben d'r gek.
Verder gooi ik heel weinig groen weg; in ons vorige huis hadden we lekker een compostbak, gooide ik nooit wat weg. Maar daar moet je ruimte voor hebben. Nu nog heb ik afgelopen jaar maar 2 keer de groene bak buiten gezet.
En we hebben een tweedehands afvalpers gekocht voor het restafval. Dus zetten wij nu maar 3 (grote) grijze bakken per jaar buiten. Wij betalen een vastrecht en dan per keer dat je de bak buitenzet, dus de kosten van die pers hebben we er al ruim uit.
Ik hou m'n hart vast als ze hier per kilo gaan werken :wink: want dan heeft die pers geen zin meer.
Papier wordt apart opgehaald; ik hoef geen agenda bij te houden. Ik kan wel onthouden: week 1 groen, week 2 grijs, week 2 papier en dan de hele riedel opnieuw.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Gaat dat niet stinken joh die restafval ?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door manondoris »

ideaal juist dat inzamelen van plastic ,denk aan.... verpakkingen van,wasmiddel,wasverzachter,schoonmaakmiddel,flesjes van de sparood,icethea,vleesverpakking,plasticzakken,shampoo fles,badschuimfles,cremespoeling fles,tandpasta tube,s, plastic om groentes,verpakking om produkten en speelgoed, enz enz wij hebben 1 zal in de week. :D

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door ppp333333 »

vind voor restafval dat je wel extra moet betalen toch..

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door ppp333333 »

en als je het niet netjes scheid een boete erbovenop

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ppp333333 schreef:en als je het niet netjes scheid een boete erbovenop
Dat ze het bekijken zeg, betaal al genoeg per jaar voor de afvalstofheffing.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door ppp333333 »

moet jij dan zo veel betalen choco???

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik doe alleen het papier apart dat is niet zoveel moeite.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ppp333333 schreef:moet jij dan zo veel betalen choco???
Rond de 350 euro.
En ja dat vindt ik veel.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door ppp333333 »

woon je dan in een dure stad. (k denk het wel maar daarom vraag ik het) toch :oops:

Gesloten