LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zzp'er in de zorg: vogelvrij ten tijde van de coronacrisis

Marijkeverzaal123
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2020 11:34

Zzp'er in de zorg: vogelvrij ten tijde van de coronacrisis

Ongelezen bericht door Marijkeverzaal123 »

k ben zelfstandig ondernemer in de kraamzorg. Ik heb geen baas boven mij die mijn belangen behartigd, ik heb geen organisatie om op terug te vallen of die mijn spullen regelt, ik heb geen collega's die eventueel voor mij kunnen invallen mocht ik ziek worden. Het is 1 voor 1 en ieder voor zich in deze crisis. En dat haalt meteen het beste maar ook zeker het kwaadste in de mensen naar boven.
Ik ben kwetsbaar. Zo voel ik dat. Maar dat ben ik ook echt. Ik heb 2 chronische ziektes en behoor daardoor dus tot de risico groep.Wij zijn opgeleid om moeder en kind in gezonde situaties te verzorgen maar niet in deze omstandigheden. Omstandigheden waar niemand op is voorbereid maar mensen uit wanhoop hun eigen regels gaan maken. Waarin een wildgroei aan malafide bedrijfjes opkomt en waarin mensen elkaar van de meest bizarre tips gaan voorzien. Omstandigheden waarin wij zelfstandig soms pathologische clienten thuis krijgen zonder dat de verloskundige nog op huisbezoek komt. De screener zegt af wegens te groot risico. Maar wij worden geacht nog elke dag er te gaan staan. Het enige wat wij hebben als houvast zijn de richtlijnen van het RIVM en het KCKZ maar die gaan uit van de zogenaamde ideale situatie (voor zover dat al mogelijk is in deze tijden) De bittere ernst is namelijk dat wij helemaal niet kunnen werken volgens die richtlijnen. We zijn er A niet voor opgeleid om zo te werken dus je krijgt een gevaarlijke wildgroei van eigen interpretaties en B we hebben de middelen er niet voor. Dus we kunnen letterlijk helemaal niks met deze nieuwe protocollen.
We krijgen een instructie kaart met hoe we kunnen sluisverplegen in een thuissituatie, absurd omdat we dit nooit hebben geleerd en het enorm risicovol is, en we krijgen instructies mee over hoe te handelen in een gezin waar corona heerst. Dat laatste is natuurlijk waanzin want we weten inmiddels met de kennis van nu (die morgen alweer anders kan zijn overigens) dat de mensen al besmettelijk kunnen zijn voor ze ziekteverschijnselen hebben. Wat maakt dat het totaal oncontroleerbaar is en we in feite elk gezin moeten tegemoet treden al waren ze potentiele corona gevallen. En daar gaat het mis: want dat kunnen wij niet. En omdat sommigen van ons daar de grens trekken en anderen gewoon doorgaan krijg je een enorme verdeeldheid onderling. 
Er zijn regels over bezoek maar zodra wij onze hielen lichten doen gezinnen toch waar zij goed aan achten, waarmee wij er geen enkel zicht op hebben. We hebben geen pakken als zzp'ers, we hebben geen mondkapjes en zelfs onze handschoenen en desinfect raakt op. Mensen gaan zelf kapjes naaien en handgel maken, mensen gaan elkaar tips geven over hoe je je mondkapje kan hergebruiken en je pakken kunt insprayen met alcohol. Het loopt totaal uit de hand. En daarnaast staat er een groep op die op sociale media trots verkondigt dat zij in deze tijden van crisis wel gewoon puur natuur zorg verlenen.  Zonder poppen om instructies voor te doen, zonder handschoenen en zonder kapjes, want zij willen de kraamtijd van deze mensen niet verpesten. Zich niet realiserende blijkbaar hoe een groot risico ze hiermee nemen. Maar kwetsbare gezinnen zijn hier enorm vatbaar voor. Die willen zoveel mogelijk die roze bubbel laten voortbestaan en ze lopen massaal weg bij de kraamverzorgsters die hun grenzen aangeven. Zo als bij  mij. Sinds gisteren ben ik al mijn klanten kwijt. Zonder uitzondering. Ik heb er een mail uitgedaan waarbij ik mijn situatie heb uitgelegd en dat ik geen risico wilde nemen voor mijzelf maar ook zeker niet voor hen aangezien de pasbevallen vrouw wel degelijk ook een risico groep is en dat ik samen op zoek wilde gaan naar een veilige en verantwoorde manier van zorgverlenen al dan niet op afstand en/of via beeldbellen. Zonder uitzondering zijn ze bij me weggelopen. Ik had boze verloskundigen aan de lijn en zo mogelijk nog bozere collega's. Want ik zou ze met extra werk opzadelen, ik was egoistisch, had geen hart voor de zorg, moest maar per direct een andere baan gaan zoeken en dit was nu eenmaal het risico van zzp'er zijn. De mensen die wel achter mij stonden durfden niks meer te zeggen en zijn met hun staart tussen hun benen aan het werk gegaan. De mensen zijn bang. Omdat we onbeschermd zijn en buiten de bestaande protocollen vallen. En er heerst verdeeldheid. Over de op te volgen regels, over de interpretatie ervan en de naleving. Er heerst onbegrip, boosheid en de mensen gaan in plaats van naast elkaar staan tegenover elkaar staan. Je krijgt mensen die bewust risico's gaan nemen omdat ze bang zijn hun baan kwijt te raken en er zijn mensen die grenzen aangeven en daarmee inderdaad geen werk meer hebben.We hebben niemand die voor ons opkomt, voor ons bemiddeld en die spullen voor ons kan regelen. We staan er wat dat betreft helemaal alleen voor.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 mar 2020 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Zzp'er in de zorg: vogelvrij ten tijde van de coronacrisis

