LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Roosevelt wil helemaal geen discussie starten. Wil zelfs helemaal geen discussie. Enkel onzin over vitamine C dumpen en is al meermalen ( ook door de moderatie ) verzocht daarmee te stoppen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Jose2501 schreef:
05 feb 2021 14:35
joep873 schreef:
05 feb 2021 13:55
Jose2501 schreef:
05 feb 2021 13:53
Kunt u daar zelf niet iets bij bedenken?
Ik kan er van alles bij bedenken, daarom vraag ik wat je bedoelt.
Overal wordt gezegd en geschreven dat de vaccins veilig zijn in gebruik. Als er dan mensen zijn die na toediening ernstige klachten krijgen en zelfs daaraan overlijden dan is dat niet iets om maar te negeren toch?
Dat is iets om te melden bij het Lareb, zodat dit goed onderzocht kan worden. Overigens zei ik dat ook in mijn reactie waar je wat selectief uit quotte. Er is geen enkel vaccin 100% bijwerking vrij, er is niemand dit dat beweerd, alleen wappies die dat dénken, vervolgens een bijwerking menen te vinden, en daarmee de veroordeling al maken, door het voor de rechtbank der publieke opinie te brengen ter beoordeling door 17 miljoen rechters, terwijl ze zelf OvJ én advocaat spelen.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jose2501 schreef:
05 feb 2021 14:35
Overal wordt gezegd en geschreven dat de vaccins veilig zijn in gebruik.
De afweging waar het om draait: Is gebruik veiliger dan niet gebruiken?
Jose2501 schreef:
05 feb 2021 14:35
Als er dan mensen zijn die na toediening ernstige klachten krijgen en zelfs daaraan overlijden dan is dat niet iets om maar te negeren toch?
Er zijn immers ook mensen zonder vaccin, die ernstige klachten kregen en zelfs daaraan overleden

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door joep873 »

Jose2501 schreef:
05 feb 2021 14:35
Overal wordt gezegd en geschreven dat de vaccins veilig zijn in gebruik. Als er dan mensen zijn die na toediening ernstige klachten krijgen en zelfs daaraan overlijden dan is dat niet iets om maar te negeren toch?
Nee, dat klopt. Je moet je alleen realiseren dat zoiets gemeld wordt omdat het bijzonder is; het zegt vrij weinig over wat nou de normale situatie is.

Moneyman
Berichten: 30093
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jose2501 schreef:
05 feb 2021 14:35
Overal wordt gezegd en geschreven dat de vaccins veilig zijn in gebruik. Als er dan mensen zijn die na toediening ernstige klachten krijgen en zelfs daaraan overlijden dan is dat niet iets om maar te negeren toch?
Ik heb ook niet het idee dát het genegeerd wordt. Sterker, volgens mij wordt er zeer kritisch naar gekeken. Het gaat bij die overlijdens om mensen die van willekeurig welke verkoudheid of welk beetje koorts al overleden zouden zijn, kortom, om zéér kwetsbare mensen. Feitelijk is het gewoon een afweging van risico's (= kans x impact); en het risico van Corona wordt hoger ingeschat dan het risico van vaccinatie.

Zo heb ik ook de afweging gemaakt om m'n hoogbejaarde tante te laten vaccineren.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
05 feb 2021 13:51
Wel apart natuurlijk dat de virologen in België eerder een getal van minimaal 50 procent tot 70 procent noemden voor de Engelse variant. Een percentage dat van Dissel ook noemde gisteren nog voor die Engelse variant. Toch beetje overdreven misschien?
Of het overdreven is of klopt, moet de toekomst uitwijzen. De 70%-norm of grenswaarde is gebaseerd op vroegere epidemieën en volksziektes, in principe niet meer dan een streefgetal waarbij de hoop is, dat het virus daarna de maatschappij niet meer kan ontwrichten.
Jose2501 schreef:
05 feb 2021 14:35
Overal wordt gezegd en geschreven dat de vaccins veilig zijn in gebruik. Als er dan mensen zijn die na toediening ernstige klachten krijgen en zelfs daaraan overlijden dan is dat niet iets om maar te negeren toch?
Het wordt allesbehalve genegeerd, overal wordt direct een onderzoek ingesteld: voorgeschiedenis, leeftijd, invloed van andere medicijnen, er wordt in alle richtingen gezocht naar wat de fatale combinatie was. Helaas wachten media niet totdat zo'n onderzoek is afgerond, gaan verder met de volgende waan van de dag.

