LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Moneyman
Berichten: 30210
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
22 mei 2020 09:52
Moneyman schreef:
22 mei 2020 09:41
De boete is niet geschrapt, die is er überhaupt nooit geweest.
Bijdehandjes gegeten vanmorgen ? Waar heeft u die trouwens gehaald, ze blijken zo goed als overal al een tijdje te zijn uitverkocht . :wink:
Je begreep het punt van ruitenheer duidelijk niet, dus ik heb je even geholpen. Stank voor dank :mrgreen:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
22 mei 2020 11:19
scontra schreef:
22 mei 2020 09:52
Moneyman schreef:
22 mei 2020 09:41
De boete is niet geschrapt, die is er überhaupt nooit geweest.
Bijdehandjes gegeten vanmorgen ? Waar heeft u die trouwens gehaald, ze blijken zo goed als overal al een tijdje te zijn uitverkocht . :wink:
Je begreep het punt van ruitenheer duidelijk niet, dus ik heb je even geholpen. Stank voor dank :mrgreen:
Nee, nee, zeker niet de bedoeling , want het was een wakkere opmerking !
Sorry, dat het anders is overgekomen dan de bedoeling is/was. :wink:

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Boesta »

Je krijgt geen boete als je zoals u het noemt een te goed mondkapje in het OV draagt. Dat is ook nooit gezegd, maar wel ontkracht door Rutte.

Als u een mondkapje wilt gebruiken die niet alleen andere beschermd maar ook uzelf, kunt u die gemakkelijk en goedkoop zelf aanschaffen bij bv Aliexpress. Hier kunt u gekeurde mondkapjes kopen of niet gekeurde.

Ik bestel al vanaf begin maart zonder enig probleem N95, FFP2 en KN95 mondkapjes. In het begin waren ze 10 voor ongeveer €23. Op dit moment koop ik 20 door de FDA gekeurde N95 mondkapjes voor €23,87. De Chirurgische kapjes kosten per 50 stuks €14,98. De stoffen mondkapjes die je kunt wassen zijn er vanaf €0,75 tot aan €4,95 . Gratis aan huis bezorgd. In het begin duurde het ongeveer 14 dagen, maar PostNL heeft vertraging met buitenlandse pakketten en daardoor kan het tot 4 weken duren voordat PostNL het aan huis bezorgd.

Ik denk dat dat redelijk betaalbaar is voor de meeste mensen.

Voordat mensen gaan zeggen dat er enkel en alleen rotzooi te koop is bij Aliexpress., Ik heb ook best veel door mij bestelde mondkapjes aan wijkverpleging en medewerkers van de thuiszorg gegeven. De wijkverpleging heeft mij gezegd dat de kapjes gewoon voldoen aan alle eisen, ze zijn er heel erg blij mee. Zij hebben ze inmiddels zelf bij Aliexpress besteld omdat ze nog steeds niet genoeg hadden..

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Boesta schreef:
24 mei 2020 22:12
Voordat mensen gaan zeggen dat er enkel en alleen rotzooi te koop is bij Aliexpress., Ik heb ook best veel door mij bestelde mondkapjes aan wijkverpleging en medewerkers van de thuiszorg gegeven. De wijkverpleging heeft mij gezegd dat de kapjes gewoon voldoen aan alle eisen, ze zijn er heel erg blij mee. Zij hebben ze inmiddels zelf bij Aliexpress besteld omdat ze nog steeds niet genoeg hadden..
Ja want wijkverpleegkundigen staan er om bekend dat ze complete laboratoria hebben om de kwaliteit van de mondkapjes te testen. Ook vreemd dat de wijkverpleging ze op Aliexpress gaan bestellen terwijl er geen tekort meer is bij de centrale inkoop organisatie.