Ongelezen bericht door Jablan »

Bedankt voor je verhaal en sterkte. Zou je dit ook via het reactieformulier aan de redactie van het programma willen sturen? Want ik haal er zo al vijf dingen uit, die journalistiek interessant zijn of voor veel grotere groepen interessant.

BL2
Berichten: 4849
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Zzp'er in de zorg: vogelvrij ten tijde van de coronacrisis

Ongelezen bericht door BL2 »

Marijkeverzaal123 schreef:
24 mar 2020 11:43
k ben zelfstandig ondernemer in de kraamzorg. Ik heb geen baas boven mij die mijn belangen behartigd, ik heb geen organisatie om op terug te vallen of die mijn spullen regelt, ik heb geen collega's die eventueel voor mij kunnen invallen mocht ik ziek worden
U benoemt hier in een paar regels precies al waar u destijds voor gekozen hebt. De Zzp'er zonder baas, zelfstandig alles regelen en waarschijnlijk een veel beter salaris dan je collega's in loondienst.
Dat heeft zich nu als een onverwachte boemerang tegen je gekeerd.
Juist dit soort onverwachte situaties weerhoud veel mensen om Zzper te worden, en gewoon loonslaaf te zijn, minder verdienen, minder vrijheden, maar veelal een veel beter vangnet als er iets fout gaat.

In mijn leven heb ik ook een aantal avontuurlijk aanbiedingen gehad, met een salaris zeker 3x hoger, maar altijd de voor- en nadelen (met wat zelf bedachte doemscenario's) afgewogen. Uiteindelijk gewoon loonslaaf bij mijn werkgever gebleven. Tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe.

Erthanax
Berichten: 9728
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zzp'er in de zorg: vogelvrij ten tijde van de coronacrisis

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik lees iets heel anders dan een klacht over gebrek aan inkomen, vangnet, enz. Ik lees een klacht over levensgevaarlijke werkomstandigheden. Of zie ik dat verkeerd?

Lady1234
Berichten: 27187
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zzp'er in de zorg: vogelvrij ten tijde van de coronacrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toch niet veel gevaarlijker dat het werk wat door bijvoorbeeld een thuiszorgmedewerker wordt verleend? Die moet de patiënt/client ook wassen en aankleden en ga maar door. Die hulp kan ook niet gebeuren door beeldbellen.