In alle eerlijkheid ben ik positief verrast over de veiligheid. Op het totaal aantal prikken waanzinnig weinig meldingen van doden of nieuwe bijwerkingen en dat bij alle vaccins.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jose2501 schreef:
05 feb 2021 15:08
16again schreef:
05 feb 2021 14:54
De afweging waar het om draait: Is gebruik veiliger dan niet gebruiken?
.....
Er zijn immers ook mensen zonder vaccin, die ernstige klachten kregen en zelfs daaraan overleden
Bedoelt u als individu of als samenleving?
Voor de samenleving is het best om iedereen te vaccineren. De bijwerkingen van een vaccin zijn niet besmettelijk.
Bij niet vaccineren , besmet raken, kun je weer anderen besmetten

Voor een individu ligt de afweging anders, die kijkt vooral naar het eigen risico: Bijwerkingen vs kans op Corona

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
05 feb 2021 15:13
Het gaat bij die overlijdens om mensen die van willekeurig welke verkoudheid of welk beetje koorts al overleden zouden zijn, kortom, om zéér kwetsbare mensen.
In mijn ogen zijn dit dan ook niet de mensen die de schaarse vaccins moeten krijgen. Zo ook een broer van mijn oma. Op een bepaald moment zei mijn oma dat zijn dochter had gezegd, dat ie waarschijnlijk geen maand meer zou leven. Hij woonde nog thuis, maar kon niets meer zelf, takelde zienderogen af. Vervolgens krijgt ie corona en is het binnen een week klaar. Maar niet zonder hem nog even op de IC te leggen. In mijn ogen moeten ze die plekken ook niet gebruiken voor zulke mensen.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zou Mark Rutte al bang zijn voor een sneeuwbaleffect dit weekend?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Waar ben je bang voor, dat met een sneeuwballetje die pot gel zijn haar niet meer in bedwang kan houden?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
05 feb 2021 18:00
Moneyman schreef:
05 feb 2021 15:13
Het gaat bij die overlijdens om mensen die van willekeurig welke verkoudheid of welk beetje koorts al overleden zouden zijn, kortom, om zéér kwetsbare mensen.
IC te leggen. In mijn ogen moeten ze die plekken ook niet gebruiken voor zulke mensen.

Want?? Die mag volgens jou niet verder leven?
Er is altijd hoop, ook voor deze oude man.
Wacht....de jeugd vindt het zinloos.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Je kunt je idd afvragen , op die leeftijd en nagenoeg terminaal , of je zo.n man ellendig , eenzaam en wel , nog wel op de IC moet leggen.
Ik denk zelfs dat heel veel echt oudjes daar zelf niet meer voor zouden kiezen wanneer ze de beelden ook hebben gezien.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Valt me tegen van je moederslink.
Het zijn ook mensen en ik denk niet dat "alle" oudjes dit zouden willen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

reggie2 schreef:
05 feb 2021 19:55
Valt me tegen van je moederslink.
Het zijn ook mensen en ik denk niet dat "alle" oudjes dit zouden willen.
Dat is jammer, Reggie.
Maar ik heb inmiddels zoveel ouderen gezien en gehoord en over gelezen , na al die vreselijke IC beelden willen ze zelf niet nd IC , liever niet , zeker de 85 -90 plussers niet.
Er is wel verschil tussen een relatief gezonde 85 of 90 plusser en iemand die zo oud én terminaal is.
Een oude terminale man , ze hadden het hem zelf moeten vragen ! Ik vraag me serieus af of dit wel zijn eigen keus is geweest.🤔
Misschien was het humaner geweest om hem te laten overlijden temidden van zijn dierbaren in zijn eigen bed.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Vragen moet je het altijd op die leeftijd. Is de keuze " geen " behandeling, dan is dat te begrijpen.
Willen ze "wel" behandeling, dan horen ze ook op die leeftijd het te krijgen.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die keus had de broer van mijn oma helaas niet kunnen maken, die was amper in staat te praten, tot ie überhaupt niet meer wakker was. Mijn oma heeft de keus wel al gemaakt.

