LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Moneyman
Berichten: 30252
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Moneyman »

liefdeisdeweg schreef:
22 jun 2020 18:03
Nijogeth schreef:
22 jun 2020 17:59
liefdeisdeweg schreef:
22 jun 2020 17:56
Moneyman,

Dit gaat over corona en houtstook. U geeft aan dat er meerdere topics gaan over houtrookoverlast. Als u de kranten leest of het nieuws volgt dan gaat het vaak over één onderwerp te weten corona. Heeft u daar ook een verzameling van gemaakt? En de kranten en media van bericht?
Maar wat is de reden dat die niet in 1 van de andere topics had gekund? Volgens mij heeft het vrij weinig met corona te maken of wilt u zeggen dat de wind nu anders staat dan normaal?
De GGD geeft aan niet te stoken tijdens corona. Maar ik begrijp dat u het beter weet dan de GGD?

Als u het dus beter weet graag met onderbouwing. Zomaar wat roepen? Daar kan ik niets mee.
Grappig. Ook de GGD onderbouwt helemaal niets, maar verbindt slechts wat losse aannames aan elkaar.
Hout stoken tijdens de coronacrisis? Liever niet!

Mensen met longklachten of gevoelige luchtwegen lopen extra risico als zij besmet raken met het coronavirus. Zij zijn in deze tijd dan ook nog meer dan veel anderen aan huis gebonden. Deze mensen hebben er vaak last van als hun buren hout stoken. Wil je je buren helpen? Zet ze dan niet in de rook en laat voorlopig je houtkachel, open haard of vuurkorf uit.
Ik zie niets meer dan een misplaatste en mislukte poging om een oude discussie op te hangen aan een actueel onderwerp.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door kuklos »

liefdeisdeweg schreef:
22 jun 2020 18:03
Daar kan ik niets mee.
Al je vorige topics in ogenschouw nemend kan jij met geen enkel reactie iets, tenzij je naar de mond gepraat wordt.

Nijogeth
Berichten: 10079
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Nijogeth »

liefdeisdeweg schreef:
22 jun 2020 18:03
Nijogeth schreef:
22 jun 2020 17:59
liefdeisdeweg schreef:
22 jun 2020 17:56
Moneyman,

Dit gaat over corona en houtstook. U geeft aan dat er meerdere topics gaan over houtrookoverlast. Als u de kranten leest of het nieuws volgt dan gaat het vaak over één onderwerp te weten corona. Heeft u daar ook een verzameling van gemaakt? En de kranten en media van bericht?
Maar wat is de reden dat die niet in 1 van de andere topics had gekund? Volgens mij heeft het vrij weinig met corona te maken of wilt u zeggen dat de wind nu anders staat dan normaal?
De GGD geeft aan niet te stoken tijdens corona. Maar ik begrijp dat u het beter weet dan de GGD?

Als u het dus beter weet graag met onderbouwing. Zomaar wat roepen? Daar kan ik niets mee.
Dit geeft de GGD altijd aan, niet alleen tijdens Corona. Dat is een beetje het punt. U gebruikt nu gewoon corona als excuus om een nieuw topic over houtkachels te maken.

Maar ja, dat ziet u toch anders, dus ik ga de barbecue maar weer eens aansteken. Is het mooi weer voor.

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Erik Ziengs van de VVD gaf aan stoken we lossen het samen wel op.

VVD wil dit niet regelen met regels. Daar zou dan buurtbemiddeling voor zijn.

Thierry Baudet gaf aan laat de mensen zelf bepalen of ze dichter dan 1,5 meter willen zijn met elkaar. Hij vergeleek het met vrijen met condoom is beter. Dat adviseren we maar je bent het niet verplicht.

Frappant is dat de liberalen nu de 1,5 meter afstand wel met regels willen regelen. Als je principieel bent moet dat ook gaan via gesprekjes net als bij houtrookoverlast gesprekje met je buren daarover kunt hebben.

