LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
08 feb 2021 21:53
moederslink schreef:
08 feb 2021 21:22
Jose2501 schreef:
08 feb 2021 20:40
(...)
Waarom vaccineren ze mensen die al zo kwetsbaar zijn?
Dat is om de IC.s niet te laten overlopen.
Juist die mensen belanden nauwelijks op de IC
Klopt, maar deze groep mensen overlijdt wel aan Corona in grote getallen, het aantal mensen wat op de IC overlijdt is 2339 tot gisteren en totaal zijn er 14.403 mensen overlijden aan Corona, je kunt dus stellen dat deze vallen onder de oudere groep die nu ingeënt worden.

De vraag is dus wat je wilt bereiken met de vaccinatie, minder zorg vraag (ziekenhuis,IC) of minder doden. Dat is een lastige afweging, maar iemand van 80+ kiest veelal niet om op de IC opgenomen te worden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
08 feb 2021 21:53
moederslink schreef:
08 feb 2021 21:22
Jose2501 schreef:
08 feb 2021 20:40
(...)
Waarom vaccineren ze mensen die al zo kwetsbaar zijn?
Dat is om de IC.s niet te laten overlopen.
Juist die mensen belanden nauwelijks op de IC
Die mensen gaan in hun eigen bed dood, onder begeleiding van de huisarts en de thuiszorg omdat ze weinig of geen kans hebben om een verblijf op de IC te overleven.
Deze slachtoffers zijn terug te vinden in de oversterfte cijfers en niet in de Covid-19 cijfers.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

De keuzes blijven ongelooflijk moeilijk.
De mentale gezondheid versus de fysieke gezondheid en het beschermen tegen Corona.
De ouderen versus de jongeren nu die er psychisch onderdoor dreigen te gaan.
Middelbare scholieren die nog steeds niet naar school kunnen , de eindexamens die er aan komen , maar evengoed de komende piek vd Britse variant die in maart schijnt te komen in volle hevigheid.
Dit is toch niet te managen ? Wat is wijsheid ?

Hoe hebben ze dat in Australië en Nieuw Zeeland gemanaged ? Daar is alles klaar , begreep ik.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Goed en slecht nieuws over de Britse variant
https://nos.nl/l/2367875

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
08 feb 2021 22:34
Hoe hebben ze dat in Australië en Nieuw Zeeland gemanaged ? Daar is alles klaar , begreep ik.
Die hebben direct het land in lockdown gegooid en sindsdien moeten mensen die het land binnenkomen eerst 2 weken in een door de overheid gereguleerde quarantaine (je gaat vanaf het vliegveld direct naar een hotel, waar je de kamer niet af mag). Is er ergens een uitbraak, dan is deze klein en wordt iedereen die er contact mee heeft gehad onderworpen aan een sneltest en in quarantaine geplaatst. Bij een positieve sneltest gaan ze ook daar de contacten na en gebeurt exact hetzelfde. Maar dit alles gebeurt binnen 24 uur.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

alfatrion schreef:
08 feb 2021 22:36
Goed en slecht nieuws over de Britse variant
https://nos.nl/l/2367875
En Pfizer beschermt onvoldoende tegen de ZuidAfrikaanse variant...
Gaat lekker zo..... :(

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door D34M0N »

moederslink schreef:
08 feb 2021 21:22
Wat was dan de juiste volgorde geweest???
1: alle soorten hulpverleners, verzorgenden ?
2 : sterke jongeren 20-30-40 plussers?
3 : fitte 50- 60 en 70 plussers ?
4 : alle kinderen onder de 20?
5 : de zwakkeren met onderliggende medische problemen 75- 85 plussers ?
6 : als laatste dan de 85- 90 en 100 plussers?
🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
Ik zou 4 naar 2 verplaatsen en de rest, behalve 1, een stap naar onderen verplaatsen en dan zijn de prioriteiten helemaal op orde.

Zorgpersoneel is noodzakelijk om het inenten in goede banen te leiden. Voor kinderen en jongeren is het belangrijk, omdat zij door de situatie van nu een minder sterke basis hebben voor hun toekomst en om te zorgen voor zo min mogelijk economische schade is het belangrijk dat het niet al te lang duurt voordat alles weer goed op gang komt. Ouderen hebben weinig nut (meer) voor de maatschappij en zijn zodoende, naar mijn bescheiden mening, acceptabele verliezen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gaat inderdaad lekker. Ook de avondklok wordt weer verlengd. Nee, maar de kinderen mogen wel weer naar school, want dat die het virus verspreiden, dat weegt niet op tegen de schade die niet naar school gaan met zich meebrengt. Ondertussen is het maar goed dat de treinen niet rijden, want na weer 2 aanrijdingen hier afgelopen week (NS spreekt schijnbaar van een gestrande trein en een defecte trein), had dit er nog wel een paar extra kunnen opleveren.