Mijn oma is echter wel redelijk goed ter been, al is ze door de coronacrisis wel aardig afgetakeld. Al haar hobby's zijn haar afgenomen, waardoor ze toch wat mobiliteit is verloren en haar heup sneller opspeelde. Daar is ze nu aan geopereerd en ze heeft met mijn moeder, oom en tante besloten dat ze gaat verhuizen binnenkort, naar een gelijkvloers appartement. Dat vond ze wel moeilijk want ze woonde hier al meer dan 60 jaar, maar ze zag de noodzaak in. Hopelijk doet de operatie haar goed en krijgt ze weer haar mobiliteit terug. Al zal veel afhangen van de mogelijkheid er weer uit te kunnen.

Ze heeft wel gezegd dat als ze net zo afgetakeld is als haar broer, dat ze haar leven echt niet meer koste wat kost hoeven te verlengen. Zoals ze zelf zo mooi kan zeggen: 'op is op'.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

reggie2 schreef:
05 feb 2021 20:24
Vragen moet je het altijd op die leeftijd. Is de keuze " geen " behandeling, dan is dat te begrijpen.
Willen ze "wel" behandeling, dan horen ze ook op die leeftijd het te krijgen.
Uiteraard! Willen ze zelf en zijn ze nog redelijk fit en gezond dan krijgen ze natuurlijk ook een plekje op de IC , dat moet dan ook. Maar deze man was al terminaal en had niet lang meer te leven.
Is het dan wel de juiste beslissing geweest hem toch nog nd IC te brengen waar hij binnen 1 week overleed? Hij heeft het niet zelf kunnen aangeven of beslissen , begrijp ik uit het verhaal.

Dat zwarte scenario met keuzes maken is gelukkig niet voorgekomen al werd dat op een gegeven moment ook besproken op tv aan de tafels weet ik nog.

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
05 feb 2021 20:25
Die keus had de broer van mijn oma helaas niet kunnen maken, die was amper in staat te praten, tot ie überhaupt niet meer wakker was. (...)
Uw oudoom had, toen hij nog gezond was, een medische volmacht kunnen geven of een levenstestament laten opmaken. Dan had de aangewezen persoon namens uw oudoom die keuze kunnen maken.

Het is ook voor jonge mensen zeer verstandig om de eigen wensen rond behandeling, reanimatie en levenseinde duidelijk te maken en een gevolmachtigde aan te wijzen in een levenstestament. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
05 feb 2021 20:25
Die keus had de broer van mijn oma helaas niet kunnen maken, die was amper in staat te praten, tot ie überhaupt niet meer wakker was. Mijn oma heeft de keus wel al gemaakt.

Mijn oma is echter wel redelijk goed ter been, al is ze door de coronacrisis wel aardig afgetakeld. Al haar hobby's zijn haar afgenomen, waardoor ze toch wat mobiliteit is verloren en haar heup sneller opspeelde. Daar is ze nu aan geopereerd en ze heeft met mijn moeder, oom en tante besloten dat ze gaat verhuizen binnenkort, naar een gelijkvloers appartement. Dat vond ze wel moeilijk want ze woonde hier al meer dan 60 jaar, maar ze zag de noodzaak in. Hopelijk doet de operatie haar goed en krijgt ze weer haar mobiliteit terug. Al zal veel afhangen van de mogelijkheid er weer uit te kunnen.

Ze heeft wel gezegd dat als ze net zo afgetakeld is als haar broer, dat ze haar leven echt niet meer koste wat kost hoeven te verlengen. Zoals ze zelf zo mooi kan zeggen: 'op is op'.
Wel apart. “Op is op”, maar wel een nieuwe heup en geen behandeling tegen corona?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth zal beslist een levenstestament hebben waarin hij aangeeft wanneer en onder welke omstandigheden hij niet meer gereanimeerd wil worden en welke medische handelingen echt niet meer bij hem gedaan mogen worden.

Gesloten