De mondkapjes die je bij Ali Express koopt zijn veelal de afgekeurde mondkapjes die retour komen richting te producent. Die voldoen niet aan de eisen, maar dat maakt weinig uit omdat het toch een vorm van schijnveiligheid is.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Boesta »

sylvesterb schreef:
24 mei 2020 23:02
Boesta schreef:
24 mei 2020 22:12
Voordat mensen gaan zeggen dat er enkel en alleen rotzooi te koop is bij Aliexpress., Ik heb ook best veel door mij bestelde mondkapjes aan wijkverpleging en medewerkers van de thuiszorg gegeven. De wijkverpleging heeft mij gezegd dat de kapjes gewoon voldoen aan alle eisen, ze zijn er heel erg blij mee. Zij hebben ze inmiddels zelf bij Aliexpress besteld omdat ze nog steeds niet genoeg hadden..
Ja want wijkverpleegkundigen staan er om bekend dat ze complete laboratoria hebben om de kwaliteit van de mondkapjes te testen. Ook vreemd dat de wijkverpleging ze op Aliexpress gaan bestellen terwijl er geen tekort meer is bij de centrale inkoop organisatie.

De mondkapjes die je bij Ali Express koopt zijn veelal de afgekeurde mondkapjes die retour komen richting te producent. Die voldoen niet aan de eisen, maar dat maakt weinig uit omdat het toch een vorm van schijnveiligheid is.
Fijn dat u zichzelf deskundig denkt te vinden over iets waar u blijkbaar helemaal niets van af weet. Ik hoop dat u zich daar erg goed bij voelt, maar dat zal vast wel.

Veel geblaat weinig wol.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door tttlocke »

sylvesterb schreef:
24 mei 2020 23:02
[...]Ja want wijkverpleegkundigen staan er om bekend dat ze complete laboratoria hebben om de kwaliteit van de mondkapjes te testen. Ook vreemd dat de wijkverpleging ze op Aliexpress gaan bestellen terwijl er geen tekort meer is bij de centrale inkoop organisatie.
Ik denk dat die uitspraak van 'geen tekort aan mondkapjes' gezien moet worden in het licht van de richtlijnen voor het gebruik ervan.
Die richtlijnen komen er voor wijkverpleging op neer dat alleen in specifieke uitzonderlijke gevallen mondkapjes nodig zijn: in wijkverpleging zijn dus amper mondkapjes nodig, volgens de richtlijnen. Dan is er minder snel een tekort.

Dat betekent niet dat werkgevers niet zouden kunnen verplichten dan wel toestaan dat hun medewerkers mondkapjes dragen. En die mondkapjes moeten dan wel ergens vandaan komen. Niet van 'de centrale inkoop' dus. Want officieel zijn ze niet nodig.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Boesta schreef:
24 mei 2020 23:18
sylvesterb schreef:
24 mei 2020 23:02
Boesta schreef:
24 mei 2020 22:12
Voordat mensen gaan zeggen dat er enkel en alleen rotzooi te koop is bij Aliexpress., Ik heb ook best veel door mij bestelde mondkapjes aan wijkverpleging en medewerkers van de thuiszorg gegeven. De wijkverpleging heeft mij gezegd dat de kapjes gewoon voldoen aan alle eisen, ze zijn er heel erg blij mee. Zij hebben ze inmiddels zelf bij Aliexpress besteld omdat ze nog steeds niet genoeg hadden..
Ja want wijkverpleegkundigen staan er om bekend dat ze complete laboratoria hebben om de kwaliteit van de mondkapjes te testen. Ook vreemd dat de wijkverpleging ze op Aliexpress gaan bestellen terwijl er geen tekort meer is bij de centrale inkoop organisatie.

De mondkapjes die je bij Ali Express koopt zijn veelal de afgekeurde mondkapjes die retour komen richting te producent. Die voldoen niet aan de eisen, maar dat maakt weinig uit omdat het toch een vorm van schijnveiligheid is.
Fijn dat u zichzelf deskundig denkt te vinden over iets waar u blijkbaar helemaal niets van af weet. Ik hoop dat u zich daar erg goed bij voelt, maar dat zal vast wel.

Veel geblaat weinig wol.
Fijn dat u complete onzin schrijft dat de wijkverpleegkundige in staat is om te testen of mondkapjes van Aliexpress voldoen aan alle eisen. Dat is pas veel geblaat met weinig wol. U verzint een verhaal om uw verhaal dat de mondkapjes van Aliexpress voldoen waarde te geven.

