Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
21 dec 2021 21:06
Het is op dit moment vlg mij de enige oplossing om Corona klein te krijgen.
Ik hoop het voor je, maar alles wijst erop dat als dat de oplossing is, dat we nog jaren vast zitten aan maatregelen. Volgens mij is iedereen er wel klaar mee, dus moet er in mijn ogen (en overigens ook in die van de burgemeester van Amsterdam en Nijmegen) een plan worden gemaakt om daar vanaf te komen. Niet iedere keer maar een maandje verder kijken. Ze hebben schijnbaar data die wij niet hebben, dan doe er iets mee.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ook de burgemeester van Amsterdam of Nijmegen is geen dokter of viroloog.

En of u en die personen er klaar meer zijn, doet er niet toe, dat virus is nog niet klaar met ons.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, maar jouw opmerking heeft dan ook helemaal niets te maken met hetgeen ik zeg. Het gaat over nadenken over hoe we er uit gaan komen, iets dat schijnbaar niet gebeurd in Den Haag, gezien de belangrijke politici die vragen naar zo'n plan. En zo'n plan kan ook gemaakt worden door een groep die wel op alle vlakken breed georiënteerd is. Medici, economen, wetenschappers etc. kunnen in zo'n panel plaatsnemen. Maar, dan moeten ze in Den Haag wel de actie daartoe ondernemen, zoals gevraagd wordt.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens schijnt de 2e kamer sport en bewegen als essentiële sector aan te willen duiden, zodat dit gewoon door kan gaan tijdens lockdowns. Schijnbaar is sporten en bewegen dus wel gezond.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik vond nog een goed interessant filmpje over de misvattingen over long COVID.
https://youtu.be/5gsihCKg7zo

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Onkruid, de voertaal is hier Nederlands en lang niet iedereen beheerst andere talen zo goed, dat alle medische informatie direct duidelijk is. Bij andere talen: zet er iets van een samenvatting bij. Dank je wel.
(Zo'n filmpje is interessant, valt vandaag even slecht. Tja, PostCovid, het was weer een slechte nacht. Sorry als ik te hard overkom.)
Nijogeth schreef:
22 dec 2021 00:24
Het gaat over nadenken over hoe we er uit gaan komen, iets dat schijnbaar niet gebeurd in Den Haag
De oorzaak ligt helemaal in het begin bij het idee van groepsimmuniteit. Dat baseert op een dna-virus, terwijl dit een dynamisch rna-virus is. Gevolg: na elke golf denkt men, dat het klaar is. Is het niet.

Wij zien het iets anders of in de woorden van La Familia; oorlogen duren gemiddeld vier jaar en virussen ook.
moederslink schreef:
21 dec 2021 23:41
Die booster viel ook rauw op mijn dak , toch ben ik er nu blij mee, voel me beter beschermd.
Onder immunologen is nu overeenstemming over de mRNA-vaccins: het zijn drietrapsraketten oftewel: drie keer prikken en dan pas werken ze zoals bedoeld.
Lady1234 schreef:
21 dec 2021 23:12
Al die uitleg en oproepen aan de vaccin-weigeraars is boter aan de galg gesmeerd. Laat ze in hun sop gaarkoken.
Zie ik anders. Hier op dit forum zijn er meer meelezers dan reageerders en al zal er maar één overtuigd worden, dan is dat er weer één. In mijn werk gaat dat net zo.

Aflevering 106 van de NDR-Podcast. Interessant, omdat Sandra Ciesek in Frankfurt am Main werkt en de testen van de luchthaven in haar lab worden verwerkt. Zodoende had ze op de dag, dat Omikron bekend werd, al direct twee 'gelukkigen' met deze variant en kon ze uitgebreider onderzoek doen. Meest interessante punten:
- incubatietijd is korter
- Omikron lijkt zich in eerste instantie niet goed te kunnen nestelen in de diepere longen, maar ... ook deze variant gaat de longen in. Rest van het ziekteverloop en behandelmethoden lijkt sterk op dat van eerdere varianten.
- geen conclusies trekken of Omikron minder/meer ziekmakend is dan Delta. In Engeland raast Omikron door het jongere deel van de bevolking en dat is niet representatief voor de bevolking in (Nederland of) Duitsland.
- onderzoek naar Omikron is heel lastig, omdat deze variant slecht in een laboratorium kan worden gekweekt. Bij celculturen worden hulpstoffen gebruikt om een virus op te kweken en deze variant is heel gevoelig voor de hoeveelheid van die hulpstoffen, waardoor onderzoeksresultaten sterk afhangen meer afhangen van de hulpstoffen dan van het virus. => Mijn interpretatie: Afwachten en studies pas vertrouwen als ze in verschillende laboratoria zijn uitgevoerd of niet afgaan op de cijfers van 1 ziekenhuizen, maar van meerdere.