Soort van anarchistische staat.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Op 1½ meter van jou loop ik met of zonder Condoom hetzelfde risico.

Maar als ik niesbui kreeg, sproei ik alles rond en bij een houtvuur word een groot deel vernietigd door de hitte,
dus mijn conclusie;
een groot houtvuur kan niezen van besmette mensen juist beperkten omdat het Covid 19 virus niet hittebestendig genoeg is!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door moederslink »

Om het toch een beetje voor liefdeisdeweg op te nemen :
relatie met corona misschien : men zit meer thuis of werkt ivm de warmte dan dus veel in de avonduren thuis en dan wil je de ramen flink open gooien en dan zijn die stinkwalmen vies.
Maar het klopt ook dat er al tig topics over zijn geweest.
Desalniettemin kan het voor velen toch een probleem zijn, zeker in een druk woonwijkje zoals daar bij mijn zoon.
En de buren trekken zich nergens iets van aan....ook vwb muziek, constant keffende honden ook dus dat bevordert niet bepaald je woongenot.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het vuur cremeert het virus plaatselijk. Dat is dan weer een pluspuntje.

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Volgens Gertjan Segers van de ChristenUnie gaan we uit van de beste van de beste wetenschappers! Maar ik denk dat hij er bij vergat te vertellen alleen als ons dat uitkomt

WHO zegt niet stoken in dichtbevolkte gebieden. Daar trekken wij ons niets van aan. Maar wel 1,5 meter afstand nemen en de gehele economie platgooien. Dat nemen we wel dan aan van de WHO.

Hypocriet vind u niet?

Laat heel Nederland testen op dat virus en een ieder die het niet heeft kan elkaar bij wijze van spreken knuffelen.

Houtstook geeft 900 tot 2700 doden per jaar

https://www.luchtfonds.nl/voorlichting/ ... houtstook/

witte angora
Berichten: 30936
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
22 jun 2020 17:56
En alle andere alter ego's die we gehad hebben
Inderdaad. Inclusief de alter ego's waarmee hij met zichzelf zat te discussiëren. Uiteraard waren ze het roerend met elkaar eens. Heb er nog de tranen van in mijn ogen als ik er aan terug denk, zoveel liefde, saamhorigheid en broederschap, bijzonder gewoon.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

liefdeisdeweg schreef:
22 jun 2020 20:03
Volgens Gertjan Segers van de ChristenUnie gaan we uit van de beste van de beste wetenschappers! Maar ik denk dat hij er bij vergat te vertellen alleen als ons dat uitkomt

WHO zegt niet stoken in dichtbevolkte gebieden. Daar trekken wij ons niets van aan. Maar wel 1,5 meter afstand nemen en de gehele economie platgooien. Dat nemen we wel dan aan van de WHO.

Hypocriet vind u niet?

Laat heel Nederland testen op dat virus en een ieder die het niet heeft kan elkaar bij wijze van spreken knuffelen.

Houtstook geeft 900 tot 2700 doden per jaar

https://www.luchtfonds.nl/voorlichting/ ... houtstook/

Welk punt wil je nou maken? Hout stoken volledig verbieden met als resultaat……? Motorrijden, roken, drinken, etc. zorgt ook voor veel lichamelijke en maatschappelijke schade. Kwestie van kosten/baten en risico's/haalbaarheid afwegen.

Dat de politieke agenda geen plaats biedt voor het houtstoken zal diverse redenen hebben, denk ik:

1) Het aantal mensen dat er last van heeft, staat in geen verhouding tot het aantal kiezers dat politici bij verkiezingen nodig hebben, plus de houtstokers die dan afvallen als een partij zich expliciet uitspreekt tegen een verbod,

2) Politiek Den Haag investeert miljarden in houtgestookte centrales. Dat kunnen ze niet doen als burgers een stookverbod krijgen opgelegd.