De kans is zeer groot dat je bij Aliexpress gewoon de afgekeurde mondkapjes ontvangt die Nederland retour stuurt naar de producent.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Jablan »

Voor mensen met (zonne)bril:

De wegwerpmondkapjes zijn aan de bovenkant buigzaam. Bovenkant tegen de neus aanhouden, dan drukken, zodat er een vorm ontstaat. Als die goed aansluit, werkt het zoals bedoeld en heb je geen condensvorming op de glazen.

angel1978
Berichten: 10992
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door angel1978 »

https://www.ad.nl/binnenland/veel-falen ... ~a91dfea5/

Verpleeg en verzorgingshuizen kunnen het niet zien, maar fijn om te zien dat iemand op dit forum dit wel kan, net als AliExpress.

triangel
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:42

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door triangel »

Theotrucker schreef:
19 mei 2020 21:25
Die boete is voor geen mondkapje.
Niet zo kwaad worden. Kruidvat heeft ze ook en ze kosten geen vermogen.
Boete voor géén mondkapje? Klopt! Maar je krijgt óók een boete als je een medisch mondkapje draagt!!!
En nee, ze kosten geen vermogen idd. Maar...je mag het kapje, als je het goed doet, maar 1x dragen. Dus woon-werkreizigers: zijn al 2 kapjes per dag nodig. 5 dagen reizen (werken/school) is 10 kapjes per week. Da's in het gunstigste geval 10 euro. (1euro per stuk)
Ik vind dat nogal wat...

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door witte angora »

triangel schreef:
25 mei 2020 10:59
Theotrucker schreef:
19 mei 2020 21:25
Die boete is voor geen mondkapje.
Niet zo kwaad worden. Kruidvat heeft ze ook en ze kosten geen vermogen.
Boete voor géén mondkapje? Klopt! Maar je krijgt óók een boete als je een medisch mondkapje draagt!!!
En nee, ze kosten geen vermogen idd. Maar...je mag het kapje, als je het goed doet, maar 1x dragen. Dus woon-werkreizigers: zijn al 2 kapjes per dag nodig. 5 dagen reizen (werken/school) is 10 kapjes per week. Da's in het gunstigste geval 10 euro. (1euro per stuk)
Ik vind dat nogal wat...
Inmiddels kun je bij de Dekamarkt exact dezelfde kopen als van de Hema: 7 euro per 10. Of het nog goedkoper wordt omdat vanaf vandaag de BTW er af gaat weet ik niet.

angel1978
Berichten: 10992
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door angel1978 »

Boete voor géén mondkapje? Klopt! Maar je krijgt óók een boete als je een medisch mondkapje draagt!!!
Je leest dus niet.
5 dagen reizen (werken/school) is 10 kapjes per week.
Scholieren horen nu niet met het OV te reizen. Voor woon/werk-verkeer is dit een mooie declaratie voor de baas.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door ruitenheer »

triangel schreef:
25 mei 2020 10:59
Boete voor géén mondkapje? Klopt! Maar je krijgt óók een boete als je een medisch mondkapje draagt!!!
Je kunt foutieve informatie blijven herhalen, maar het blijft foutief:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... udige-taal
Vanaf 1 juni mondkapjes verplicht in openbaar vervoer
In tram, bus, metro en trein moet u een mondkapje dragen.
Dit geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder.
U kunt een boete krijgen van € 95 als u het mondkapje niet draagt.
Op stations en perrons is het mondkapje niet verplicht.
Reis alleen met de bus, tram, metro en trein als het niet anders kan.
Ga zo ver mogelijk uit elkaar zitten.
Houd bij een halte of op een perron wel 1,5 meter afstand.
De oproep is geen medische mondkapjes te gebruiken als je ze zou hebben, maar het is niet strafbaar.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Jablan schreef:
20 mei 2020 17:04
Hoezo? Voor een paar mensen is het blijkbaar geen onzin. Zelf vind ik de term niet-medisch dodelijk ongelukkig gecommuniceerd.

Voor k2p en TeunBosseman: ik baseer mij op wat artsen, medici mij vertellen. In dit geval zelfs uit vier landen: Canada, Nederland, Kroatië en Duitsland en dat geef ik erbij, omdat die ervaring daarmee los staat van opleiding en cultuur. Veel geluk met jullie keuze, ik ga er zeker niet in mee.