En als je dat als ZZP-er doet zal je ook zelf voor beschermende materialen moeten zorgen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zzp'er in de zorg: vogelvrij ten tijde van de coronacrisis

Ongelezen bericht door berndv »

Erthanax schreef:
25 mar 2020 10:33
Ik lees een klacht over levensgevaarlijke werkomstandigheden.
dat lees ik ook. Maar dat is aan de ene kant ook het risico en het gevolg van de keuze om als zzp-er aan het werk te gaan. Je bent verantwoordelijk voor je eigen arbeidsomstandigheden. Waar je normaal die verantwoordelijkheid bij de werkgever legt om te zorgen voor de juiste pbm's en de juiste veiligheidsinstructie, ben je als zzp-er je eigen werkgever en dus zelf verantwoordelijk. Het is een terechte klacht, maar wel een klacht die het gevolg is van de keuzes van ts.

BL2
Berichten: 4849
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Zzp'er in de zorg: vogelvrij ten tijde van de coronacrisis

Ongelezen bericht door BL2 »

Erthanax schreef:
25 mar 2020 10:33
Ik lees iets heel anders dan een klacht over gebrek aan inkomen, vangnet, enz. Ik lees een klacht over levensgevaarlijke werkomstandigheden. Of zie ik dat verkeerd?
Nee dat zie je goed. Maar als zelstandig ben je daar geheel zelf verantwoordelijk voor. Een direct gevolg als je voor zelf je eigen werkgever wilt zijn. Dan moet je ook allrs zelf regelen, en zelf de keuze maken of je manier van werken (nog) de juiste en veilig genoeg is.
Heel veel mensen zijn Zzp'er geworden, maar nooit gedacht aan het feit dat er zeer grote problemen kunnen opdoemen, waarbij een werkgever soms erg handig kan zijn.

Erthanax
Berichten: 9728
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zzp'er in de zorg: vogelvrij ten tijde van de coronacrisis

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat er vaak te licht gedacht wordt over de risico's van het "ondernemerschap", van een bestaan als zzp'er, dat ben ik geheel met u eens. Toch vraag ik mij af of dat hier het probleem is.
De kraamverzorgster (in loondienst van een organisatie) bij een familielid, vertelde vergelijkbare verhalen over bepaalde buurten in Rotterdam. In "normale" tijden zijn de omstandigheden daar soms al gevaarlijk. Alcohol, drugs, geweld, "gewone" besmettelijke ziektes zoals hepatitis, zeer onhygiënische omstandigheden, enz. Daar komt nu dan nog corona bij.
Niet alleen de positie van TS als zzp'er is zorgelijk, maar vooral de situatie van sommige gezinnen. Dat is de boodschap die mij mij blijft hangen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zzp'er in de zorg: vogelvrij ten tijde van de coronacrisis

Ongelezen bericht door berndv »

Ik lees er dan toch iets anders in. Het is ook wel lastig. Het grootste beklag dat ik lees van ts is dat ts een groot deel van de klanten is kwijtgeraakt en commentaar heeft gekregen van haar beroepsgroep op basis van een mailing die ze naar haar klanten heeft gestuurd. Natuurlijk is het voor ts goed dat ze als zelfstandige haar grenzen aangeeft, maar als die grenzen verder gaan dan de richtlijnen die aangegeven worden door het rivm, of bepaald worden door het feit dat er bij ts een tekort is aan PBM, dan is het op zich niet raar dat haar concullega's hier het nodige commentaar op zullen hebben. Geen idee wat de strekking van de mail is en wat de precieze taak van ts in het zorgproces rond pasgeborenen is, maar ik weet wel bij ons in de regio dat de regels door de organisaties hier nog niet werkbaar zijn voor kraamzorg en verloskundigen. Maar dat die alleen werkbaar zijn als zowel ouders als zorgverleners zich aan de afspraken houden. Als er dan een zzp-er daarbij andere richtlijnen gaat hanteren tussen alle andere partijen in, dan is het niet heel raar dat daar over gevallen wordt. Het is juist zaak om zoveel mogelijk met zijn allen met d neus dezelfde kant op te staan en dezelfde correcte richtlijnen te hanteren. Hoe moeilijk ook, het is aanpassen aan de situatie zoals die nu is.