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

98 procent zegt houtstook niet de oplossing

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/19740 ... -oplossing

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Corona is natuurlijk een voorwendsel om weer eens te beginnen over die verfoeilijke houtkachels. In Groot-Brittannië grijpt de overheid nu stevig in. Gaat hier ook wel een keer gebeuren. Roken in de openbare ruimte uitbannen heeft hier ook decennia geduurd. Zouden we ook "samen oplossen". Dus niet.

https://www.bbc.com/news/uk-51581817

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

900~2700 doden?

Dat is wel erg ruime marge en dus zeer dubieus onderzoek bij deze cijfers!
In Oost Duitsland, Ex DDR waren vele Turf kachels en rook en stank, en daar vielen toen de cijfers ook wel mee.

Zelf roken in schone omgeving of Mee roken als niet roker met kachel buren?
En wie betaalde onderzoek?
Een verkoper van Warmtepompen zal dit soort broodje Aap onderzoek zeker misbruiken hiervoor.

Hout stook is mooi om te zien, en van open haarden, vuile zooi en mooi, maar niet energie zuinig en vaak voerde de schoorsteen naast rook ook heel erg veel warmte uit de kamer af!
Dichte kachels is beter en met glazen deurtje redelijk....

Maar een in Duitsland goedgekeurde betere Hout kachel en niet gaan misbruiken als privé huisvuil verbrandingsoven!
Oude kozijnen mogen er gewoon in, mits ik eerst de verf er af ging schaven!
Ook spaanplaat /OSB gaat prima, breekt makkelijk maar welke lijm zit daarin?
Zelfde voor tuinhout, vroeger met schadelijke stoffen geïmpregneerde, maar mijn nieuw huisje is met lijnolie ,
en deze DHZ impregneer is wel milieu vriendelijk.... bij verbrande heerlijk een Friet Kot Geurtje!

Dus alle geïmpregneerde veroordelen als giftig, dat kan en mag niet!
Vroeger, tot 1e wereld oorlog en de laatste mogen als je weet waarmee er geïmpregneerd is mag gewoon erin!

En raad nu eens wat ze met geverfde hout en tuinhout in de huisvuil centrale doen waar ze ook stroom opwekken?
Zij mogen het met filters in schoorsteen wel mengen en opstoken en ik niet!

Hoogste tijd voor een Verbroken liefde!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door berndv »

liefdeisdeweg schreef:
22 jun 2020 20:03
Houtstook geeft 900 tot 2700 doden per jaar
Niet zo selectief, doe dat lekker op facebook, daar kan je met selectief quoten heel veel reacties krijgen, maar hier verwacht ik toch wel iets meer onderbouwing. Ja de link staat er bij, maar door alleen dit te quoten, komt het wel weer heel suggestief over. De volledige zin geeft namelijk dit aan:
Een eerste, voorlopige inschatting is dat het stoken van hout jaarlijks leidt tot 900 à 2700 voortijdige sterfgevallen in Nederland.
Het zou kunnen, het zouden er vele malen meer kunnen zijn, maar ook vele malen minder.

Als ik dan zelf ook wat onderzoeken lees, dan kom ik bijvoorbeeld tegen in datzelfde onderzoek waar bovenstaande uitspraak op gebaseerd is, dat de bijdrage aan fijnstof in bijvoorbeeld Amsterdam door houtstook 11% is. Natuurlijk zou het mooi zijn dat hier iets aan gedaan wordt. Maar dan blijf je nog wel met 89% van de fijnstof over. Geen idee wie er allemaal bijdragen aan deze hoeveelheid fijnstof, maar wellicht zou het een idee zijn om ook de pijlen daar op te richten, er zou toch maar een grotere vervuiler tussen zitten. Wel jammer dat het luchtfonds, die zegt te zijn voor schone lucht in de woonomgeving, hier verder geen aandacht aan besteed, en zich alleen en uitsluitend richt op houtstook.
Stichting Luchtfonds staat voor schone lucht in de woonomgeving. Het Luchtfonds wil de bewustwording in de Nederland over de schaduwkanten van houtstook vergroten.
Schone lucht in de woonomgeving door de hoeveelheid fijnstof met 11% te laten dalen. Lijkt me een effectief doel.