Ivm diverse vrije dagen weer ff inlezen. Jablan, prima dat jij er niet in mee gaat, is jouw keus, jij veel geluk met jouw keuze. Iedereen weer blij.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

ruitenheer schreef:
25 mei 2020 13:09
triangel schreef:
25 mei 2020 10:59
Boete voor géén mondkapje? Klopt! Maar je krijgt óók een boete als je een medisch mondkapje draagt!!!
Je kunt foutieve informatie blijven herhalen, maar het blijft foutief:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... udige-taal
Vanaf 1 juni mondkapjes verplicht in openbaar vervoer
In tram, bus, metro en trein moet u een mondkapje dragen.
Dit geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder.
U kunt een boete krijgen van € 95 als u het mondkapje niet draagt.
Op stations en perrons is het mondkapje niet verplicht.
Reis alleen met de bus, tram, metro en trein als het niet anders kan.
Ga zo ver mogelijk uit elkaar zitten.
Houd bij een halte of op een perron wel 1,5 meter afstand.
De oproep is geen medische mondkapjes te gebruiken als je ze zou hebben, maar het is niet strafbaar.
Hehe........halelujah. Goed gelezen en begrepen :mrgreen:

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Berteman »

Het valt inderdaad niet te verwachten dat het dragen van een 'gecertificeerd mondkapje' in het openbaar vervoer een boete oplevert.

Ik reis nu (en straks) zeer incidenteel met het openbaar vervoer een draag dan liever een deugdelijk masker dan een prul of een zelfgeproduceerd geval van oude t-shirts of kussenslopen.

In 2018 heb ik bij een bedrijf gewerkt, waar sommige medewerkers zich in bepaalde gevallen van beschermingsmiddelen moesten voorzien. Er zijn daar toen duizenden, zo niet tienduizenden gecertificeerde maskertjes vernietigd omdat die 'over de datum' zouden zijn... Vreemd... de kapjes waren per stuk vacuüm verpakt.

Ik heb toen een doosje met een paar honderd van die dingen meegenomen en droeg die thuis bij verbouwingswerkzaamheden en bij het schuren als voorbereiding van schilderwerk. En die ga ik straks dragen in het openbaar vervoer.

Voor wat betreft het vermeende tekort aan FFP-maskers: ook in deze wereld is het kwestie van vraag en aanbod: in 'normale tijden' kost zo'n individueel verpakt kapje net twee kwartjes, in deze tijd van een pandemie wordt de vraag hoger en stijgt de prijs. En dáár ligt het probleem... ' s lands inkopers werken met prijslijsten van 2019...

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Teunbosseman schreef:
25 mei 2020 15:21
Hehe........halelujah. Goed gelezen en begrepen :mrgreen:
Over 3 dagen komt de volgende klagen dat je een boete krijgt als je een medisch mondkapje gebruikt.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

ruitenheer schreef:
25 mei 2020 20:26
Teunbosseman schreef:
25 mei 2020 15:21
Hehe........halelujah. Goed gelezen en begrepen :mrgreen:
Over 3 dagen komt de volgende klagen dat je een boete krijgt als je een medisch mondkapje gebruikt.
We zullen zien. Ik denk niet dat erop bekeurd gaat worden. Maar mocht dit gebeuren dan zal ik dit zeker laten weten. En ook zeker gaan aanvechten.

Maar nogmaals, ik denk niet dat zon vaart zal lopen.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Teunbosseman schreef:
26 mei 2020 13:41
ruitenheer schreef:
25 mei 2020 20:26
Teunbosseman schreef:
25 mei 2020 15:21
Hehe........halelujah. Goed gelezen en begrepen :mrgreen:
Over 3 dagen komt de volgende klagen dat je een boete krijgt als je een medisch mondkapje gebruikt.
We zullen zien. Ik denk niet dat erop bekeurd gaat worden. Maar mocht dit gebeuren dan zal ik dit zeker laten weten. En ook zeker gaan aanvechten.

Maar nogmaals, ik denk niet dat zon vaart zal lopen.
Er zal niet bekeurd gaan worden, want het medische mondkapje is niet verboden. Maar er zullen slordige lezers gaan klagen dat ze bekeurd zouden kunnen gaan worden.

Gesloten