LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?

Ik vind het terecht om (dan wel financieel) gecompenseerd te worden voor het scheiden van afval

Ja, want ik verricht (extra) werk;
29
57%
Nee, want het is goed voor milieu;
13
25%
Het kan me niet schelen, ik gooi alles door elkaar;
9
18%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ppp333333 schreef:woon je dan in een dure stad. (k denk het wel maar daarom vraag ik het) toch :oops:
Wel in een stad, maar volgens mij horen wij nog bij de goekopere....maar zeker weten doe ik het niet, wat betaal jij dan ?
(is voor grijze + groene container)

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door ppp333333 »

ik heb 1container doen we met 6mee en moeten 157 betalen per j

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door ppp333333 »

of is dat veel???

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ppp333333 schreef:ik heb 1container doen we met 6mee en moeten 157 betalen per j
1 gijze container en daar doe je met 6 personen mee of 6 huishoudens ?
En ieder 157 euro per jaar of wordt dat bedrag gedeeld door 6 ?
Beetje onduidelijk weer p3.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door ppp333333 »

ok choco
luister en huiver
het is een groene container fabriekscontainer ofzo
en is voor 6 gezinnen waar helaas nu 2 vrijgezellen bijzitten
en het is 6x 157
en word 1maal per week geledigt
hoop dat ik nu aan al je eisen voldaan heb :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ppp333333 schreef:ok choco
luister en huiver
het is een groene container fabriekscontainer ofzo
en is voor 6 gezinnen waar helaas nu 2 vrijgezellen bijzitten
en het is 6x 157
en word 1maal per week geledigt
hoop dat ik nu aan al je eisen voldaan heb :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Als jij daar al je vuilnis in kwijt kan dan heb je het spotgoedkoop, mag
je niet klagen.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door ppp333333 »

ik heb niet zom grote vuilniszakjes 1 stuks in de 2a 3weken
of zou dat te weinig zijn

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ppp333333 schreef:ik heb niet zom grote vuilniszakjes 1 stuks in de 2a 3weken
of zou dat te weinig zijn
Whahaha geen idee.

Ik gooi het allemaal in de grijze container, kan me niet bommen.
Moeten ze het maar goedkoper maken dan ga ik afval scheiden eerder niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door kweenie »

smilie schreef:@kweenie: ik ben helaas jong genoeg om niet te weten wat het voorheen gekost heeft (afval brengen / verwerken). Je geeft aan, dat als we afval niet zouden afgescheiden aanbieden, dat we dan nog duurder uit zullen zijn.

Moet eerlijk toegeven, het klinkt logisch. Echter, mis ik de (fijne) cijfers ervan - niet dat ik je niet geloof - maar ik weet niet of in verleden mensen ook bijvoorbeeld 5 euro (10 gulden) ervoor hadden betaald of niet. Door inflatie zal het wel wat toenemen - maar zijn we echt goedkoper dan voorheen?
Nee, we zijn niet goedkoper uit dan vroeger, omdat het afval tegenwoordig beter, en daardoor een stuk duurder, wordt verwerkt dan vroeger.

Vroeger gooiden we alles op een hoop op de vuilnisbelt en dan was het uit het zicht en dus opgelost. Relatief goedkoop en simpel. Maar die manier van werken is natuurlijk wel heel erg korte-termijn denken. Zeker als je ziet hoe het bijvoorbeeld met de vuilnisbelt van de Volgermeer is vergaan. Of je gooide het blind in een simpele oven en je hield alleen een lading as over. Plus een flikse portie dioxine en andere troep in de lucht, maar dat was niet van belang.

De kosten voor het verwerken van grijs afval liggen zo rond de 150 euro per ton. De kosten voor groen afval op een dikke 60 euro per ton. Voor kunststof kan de gemeente 350 euro per ton ontvangen. Bijna 40% van het afval is gft afval en ruim een kwart is plastic. Gooi je alles op een hoop, dan kost een ton de gemeente 150 euro. Zou je 1/3 deel als gft afval scheiden en 1/4 als plastic scheiden, dan kost het de gemeente 63 euro voor grijs en ruim 20 euro voor groen en krijgt de gemeente bijna 90 euro voor het plastic. Per saldo kost de verwerking de gemeente dan niets, in plaats van dat de gemeente 150 euro moet betalen voor de verwerking.