16again
Berichten: 16133
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zzp'er in de zorg: vogelvrij ten tijde van de coronacrisis

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
25 mar 2020 11:00
Een direct gevolg als je voor zelf je eigen werkgever wilt zijn. Dan moet je ook allrs zelf regelen, en zelf de keuze maken of je manier van werken (nog) de juiste en veilig genoeg is.
Heel veel mensen zijn Zzp'er geworden, maar nooit gedacht aan het feit dat er zeer grote problemen kunnen opdoemen, waarbij een werkgever soms erg handig kan zijn.
berndv schreef:
25 mar 2020 10:41
Maar dat is aan de ene kant ook het risico en het gevolg van de keuze om als zzp-er aan het werk te gaan. Je bent verantwoordelijk voor je eigen arbeidsomstandigheden. Waar je normaal die verantwoordelijkheid bij de werkgever legt om te zorgen voor de juiste pbm's en de juiste veiligheidsinstructie, ben je als zzp-er je eigen werkgever en dus zelf verantwoordelijk. Het is een terechte klacht, maar wel een klacht die het gevolg is van de keuzes van ts.
BL2 schreef:
25 mar 2020 10:24
De Zzp'er zonder baas, zelfstandig alles regelen en waarschijnlijk een veel beter salaris dan je collega's in loondienst.
Dat heeft zich nu als een onverwachte boemerang tegen je gekeerd.
Juist dit soort onverwachte situaties weerhoud veel mensen om Zzper te worden, en gewoon loonslaaf te zijn, minder verdienen, minder vrijheden, maar veelal een veel beter vangnet als er iets fout gaat.
Dit is wel een gekleurde kijk op de zaken. Hoeveel ZZP-er waren loonslaaf, en werden gedwongen om als ZZP-er aan de slag te gaan? Als de oude baas alleen nog maar inhuurt, moet je toch wat.
En aan de onderkant van de markt, vraag ik me echt af , of inkomsten hoger zijn dan de loonslaaf.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zzp'er in de zorg: vogelvrij ten tijde van de coronacrisis

Ongelezen bericht door sjohie »

Jeetje wat een relaas. Het gaat van (deels zelfgekozen) ondernemersrisico's, werken met branchegenoten/collega zzp-ers die RIVM adviezen zelf inkleuren of regelrecht niet opvolgen, een mild paniekerige kijk op de effecten van de coronacrisis op het eigen werkveld en de hele maatschappij, een aanklacht jegens de klanten die maar wat klootviolen achter de eigen voordeur, tot werken in gezinnen/wijken met sociale uitdagingen in normale- en crisistijden, en weet ik wat niet allemaal meer. Ik hoop dat dit oplucht TS, maar ik zou werkelijk waar niet weten wat voor advies ik je zou kunnen geven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zzp'er in de zorg: vogelvrij ten tijde van de coronacrisis

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
25 mar 2020 11:58
Hoeveel ZZP-er waren loonslaaf, en werden gedwongen om als ZZP-er aan de slag te gaan? Als de oude baas alleen nog maar inhuurt, moet je toch wat.
Dat gaat inderdaad voor heel veel sectoren en heel veel zzp-ers op. Maar hoe de keuze gemaakt is en waar die op gebaseerd is, staat naar mijn mening wel los van de eventuele gevolgen die deze (al dan niet gedwongen) keuze met zich mee brengt. Daarbij lees ik dat ts als zzp-er haar diensten verleende aan de clienten zelf rechtstreeks, vandaar ook de klacht over het weglopen van haar klantenbestand. Zoals ik het lees werd ts niet ingehuurd door een bedrijf en vervolgens verhuurd aan de client.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Zzp'er in de zorg: vogelvrij ten tijde van de coronacrisis

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik hoop eind mei weer Opa te worden, en dat uitstellen lukte nooit.....

Wel is elke moeder + baby een verhoogd risico als je met dit beroep niet 100% gezond bent.
Maar doorwerken tot je ziek word zou kunnen, en bij twijfel weigeren.
Laat de moeder even dagelijks temperatuur meten, en naast mondkapjes zijn Fleece sjaal ook een prima filter voor jezelf en de moeder&baby.

Ik weet dat in diverse gebieden al jarenlang een tekort is en begrijp die foute reacties van anderen wel, nog meer werk en het is al zo druk, maar stoppen, alleen Moeders die gezond lijken en uit voorzorg geen rest familie in huis halen.... liefst 1e kind en geen andere reeds aanwezige.

Je mag dus ook een Moeder met Kind uitzoeken en mijn dochter, heeft er al 2 dus die weigeren eind Mei.
Doe ik dan zelf wel even.... ik "Denk" alles te weten... :mrgreen:

Gesloten