Lockdown in Nederland is vervelend, maar wel beter te verteren met deze info erbij. Bescherming tegen Omikron is pas enkele weken na de extra prik goed genoeg (en daarbij maakt het niet zoveel verschil welk merk eerder is gebruikt).

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Jablan schreef:
22 dec 2021 07:39
Onkruid, de voertaal is hier Nederlands en lang niet iedereen beheerst andere talen zo goed, dat alle medische informatie direct duidelijk is. Bij andere talen: zet er iets van een samenvatting bij. Dank je wel.
(Zo'n filmpje is interessant, valt vandaag even slecht. Tja, PostCovid, het was weer een slechte nacht. Sorry als ik te hard overkom.)

Sterkte met herstel. Ik ben zelf ook niet in staat om hele stukken uit te gaan schrijven, ik heb veel last van brainfog, vermoeidheid en post extortional malaise. Anders had ik het wel gedaan. In het Nederlands is er helaas geen filmpje over wat ik zo snel ff kon vinden.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, in Israël beginnen ze nu aan de vierde ronde. Wij zijn net met de derde begonnen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... rland-rivm

Dat er over gedacht wordt om mensen twee keer per jaar te laten prikken verbaast me niks. Ik denk, en dat schreef ik al eerder, dat het goed is om te kijken hoe we op de langere termijn met dit virus om moeten gaan, zodat er wat meer rust in de tent komt wat maatregelen betreft. Het huidige hollen en stilstaan is voor niemand prettig.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door xflorisx »

Stop er maar mee. Laat Radar het topic maar sluiten. Wappies, halve wappies en trollen vervuilen dit topic te veel. Geen respect voor andere meningen, slecht discussiëren en trolberichten liken. Het dieptepunt was dat we meelopers waren. Zelfs dat bericht werd geliked.
Ik stop steeds meer met lezen en reageren.
Er sterven 400 mensen per week aan een nieuw virus. Mogen we dan wat van onze vrijheid inleveren?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
22 dec 2021 07:39
moederslink schreef:
21 dec 2021 23:41
Die booster viel ook rauw op mijn dak , toch ben ik er nu blij mee, voel me beter beschermd.
Onder immunologen is nu overeenstemming over de mRNA-vaccins: het zijn drietrapsraketten oftewel: drie keer prikken en dan pas werken ze zoals bedoeld.
Mooi, overeenstemming onder de deskundigen.
Zijn we nu dan klaar met prikken? Die deskundigen bereiken al snel weer opnieuw overeenstemming, als er een beter op nieuwe varianten toegespits vaccin verschijnt, of er toch een 4e trap nodig blijkt.
Jablan schreef:
22 dec 2021 07:39
- geen conclusies trekken of Omikron minder/meer ziekmakend is dan Delta. In Engeland raast Omikron door het jongere deel van de bevolking en dat is niet representatief voor de bevolking in (Nederland of) Duitsland.
Oftewel , uitgaan van zwartste scenario, het land op slot doen, en achteraf wanneer het toch mee valt, op de borst kloppen dat het meevalt doordat het land op slot is gedaan.
Ook in Zuid-Afrika is het aantal ziekenhuisopnames per 100.000 besmettingen lager dan met oude varianten.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Deze keer ben je aan het zeuren. We weten niet wat er zou gebeuren als alles open was gebleven. We weten wel, dat Omikron zo besmettelijk is, dat bij een feestje in een zaal iedereen besmet kan raken in plaats van een deel van de bezoekers.
witte angora schreef:
22 dec 2021 08:47
Ach, in Israël beginnen ze nu aan de vierde ronde.
Voor ouderen en zorgpersoneel. Bedenk hierbij:
- 32% is helemaal niet gevaccineerd.
- Israël gebruikt alleen BionTech/Pfizer.

Ik hou het op een paniekreactie vanwege Omikron.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
22 dec 2021 09:01
]Oftewel , uitgaan van zwartste scenario, het land op slot doen, en achteraf wanneer het toch mee valt, op de borst kloppen dat het meevalt doordat het land op slot is gedaan.
Nope. Ik zou standaard voor middengrijs gaan. En indien nodig kunnen er aanpassingen gedaan worden, dwz wat zwaardere maatregelen. Maar dat is misschien helemaal niet nodig, juist door op tijd al voorzorgsmaatregelen te nemen.

Kan inderdaad jaarlijks een boosterprik zijn, kan ook jaarlijks een dringend advies zijn om vanaf september/oktober zoveel mogelijk thuis te werken, etcetera. Dat zijn geen dingen die de vrijheid extreem beperken, maar het kan wel goed werken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:
22 dec 2021 08:47
Ach, in Israël beginnen ze nu aan de vierde ronde. Wij zijn net met de derde begonnen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... rland-rivm

Dat er over gedacht wordt om mensen twee keer per jaar te laten prikken verbaast me niks. Ik denk, en dat schreef ik al eerder, dat het goed is om te kijken hoe we op de langere termijn met dit virus om moeten gaan, zodat er wat meer rust in de tent komt wat maatregelen betreft. Het huidige hollen en stilstaan is voor niemand prettig.
Ik vraag me dan af hoe je wilt nadenken over de lange termijn als je de kennis/feiten van de toekomst niet bezit. We begonnen Corona met de Alpha variant, verschillende vaccins kwamen hiervoor beschikbaar, enorm effectief.