Dit is natuurlijk een ideaalplaatje, in de praktijk wordt er nooit zo goed gescheiden. Maar het geeft wel een indicatie dat gescheiden inzamelen een flink bedrag kan schelen. En natuurlijk zitten er aan het gescheiden inzamelen ook extra kosten. Hoe veel extra kosten, dat hangt helemaal af van hoe de gemeente de inzameling inricht. Even heel simpel gesteld, als de gemeente overgaat van alles op een hoop gooien en die bak elke week legen naar om de week grijs en groen inzamelen, dan zou dat in principe niet veel meer hoeven te kosten dan de kosten voor de extra vuilnisbakken. Maar er zijn volgens mij ongeveer even veel inzamelsystemen als dat er gemeentes zijn...

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door manondoris »

ppp333333 schreef:ik heb niet zom grote vuilniszakjes 1 stuks in de 2a 3weken
of zou dat te weinig zijn
eet je elke dag buiten de deur :?: :mrgreen:

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Chocomelk schreef:Gaat dat niet stinken joh die restafval ?
Nee, niet erg tenminste. De pers staat in de schuur. Daar zit een heel dikke plastic zak in. Je perst dan je restafval inclusief het plastic zakje waar je het in de keuken in doet. Deurtje van de pers weer dicht, eventueel af en toe een snuifje 'geurverwijderaar' er in in de zomer.
Die dingen werden wel verkocht voor in een keuken, maar daar zou ik ook niet aan moeten denken hoor.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door sacredfour »

De vervuiler moet betalen! Het kan ook anders. Mijn grijze container voor restafval wordt een maal per jaar geleegd, en hij zou maar halfvol zijn was het niet dat ik mijn zolder opgeruimd had en daar nogal wat rommel vandaan had gehaald. Dit zou de gemeente een hoop geld moeten schelen! Eigenlijk is het enige wat bij mij in de grijze container beland, blikjes, nylon afval, en af en toe een vruchtensap verpakking, en soms zijn er verpakkingen waar het plastic niet van het papier gescheiden kan worden. Het is wel belangrijk dat je het sorteren met enig beleid doet. Om ruimte te besparen haal ik de bodem uit blikjes, met de blikopener, en druk ze daarna plat. De meeste sapverpakkingen kan je ook makkelijk plat drukken, maar ik probeer zo veel mogelijk deze verpakkingen te vermijden. Mijn melk en yoghurt koop ik bij de reformwinkel in glazen statiegeldflessen. Al het groenafval gaat in de groene container, maar ook die hoeft echt niet elke 14 dagen geleegd te worden. Met nee, nee op de voordeur is mijn papier afval ook heel beperkt, ongeveer een schoenendoos vol per maand. Plastic afval probeer ik ook zoveel mogelijk te beperken. Alleen ontkom je er eigenlijk niet meer aan als je boodschappen gaat doen. Ik probeer wel mijn groente en fruit zoveel mogelijk zonder verpakking te kopen, en petflessen te vermijden. We moeten ons wel beseffen dat het afvalprobleem ons allen aangaat. Het is niet alleen een probleem voor de overheid. Dit is toch het minste wat we kunnen doen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sacredfour schreef:De vervuiler moet betalen! Het kan ook anders. Mijn grijze container voor restafval wordt een maal per jaar geleegd, en hij zou maar halfvol zijn was het niet dat ik mijn zolder opgeruimd had en daar nogal wat rommel vandaan had gehaald. Dit zou de gemeente een hoop geld moeten schelen! Eigenlijk is het enige wat bij mij in de grijze container beland, blikjes, nylon afval, en af en toe een vruchtensap verpakking, en soms zijn er verpakkingen waar het plastic niet van het papier gescheiden kan worden. Het is wel belangrijk dat je het sorteren met enig beleid doet. Om ruimte te besparen haal ik de bodem uit blikjes, met de blikopener, en druk ze daarna plat. De meeste sapverpakkingen kan je ook makkelijk plat drukken, maar ik probeer zo veel mogelijk deze verpakkingen te vermijden. Mijn melk en yoghurt koop ik bij de reformwinkel in glazen statiegeldflessen. Al het groenafval gaat in de groene container, maar ook die hoeft echt niet elke 14 dagen geleegd te worden. Met nee, nee op de voordeur is mijn papier afval ook heel beperkt, ongeveer een schoenendoos vol per maand. Plastic afval probeer ik ook zoveel mogelijk te beperken. Alleen ontkom je er eigenlijk niet meer aan als je boodschappen gaat doen. Ik probeer wel mijn groente en fruit zoveel mogelijk zonder verpakking te kopen, en petflessen te vermijden. We moeten ons wel beseffen dat het afvalprobleem ons allen aangaat. Het is niet alleen een probleem voor de overheid. Dit is toch het minste wat we kunnen doen.
Je woont schijnbaar alleen en hebt geen gezin, zie me al zo dagelijks bezig zijn zoals jij bezig bent met bodem uit blikjes halen en platmaken......
Petflessen vermijden, er komt bij jou dus geen frisdrank in huis ?