Ik merk zelf het effect ook heel hard. Het is erg genoeg dat ik door de sneeuw rijd en alleen voorzichtig doe vanwege andere weggebruikers om me heen, maar zelf zoiets heb van 'knal ik tegen een boom, ach ja, we missen toch niks'. Ik heb morgen weer telefonisch een afspraak staan met de psycholoog, maar die kan ook weinig betekenen momenteel. Denk je eindelijk wat vrijheden terug te krijgen, maar nee, de regering pakt ze graag af, maar terug naar normaal? Volgens mij weten ze daar niet eens wat normaal is, in dat ivoren torentje in den Haag. En dan op de fiets komen, want dan lijkt meneer ook zo gewoon.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

scontra schreef:
08 feb 2021 22:23
(...)
Die mensen gaan in hun eigen bed dood onder begeleiding van de huisarts en de thuiszorg omdat ze weinig of geen kans hebben om een verblijf op de IC te overleven.
Deze slachtoffers zijn terug te vinden in de oversterfte cijfers en niet in de Covid-19 cijfers.
In 1e instantie overleden deze mensen in de ziekenhuizen door besmetting door Corona , dat was de druppel : nu blijven ze ( liever ) thuis en overlijden liever thuis . Dat denk ik, ook omdat die vreselijke beelden vd IC.s op ieders netvlies staan.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
08 feb 2021 22:34
Hoe hebben ze dat in Australië en Nieuw Zeeland gemanaged ? Daar is alles klaar , begreep ik.
Daar is het nu zomer. Verspreiding schijnt ook beinvloed te worden door luchtvochtigheid.
's Zomers is die hier hoger, komende week met vrieskou hier is luchtvochtigheid laag, ideale omstandigheden voor Corona verspreiding.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

D34M0N schreef:
08 feb 2021 23:01
moederslink schreef:
08 feb 2021 21:22
Wat was dan de juiste volgorde geweest???
1: alle soorten hulpverleners, verzorgenden ?
2 : sterke jongeren 20-30-40 plussers?
3 : fitte 50- 60 en 70 plussers ?
4 : alle kinderen onder de 20?
5 : de zwakkeren met onderliggende medische problemen 75- 85 plussers ?
6 : als laatste dan de 85- 90 en 100 plussers?
🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
Ik zou 4 naar 2 verplaatsen en de rest, behalve 1, een stap naar onderen verplaatsen en dan zijn de prioriteiten helemaal op orde.
In jouw voorstel blijven we dus nog maanden in lock-down omdat we de patiënten die voor de zorgdruk zorgen, waarom we een lock-down hebben, pas al laatste gaat vaccineren en laat je de ouderen die dood gaan door Corona de komende maanden nog gewoon sterven! Het zijn keuzes die je maakt maar ben blij dat je niet in de regering zit.

Groep 2,3,4 zorgen niet voor de lock-down zij kunnen ziek worden van Corona maar nemen vrijwel ziekenhuisbedden in gebruik, ze zieken gewoon thuis een paar weken uit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

ik maak deze keus niet....dit was een idee van wat jongeren in een meeting ,maar wel met vraagtekens en er werd stevig gediscussieerd.
Niemand weet het, we moeten het hebben vd experts.
Hoe je het ook wendt of keert, het heeft tot nu toe enorme psychische, fysieke en economische schade toegebracht , dat is wel duidelijk .
Hoe dan ook , we zijn er nog lang niet vanaf en als de varianten ook nog gaan pieken en de vaccins daartegen onvoldoende bescherming blijken te hebben, ja dan ben ik erg bezorgd.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Nijogeth schreef:
08 feb 2021 23:05
... ach ja, we missen toch niks'. Ik heb morgen weer telefonisch een afspraak staan met de psycholoog, maar die kan ook weinig betekenen momenteel. Denk je eindelijk wat vrijheden terug te krijgen.....
Maak je zelf niet gek. Zo erg is een slappe Lockdown en een avondklok nou ook weer niet.
De avondklok kan makkelijk naar 19.00 uur, en de zgn Lockdown mag best wat strenger. Als je ziet hoe druk het overal is, op de wegen, in het OV en zelfs in de stad komt het toch wat bizar over dat dit Überhaupt een Lockdown heet.