Helaas kwam toen de Delta variant welke dominant werd en waarbij het vaccin minder effectief was en ook bleek dat de periode tussen de 1ste vaccinatie en 2de vaccinatie tekort was om weerstand op te bouwen tegen de Delta.

En nu hebben we Omikron, zeer recent erbij gekomen dus nog weinig bekend, maar wat we weten is dat je een booster nodig hebt om je beter te beschermen. Maar wat deze bescherming feitelijk inhoudt weten we niet want in alle landen waar omikron nu dominant begint te worden is de booster campagne nog niet afgerond.

Hoe wil je lange termijn visie maken als je de feiten niet weet, wie weet wat er na omikron nog gaat komen? Wat voegt een lange termijn visie toe als je telkens wordt ingehaald door de werkelijkheid?

We zijn een polderland en we polderen teveel, maar deze lock-down was juist een voorbeeld van een snelle concrete beslissing door het kabinet, dit heb ik eerder nog niet echt gezien, we probeerde maar wat. Ga je echter diepen kijken dan doen we het niet zo slecht, we hebben minder Corona doden dan landen om ons heen.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

sylvesterb schreef:
22 dec 2021 09:20
Hoe wil je lange termijn visie maken als je de feiten niet weet, wie weet wat er na omikron nog gaat komen? Wat voegt een lange termijn visie toe als je telkens wordt ingehaald door de werkelijkheid?
De feiten zijn:
- Corona blijft nog langere tijd onder ons
- Het virus muteert, komt dus steeds weer terug

Met die twee feiten kun je al heel wat denk ik.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
22 dec 2021 09:20
Ga je echter diepen kijken dan doen we het niet zo slecht, we hebben minder Corona doden dan landen om ons heen.
Is dat zo?
https://www.ft.com/content/a2901ce8-5eb ... df5b386938
Oversterfte Duitsland +3%
Oversterfte Nederland +10%
En je kunt je afvragen: Meten die cijfers nu hoe goed de regering het doet, of hoe eigenwijs de bevolking is?

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik denk dat het rijke westen ook maar eens volop moet gaan inzetten op vaccineren in de arme landen. Misschien dat we er dan sneller uit komen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
22 dec 2021 09:33
Ik denk dat het rijke westen ook maar eens volop moet gaan inzetten op vaccineren in de arme landen. Misschien dat we er dan sneller uit komen.
Dit ben ik volledig met je eens. Het lijkt tot nu toe vooral een "ieder voor zich" strategie te zijn geweest.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door angel1978 »

kuklos schreef:
22 dec 2021 10:23
Onkruid71 schreef:
22 dec 2021 09:33
Ik denk dat het rijke westen ook maar eens volop moet gaan inzetten op vaccineren in de arme landen. Misschien dat we er dan sneller uit komen.
Dit ben ik volledig met je eens. Het lijkt tot nu toe vooral een "ieder voor zich" strategie te zijn geweest.
Op zich helemaal mee eens.. Echter door de snelheid van muteren op dit moment is het dan nog een bijna onmogelijke opgave op dit moment. Je krijgt in een half jaar niet de hele wereld gevaccineerd en met de komst van een variant die zich onttrekt aan de op dat moment werkende vaccins kun je weer van voren af aan beginnen.
De hoop (maar daar heb je geen invloed op) is dat het virus zich evolueert richting een onschadelijk virus (a la een verkoudheidsvirus) zodat dit niet meer nodig is.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
21 dec 2021 23:51
Ja, als ze straks niet meer het land uit kunnen voor een tripje naar Turkije of Spanje, of een andere all-inclusive vakantie, dan gaan ze door de bocht.
Je bent nu zelf ook wel aan het generaliseren, Lady ;) Zeggen dat "ze in hun sop kunnen gaarkoken" help niet echt tegen de polarisatie. Er zijn nog steeds legio redenen om géén vaccin te nemen, waaronder ook legitieme.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
22 dec 2021 09:01
Mooi, overeenstemming onder de deskundigen.
Zijn we nu dan klaar met prikken? Die deskundigen bereiken al snel weer opnieuw overeenstemming, als er een beter op nieuwe varianten toegespits vaccin verschijnt, of er toch een 4e trap nodig blijkt.
Zou kunnen. Het blijft immers een best guess. Zeker weten doen we het pas achteraf.

Gesloten