Doe jij je best maar, ik niet, bij mij gaat alles in de grijze container en zit om de week ook helemaal vol (meestal nog aangestampt)

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door sacredfour »

je hebt gelijk chocomelk ik woon alleen, en ik drink thee in plaats van limonade. Het sorteren van afval kost misschien een paar minuten extra elke dag, maar het is best leuk om te doen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

sacredfour schreef:je hebt gelijk chocomelk ik woon alleen, en ik drink thee in plaats van limonade. Het sorteren van afval kost misschien een paar minuten extra elke dag, maar het is best leuk om te doen.
Maar vind je dan dat je daarvoor gecompenseerd moet worden?

In veel gemeenten tegenwoordig betaal je een deel van de afvalstoffenheffingen per lediging van of per kilo in de kliko. Degenen die in die gemeenten goed scheiden worden dus al beloond met een lagere rekening voor de afvalstoffenheffingen.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ja, dat zou zeker helpen om mensen er meer moeite voor te laten doen. tenslotte denkt toch iedereen eerst aan zijn portemonee.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sacredfour schreef:Ja, dat zou zeker helpen om mensen er meer moeite voor te laten doen. tenslotte denkt toch iedereen eerst aan zijn portemonee.
Dat is allemaal maar tijdelijk, heb in een gebied gewoont waar je per vuilniszak 1,75 betaald. ( de speciale vuilniszakken zijn verkrijgbaar daar in de winkels), in het begin stond er bij ieder maar 1 voor het huis en een half jaar later.........had iedereen er veel meer staan.

Betaal al meer dan genoeg voor de afvalstofheffing dus mogen ze er ook wat voor doen. :wink:
Ohja heb grijze container, groene container en speciale vuilniszakken voor plastic, oud papier wordt eens per maand opgehaald.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

sacredfour schreef:Ja, dat zou zeker helpen om mensen er meer moeite voor te laten doen. tenslotte denkt toch iedereen eerst aan zijn portemonee.
Ja maar dat doet dat systeem toch al. Degenen die niet zoveel afval aan de straat zetten, betalen minder. Lijkt mij voldoende compensatie. In sommige gemeenten kost het aan de straat zetten van de kliko rond de 4,- per keer. Dus hoe concreter wil je het hebben?

marcogroningen
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2011 20:26

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door marcogroningen »

Zolang ik voor 3 vervuilingseenheden moet betalen gaat bij mij alles in de grijze bak tot verf aan toe. We zijn al jaren met z'n 2-en en dat blijft ook zo. Laat ze dat eerst maar eens afstemmen op het werkelijk aantal personen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Emmy75 schreef:
sacredfour schreef:Ja, dat zou zeker helpen om mensen er meer moeite voor te laten doen. tenslotte denkt toch iedereen eerst aan zijn portemonee.
Ja maar dat doet dat systeem toch al. Degenen die niet zoveel afval aan de straat zetten, betalen minder. Lijkt mij voldoende compensatie. In sommige gemeenten kost het aan de straat zetten van de kliko rond de 4,- per keer. Dus hoe concreter wil je het hebben?
Klopt, hoe meer in de papiercontainer, plastic afval zakken, glasbak, hoe minder in de grijze kliko (en groene, maar daar betaal je ook voor).
8) Zal misschien per lediging duurder worden omdat het natuurlijk wel uit moet kunnen en de plastic afval zakken worden d'r ook van opgehaald.

Gesloten