Dus Nijogeth, sta vroeg op, lekker ontbijtje en ga een mooie sneeuwwandeling maken. De bossen zijn zo mooi nu.
Bedenk een leuke hobbij en ga er in los.
Meld je aan als vrijwilliger, vele instellingen snakken naar wat hulp. Doe de boodschappen voor ouderen in de buurt.
Maak om 20.00 uur nog even korte een avondwandeling en je knapt helemaal op.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
08 feb 2021 23:07

In 1e instantie overleden deze mensen in de ziekenhuizen door besmetting door Corona , dat was de druppel : nu blijven ze ( liever ) thuis en overlijden liever thuis . Dat denk ik, ook omdat die vreselijke beelden vd IC.s op ieders netvlies staan.
Volgens mij wordt hier vergeten dat veel ouderen zijn overleden met Corona, niet door Corona.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Even voor de amateurvirologen hier, denken jullie nou echt, als de perfecte vaccinatievolgorde/gouden pil/magische knop/alles betermakende maatregel, zo binnen handbereik was als jullie bij vlagen doen voorkomen in inmiddels 600+ pagina's in dit topic, dit niet al lang bedacht zou zijn bij "een" ambtenaar, en als een kurk uit een fles champagne omhoog was geschoten naar de minister in kwestie, zodat die daar een werkelijk enorme politieke munt uit had kunnen slagen, en als de grote redder van Nederland de boeken in was gegaan?

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
08 feb 2021 23:21
moederslink schreef:
08 feb 2021 22:34
Hoe hebben ze dat in Australië en Nieuw Zeeland gemanaged ? Daar is alles klaar , begreep ik.
Daar is het nu zomer. Verspreiding schijnt ook beinvloed te worden door luchtvochtigheid.
's Zomers is die hier hoger, komende week met vrieskou hier is luchtvochtigheid laag, ideale omstandigheden voor Corona verspreiding.

Vreemd dat dan juist vorige zomer, wanneer de luchtvochtigheid in Nederland lager is dan in de herfst en winter, er minder besmettingen waren.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Deze keer niet ikke x3, Angel. BL2 levert een gewone bijdrage met goede bedoelingen.
alfatrion schreef:
08 feb 2021 22:36
Goed en slecht nieuws over de Britse variant
https://nos.nl/l/2367875
BionTech geeft aan, dat pas een week na de 2e prik de bescherming wordt bereikt. Dat is hier belangrijk, want 7 dagen na 25 januari zit je op 1 februari. Britse variant heeft een iets langere incubatietijd, op 2 februari positief testen betekent een besmetting op of na 23 januari.
moederslink schreef:
08 feb 2021 21:22
Wat was dan de juiste volgorde geweest???
Van oud naar jong vaccineren geeft als eerste de ziekenhuizen en woonzorgcentra meer lucht, maar houdt het virus onder de bevolking. Van jong naar oud vaccineren zorgt ervoor, dat het virus uit de maatschappij verdwijnt en geeft daardoor alles en iedereen meer lucht.

De gedachte hierachter: in het voorjaar 2020 is het virus via personeel en bezoekers de woonzorgcentra binnengekomen. Personeel daar is 16 tot 56 jaar, bezoek is kinderen en kleinkinderen. Kortom: de jongere generaties. Als die zijn ingeënt, zal het aantal besmettingen onder de ouderen ook dalen, nog voordat die zijn gevaccineerd.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als ik uw laatste 2 zinnen lees, Jablan, zou het dan niet handiger zijn om een heel gezin dat in één huis woont tegelijk te laten vaccineren i.p.v. dit op basis van leeftijd te doen?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
09 feb 2021 07:53
Even voor de amateurvirologen hier, denken jullie nou echt, als de perfecte vaccinatievolgorde/gouden pil/magische knop/alles betermakende maatregel, zo binnen handbereik was als jullie bij vlagen doen voorkomen in inmiddels 600+ pagina's in dit topic, dit niet al lang bedacht zou zijn bij "een" ambtenaar, en als een kurk uit een fles champagne omhoog was geschoten naar de minister in kwestie, zodat die daar een werkelijk enorme politieke munt uit had kunnen slagen, en als de grote redder van Nederland de boeken in was gegaan?
Die ambtenaar heeft de beste oplossing al lang voorbij zien komen. Maar in welke la was het rapport ook al weer verdwenen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nee, want de beslismachine werkt anders, wordt sterk beïnvloed door de ruis vanuit de talkshows en columnisten. Zowel de adviezen van Gezondheidsraad als van het OMT hebben een hoog 'vooraf ingestoken' gehalte, ook omdat ze door de voorzitters worden geschreven en deze groepen niet uit zichzelf, ongevraagd adviseren. Beide hebben overigens een smalle kijk op de ontwikkelingen, de wereld is niet groter dan het eigen werkveld.
Voor een grote redder heb je echte leiders m/v nodig, Nederland heeft bestuurders.

@Lowieze: ja, net zoals het nu beter is om alle bewoners van een woonzorgcentrum te vaccineren in het huis en ze niet te verdelen in mobiele bejaarden en rollatorduwers.

Gesloten