Nijogeth
Berichten: 10079
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Nijogeth »

liefdeisdeweg schreef:
22 jun 2020 20:03
Houtstook geeft 900 tot 2700 doden per jaar
Hoe dan? Verbranden deze mensen dan levend of stikken ze doordat ze in een ruimte stoken waar de rook niet weg kan? Ik zie amper een andere mogelijkheid om te sterven bij het stoken van hout.

Moneyman
Berichten: 30252
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
23 jun 2020 09:40
liefdeisdeweg schreef:
22 jun 2020 20:03
Houtstook geeft 900 tot 2700 doden per jaar
Hoe dan? Verbranden deze mensen dan levend of stikken ze doordat ze in een ruimte stoken waar de rook niet weg kan? Ik zie amper een andere mogelijkheid om te sterven bij het stoken van hout.
Dit is dan wel weer heel flauw. Dat houtrook schadelijke effecten met navenante impact op de gezondheid heeft, wil je toch hopelijk niet ontkennen?

Nijogeth
Berichten: 10079
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat ontken ik niet. Maar zulke harde statements mogen wel enige onderbouwing hebben. En dat houtrook schadelijke effecten heeft, wil niet zeggen dat mensen er eerder door doodgaan, dat kan ook 1 van de andere dingen zijn die ook schadelijk zijn (want we doen zoveel dingen die schadelijk zijn voor het lichaam, dat we eigenlijk beter niets kunnen doen).

En wat is eerder doodgaan als we 100 jaar geleden een levensverwachting van ongeveer 55 hadden? Bijna iedereen gaat tegenwoordig later dood als je het zo gaat bekijken.

Moneyman
Berichten: 30252
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
23 jun 2020 09:50
Dat ontken ik niet. Maar zulke harde statements mogen wel enige onderbouwing hebben.
Heb je het onderliggende onderzoek gelezen? Dat is wel meer dan "enige onderbouwing".

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
23 jun 2020 10:12
Heb je het onderliggende onderzoek gelezen? Dat is wel meer dan "enige onderbouwing".
Een grabbelton van eerdere onderzoeken, met veel voorbehoud in het taalgebruik.

Dit jaar is bijzonder: er wordt minder gereden, gevlogen, minder olie verbruikt. Voor onderzoek naar de effecten van fijnstof is dat ideaal, omdat je zo beter kunt vergelijken wat nu meer invloed heeft.
Onze artsen zien onder de COPD-patiënten minder klachten. Dat is waarneming, subjectief, incompleet, tegelijk wel een signaal.

Australië heeft extreme bosbranden gehad met steden vol smog/rook. Open Haard xxl. Hoe is het daar met de gezondheidseffecten?

Wat mij stoort in het houtstookverhaal: tegenstanders willen een verbod. Dat is niet de manier om het doel, minder fijnstof, te bereiken. Het richt zich te veel op 1 bron en als je dan zo'n tegenstander in een dieselauto ziet wegrijden ...

witte angora
Berichten: 30936
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Houtstoken tijdens corona? Liever niet zegt de GGD

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan heb jij wel een heel ouderwets gasfornuis, breien. Ik moet op een knop drukken en dan floept hij aan. En uit. En nog eens. En nog eens, en dan blijft hij branden. Dat is moderne techniek.

Maar nu je het er over hebt: ik brandt in de winter altijd aardig wat waxinelichtjes. Scheelt enorm veel gas: een besparing van zo'n 350 - 400 m3 per jaar. Tegen nog geen 20 euro waxinelichtjes. Zou dat nog wel mogen?

Gesloten